11.8 C
Chania
Wednesday, December 24, 2025

Άφιξη του κρουαζιερόπλοιου Marella Explorer στη Σούδα: Πάνω από 1.830 τουρίστες κατακλύζουν τα Χανιά

Από τις πρώτες πρωινές ώρες της Τρίτης 15 Οκτωβρίου 2025, το λιμάνι της Σούδας υποδέχθηκε το εντυπωσιακό κρουαζιερόπλοιο Marella Explorer, φέρνοντας στα Χανιά πάνω από 1.830 επιβάτες από διάφορες χώρες. Μαζί με το πλήρωμα των 769 ατόμων, η παρουσία του πλοίου μεταφράζεται σε μια ιδιαίτερα σημαντική αύξηση της τουριστικής δραστηριότητας στην περιοχή για την τρέχουσα ημέρα.

Το Marella Explorer, προερχόμενο από τη Μύκονο, αναμένεται να αναχωρήσει αργά το απόγευμα με επόμενο σταθμό την Τουρκία, ενώ ενδιάμεσα οι επιβάτες του θα έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν την παλιά πόλη, να γευτούν τοπικά προϊόντα και να συμμετάσχουν σε οργανωμένες ξεναγήσεις και αγορές.

Πόσα βγάζουν οι Έλληνες influencers;

Η δημοσίευση του ισολογισμού της μονοπρόσωπης εταιρείας της Ιωάννας Τούνη, μιας από τις πιο γνωστές influencers της χώρας, έριξε φως σε έναν κόσμο του οποίου τις αλήθειες ψάχνει ακόμα και η… ΑΑΔΕ: Τι βγάζουν στ’ αλήθεια οι influencers; Τι χρεώνουν για κάθε post; Ποιοι είναι οι πιο πετυχημένοι και τι αποδίδουν πραγματικά στους πελάτες τους;

Με δεδομένο ότι η δημοσίευση του ισολογισμού της μοιάζει με φωνή βοώντος εν τη ερήμω, αφού κανείς άλλος influencer δεν κάνει κάτι παρόμοιο, βρίσκουμε την ευκαιρία να ρίξουμε μια σπάνια ματιά στο backstage της ψηφιακής επιρροής και να απαντήσουμε στο… αιώνιο ερώτημα «πόσα πραγματικά βγάζουν οι Ελληνες influencers;».

Σύμφωνα με υπολογισμούς παραγόντων της αγοράς, η αγορά των influencers στην Ελλάδα το τρέχον έτος αγγίζει ή και ξεπερνά τα 90 εκατ. ευρώ σε τζίρο. Το ποσό αυτό, εξηγούν οι ίδιες πηγές, οι οποίες επισημαίνουν ότι η εκτίμηση είναι μάλλον συντηρητική, περιλαμβάνει τόσο τα έσοδα από brands (διαφημιστικά συμβόλαια, χορηγίες, ambassador deals) όσο και τα εισοδήματα από προσωπικά e-shops, workshops, guest εμφανίσεις, ακόμα και NFTs ή personal branding tools.

Οι πιο δραστήριοι του χώρου έχουν περάσει σε επόμενο επίπεδο: ιδρύουν σχολές, κάνουν licensing σε προϊόντα, δημιουργούν joint ventures με εταιρείες ρούχων ή καλλυντικών. Στην πραγματικότητα, το influencer marketing δεν είναι πια «μια ανάρτηση». Είναι ένας κλάδος επαγγελματιών contentcreators με αμοιβές που φτάνουν -και σε κάποιες περιπτώσεις ξεπερνούν- εκείνες ενός CEO μεγάλης επιχείρησης.

Aννα-Μαρία Βέλλη

Αθηνά Οικονομάκου

Influencer, αυτός ο άγνωστος

Τι είναι influencer; Σε αυτό το ερώτημα ακριβής απάντηση δεν υπάρχει. Ωστόσο, θα μπορούσε κανείς να πει ότι ως influencer νοείται αυτή/ός που μπορεί να επηρεάσει τους followers της/του σε βαθμό που να κάνει μία πραγματική διαφορά: είτε πρόκειται για κοινωνική είτε για καταναλωτική συμπεριφορά. Να επηρεάσει δηλαδή τους ακολούθους του να κάνουν κάτι – π.χ. να αγαπήσουν ένα προϊόν και να το προτιμήσουν.

Στην Ελλάδα, και συγκεκριμένα στη διαφημιστική αγορά, ως influencers λογίζονται όσοι έχουν λογαριασμούς σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης (κυρίως Instagram και TikTok) με περισσότερους από 10.000 followers. Υπάρχουν περίπου 1.500 τέτοια προφίλ. Από αυτά περίπου τα 500 ανήκουν σε εταιρείες, οπότε τα φυσικά πρόσωπα που μπορούν να λειτουργήσουν ως influencers είναι περίπου χίλια. Στη χώρα μας υπάρχουν και εταιρείες, όπως η Rênfluence, η οποία αναλαμβάνει για λογαριασμό των επιχειρήσεων διαφημιστικές εκστρατείες μέσω influencer.

Στην πλατφόρμα της είναι εγγεγραμμένοι 900 influencers. Ο ιδρυτής της Γιώργος Καραβοκύρης έχει εξηγήσει ότι «η πλατφόρμα καθοδηγεί τις εταιρείες στο ποιος είναι ο κατάλληλος influencer για τα προϊόντα της.

Εχουμε τα πραγματικά στοιχεία των influencers από τη Meta (τα δημογραφικά τους στοιχεία, τα μερίδια ανδρών/γυναικών στους followers, τα ηλικιακά τους κοινά, πόσα views παίρνουν στα stories, από ποιες χώρες είναι οι followers τους, αν έχουν ψεύτικους followers κ.λπ.) και γνωρίζουμε τα ποσά που χρεώνουν. Ετσι μπορούμε να βρίσκουμε ποιος είναι ο πιο κατάλληλος ώστε να προσφέρουμε value for money στις εταιρείες».

Οι ειδικοί εξηγούν ότι πιο περιζήτητοι σε ό,τι αφορά την προώθηση προϊόντων δεν είναι τόσο οι διάσημοι που ξέρουμε από τον αθλητισμό ή την τηλεόραση όσο αυτοί που έγιναν διάσημοι μέσα από τις πλατφόρμες και τα κοινωνικά δίκτυα.

Συχνά, άλλωστε, οι απευθείας δωρεές που παίρνουν από τους ακολούθους τους, τους έχουν κάνει πλούσιους. Πέρα από αυτό, εμφανίζουν καλύτερο content, καθώς ξέρουν να χρησιμοποιούν το Instagram όπως ο κόσμος θέλει να τους βλέπει και να «χειραγωγούν» τον αλγόριθμο, ενώ μπορούν να αφιερώνουν πάρα πολύ χρόνο σε αυτό.


Κατερίνα Καινούργιου

Χριστίνα Μπόμπα

Σε αντίθεση με αυτό που πιστεύουν οι περισσότεροι, για να γίνει κανείς πραγματικά επιτυχημένος influencer, χρειάζεται εκτός από τύχη και να αφιερώσει πολύ χρόνο. Πρέπει να ασχολείται συνεχώς με τα κοινωνικά δίκτυα και τους ακολούθους του, να ανεβάζει διαρκώς πρωτογενές, πρωτότυπο και ποιοτικό περιεχόμενο, να διαβάζει πολύ και να είναι ενημερωμένος για το πώς λειτουργούν οι αλγόριθμοι.

Τα βίντεο πρέπει να έχουν συγκεκριμένη δομή, συγκεκριμένα φίλτρα. Επίσης πρέπει να αλληλεπιδρά με το κοινό του, να απαντά στα μηνύματα και στα σχόλια, να συζητά με τους χρήστες. Δεν είναι κάτι που μπορούν να το κάνουν όλοι, γι’ αυτό και οι καλύτεροι influencers στην Ελλάδα είναι περίπου είκοσι.

