Ένας ιδιαίτερα έμπειρος μάρτυρας, με μακρά πορεία στο Λιμενικό Σώμα, κατέθεσε σήμερα στο Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο Αθηνών, αναλύοντας με τις εξειδικευμένες γνώσεις του όσα γνωρίζει και εκτιμά ότι συνέβησαν και οδήγησαν στον θάνατο του πρώην υπουργού Σήφη Βαλυράκη.
Ο κ. Νικόλαος Σπανός, εν αποστρατεία ναύαρχος του Λιμενικού Σώματος, κλήθηκε να καταθέσει ως τεχνικός σύμβουλος της οικογένειας Βαλυράκη.
Ο μάρτυρας απέκλεισε το ενδεχόμενο ο Σήφης Βαλυράκης να χτυπήθηκε από προπέλα σκάφους.
Αναφερόμενος στα υδροπτερύγια ως πιθανό φονικό μέσο, ο κ. Σπανός ανέφερε:
«Τα υδροπτερύγια είναι φονικά όπλα όταν έρθουν σε επαφή με άνθρωπο».
«Το σκίσιμο που είδα στον εκλιπόντα είναι από υδροπτερύγιο. Ακόμη και η απλή επαφή κάποιου με υδροπτερύγιο μπορεί να προκαλέσει σοβαρό τραυματισμό».
Στη συνέχεια, απαντώντας σε ερώτηση της πλευράς υποστήριξης της κατηγορίας, ακολούθησε ο εξής διάλογος:
Συνήγορος οικογένειας Βαλυράκη:
«Ο θάνατος του Σήφη Βαλυράκη οφείλεται σε ατύχημα ή σε εγκληματική ενέργεια;»
Μάρτυρας:
«Είναι από ανθρώπινο χέρι».
Ο μάρτυρας πρόσθεσε ακόμη:
«Τα χτυπήματα στο πρόσωπό του δείχνουν πρόσκρουση σε αντικείμενο και έγιναν πριν πέσει στο νερό. Το υδροπτερύγιο δημιουργεί σκίσιμο, είναι σαν μαχαίρι».
Παράλληλα, αναφέρθηκε και στο ημερολόγιο του αλιευτικού σκάφους των κατηγορουμένων, επισημαίνοντας:
«Το ημερολόγιο του αλιευτικού σκάφους αναφέρει ότι εκείνη την ημέρα δεν βγήκε για αλιεία λόγω κακοκαιρίας. Ωστόσο, οι καιρικές συνθήκες ήταν καλές, ενώ στο ημερολόγιο θα έπρεπε να καταγράφονται ακόμη και στοιχεία όπως η διεύθυνση του ανέμου».
Η δίκη θα συνεχιστεί την Πέμπτη 11 Ιουνίου 2026. Στο βήμα του μάρτυρα αναμένεται να βρεθεί ο πρώην πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, ο οποίος, σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, ήταν ο τελευταίος άνθρωπος που επικοινώνησε με τον Σήφη Βαλυράκη πριν από τον θάνατό του.
Ένα ακόμη μεγάλο ξενοδοχείο προστίθεται στον χάρτη της Κρήτης, καθώς εισέρχεται σε πιο ώριμη φάση η ανάπτυξη νέου πεντάστερου συγκροτήματος στη Γεωργιούπολη Χανίων από την εταιρεία ΑΝΑΞ Ξενοδοχειακή Μονοπρόσωπη ΙΚΕ, που ανήκει στον Όμιλο Βανταράκη (Vantarakis Hotel Collection). Καθοριστικό βήμα για την υλοποίηση της επένδυσης αποτέλεσε η έκδοση της οικοδομικής άδειας για το έργο, το οποίο προϋπολογίζεται στα 50 εκατ. ευρώ και προβλέπεται να ενισχύσει σημαντικά το ξενοδοχειακό προϊόν της δυτικής Κρήτης.
Το νέο ξενοδοχείο των 499 κλινών στη Γεωργιούπολη Χανίων
Η επένδυση αφορά την κατασκευή πολυτελούς ξενοδοχειακής μονάδας στη θέση «Τζούγκαρης» της Γεωργιούπολης, σε έκταση περίπου 64 στρεμμάτων. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, το νέο resort θα διαθέτει συνολική δυναμικότητα 499 κλινών και 303 δωμάτια, εντασσόμενα στην κατηγορία των πέντε αστέρων.
Το αναπτυξιακό πλάνο περιλαμβάνει δίκλινα δωμάτια, σουίτες και ειδικά διαμορφωμένους χώρους για τη φιλοξενία ατόμων με αναπηρία, ενώ προβλέπεται η δημιουργία εκτεταμένων κοινόχρηστων εγκαταστάσεων, χώρων αναψυχής και μεγάλων υδάτινων στοιχείων που θα λειτουργούν συμπληρωματικά στο τουριστικό προϊόν της μονάδας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της οικοδομικής άδειας, η συνολική έκταση του ακινήτου ανέρχεται σε 63.939 τ.μ., ενώ το project έχει εξελιχθεί σημαντικά σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό που είχε λάβει βεβαίωση όρων δόμησης το 2024 και αφορούσε μικρότερης κλίμακας ξενοδοχειακή ανάπτυξη.