Βενετία Καμάρα

Επάγγελμα… Τούνη

Τα νερά τάραξε η influencer που πολλοί περιγράφουν ως «Καρντάσιαν της Ελλάδας», την Ιωάννα Τούνη, με τη δημοσίευση στο ΓΕΜΗ του ισολογισμού της εταιρείας της:

Το 2024 η εταιρεία J. TOUNI Μονοπρόσωπη ΙΚΕ εμφανίζει κύκλο εργασιών ύψους 2.063.213 ευρώ και καθαρά κέρδη 1.541.461 ευρώ. Τα προ φόρων κέρδη ξεπερνούν το 1,8 εκατ., ενώ η καθαρή θέση διαμορφώνεται στα 2,47 εκατ. Τα πάγια της εταιρείας από 5.847 ευρώ μέσα σε έναν χρόνο σκαρφαλώνουν στα 242.023 ευρώ. Τα αποθέματα: από 2.800 ευρώ σε 232.680 ευρώ.

 

Πάντως, κινήσεις σαν αυτές δεν συνηθίζονται από τους περισσότερους influencers στη χώρα, για λόγους που δεν έχουν τόσο να κάνουν με τη φοροδιαφυγή όπως θα φανταζόταν κανείς. Από τη μία, πολλοί influencers «χρεώνουν» στην ίδια εταιρεία τα έσοδα και από τις άλλες δραστηριότητές τους, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να εξαχθούν συμπεράσματα. Από την άλλη, κάποιοι προτιμούν να κρατούν τα έσοδά τους «χαμηλά στο ραντάρ» ώστε να μην προκαλούν την κοινωνία, να μην πρωταγωνιστούν σε συζητήσεις και ρεπορτάζ και κυρίως να μην προκαλέσουν το «ενδιαφέρον» εγκληματικών στοιχείων.

Πολλοί influencers έχουν προχωρήσει στη σύσταση εταιρειών. Αλλοι διατηρούν προσωπικές ΙΚΕ, άλλοι ομόρρυθμες επιχειρήσεις με συνεργάτες ή συντρόφους, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις που αξιοποιούνται εξωτερικοί φορείς (μάνατζερ, πλατφόρμες). Οι πιο συγκροτημένοι έχουν ενσωματώσει τα έσοδά τους σε πλήρες business model: με λογιστή, φοροτεχνικό, συμβόλαια συνεργασίας, τιμολόγηση, στόχους απόδοσης, reporting.

Eλενα Γαλύφα
Φαίη Σκορδά

Οι πιο «πρωτόγονοι» κόβουν αποδείξεις παροχής υπηρεσιών ή δουλεύουν «μέσω DM» (δηλαδή προσωπικών, απευθείας μηνυμάτων): συνεννοήσεις μέσω Instagram και πληρωμές μέσω Revolut ή PayPal. Κάποιες φορές ούτε κι αυτό, αλλά «μαύρα».

Υπάρχουν βέβαια και οι influencers με πραγματικά «έσοδα μηδέν», που το κάνουν δηλαδή για να πάρουν δωρεάν το προϊόν ή την υπηρεσία. Μπορεί δηλαδή κάποιος να ζητήσει να παρουσιάσει ένα ξενοδοχείο στους ακολούθους του με αντάλλαγμα πληρωμένες διακοπές. Ή να κάνει το ίδιο με ένα εστιατόριο, με αντάλλαγμα το δείπνο εκείνης της βραδιάς.

Σε πολλές περιπτώσεις αυτό «λειτουργεί», ή οδηγεί σε άλλες καταστάσεις, αφού η άρνηση του καταστηματάρχη στον influencer μπορεί να φέρει κάτι που θυμίζει εκβιασμό: «Αν δεν με φιλοξενήσεις στο ξενοδοχείο σου, θα πω στους ακολούθους μου ότι είναι βρώμικο. Θα δυσφημήσω το εστιατόριό σου λέγοντας ότι τα φαγητά δεν τρώγονται».

Δήμητρα Αλεξανδράκη

Δημήτρης Αλεξάνδρου

Από εκεί και πέρα, το πρόβλημα ξεκινά όταν τα μεγάλα ποσά που αναφέρονται δεν περνούν ποτέ από την Εφορία. Οι πληρωμές σε είδος (προϊόντα, ταξίδια, διανυκτερεύσεις), τα αδήλωτα collaborations, οι ιδιωτικές συμφωνίες με μικρές επιχειρήσεις, όλα αυτά συνθέτουν ένα οικοσύστημα με ελάχιστη έως μηδενική διαφάνεια. Η ΑΑΔΕ έχει αρχίσει να ψάχνει. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το 2025 έχουν γίνει ήδη πάνω από 150 στοχευμένοι έλεγχοι σε λογαριασμούς influencers με πάνω από 100.000 followers.

Αφορμή; Η τεράστια ψαλίδα μεταξύ προβολής και φορολογούμενου εισοδήματος. Ατομα με καθημερινή έκθεση σε ακίνητα, πολυτελή ρούχα, ταξίδια σε Μαλδίβες και κλαμπ στα Εμιράτα εμφανίζονταν να δηλώνουν λιγότερα από 10.000 ευρώ ετήσιο εισόδημα.

Φοροτεχνικοί εξηγούν ότι στην ΑΑΔΕ έχει συγκροτηθεί μάλιστα εξειδικευμένη «task force» με 10 «ράμπο» για τους influencers, δουλειά των οποίων είναι να σκανάρουν προφίλ, συγκρίνοντας με ψηφιακά εργαλεία και Tεχνητή Nοημοσύνη το lifestyle που προβάλλεται και τα ποσά που δηλώνουν στην Εφορία. Μόνο πέρυσι ελέγχθηκαν 20 ΑΦΜ που αντιστοιχούσαν σε γνωστούς influencers.

Aλέξανδρος Κοψιάλης
Φάνης Λαμπρόπουλος

Οι πιο πετυχημένοι

Ας δούμε, λοιπόν, πώς διαμορφώνεται αυτό το οικοσύστημα στην Ελλάδα. Οι Ελληνες influencers διαχωρίζονται πλέον σε τρεις βασικές κατηγορίες:

-Micro-influencers (5.000-50.000 followers): Διατηρούν ισχυρούς δεσμούς με το κοινό τους, έχουν αυθεντικότητα, μικρότερο κόστος συνεργασίας και αποτελούν στόχο για μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Χρεώνουν από 100 έως 300 ευρώ ανά story και 300 έως 800 ευρώ για post στο feed.

-Macro-influencers (50.000-500.000 followers): Επαγγελματίες του χώρου, με οργανωμένο περιεχόμενο, agencies, επαναλαμβανόμενες συνεργασίες και υψηλότερες χρεώσεις. Ενα story μπορεί να κοστίζει από 400 έως 1.000 ευρώ, ενώ ένα ολοκληρωμένο πακέτο post+stories κυμαίνεται στα 1.500-3.500 ευρώ.

-Mega-influencers (άνω των 500.000 followers): Είναι celebrities, πολλές φορές με τηλεοπτική ή δημοσιογραφική πορεία. Οι συνεργασίες μαζί τους ξεκινούν από 4.000 ευρώ ανά καμπάνια και αγγίζουν τα 30.000 ευρώ για μηνιαία συμβόλαια. Τα brands τούς βλέπουν ως ασφαλή επένδυση προβολής. Οχι πάντα ως value for money.

Για το 2025 και καθώς οι τιμές συνεχίζουν να ανηφορίζουν, μαθαίνουμε ότι από πλευράς εσόδων οι mega-influencers μπορούν να φτάσουν ή και να ξεπεράσουν τα 20.000 ευρώ τον μήνα από συνεργασίες, με τους πιο επιτυχημένους να συνδυάζουν affiliate marketing, placements, πωλήσεις δικών τους προϊόντων και συνδρομητικές υπηρεσίες. Σκεφτείτε, για παράδειγμα, ότι ένα influencer shop με 2.000 παραγγελίες τον μήνα μπορεί να αποφέρει περισσότερα από 200.000 ευρώ καθαρά τον χρόνο!

Σε ό,τι αφορά τις πιο κερδοφόρες κατηγορίες, τις περισσότερες χορηγίες έχει ο κλάδος της μόδας και της ομορφιάς, ακολουθούμενος από τον Mommy/Family που απολαμβάνει την ισχυρή εμπιστοσύνη του κοινού. Ακολουθεί ο κλάδος Fitness/Wellness με πιστό και ενεργό fanbase, ο ταξιδιωτικός με ακριβό αλλά περιορισμένο ROI και ο Tech & Finance με niche, αλλά υψηλής αξίας συνεργασίες.

 

 

Πίσω από τα προφίλ βρίσκονται e-shops, clothing brands, καλλυντικά, μαθήματα, συνδρομητικές πλατφόρμες, πλατφόρμες video-on-demand, σειρές βιβλίων, ακόμη και workshops με εισιτήριο. Για παράδειγμα, ένας beauty influencer μπορεί να έχει έσοδα από posts, πωλήσεις affiliate μέσω link στο bio, δικά του προϊόντα σε e-shop, σεμινάρια αισθητικής, χορηγίες σε reels.

Από την άλλη, ένας travel influencer, εκτός από την απευθείας διαφήμιση, μπορεί να κλείνει συνεργασίες με ξενοδοχεία, τουριστικά γραφεία, αεροπορικές, να απολαμβάνει το YouTube monetization (δηλαδή τις πληρωμές ανά view από το κοινωνικό δίκτυο που πάντως στην Ελλάδα είναι πολύ μικρό ποσό), πληρωμένα vlogs, αλλά και πωλήσεις preset/edit packs.

 

 

Οι συνολικές ετήσιες απολαβές για top creators στην Ελλάδα εκτιμάται ότι ξεπερνούν τα 200.000 ευρώ. Σε κάποιες περιπτώσεις φτάνουν τα 300.000 ή 400.000 ευρώ – ιδιαίτερα όταν υπάρχει international reach.

Σε ό,τι αφορά τους mega-influencers, πρόκειται συνήθως για ανθρώπους οι οποίοι είναι επιτυχημένοι επαγγελματικά και εξαργυρώνουν αυτή την επιτυχία με… τις ορδές των ακολούθων στα κοινωνικά δίκτυα.

Οπως, για παράδειγμα, στο εξωτερικό, οι πιο σημαντικοί influencers είναι άνθρωποι όπως ο Κριστιάνο Ρονάλντο, η Αριάνα Γκράντε, αλλά και ο Τζέιμι Ολιβερ, στην Ελλάδα τους περισσότερους followers σε Instagram, TikΤok, Facebook κ.λπ. (και άρα τη μεγαλύτερη ισχύ ως influencers, ανεξάρτητα αν δραστηριοποιούνται ή δηλώνουν τέτοιοι) έχουν οι Ακης Πετρετζίκης και Κώστας Τσιμίκας (1,8 εκατομμύρια έκαστος), Ελένη Μενεγάκη και Ελένη Φουρέιρα (1,3 εκατομμύρια έκαστη), Ανδρέας Γεωργίου (1,2 εκατομμύρια), Ιωάννα Τούνη και Αλέξανδρος Κοψιάλης (1,1 εκατομμύρια έκαστος), Αθηνά Οικονομάκου, Κωνσταντίνος Αργυρός, Σάκης Τανιμανίδης, Σάκης Ρουβάς και Φαίη Σκορδά (1 εκατομμύριο έκαστος).

 

Το «βασίλειο του τίποτα»

«Η βασίλισσα του τίποτα». Ετσι αποκαλούσαν για αρκετά χρόνια στις Ηνωμένες Πολιτείες την Κιμ Καρντάσιαν. Η αρμενικής καταγωγής Αμερικανίδα κατάφερε να γίνει μία από τις πιο επιδραστικές, ισχυρές και πλούσιες προσωπικότητες της μεγαλύτερης οικονομίας του πλανήτη, κάνοντας αυτό που την κατηγορούσαν πάντα οι haters της: πολλά, αλλά και ταυτόχρονα… τίποτα!

Αν υπάρχει, λοιπόν, μια μορφή που ενσαρκώνει το concept του influencer, αυτή είναι η Κιμ Καρντάσιαν. Από την εποχή των reality shows μέχρι την οικοδόμηση ενός επιχειρηματικού κολοσσού με τα brands KKW Beauty και SKIMS, η Κιμ δεν ακολούθησε το ρεύμα. Το δημιούργησε. Στο Instagram έχει 364 εκατομμύρια followers και τα εκτιμώμενα έσοδα ανά post στο κοινωνικό δίκτυο φτάνουν έως και το 1,5 εκατ. δολάρια, και το ετήσιο εισόδημά της -σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, για το έτος 2023- σε περισσότερα από 80 εκατ. δολάρια. Η Κιμ κάνει κάνει beauty empire, shapewear, media production, app launches, legal studies και μαζί της έγιναν διάσημοι και influencers όλα τα μέλη της οικογένειάς της, που πρωταγωνίστησαν άλλωστε και σε ριάλιτι με τίτλο το επίθετό τους.

Κατά κάποιους, το επάγγελμα του influencer δεν είναι καινούριο. Κατά κάποιον τρόπο, το έκαναν πολλοί στη διάρκεια της Ιστορίας, με πρώτους τους… μονομάχους στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Σίγουρα πάντως, πριν από τα hashtags και τα sponsored posts υπήρχαν άλλες μορφές επιρροής.

Χαρακτηριστικότερα παραδείγματα, αυτά της Μάρλεν Ντίτριχ και της Οντρεϊ Χέπμπορν, οι οποίες έγιναν icons του στυλ, κάνοντας brands να χορεύουν στον ρυθμό τους, της Μαντόνα, της πρώτης που χρησιμοποίησε τη δημόσια περσόνα ως πλατφόρμα ελέγχου του πολιτισμού, αλλά και της Πάρις Χίλτον. Η τελευταία θεωρείται από πολλούς ότι ήταν η πρώτη influencer προτού καν επινοηθεί ο όρος.

Στη σύγχρονη εποχή, οι πρώτοι ψηφιακοί influencers θεωρούνται ο PewDiePie στο gaming (YouTube king για μια δεκαετία), η Zoella στο beauty (Ηνωμένο Βασίλειο), και η Huda Kattan, που μετέτρεψε το makeup blog της σε παγκόσμιο beauty brand.

 

Ως business icon ξεχωρίζει η Κιάρα Φεράνι, η οποία είναι ό,τι πιο κοντά έχει η Ευρώπη σε ψηφιακή royalty. Ξεκίνησε το 2009 με το blog «The Blonde Salad» και μέσα σε μια δεκαετία έγινε case study στο Χάρβαρντ για το πώς να μετατρέψεις το προσωπικό στυλ σε παγκόσμια αυτοκρατορία.

Με έσοδα μέχρι και 20 εκατομμύρια δολάρια τον χρόνο και Instagram followers που ξεπερνούν τα 29 εκατομμύρια, δραστηριοποιείται σε μόδα, κοσμήματα, beauty collabs και το δικό της Ferragni Brand, ενώ στα highlights της είναι η συνεργασία με Dior, Lancôme, Pomellato, Tod’s και εκατοντάδες άλλες luxury εταιρείες. Παρότι δέχτηκε ισχυρό πλήγμα από σκάνδαλα που αφορούσαν αδιαφάνεια στη φιλανθρωπική της δράση, παραμένει ένα από τα πιο επιδραστικά πρόσωπα του παγκόσμιου ψηφιακού μάρκετινγκ.