Σε εξέλιξη η περιβαλλοντική αδειοδότηση
Παράλληλα με την πολεοδομική ωρίμανση του έργου, συνεχίζεται και η διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση έως τις 16 Ιουνίου, στο πλαίσιο της έκδοσης των απαιτούμενων περιβαλλοντικών όρων για την υλοποίηση της επένδυσης.
Το έργο έχει ήδη εξασφαλίσει σειρά κρίσιμων εγκρίσεων από αρμόδιους φορείς, μεταξύ των οποίων το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων, η Υπηρεσία Νεότερων Μνημείων Κρήτης και οι υπηρεσίες που είναι αρμόδιες για την κυκλοφοριακή σύνδεση της μονάδας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην ίδια ευρύτερη περιοχή είχε αδειοδοτηθεί στο παρελθόν μεγαλύτερης κλίμακας τουριστική ανάπτυξη, η οποία τελικά δεν υλοποιήθηκε έπειτα από μεταβολές στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των εκτάσεων.
Η Γεωργιούπολη προσελκύει τουριστικές επενδύσεις
Η νέα επένδυση έρχεται να επιβεβαιώσει τη δυναμική που εμφανίζει τα τελευταία χρόνια η Γεωργιούπολη, μία περιοχή που συγκεντρώνει ολοένα και περισσότερο ενδιαφέρον από επενδυτές του ξενοδοχειακού κλάδου.
Στόχος του έργου είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου τουριστικού συγκροτήματος υψηλών προδιαγραφών, με έμφαση στη βιωσιμότητα και την εναρμόνιση με το φυσικό περιβάλλον. Παράλληλα, η επένδυση αναμένεται να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας τόσο κατά τη φάση της κατασκευής όσο και κατά τη λειτουργία της μονάδας, ενισχύοντας παράλληλα το τοπικό επιχειρηματικό οικοσύστημα μέσω συνεργασιών με προμηθευτές και επιχειρήσεις της περιοχής.
Το χαρτοφυλάκιο της Vantarakis Hotel Collection
Ο Όμιλος Βανταράκη αποτελεί μία από τις πλέον αναγνωρίσιμες επιχειρηματικές παρουσίες στον κρητικό τουρισμό, με δραστηριότητα που ξεπερνά τις τρεις δεκαετίες.
Μέσω της Vantarakis Hotel Collection διαχειρίζεται σειρά ξενοδοχειακών μονάδων υψηλής κατηγορίας στην Κρήτη, μεταξύ των οποίων τα Anemos Luxury Grand Resort, Mythos Palace Resort & Spa, Eliros Mare Beachfront Poem Hotel, Pepper Sea Club Hotel και Ventale Island Breeze Resort.
Με το νέο ξενοδοχείο στη Γεωργιούπολη, ο όμιλος διευρύνει περαιτέρω το αποτύπωμά του στην αγορά της πολυτελούς φιλοξενίας, ενισχύοντας παράλληλα το επενδυτικό momentum που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια στον ξενοδοχειακό κλάδο της Κρήτης.
Το ζήτημα της διαχείρισης της δημόσιας περιουσίας και του κοινωνικού χαρακτήρα των εμβληματικών τοποσήμων έρχεται εκ νέου στο προσκήνιο στα Χανιά, μετά τις έντονες επικρίσεις που διατύπωσε η αντιπολίτευση για το κόστος μίσθωσης των καταστημάτων στη Δημοτική Αγορά.
Οι δημοτικοί σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης, Χαράλαμπος Λουτσέτης και Μιλτιάδης Κλωνιζάκης, με επίσημη ανακοίνωσή τους, καυτηριάζουν τα αποτελέσματα των πρόσφατων δημοπρασιών, προειδοποιώντας για τον κίνδυνο αλλοίωσης του παραδοσιακού και λαϊκού χαρακτήρα του μνημείου.
Η παράταξη καλεί τη δημοτική αρχή να παρέμβει άμεσα για τον επανακαθορισμό των τιμών, θέτοντας το δίλημμα ανάμεσα στην επιδίωξη του μέγιστου οικονομικού εσόδου και την εξυπηρέτηση των αναγκών των τοπικών παραγωγών και καταναλωτών.
Τα οικονομικά δεδομένα της δημοπρασίας και οι «τιμές Μυκόνου»
Η πρόσφατη κατακύρωση των ελεύθερων χώρων της Δημοτικής Αγοράς Χανίων αποκάλυψε μια εξαιρετικά υψηλή οικονομική αποτίμηση για τα διαθέσιμα τετραγωνικά μέτρα, προκαλώντας τριβές στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσαν στη δημοσιότητα οι δύο δημοτικοί σύμβουλοι, η διαδικασία οδήγησε σε μισθώματα που θεωρούνται δυσανάλογα για το μέγεθος των εμπορικών μονάδων.