Οι δύο κορυφαίοι ποδοσφαιριστές του σήμερα παίζουν μπάλα και στο γήπεδο των influencers. O Κριστιάνο Ρονάλντο έχει 615+ εκατομμύρια followers στο Insta, όπου η αμοιβή του ανά post φτάνει τα 2,3 εκατ. δολάρια. Ο Λιονέλ Μέσι ακολουθεί από κοντά, με παρόμοια οικονομικά μεγέθη. Και οι δύο έχουν μετατρέψει την αθλητική τους δόξα σε επιρροή και την επιρροή σε παγκόσμιο εμπόριο.

 

 

«Χρυσό» κορίτσι του Insta είναι και η (της οικογενείας Καρντάσιαν) Κάιλι Τζένερ: Εχει Instagram followers 400+ εκατομμύρια, έσοδα που φτάνουν τα 600 εκατ.+ δολάρια από την πώληση του 51% της Kylie Cosmetics και εκτιμώμενη αξία περιουσίας >700 εκατ. δολάρια. Η Κάιλι κατάφερε κάτι που λίγοι πέτυχαν: στα 21 της ανακηρύχθηκε από το «Forbes» ως η νεότερη self-made billionaire – παρότι υπήρξαν ενστάσεις για το «self-made».

Οι νέες δυνάμεις

Σήμερα, οι πιο ισχυροί influencers που φαίνεται ότι θα επικρατήσουν αύριο είναι:

Khaby Lame: ο Σενεγαλέζος TikToker με πάνω από 160 εκατομμύρια followers, ο οποίος έκανε καριέρα… χωρίς να μιλήσει, φτιάχνοντας βίντεο για τον παραλογισμό του σύγχρονου Ιντερνετ και εν πολλοίς κοροϊδεύοντας τους wannabe influencers.

Εμα Τσάμπερλεν: από quirky vlogger στο YouTube, σε συνεργασίες με Louis Vuitton, Cartier και Met Gala host.

MrBeast (Τζίμι Ντόναλντσον): πιθανώς ο πιο ισχυρός influencer στο YouTube, με τεράστιες φιλανθρωπικές δράσεις και διαφημιστική επιρροή μεγαλύτερη από παραδοσιακά media. H περίπτωση αυτή αξίζει να αναλυθεί επειδή αξίζει και ως πρότυπο για τα παιδιά που θέλουν να γίνουν «σαν κι αυτούς».

Ποιος είναι ο πιο ισχυρός influencer του πλανήτη; Αν η απάντησή σου δεν είναι «MrBeast», μάλλον δεν έχεις παρακολουθήσει YouTube τα τελευταία (τουλάχιστον) πέντε χρόνια. Ο Ντόναλντσον ξεκίνησε στα 13 του από το δωμάτιό του στη Βόρεια Καρολίνα ανεβάζοντας απλά videogaming. Σήμερα είναι ο νούμερο ένα δημιουργός περιεχομένου στο YouTube, με πάνω από 250 εκατομμύρια συνδρομητές στο κύριο κανάλι του και ένα ψηφιακό οικοσύστημα που αγγίζει συνολικά τα 300+ εκατομμύρια followers. Και τα οικονομικά του μεγέθη; Ισως πιο εντυπωσιακά και από τα views του.

Η συνταγή του MrBeast δεν ήταν ποτέ τα clickbait thumbnails ή τα «εύκολα» virals. Ηταν η υπερβολή με σκοπό. Ενα βίντεό του μπορεί να κοστίσει 2-3 εκατ. δολάρια για να παραχθεί, αλλά του αποδίδει δεκάδες εκατομμύρια προβολές και εκατοντάδες χιλιάδες σε έσοδα. Αυτό που τον έκανε τη δημοφιλέστερη προσωπικότητα σήμερα ίσως είναι η εμμονή του στην προσφορά. Κατά κανόνα, τα βίντεό του έχουν έναν σκοπό: να αλλάξουν τη ζωή των πρωταγωνιστών τους, χαρίζοντάς τους τρελά ποσά ή αντικείμενα, μέσα από διαγωνισμούς ή και όχι. Για παράδειγμα, μπορεί να γυρίσει ένα βίντεο στο οποίο δίνει φιλοδώρημα μερικών δεκάδων χιλιάδων δολαρίων στον διανομέα που θα φέρει την πίτσα στο σπίτι του, να πάει σε ένα εστιατόριο και να χαρίσει ένα σπίτι ή ένα αυτοκίνητο σε μια εργαζόμενη ή να διοργανώσει έναν διαγωνισμό στον οποίο όποιος κρατήσει το χέρι του επάνω σε ένα ιδιωτικό αεροσκάφος για περισσότερο χρόνο, θα το κρατήσει δικό του.

Τα νούμερα ζαλίζουν

Από το «Μέτρησα μέχρι το 100.000» μέχρι τη real-life αναπαράσταση του «Squid Game» (375+ εκατομμύρια views), ο MrBeast μετέτρεψε το YouTube σε κινηματογραφική εμπειρία. Ταυτόχρονα, χρησιμοποίησε τα τεράστια έσοδά του για να δώσει: σπίτια, αυτοκίνητα, υποτροφίες, φαγητό – ακόμα και ιατρικές επεμβάσεις σε τυφλούς.

Ο MrBeast δεν είναι μόνο δημιουργός. Είναι επιχειρηματίας πολλαπλών ταχυτήτων, αφού διαθέτει:

Feastables: Εταιρεία snacks & σοκολάτας με εκατομμύρια πωλήσεις στις ΗΠΑ. MrBeast Burgers: Ψηφιακή αλυσίδα fast food με χιλιάδες συνεργαζόμενα εστιατόρια. Beast Philanthropy: Ιδρυμα με επίκεντρο την καταπολέμηση της πείνας και την υποστήριξη ευπαθών ομάδων.

Εχει δε και παράλληλα κανάλια, τα Beast Gaming, Beast Reacts, Shorts, Kids – όλα με τεράστιο κοινό. Τα ετήσια έσοδά του ξεπερνούν τα 100-150 εκατ. δολάρια, ενώ η εκτιμώμενη περιουσία του αγγίζει το μισό δισ. δολάρια. Και όλα αυτά προτού καν κλείσει τα 30.

Ο MrBeast έκανε κάτι παραπάνω από viral βίντεο. Εκανε την καλοσύνη θελκτική, τη φιλανθρωπία θεαματική και την επιτυχία προσβάσιμη. Δεν βασίστηκε σε εξωτερική εμφάνιση, lifestyle ή σκάνδαλα. Το όπλο του ήταν πάντα η ιδέα. Στο πρόσωπό του η νέα γενιά βλέπει ένα πρότυπο: έναν «κανονικό» τύπο που έγινε κάτι εξαιρετικό, απλώς επειδή δεν σταμάτησε να δημιουργεί. Κι αυτός ο τύπος, τώρα, έχει προτάσεις από πλατφόρμες όπως το Netflix και η Apple TV για αποκλειστικά deals.

Το αύριο; Ο ίδιος λέει πως δεν τον ενδιαφέρει το χρήμα, αλλά η κληρονομιά που θα αφήσει. Θέλει να γίνει ο μεγαλύτερος δημιουργός περιεχομένου όλων των εποχών. Και όπως φαίνεται, είναι στον δρόμο να το καταφέρει. Ο MrBeast δεν είναι απλώς ένας influencer. Είναι το πρόσωπο του digital μέλλοντος. Και μακάρι, δηλαδή, να είναι έτσι…

Φωτογραφίες: Instagram

protothema.gr

Σκάνδαλο με τα «Σπιτάκια Ανακύκλωσης»: Το Υπουργείο Οικονομίας ζητά επιστροφή 18 εκατ. ευρώ από την Περιφέρεια Κρήτης

Ευρωπαϊκή Εισαγγελία ερευνά έργο χρηματοδοτούμενο από την Ε.Ε. – Εμπλοκή τριών Περιφερειών και πιθανή διαβίβαση στη Βουλή

Στο στόχαστρο των ελεγκτικών αρχών βρίσκεται η εγκατάσταση των γνωστών «Σπιτιών Ανακύκλωσης» σε δημόσιους χώρους της Κρήτης, καθώς το Υπουργείο Οικονομίας απαιτεί την επιστροφή 18 εκατομμυρίων ευρώ από την Περιφέρεια Κρήτης, λόγω υπερκοστολογημένων προμηθειών για την προμήθεια 60 τέτοιων εγκαταστάσεων.

Το έργο, που χρηματοδοτήθηκε από ευρωπαϊκούς πόρους, αφορά συνολικά τρεις Περιφέρειες της χώρας, με το συνολικό ποσό της δημοσιονομικής διόρθωσης να αγγίζει τα 45 εκατομμύρια ευρώ. Σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες, η δικογραφία διερευνάται ήδη από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, ενώ δεν αποκλείεται η διαβίβασή της και στη Βουλή των Ελλήνων, καθώς φέρεται να υπάρχουν ενδείξεις εμπλοκής πολιτικών προσώπων και πρώην υπουργών.

Ο ΕΣΔΑΚ προσφεύγει στο Ελεγκτικό Συνέδριο

Σε τοπικό επίπεδο, ο Ενιαίος Σύνδεσμος Διαχείρισης Απορριμμάτων Κρήτης (ΕΣΔΑΚ), φορέας που συμμετείχε στην υλοποίηση του έργου, προχωρά σε προσφυγή στο Ελεγκτικό Συνέδριο, όπως αποφασίστηκε ομόφωνα στην Εκτελεστική Επιτροπή του, την Παρασκευή 3 Οκτωβρίου.

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, συζητήθηκε εκτενώς η δημοσιονομική διόρθωση που έχει επιβληθεί όχι μόνο στον ΕΣΔΑΚ αλλά και στους αντίστοιχους φορείς της Αττικής (ΕΣΔΝΑ) και της Πελοποννήσου. Η κοινή αντιμετώπιση του ζητήματος αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο συντονισμένων νομικών ενεργειών μεταξύ των τριών φορέων.

Η τοποθέτηση του Προέδρου του ΕΣΔΑΚ

Ο Πρόεδρος του ΕΣΔΑΚ, Αλέξης Καλοκαιρινός, στην εισήγησή του αναφέρθηκε αναλυτικά στο ιστορικό της υπόθεσης, επισημαίνοντας ότι η προμήθεια των «Πολυκέντρων Ανακύκλωσης» έγινε μέσω όλων των προβλεπόμενων διαγωνιστικών διαδικασιών, με πολυεπίπεδους ελέγχους και εγκρίσεις από τους αρμόδιους κρατικούς και ελεγκτικούς μηχανισμούς.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, στη διαδικασία συμμετείχαν δύο εταιρείες, δεν υπήρξε καμία ένσταση ή προδικαστική προσφυγή, ενώ η σύμβαση υπεγράφη κανονικά μετά από τις απαραίτητες εγκρίσεις.

Ο κ. Καλοκαιρινός τόνισε την αναγκαιότητα άσκησης έφεσης και αίτησης αναστολής κατά της απόφασης δημοσιονομικής διόρθωσης, με παράλληλη ανάθεση της υπόθεσης σε πληρεξούσιους δικηγόρους.

Στο επίκεντρο η διαφάνεια στη διαχείριση ευρωπαϊκών πόρων

Η υπόθεση των «Σπιτιών Ανακύκλωσης» αναδεικνύει για ακόμη μία φορά τα προβλήματα διαφάνειας και λογοδοσίας στη διαχείριση ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Αν τελικά επιβεβαιωθεί η εμπλοκή πολιτικών προσώπων, η υπόθεση αποκτά σαφή πολιτική διάσταση, θέτοντας υπό αμφισβήτηση την ορθή και δίκαιη κατανομή των κοινοτικών κονδυλίων και ενισχύοντας τις φωνές που ζητούν ριζικές αλλαγές στον τρόπο ελέγχου έργων δημοσίου συμφέροντος.

Το επόμενο βήμα

Η απόφαση της κυβέρνησης να ζητήσει επιστροφή πόρων ύψους 45 εκατ. ευρώ και η παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας προμηνύουν έντονες εξελίξεις σε θεσμικό και δικαστικό επίπεδο. Οι επόμενοι μήνες αναμένεται να φέρουν καίριες απαντήσεις για τις ευθύνες, τις διαδικασίες και το μέλλον τέτοιων έργων που επηρεάζουν άμεσα την καθημερινότητα και το περιβάλλον.

Θλίψη στα Χανιά: Νεκρός 40χρονος εν ενεργεία αρχιφύλακας – Πατέρας δύο ανήλικων παιδιών

Με βαθιά θλίψη και σιωπή υποδέχθηκε η αστυνομική οικογένεια των Χανίων την τραγική είδηση του αιφνίδιου θανάτου ενός 40χρονου εν ενεργεία αρχιφύλακα, ο οποίος υπηρετούσε στη Διεύθυνση Εξιχνίασης Εγκλημάτων της Αστυνομικής Διεύθυνσης Χανίων.

Το τραγικό περιστατικό σημειώθηκε το βράδυ της Δευτέρας, υπό συνθήκες που μέχρι στιγμής δεν έχουν αποσαφηνιστεί πλήρως. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, πρόκειται για ξαφνική απώλεια που συγκλονίζει την τοπική κοινωνία αλλά και το σύνολο των συναδέλφων του στο αστυνομικό σώμα.

Πατέρας δύο ανήλικων παιδιών 

Ο 40χρονος αστυνομικός ήταν πατέρας δύο ανήλικων παιδιών και χαρακτηριζόταν από τους συναδέλφους του ως αφοσιωμένος, εργατικός και ήρεμος άνθρωπος, με πολυετή υπηρεσία στον τομέα της αστυνομικής έρευνας.

Η είδηση του θανάτου του έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία τόσο για την οικογένειά του όσο και για τη μονάδα στην οποία υπηρετούσε, με την Αστυνομική Διεύθυνση Χανίων να εκφράζει δημόσια συλλυπητήρια στους οικείους του.

Έκτακτο κλείσιμο του Εθνικού Δρυμού Σαμαριάς λόγω βροχοπτώσεων – Πάνω από τα όρια οι προβλέψεις της ΕΜΥ

Σε έκτακτο κλείσιμο του Εθνικού Δρυμού Σαμαριάς για σήμερα, Τετάρτη 15 Οκτωβρίου 2025, προχώρησε ο Οργανισμός Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ), κατόπιν αξιολόγησης των καιρικών προγνώσεων της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας (ΕΜΥ).

Σύμφωνα με το επικαιροποιημένο δελτίο της ΕΜΥ, στην περιοχή του Ξυλοσκάλου προβλέπονται βροχοπτώσεις ύψους έως 7 mm, ενώ στην Αγία Ρουμέλη έως 6 mm. Οι τιμές αυτές υπερβαίνουν τα εγκεκριμένα όρια λειτουργίας που έχουν τεθεί από την Αντιπεριφέρεια Χανίων για την ασφαλή πρόσβαση και διέλευση εντός του φαραγγιού.