Στην ανακοίνωσή τους, οι κ.κ. Λουτσέτης και Κλωνιζάκης αναφέρουν χαρακτηριστικά:
«Τα 9 καταστήματα που κατακυρώθηκαν νοικιάστηκαν από 2.750 έως 6.300 ευρώ τον μήνα, για καταστήματα 14 έως 25 τετραγωνικών μέτρων. Στα 6.300 ευρώ τον μήνα κατακυρώθηκε ένα μαγαζί 25 τετραγωνικών — νούμερο που δεν περιγράφει αγορά για τον Χανιώτη, αλλά αγορά για “παχιά πορτοφόλια”»
Η εξέλιξη αυτή σχολιάστηκε έντονα και από τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, τα οποία έκαναν λόγο για «τιμές Μυκόνου», αποτυπώνοντας την ανησυχία ότι η Δημοτική Αγορά μετατρέπεται σε έναν χώρο που απομακρύνεται από την καθημερινή οικονομική πραγματικότητα των μόνιμων κατοίκων.
Οι προτάσεις για πλαφόν και η προστασία των παλαιών μαγαζατόρων
Προκειμένου να αποτραπεί η πλήρης εμπορευματοποίηση του χώρου, η Λαϊκή Συσπείρωση κατέθεσε μια δέσμη προτάσεων προς τη δημοτική αρχή, ζητώντας τη λήψη προστατευτικών μέτρων. Η κύρια ανησυχία της παράταξης εστιάζεται στην πιθανότητα οι εξωπραγματικές αυτές τιμές να συμπαρασύρουν το σύνολο των μισθωμάτων, πλήττοντας τόσο τα καταστήματα που δεν έχουν ακόμη δημοπρατηθεί όσο και τις ιστορικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνταν επί δεκαετίες στην Αγορά.
Στο πλαίσιο αυτό, η αντιπολίτευση ζητά από τον Δήμο Χανίων «να επανακαθορίσει προς τα κάτω τις τιμές ζώνης, τόσο για τα καταστήματα που δεν δημοπρατήθηκαν όσο και για τα ενοίκια των παλιών μαγαζατόρων, ώστε να μη συμπαρασυρθούν από τις εξωπραγματικές τιμές της δημοπρασίας». Παράλληλα, προτείνεται η επιβολή ενός ανώτατου ορίου (πλαφόν) στις τιμές, το οποίο θα λειτουργήσει ως εγγύηση για τη διατήρηση του λαϊκού και παραδοσιακού χαρακτήρα της Αγοράς, διασφαλίζοντας ότι αυτή θα συνεχίσει να εξυπηρετεί τις πραγματικές ανάγκες των Χανιωτών.
Νομοθετικά εργαλεία και κοινωνικά κριτήρια για τους μικρούς παραγωγούς
Η παρέμβαση των δημοτικών συμβούλων επεκτείνεται και στο θεσμικό επίπεδο, υποδεικνύοντας συγκεκριμένα νομικά εργαλεία που επιτρέπουν στον Δήμο να ασκήσει κοινωνική πολιτική μέσω της ακίνητης περιουσίας του. Η Λαϊκή Συσπείρωση υποστηρίζει ότι η δημόσια περιουσία οφείλει να υπηρετεί έναν ευρύτερο κοινωνικό σκοπό και να μην αντιμετωπίζεται αποκλειστικά ως μέσο άντλησης οικονομικών εσόδων.
Συγκεκριμένα, προτείνεται η διάθεση μέρους των κενών καταστημάτων με κοινωνικά κριτήρια, με ιδιαίτερη μέριμνα για τους μικρούς παραγωγούς της περιοχής. Για την υλοποίηση αυτής της πρότασης, οι κ.κ. Λουτσέτης και Κλωνιζάκης καλούν τη δημοτική αρχή να αξιοποιήσει τις δυνατότητες που παρέχει η υφιστάμενη νομοθεσία, και ειδικότερα το άρθρο 192 του νόμου 3463/2006 σε συνδυασμό με τον νόμο 4555/2018. Οι διατάξεις αυτές επιτρέπουν την απευθείας εκμίσθωση ή την παραχώρηση δημοτικών ακινήτων με μειωμένο μίσθωμα και χωρίς τη διενέργεια δημοπρασίας, παρέχοντας μια θεσμική διέξοδο για την προστασία των τοπικών παραγωγικών δυνάμεων.
Σε πεδίο έντονης πολιτικής αντιπαράθεσης εξελίσσεται η διαχείριση του μεταναστευτικού ζητήματος στην Κρήτη, με την Περιφερειακή Οργάνωση του ΜέΡΑ25 να εξαπολύει σφοδρή κριτική κατά της Περιφέρειας και των Δήμων του νησιού. Σε επίσημη ανακοίνωσή τους, οι Οργανώσεις Βάσης του κόμματος καταγγέλλουν μια παρατεταμένη κατάσταση αδράνειας που διαρκεί δύο έτη, εστιάζοντας στην αδυναμία των τοπικών αρχών να καταλήξουν σε συμφωνία για τη χωροθέτηση μιας δομής προσωρινής παραμονής. Η εμπλοκή αυτή, σύμφωνα με το κόμμα, παρατείνει τις ακατάλληλες συνθήκες διαβίωσης των μεταναστών στο λιμάνι του Ηρακλείου, ενώ παράλληλα προκαλεί την παρέμβαση του Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου, αναδεικνύοντας σοβαρές πολιτικές και κοινωνικές προεκτάσεις στην τοπική κοινωνία.
Το χρονικό της διοικητικής αδράνειας και η κατάσταση στο λιμάνι του Ηρακλείου
Η δημόσια παρέμβαση του ΜέΡΑ25 υπογραμμίζει ότι η αναζήτηση λύσης για τη φιλοξενία των μεταναστών έχει εγκλωβιστεί σε μια διαρκή μετάθεση ευθυνών μεταξύ των οργάνων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, από τον Απρίλιο του 2026, όταν οι εκπρόσωποι των Δήμων και της Περιφέρειας ανέλαβαν τη συνεννόηση για την εξεύρεση κατάλληλου χώρου, δεν έχει σημειωθεί καμία ουσιαστική πρόοδος. Αποτέλεσμα της καθυστέρησης αυτής είναι η διατήρηση της προβληματικής κατάστασης στον χώρο του «Ψυγείου» στο λιμάνι του Ηρακλείου, όπου οι αλλοδαποί παραμένουν κάτω από εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες.
Το κόμμα επικρίνει ιδιαίτερα τη στάση των τοπικών αρχόντων στον μεγαλύτερο νομό του νησιού, σημειώνοντας ότι η παρέμβασή τους περιορίζεται στην απόρριψη κάθε πρότασης που δημοσιοποιείται. Όπως αναφέρεται, οι δήμαρχοι και ο περιφερειάρχης τηρούν σιγή ιχθύος μέχρι να διαρρεύσει κάποια πιθανή τοποθεσία στα μέσα ενημέρωσης, και στη συνέχεια προχωρούν στην έκδοση ψηφισμάτων διαμαρτυρίας.
Κατά το ΜέΡΑ25, η τακτική αυτή αποσκοπεί στην αποφυγή του πολιτικού κόστους, με τις τοπικές αρχές να προτιμούν την επιβολή μιας λύσης από την κεντρική κυβέρνηση ώστε να αντιδράσουν εκ των υστέρων. Ως παράδειγμα αντίστοιχης διαχείρισης αναφέρεται η περίπτωση των Χανίων, όπου παρά την αρχική θέση της Περιφέρειας με τη φράση «Αγυιά τέλος», η εκεί δομή λειτουργεί πλέον κανονικά και επ’ αόριστον.
Διαβάστε τι αναφέρεται αναλυτικά:
Εδώ και δύο χρόνια παρακολουθούμε το θέατρο του παραλόγου με το μεταναστευτικό στην Κρήτη. Η Περιφέρεια Κρήτης και οι Δήμοι του νησιού, ειδικά στο Ηράκλειο, παίζουν την “κολοκυθιά” για την εγκατάσταση της δομής προσωρινής παραμονής προσφύγων. Από τον Απρίλιο του 2026 που ανέλαβαν να συνεννοηθούν για την εξεύρεση χώρου ώστε να πάψει το απάνθρωπο στοίβαγμα των μεταναστών στο “Ψυγείο” στο λιμάνι, οι εκπρόσωποι της Αυτοδιοίκησης δεν έκαναν το παραμικρό.
Το Ηράκλειο, ο μεγαλύτερος δήμος και ο μεγαλύτερος νομός της Κρήτης αδυνατεί να βρει ένα οικόπεδο ή ένα κτίριο για να φτιάξει μια δομή με στοιχειώδεις ανθρώπινες συνθήκες διαμονής. Η μόνη παρέμβαση των δημάρχων και του περιφερειάρχη είναι για να πουν όχι σε κάθε πιθανή χωροθέτηση που διαρρέει στα ΜΜΕ. Μέχρι να ακουστεί ένας χώρος τηρούν σιγή ιχθύος και μόλις χτυπήσει το καμπανάκι για αυτούς, επιδίδονται σε ψηφίσματα και βαρύγδουπες ανακοινώσεις. Βέβαια, για τους τύπους και μόνο, δεν ξεχνούν να μας θυμίζουν πόσο… συμπονούν τους μετανάστες και τους πρόσφυγες και πόσο μεγάλη ανάγκη είναι να βρεθεί μια λύση. Όχι από τους ίδιους όμως, προτιμούν να τους επιβληθεί από την κυβέρνηση για να μπορούν να αντιδράσουν με λουκέτα και μαύρες σημαίες και να μην διακινδυνεύσουν το πολιτικό κόστος. Η ακόμα και να μην αντιδράσουν καθόλου, όπως στην περίπτωση των Χανίων όπου η Περιφέρεια Κρήτης πριν λίγους μήνες έλεγε «Αγυιά τέλος» αλλά σήμερα η δομή λειτουργεί κανονικά και επ’ αόριστον.
Η στάση του περιφερειάρχη και των δημάρχων αποτελεί βούτυρο στο ψωμί του Πλεύρη. Του ανθρώπου που κάποτε έλεγε πως πρέπει να έχουμε νεκρούς στα σύνορα και πως πρέπει να κάνουμε τη ζωή κόλαση στους μετανάστες. Σήμερα ο ίδιος ως δήθεν ανθρωπιστής εγκαλεί τους τοπικούς φορείς επειδή με τη στάση τους επιτρέπουν να συνεχίζεται η άθλια κατάσταση στο Ψυγείο και τους τονίζει πως «δεν μπορείτε να λέτε όχι σε κάθε πρόταση».