Ασφάλεια επισκεπτών και προσωπικού η απόλυτη προτεραιότητα

Ο ΟΦΥΠΕΚΑ επισημαίνει ότι η απόφαση για αναστολή της λειτουργίας του Εθνικού Δρυμού, τόσο από την είσοδο στο Ξυλόσκαλο όσο και από την πλευρά της Αγίας Ρουμέλης, ελήφθη προληπτικά με γνώμονα την ασφάλεια των επισκεπτών και του προσωπικού.

Ο Δρυμός της Σαμαριάς, ένας από τους πιο δημοφιλείς φυσικούς προορισμούς της Ελλάδας, προσελκύει χιλιάδες επισκέπτες καθημερινά κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου. Οι έντονες βροχοπτώσεις, ιδίως στις ορεινές περιοχές, ενδέχεται να προκαλέσουν κατολισθήσεις, πλημμυρικά φαινόμενα ή άλλες επικίνδυνες καταστάσεις στο εσωτερικό του φαραγγιού, καθιστώντας κρίσιμη την άμεση αντίδραση των αρχών.

Διαρκής παρακολούθηση και νέες ανακοινώσεις

Ο Οργανισμός διαβεβαιώνει ότι παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις των καιρικών φαινομένων και ότι θα προβεί σε νέα ενημέρωση σχετικά με την επαναλειτουργία του φαραγγιού μόλις οι συνθήκες το επιτρέψουν.

Οι επισκέπτες καλούνται να ελέγχουν τα επίσημα κανάλια ενημέρωσης του ΟΦΥΠΕΚΑ και των τοπικών αρχών, προτού προγραμματίσουν επίσκεψη στο Εθνικό Πάρκο.

Νέα επιχείρηση διάσωσης 67 μεταναστών στα ανοιχτά της Γαύδου – Μεταφέρονται στην Αγυιά Χανίων

Διαδοχικά περιστατικά αφίξεων προσφύγων και μεταναστών στις νότιες ακτές της Κρήτης εντείνουν τις πιέσεις στους τοπικούς μηχανισμούς φιλοξενίας – Προανάκριση από το Λιμεναρχείο Χανίων

Άλλη μία επιχείρηση διάσωσης μεταναστών ολοκληρώθηκε επιτυχώς τα ξημερώματα της Τετάρτης, στη θαλάσσια περιοχή τέσσερα ναυτικά μίλια νότια της Γαύδου, με τη διάσωση 67 προσφύγων και μεταναστών, ανάμεσά τους μία έγκυος γυναίκα και δύο παιδιά, σύμφωνα με ρεπορτάζ της ΕΡΤ.

Το σκάφος που μετέφερε τους ανθρώπους αυτούς εντοπίστηκε από πλοίο της ευρωπαϊκής αποστολής FRONTEX, το οποίο συμμετείχε στην περιπολία στην ευρύτερη περιοχή της νότιας Κρήτης. Η επιχείρηση διάσωσης εξελίχθηκε χωρίς προβλήματα, με τις αρμόδιες δυνάμεις να μεταφέρουν όλους τους επιβαίνοντες με ασφάλεια στο λιμάνι του Καραβέ στη Γαύδο.

Πρώτες βοήθειες και διαδικασία ταυτοποίησης στο νησί

Με την άφιξή τους στο λιμάνι της Γαύδου, οι μετανάστες δέχθηκαν πρώτες βοήθειες, ενώ ξεκίνησε άμεσα η διαδικασία ταυτοποίησης και καταγραφής των στοιχείων τους από τις αρμόδιες αρχές.

Σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες, το απόγευμα αναμένεται η μεταφορά τους στην Παλαιόχωρα, απ’ όπου και θα οδηγηθούν με λεωφορεία στον προσωρινό χώρο φιλοξενίας στην Αγυιά Χανίων, όπου παραμένει σε λειτουργία η βασική δομή υποδοχής της Δυτικής Κρήτης.

Νωρίτερα, εντοπίστηκαν 77 μετανάστες στη Γαύδο

Το σημερινό περιστατικό έρχεται λίγες μόλις ώρες μετά τον εντοπισμό άλλων 77 ανδρών χθες το πρωί, από στελέχη του Λιμενικού Φυλακίου Γαύδου σε διαφορετικό σημείο του νησιού.

Και αυτοί μεταφέρθηκαν αρχικά στο λιμάνι Καραβέ και από εκεί με επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο στο λιμάνι της Παλαιόχωρας, πριν οδηγηθούν επίσης στον προσωρινό χώρο φιλοξενίας στην Αγυιά Χανίων.

Προανάκριση και κατάσχεση του σκάφους – Ενεργοποίηση του Κεντρικού Λιμεναρχείου Χανίων

Για το σημερινό περιστατικό, διενεργείται προανάκριση από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Χανίων, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες το σκάφος στο οποίο επέβαιναν οι μετανάστες κατασχέθηκε, στο πλαίσιο των ερευνών για εντοπισμό διακινητών και ενδεχόμενα εγκληματικά δίκτυα.

Οι αρχές, σε συνεργασία με το Λιμενικό Σώμα, την FRONTEX και τις υπηρεσίες ασύλου και μετανάστευσης, συνεχίζουν τις διαδικασίες καταγραφής και πρώτης φιλοξενίας.

Συνεχίζονται οι ροές – Πιέσεις στη νότια Κρήτη

Η νέα αυτή σειρά αφίξεων, μέσα σε λιγότερο από 24 ώρες, υπενθυμίζει την αυξημένη γεωστρατηγική πίεση που δέχεται η Κρήτη, και ιδίως οι νότιες ακτές της, ως ενδιάμεσος σταθμός σε δρομολόγια μεταναστών από τη Λιβύη και την υποσαχάρια Αφρική προς την ΕΕ.

Ο τοπικός μηχανισμός παραμένει σε διαρκή επιφυλακή, καθώς το μεταναστευτικό κύμα προς τα νότια σύνορα της Ευρώπης φαίνεται να εντείνεται, με αποτέλεσμα να αυξάνονται και οι ανησυχίες για τη διαχείριση της φιλοξενίας, την υγειονομική κάλυψη, αλλά και την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Οι τοπικοί φορείς της Κρήτης και οι ανθρωπιστικές οργανώσεις επισημαίνουν την ανάγκη για άμεση ενίσχυση των υποδομών φιλοξενίας, αλλά και εξορθολογισμό της ευρωπαϊκής πολιτικής ασύλου, ώστε να αντιμετωπιστεί συνολικά το φαινόμενο και να μειωθούν οι απώλειες ανθρώπινων ζωών στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο.

Κρήτη: Στη φυλακή ο 91χρονος παππούς για την ασέλγεια εις βάρος του 12χρονου εγγονιού του

Η επιστροφή για το σπίτι θα …καθυστερήσει σημαντικά για έναν 91χρονο Κρητικό, ο οποίος κάθισε στο εδώλιο του Μικτού Ορκωτού Δικαστηρίου Ηρακλείου κατηγορούμενος για ασελγείς πράξεις σε βάρος του εγγονιού του, όταν το παιδί ήταν περίπου 12 ετών. «Αυτά είναι παραμύθια. Για την κληρονομιά με κατηγορούν…» φέρεται να ισχυρίστηκε κατά την απολογία του στο δικαστήριο ο κοτσονάτος ηλικιωμένος, όμως η έδρα ήταν «κόλαφος» για τον κατηγορούμενο που τον έστειλε φυλακή με ποινή κάθειρξης 10 ετών.

Στον ηλικιωμένο δεν αναγνωρίστηκε κανένα ελαφρυντικό απ’ όσα ζήτησε η υπεράσπιση, ενώ το δικαστήριο με την σύμφωνη γνώμη του εισαγγελέα έδρας απέρριψε το αίτημα για κατ’ οίκον έκτιση της ποινής λόγω προχωρημένου γήρατος. Μειοψήφησε μία δικαστής που είχε την άποψη ότι θα έπρεπε να του επιβληθεί η κατ’ οίκον έκτιση.