Κυρίως όμως, η αδυναμία της αυτοδιοίκησης να δώσει λύση, εκτρέφει τον ρατσισμό και τον φασισμό. Ηδη έχουν κάνει την εμφάνισή τους τέτοια στοιχεία που δυστυχώς σε κάποιες περιπτώσεις τα αγκαλιάζουν και οι αυτοδιοικητικοί καβαλώντας το ρεύμα της μισαλλοδοξίας. Και όλα αυτά από κοντά με πληροφορίες για περίεργες διαδρομές και συμφωνίες πάνω και κάτω από το τραπέζι, για πιέσεις ώστε να αδειάσει το Ψυγείο που ο Grimaldi θέλει να κάνει ξενοδοχείο, για χώρους που προτείνονται με βάση όχι τις πραγματικές δυνατότητες αλλά τις νεοδημοκρατικές κουμπαριές με άρωμα ΟΠΕΚΕΠΕ και πολλά άλλα για τα οποία μιλά (και εν πολλοίς τα γνωρίζει) η τοπική κοινωνία.
Οι Οργανώσεις Βάσης Κρήτης του ΜέΡΑ25 παίρνουν ξεκάθαρη θέση:
Ναι στη δημιουργία δομής φιλοξενίας ολιγοήμερης παραμονής στα όρια της περιφερειακής ενότητας Ηρακλείου (πιθανώς και στο πρώην ΚΤΕΟ), εφόσον εξασφαλίζονται οι αναγκαίες προϋποθέσεις: Με ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης και επαρκείς χώρους, με προσωπικό (γιατροί, νοσηλευτές, διερμηνείς, κοινωνικοί λειτουργοί), με χρηματοδότηση για σίτιση και μεταφορές. Επίσης, αναγκαία είναι η επαναλειτουργία του Γραφείου Ασύλου στην Κρήτη ώστε να μπορούν και από εδώ να υποβάλλουν σχετικό αίτημα όσοι δικαιούνται.
Είναι λύση οι δομές ολιγοήμερης φιλοξενίας;
Ασφαλώς και όχι. Ασφαλώς και δεν πρόκειται για φιλοξενία αλλά για κράτηση, ασφαλώς δεν είναι δομή ένταξης αλλά μια φυλακή ολιγοήμερης παραμονής. Και παρόλο που όλοι ξέρουν πως οι άνθρωποι είναι έγκλειστοι, χωρίς επαφή με τον έξω κόσμο, στερούμενοι τα βασικά τους δικαιώματα, συνήθως χωρίς χαρτιά και ταυτότητα, εντούτοις οι δήμαρχοι μιλούν για πιθανά… κλεισίματα δρόμων από τους μετανάστες, για εξεγέρσεις, για υποβάθμιση του τουρισμού, για ακύρωση κρατήσεων και για «δυσλειτουργία» των περιοχών που έχουν προταθεί.
Ένα δημιουργικό τρόπο βρήκαν τα μέλη της συλλογικότητας Gavdos Seafront Collective για να υπενθυμίσουν στους πολίτες την καταστροφή των αυτοσχέδιων παραγκών στην παραλία του Λαυρακά.
Σε βίντεο που δημιούργησαν από τα πλάνα που τράβηξαν με κινητά παραθεριστές της περιοχής καταγράφεται η επιχείρηση της αστυνομίας τη στιγμή όπου ακούγονται σχόλια των ανθρώπων που βρέθηκαν εκεί για να προσπαθήσουν να την σταματήσουν ή απλά για να διαμαρτυρηθούν.
Ένας παραθεριστής σχολιάζει βλέποντας την εικόνα των πάνοπλων αστυνομικών στην παραλία:
“Είναι ένα περφόρμανς αυτό που κάνουνε”
Ενώ αργοτερα στο βίντεο ακούμε μία κοπέλα να λέει προς τους αστυνομικούς: “Μπράβο, σωθήκαμε σαν άνθρωποι. Είμαστε ασφαλείς! Δε θα υπάρχει μαρούλι για μαρούλι! Συγχαρητήρια! Σπουδαίο έργο!”, κάνοντας μία αναφορά στην καταστροφή ενός κήπου με μαρούλια που υπήρχε στο σημείο.
Ένα νέο έργο ήπιας τουριστικής ανάπτυξης, που συνδέει τον αθλητισμό, τη βιώσιμη κινητικότητα και την ανάδειξη του φυσικού περιβάλλοντος, μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης στα Αστερούσια Όρη. Με χρηματοδότηση 243.188,80 ευρώ από το Πρόγραμμα «Κρήτη 2021-2027», δημιουργείται δίκτυο σηματοδοτημένων ποδηλατικών διαδρομών συνολικού μήκους 226,8 χιλιομέτρων σε μία από τις πιο ιδιαίτερες περιοχές της Κρήτης, η οποία είναι ενταγμένη στο Παγκόσμιο Δίκτυο Αποθεμάτων Βιόσφαιρας της UNESCO.
Το έργο περιλαμβάνει 15 ποδηλατικές διαδρομές που συνδέουν εμβληματικά σημεία των Αστερουσίων, από τα Μάταλα και τους Καλούς Λιμένες έως τον Λέντα, τον Κόφινα, τον Κουδουμά, τις Τρεις Εκκλησιές και τον Τσούτσουρο. Οι διαδρομές αξιοποιούν υφιστάμενους αγροτικούς, δασικούς και επαρχιακούς δρόμους, χωρίς να απαιτείται διάνοιξη νέων οδών ή παρεμβάσεις στο φυσικό περιβάλλον.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, θα τοποθετηθούν 39 πινακίδες υποδοχής, 724 πινακίδια αρίθμησης, 724 πινακίδια κατεύθυνσης, 19 κεντρικές πινακίδες ενημέρωσης, ενώ θα παραχθούν και 5.000 ειδικοί ποδηλατικοί χάρτες για τους επισκέπτες της περιοχής. Παράλληλα, προβλέπεται η κατασκευή τεσσάρων κιόσκιων ανάπαυσης σε επιλεγμένα σημεία των διαδρομών, προσφέροντας προστασία και ξεκούραση στους ποδηλάτες σε μια περιοχή που χαρακτηρίζεται από έντονη ηλιοφάνεια και υψηλές θερμοκρασίες.
Το δίκτυο σχεδιάστηκε ώστε να απευθύνεται τόσο σε ερασιτέχνες όσο και σε πιο απαιτητικούς ποδηλάτες, καθώς περιλαμβάνει εύκολες, μέτριας δυσκολίας αλλά και απαιτητικές διαδρομές. Η διασύνδεση όλων των διαδρομών δημιουργεί τη δυνατότητα πολυήμερων ποδηλατικών περιηγήσεων με ενδιάμεσες στάσεις και διανυκτερεύσεις στα χωριά της περιοχής, ενισχύοντας την τοπική οικονομία και διευρύνοντας το τουριστικό προϊόν της νότιας Κρήτης.
Η πράξη εντάσσεται στη Στρατηγική Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης «Εμβληματικές Διαδρομές Κρήτης – Περιβάλλον και Πολιτισμός» και έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος του 2029. Στόχος είναι τα Αστερούσια να εξελιχθούν σε έναν νέο προορισμό ποδηλατικού τουρισμού διεθνούς εμβέλειας, αξιοποιώντας το μοναδικό φυσικό τους κεφάλαιο με τρόπο συμβατό με τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης.
Ασφυκτική η κατάσταση στον χώρο του «Ψυγείου» στο λιμάνι Ηρακλείου, όπου ήδη φιλοξενούνται άτομα από προηγούμενα περιστατικά
Νέο περιστατικό διάσωσης μεταναστών που επέβαιναν σε λέμβο σημειώθηκε τις πρωινές ώρες νότια του Ηρακλείου, όπου πλωτό του Λιμενικού Σώματος περισυνέλεξε συνολικά 41 άτομα.
Οι 41 μετανάστες εντοπίστηκαν στη θαλάσσια περιοχή 22 ναυτικά μίλια νοτιοανατολικά των Καλών Λιμένων. Σύμφωνα με το Λιμενικό Σώμα η επιχείρηση συντονίστηκε από το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ), ενώ οι αλλοδαποί εντοπίστηκαν από εναέριο μέσο της δύναμης Frontex. Οι διασωθέντες μεταφέρθηκαν στους Καλούς Λιμένες και στη συνέχεια δρομολογήθηκε η μεταφορά τους στο λιμάνι του Ηρακλείου και συγκεκριμένα στον χώρο του «Ψυγείου», όπου η κατάσταση παραμένει ιδιαίτερα πιεστική, καθώς ο χώρος είναι ήδη επιβαρυμένος από προηγούμενες αφίξεις.
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, πρόκειται για άνδρες, ενώ ανάμεσά τους βρίσκεται και μία γυναίκα. Οι περισσότεροι δήλωσαν ότι προέρχονται από το Σουδάν, ενώ ένα άτομο ανέφερε ότι είναι από την Αίγυπτο.
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Λιμενικού και οι τοπικές αρχές αναμένεται να ξεκινήσουν με την άφιξή τους στο Ηράκλειο τις προβλεπόμενες διαδικασίες για την καταγραφή και ταυτοποίησή τους, ενώ συνεχίζεται η διαχείριση των αυξημένων μεταναστευτικών ροών στην περιοχή της Κρήτης.
Το νέο περιστατικό έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά αφίξεων το τελευταίο διάστημα, με τις υποδομές φιλοξενίας να βρίσκονται υπό έντονη πίεση. Οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις αδυνατούν πλέον να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες που δημιουργούν οι συνεχείς αφίξεις από τη νότια Κρήτη.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, στον χώρο φιλοξενούνται ήδη περίπου 240 μετανάστες, ενώ αναμένονται ακόμη 192 άτομα που διασώθηκαν τις πρωινές ώρες της Τρίτης σε δύο ξεχωριστές επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης νότια των Καλών Λιμένων.
Λόγω της έλλειψης χωρητικότητας, σημαντικός αριθμός ατόμων παραμένει σε εξωτερικό χώρο, δίπλα στο κτίριο, χωρίς να μπορεί να εξυπηρετηθεί εντός των εγκαταστάσεων.