Ήταν τέτοια η απαξία των πράξεων αλλά και η στάση του κατηγορούμενου που το δικαστήριο έκρινε ότι θα πρέπει να οδηγηθεί στη φυλακή. Μάλιστα ο εισαγγελέας της έδρας ανέφερε ότι ο 91χρονος δεν έδειξε να μετανιώνει ούτε για μία στιγμή.

Στο αίτημα της υπεράσπισης για κατ’ οίκον περιορισμό, η μητέρα του ανήλικου ξέσπασε μέσα στη δικαστική αίθουσα, φωνάζοντας ότι ο άνθρωπος αυτός δεν έχει κάνει ούτε μία ημέρα φυλακή για τις αποτρόπαιες πράξεις που του αποδίδονται. «Βρωμόγερε…» φώναζε στον κατηγορούμενο. Λίγο αργότερα στο άκουσμα της τελικής ετυμηγορίας του πρωτοβάθμιου δικαστηρίου η μητέρα έπεσε στην αγκαλιά του συζύγου της, ξεσπώντας σε κλάματα.

Το ζευγάρι λόγω δουλειάς είχε χρειαστεί κάποιες φορές να αφήσει τα παιδιά στους παππούδες για να τα προσέχουν. Σε εκείνα τα χρονικά διαστήματα ο ηλικιωμένος φέρεται να προέβαινε σε ασελγείς πράξεις στο παιδί. Η υπόθεση αποκαλύφθηκε τυχαία όταν κατά λάθος ηχογραφήθηκε στο κινητό μία συνομιλία του παππού προς το παιδί, το περιεχόμενο της οποίας περιήλθε στη διάθεση του πατέρα του ανήλικου.

Ο ίδιος πάντως ο ηλικιωμένος στο άκουσμα της απόφασης εμφανίστηκε εμβρόντητος καθώς, όπως σχολίαζε, δεν ήταν προετοιμασμένος για κάτι τέτοιο και δεν είχε καν κάποιον δικό του να του φέρει προσωπικά αντικείμενα.

cretalive.gr

Επίσημη η «μετακόμιση» του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ

Ξεκίνησε και επίσημα η «μετακόμιση» του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ, με την προκήρυξη του
μεγάλου διαγωνισμού ύψους 8,84 εκατομμυρίων ευρώ για τη δημιουργία ενός νέου, ενιαίου
ψηφιακού μηχανισμού πληρωμών αγροτικών ενισχύσεων.

Με απόφαση του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκου Πιερρακάκη ανοίγει η διαδικασία υποβολής προτάσεων, σηματοδοτώντας την έναρξη του έργου που θα μεταφέρει τη διαχείριση των κοινοτικών κονδυλίων από τον ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ. Η δράση εντάσσεται στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου, που χρηματοδοτείται από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ). Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλουν προτάσεις από τις 13 Οκτωβρίου έως τις 20 Νοεμβρίου 2025 μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος του ΕΠΑ.

Τσιάρας: Πότε θα γίνουν οι πληρωμές από ΟΠΕΚΕΠΕ

Σύμφωνα με πληροφορίες, η νέα ψηφιακή πλατφόρμα θα αξιοποιεί την υποδομή της ΑΑΔΕ και θα επιτρέπει τη διαλειτουργικότητα με τα συστήματα του Taxis, του Κτηματολογίου, της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και  – σε επόμενο στάδιο – με τις ευρωπαϊκές βάσεις δεδομένων (DG AGRI). Έτσι, κάθε πληρωμή θα μπορεί να ελέγχεται αυτόματα ως προς την επιλεξιμότητα και τη φορολογική συνέπεια του δικαιούχου, ενώ οι αγρότες θα ενημερώνονται ηλεκτρονικά για την πορεία των αιτήσεων και των πληρωμών τους.

Στόχος είναι η δημιουργία ενός ενιαίου, αυτοματοποιημένου μηχανισμού διαχείρισης των επιδοτήσεων που θα αυξήσει τη διαφάνεια, θα μειώσει τα περιθώρια λαθών και θα περιορίσει τη γραφειοκρατία στις διαδικασίες πληρωμής. Παράλληλα, η διασύνδεση των αγροτικών ενισχύσεων με τα φορολογικά δεδομένα αναμένεται να ενισχύσει τον έλεγχο και να επιταχύνει την εκκαθάριση των ενισχύσεων.

Η θεσμική βάση για τη μεταφορά του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ έχει ήδη τεθεί μέσα από τον νέο Εθνικό Τελωνειακό Κώδικα, που ψηφίστηκε πρόσφατα στη Βουλή. Με τον ίδιο νόμο προβλέπεται η πλήρης ένταξη του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ έως το δεύτερο εξάμηνο του 2026, καθώς και η άμεση και απρόσκοπτη πρόσβαση της ΑΑΔΕ σε όλα τα δεδομένα του Οργανισμού – από οικονομικές πληρωμές και ελέγχους μέχρι προμήθειες και ανθρώπινο δυναμικό. Παράλληλα, θεσπίζονται ποινικές κυρώσεις και πρόστιμα έως 100.000 ευρώ για όσους φορείς δεν παρέχουν έγκαιρα ή πλήρως τα απαραίτητα στοιχεία, καθιστώντας την ΑΑΔΕ τον μοναδικό πλέον μηχανισμό εποπτείας και ελέγχου των αγροτικών επιδοτήσεων.

protothema.gr

Με σπασμένα φρένα έτρεξαν τον Σεπτέμβριο η ζήτηση, οι τιμές πωλήσεις και ενοικίων στα ακίνητα – θα συνεχίσουν να καταγράφουν υψηλές ανατιμήσεις και το 2026

Παγιώνεται ο αυξητικούς ρυθμός ζήτησης, πώλησης και ενοικίασης των ακινήτων στη χώρα μας το 2025 .

Συγκεκριμένα, τον Σεπτέμβριο 2025 πανελλαδικά η μέση τιμή πώλησης ήταν $2.664/τ.μ. (+3,94% ετησίως) και η μέση τιμή ενοικίασης ήταν $10,29/τ.μ. (+2,90% ετησίως).

Ειδικότερα οι αυξήσεις τιμών πώλησης για τον περασμένο Σεπτέμβριο διαμορφώνονται ως εξής:

  • Σε εθνικό επίπεδο: Σεπτέμβριος 2025: $2.664/τ.μ. (+3,94% ετησίως).
  • Στην Αττική (3ο τρίμηνο 2025):
    • Κέντρο Αθήνας: +27,4%
    • Δραπετσώνα: +26,3%
    • Πέραμα: +26,1%
    • Περιστέρι: +22,0%

Αύξηση καταγράφεται και στις τιμες ενοικίασης

  • Σε εθνικό επίπεδο: Σεπτέμβριος 2025: $10,29/τ.μ. (+2,90% ετησίως).
  • Στην Αττική (3ο τρίμηνο 2025):
    • Γκάζι–Μεταξουργείο–Βοτανικός: +18,8%
    • Πετρούπολη: +17,6%
    • Πέραμα: +15,5%
    • Φιλοθέη: +15,3%
    • Αιγάλεω: +15,2%

Σταθερές τιμές σύμφωνα με τις πλατφόρμες αγγελιών τον Σεπτέμβριο κράτησαν οι περιοχές:

  • Πωλήσεις (3ο τρίμηνο 2025): Νέα Σμύρνη, Αγία Παρασκευή, Μεταμόρφωση, Κολωνάκι-Λυκαβηττός, Καστέλλα-Πασαλιμάνι. Τα νότια προάστια παροτι δεν κατέγραψαν αυξομειώσεις διατηρούν την πρωτοκαθεδρία ως οι ακριβότερες περιοχές, με μέση τιμή πώλησης στα 7.000 €/τ.μ. στη Βουλιαγμένη.
  • Ενοικιάσεις (3ο τρίμηνο 2025): Ιστορικό κέντρο Αθήνας, Κερατσίνι, Δραπετσώνα, Καμίνια-Παλαιά Κοκκινιά, Άνοιξη, Βάρη-Βάρκιζα.