Την ίδια ώρα, το μεταναστευτικό βρίσκεται στο επίκεντρο έντονων αντιδράσεων στην ενδοχώρα του Ηρακλείου. Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Χερσονήσου εκφράστηκε εκ νέου η αντίθεση στη σχεδιαζόμενη δημιουργία κλειστής δομής φιλοξενίας μεταναστών στην περιοχή του πρώην ΚΤΕΟ, ενώ για σήμερα έχουν προγραμματιστεί κινητοποιήσεις με προσυγκέντρωση έξω από τον χώρο και στη συνέχεια παραστάσεις διαμαρτυρίας στην Περιφέρεια Κρήτης και στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση.
Σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης περιέρχεται η Μαιευτική Κλινική του Νοσοκομείου Ρεθύμνου, με την Ένωση Γιατρών ΕΣΥ Ρεθύμνου να κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την ασφάλεια των εργαζομένων και των ασθενών.
Η οξυμμένη υποστελέχωση σε εξειδικευμένο προσωπικό οδηγεί το εναπομείναν δυναμικό σε πλήρη σωματική και πνευματική εξάντληση, διαμορφώνοντας συνθήκες λειτουργίας που αγγίζουν τα όρια της επικινδυνότητας.
Παρά τις επανειλημμένες έγγραφες προειδοποιήσεις προς τη διοίκηση του ιδρύματος, οι δημόσιες δομές υγείας της περιοχής παραμένουν χωρίς ουσιαστική ενίσχυση, μεσούσης της θερινής περιόδου κατά την οποία οι ανάγκες του νομού αυξάνονται κατακόρυφα.
Η οριακή λειτουργία της κλινικής και το αδιέξοδο των αδειών
Η κατάσταση που επικρατεί στη Μαιευτική Κλινική αποτυπώνει ανάγλυφα τα δομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει συνολικά το Νοσοκομείο Ρεθύμνου.
Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της Ένωσης Γιατρών ΕΣΥ, η επάρκεια του ιατρικού προσωπικού κρίνεται πλέον οριακή, καθώς το ίδρυμα αναγκάζεται να συνεργάζεται με δύο ιδιώτες γιατρούς μέσω συμβάσεων έργου, προκειμένου να καλύπτονται οι ανάγκες του μηνιαίου προγράμματος των εφημεριών.
Παράλληλα, οι ελλείψεις σε μόνιμο νοσηλευτικό προσωπικό παραμένουν σταθερές, ενώ η έλλειψη μαιών έχει οδηγήσει το τμήμα σε καθεστώς επισφάλειας.
Οι νοσοκομειακοί γιατροί υπογραμμίζουν ότι η διοίκηση είχε ενημερωθεί εγκαίρως και αναλυτικώς από τις ίδιες τις μαίες, χωρίς ωστόσο να ληφθούν διοικητικά μέτρα αρωγής. Η πίεση που ασκείται στο υφιστάμενο προσωπικό αποτυπώνεται στο γεγονός ότι για το τρέχον καλοκαίρι δεν προβλέπεται η χορήγηση καμίας άδειας για τις μαίες που έχουν απομείνει στο τμήμα.
Στην ανακοίνωσή της, η Ένωση Γιατρών ΕΣΥ Ρεθύμνου αναφέρει χαρακτηριστικά:
«Ανάμεσα στα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζει το Νοσοκομείο Ρεθύμνου λόγω της υποστελέχωσής του, ιδιαίτερα οξυμμένο είναι και το θέμα λειτουργίας της Μαιευτικής κλινικής. Πέρα από την οριακή επάρκεια του ιατρικού προσωπικού που ενισχύεται από δύο ιδιώτες γιατρούς με συμβάσεις έργου για να βγαίνει το πρόγραμμα εφημεριών και τις ελλείψεις μόνιμου νοσηλευτικού προσωπικού, η έλλειψη μαιευτικού προσωπικού έχει φτάσει τα όρια επικίνδυνης λειτουργίας. Το θέμα έχει αναδειχθεί και επισημανθεί από τις ίδιες τις μαίες εδώ και μήνες στη διοίκηση, χωρίς ωστόσο να έχει ληφθεί ως τώρα κανένα ουσιαστικό μέτρο ενίσχυσης (επισυνάπτεται η από 30/4/2026 επιστολή τους). Καμία μαία από όσες έχουν απομείνει δεν προβλέπεται να πάρει άδεια φέτος το καλοκαίρι.»
Το πρόβλημα επιτείνεται από τις πρόσφατες θεσμικές επιλογές της Πολιτείας, καθώς στην τελευταία προκήρυξη θέσεων για το Νοσοκομείο Ρεθύμνου δεν περιλήφθηκε καμία θέση μαίας, παρά την ύπαρξη τριών κενών οργανικών θέσεων στο ίδρυμα. Επιπλέον, ο κλάδος εκφράζει τη δυσαρέσκειά του για τον αποκλεισμό των μαιών, καθώς και άλλων υγειονομικών ειδικοτήτων, από το νομοσχέδιο που τελεί υπό διαβούλευση σχετικά με την ένταξη των επαγγελμάτων υγείας στα Βαρέα και Ανθυγιεινά (ΒΑΕ).