Παρότι το ράλι των τιμών συνεχίζεται η έρευνα της Cerved Real Estate Services, επισημαίνει ότι περίπου 57% των ειδικών θεωρούν ότι η ζήτηση συνεχώς θα αυξάνεται και θα ξεπερνά την προσφορά στην αγορά κατοικίας και το 2026. Επισημαίνουν δε ότι τα ενοίκια θα αυξηθούν περισσότερο σε περιοχές όπου η αγορά κατοικίας δεν καλύπτει τη ζήτηση, ιδίως σε κέντρα πόλεων και περιοχές με πολλή κίνηση τουρισμού.

Θυμίζουμε ότι οι αυξήσεις στις τιμές ακινήτων καταγράφονται εδώ και μια επταετία αφού πανελλαδικά από το 2017 έως το 2024 η αύξηση φθανει το 69,2%, ενώ στην Αττική οι αυξήσεις έχουν ξεπεράσει το 85%.

Την ίδια ώρα οι ενοικιάσεις κατοικιών σύμφωνα με τον Spitogatos αυξάνονται κατα 7,6% αύξηση στο τρίτο τρίμηνο του 2024 σε σχέση με το ίδιο τρίμηνο το 2023, ενώ οι τιμές πώλησης “συζητούμενες” (asking prices) αυξήθηκαν κατα την ίδια περίοδο 6,8%.

Οι Παράγοντες που ωθούν τις αυξήσεις σύμφωνα με τους ειδικούς είναι :

  • Η περιορισμένη προσφορά
  • Οι λιγότερες χρόνο με το χρόνο νέες οικοδομές / άδειες κατασκευής.
  • Το κόστος των υλικών και κυρίως οι δυσκολίες στην κατασκευής (εργατικό κόστος, καθυστερήσεις)
  • Η αυξανόμενη ζήτηση: Ειδικά από Έλληνες που αναζητούν ασφάλεια και από ξένους επενδυτές, ιδιαίτερα για πολυτελή ακίνητα.
  • Τα ακίνητα λειτουργούν όλο και περισσότερο ως επενδυτικό προϊόν, ενισχύοντας τις τιμές, ειδικά στις τουριστικές περιοχές.
  • Οι αλλαγές στην Golden Visa και η πίεση στην προσιτή φοιτητική στέγαση.

topontiki.gr

Σούπερ μάρκετ: Μειώσεις τιμών από 3% έως 35% σε πάνω από 2.000 προϊόντα – Δείτε όλη τη λίστα

Στην πρωτοβουλία για τη μείωση τιμών (οι οποίες ξεκινούν από το 3% και φτάνουν σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμα και το 35%) από τις εταιρείες λιανεμπορίου και προμηθευτές έχουν ενταχθεί περισσότεροι από 2.000 κωδικοί, αριθμός που ξεπερνά σημαντικά τον αρχικό στόχο, όπως ενημέρωσε ο γενικός διευθυντής της Ένωσης  των σούπερ μάρκετ Ελλάδας, Απόστολος Πεταλάς, σε συνάντηση του που είχε με τον υπουργό Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκο.

Σημειώνεται πως οι μειώσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ αφορούν τόσο στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, όσο και σε επώνυμα.

Ενδεικτικά οι μειώσεις τιμών ανά κατηγορία προϊόντων (οι οποίοι ποικίλουν ανά εταιρεία και κωδικό προϊόντος) έχουν ως εξής:

  • Αλάτι: Από -5% έως – 8%
  • Αλεύρι: Από -5% έως -12%
  • Αλλαντικά: Από -5% έως -30%
  • Αναψυκτικά: Από -5 έως -18%
  • Απορρυπαντικά – Καθαριστικά: Από -4% έως -30%
  • Γαλακτομικά: Από -3% έως -13%
  • Γιαούρτια: Από -3% έως -13%
  • Γλυκά – Σοκολάτες: Από -3% έως -17%
  • Είδη νοικοκυριού: Από 3% έως 10%
  • Είδη προσωπικής υγιεινής: Από -3% έως -10%

Δείτε εδώ αναλυτικά τους κωδικούς των προϊόντων με τις μειωμένες τιμές:

O υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, μετά τη συνάντησή του με τον κ. Πεταλά έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Μέσα σε ένα δύσκολο παγκόσμιο περιβάλλον, δίνουμε συνεχή μάχη σε ό,τι περνά από το χέρι μας, για τη συγκράτηση των τιμών (σ.σ. στα σούπερ μάρκετ), ιδιαίτερα στα βασικά είδη διαβίωσης».

Παραπέρα, ο κος Θεοδωρικάκος δήλωσε πως «στοχεύουμε στην διασφάλιση υγιούς ανταγωνισμού και ταυτόχρονα πιέζουμε την αγορά με κάθε νόμιμο τρόπο να μειώσει το μεσοσταθμικό της κέρδος, προς όφελος της κοινωνίας και ιδιαίτερα όσων δοκιμάζονται. Μειώνοντας τις τιμές σε όσα προϊόντα αυτό είναι εφικτό.

Σε αυτό το πλαίσιο, σήμερα ανακοινώνεται από τις αλυσίδες του λιανεμπορίου και τους προμηθευτές μεσοσταθμική μείωση 8% σε πάνω από 2.000 κωδικούς σημαντικών προϊόντων.

Είναι μία θετική και αναγκαία πρωτοβουλία, που θέλουμε να επεκταθεί ακόμα περισσότερο. Λεπτομέρειες θα δώσουν οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ.

Εμείς συνεχίζουμε την προσπάθεια και όπως έχουμε δεσμευτεί, ξεκινά τις επόμενες ημέρες η διαβούλευση για τη νέα Ανεξάρτητη Αρχή Προστασίας του Καταναλωτή και Εποπτείας της Αγοράς.

Με τη λειτουργία της οποίας ενισχύεται ο ελεγκτικός μηχανισμός και αποσαφηνίζεται πλήρως το νομικό πλαίσιο με την κωδικοποίηση της καταναλωτικής νομοθεσίας.

Μια μεταρρύθμιση που καλούμε όλη την κοινωνία και ασφαλώς και όλα τα κόμματα να τη στηρίξουν».

O γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Απόστολος Πεταλάς, τόνισε: «Το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων που αποτελείται απ’ όλες τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, σε συνεργασία με ορισμένους προμηθευτές, τα θεσμικά τους όργανα, τον ΕΣΒΕΠ και τον Σύνδεσμο Βιομηχανιών Τροφίμων, ανταποκρίνονται στο κάλεσμα αυτό για τους καταναλωτές, για την κοινωνία, τα νοικοκυριά και ιδιαίτερα για τα ευάλωτα νοικοκυριά.

Είναι μια συνεχής προσπάθεια της επιχειρηματικής κοινότητας, σε συνεργασία με την πολιτεία και το υπουργείο Ανάπτυξης, να μπορεί να προσφέρει προϊόντα σε άριστη ποιότητα και στην καλύτερη δυνατή τιμή.

Και αυτό είναι μια συνεχής δέσμευση, παρά τις δυσκολίες που δημιουργούν η πληθωριστική κρίση, η ενεργειακή κρίση και οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής στην επάρκεια τροφίμων διεθνώς».