Αναλυτικά στην ανακοίνωσή τους οι γιατροί ΕΣΥ του Ρεθύμνου επισημαίνουν τα εξής:
«Ανάμεσα στα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζει το Νοσοκομείο Ρεθύμνου λόγω της υποστελέχωσής του, ιδιαίτερα οξυμμένο είναι και το θέμα λειτουργίας της Μαιευτικής κλινικής. Πέρα από την οριακή επάρκεια του ιατρικού προσωπικού που ενισχύεται από δύο ιδιώτες γιατρούς με συμβάσεις έργου για να βγαίνει το πρόγραμμα εφημεριών και τις ελλείψεις μόνιμου νοσηλευτικού προσωπικού, η έλλειψη μαιευτικού προσωπικού έχει φτάσει τα όρια επικίνδυνης λειτουργίας. Το θέμα έχει αναδειχθεί και επισημανθεί από τις ίδιες τις μαίες εδώ και μήνες στη διοίκηση, χωρίς ωστόσο να έχει ληφθεί ως τώρα κανένα ουσιαστικό μέτρο ενίσχυσης (επισυνάπτεται η από 30/4/2026 επιστολή τους). Καμία μαία από όσες έχουν απομείνει δεν προβλέπεται να πάρει άδεια φέτος το καλοκαίρι.
Επισημαίνουμε επίσης ότι στην τελευταία προκήρυξη ελάχιστων, σε σχέση με τις ανάγκες του Νοσοκομείου, θέσεων προσωπικού, δεν προκηρύχθηκε καμία θέση μαίας, ενώ υπάρχουν 3 (τρεις) κενές οργανικές θέσεις στο Νοσοκομείο. Και βέβαια εξαιρούνται οι μαίες, όπως και πολλές άλλες ειδικότητες υγειονομικών, από το σχέδιο νόμου-κοροϊδία που έχει τεθεί σε διαβούλευση για την ένταξη υγειονομικών στα Βαρέα και Ανθυγιεινά Επαγγέλματα (ΒΑΕ).
Παραθέτουμε την επιστολή των μαιών προς τη Διοίκηση:
“Θέμα: Επισφαλείς συνθήκες λειτουργίας
Με την παρούσα επιστολή, επιθυμούμε να θέσουμε εγγράφως υπόψη σας τις εξαιρετικά δυσμενείς συνθήκες υπό τις οποίες καλούμαστε να εκτελέσουμε τα καθήκοντά μας στη Μ/Γ κλινική.
Εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα, η στελέχωση του τμήματος υπολείπεται σταθερά του προβλεπόμενου ορίου ασφαλείας. Η προσθήκη τριών (3) εθελοντριών, παρά την καλή τους πρόθεση, δεν επιλύει το πρόβλημα, καθώς στερούνται της απαραίτητης νομικής ευθύνης και εξουσιοδότησης για τη διαχείριση κρίσιμων περιστατικών, με αποτέλεσμα το βάρος της ευθύνης να μετακυλίεται εξ ολοκλήρου στο ελάχιστο μόνιμο προσωπικό.
Επιπλέον, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι ο προγραμματισμός των βαρδιών παραβιάζει συστηματικά την ισχύουσα εργατική νομοθεσία και τις διατάξεις περί υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων, καθώς λόγω της έλλειψης προσωπικού
Επιβάλλονται δύο (2) νυχτερινές βάρδιες εβδομαδιαίως.
Εφαρμόζεται το σχήμα “Απόγευμα – Πρωί” (κόντρα βάρδια), το οποίο δεν εξασφαλίζει τον απαιτούμενο χρόνο ανάπαυσης 11 ωρών μεταξύ των βαρδιών.
Οι συνθήκες αυτές μας οδηγούν σε σωματική και πνευματική εξάντληση, γεγονός που καθιστά επισφαλή την άσκηση των καθηκόντων μας και αυξάνει τον κίνδυνο ιατρικού ή μαιευτικού σφάλματος, για το οποίο δεν δυνάμεθα να φέρουμε την ευθύνη υπό αυτές τις συνθήκες.
Υπενθυμίζουμε πως οι μαίες του τμήματος εκτός από τη φροντίδα των νοσηλευόμενων ασθενών (λεχώνων, κυήσεων, γυναικολογικών περιστατικών) καλύπτουν ταυτόχρονα την αίθουσα τοκετών , το χειρουργείο σε περίπτωση Καισαρικής τομής, τα μαιευτικά και γυναικολογικά επείγοντα όλου του νομού καθώς πολλές φορές και τη νοσηλεία νεογνών.
Η σωματική δύναμη και η διαύγεια που απαιτούνται για να σταθεί κανείς δίπλα σε μια επίτοκο και να διασφαλίσει την ομαλή έκβαση ενός τοκετού , εξαντλούνται πλήρως υπό αυτές τις δυσμενείς συνθήκες εργασίας και επομένως υποβαθμίζεται δραματικά η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Προς υπενθύμιση σας από τις 8 οργανικές θέσεις, οι 6 είναι σε ισχύ εκ των οποίων η μια μαία μετακινήθηκε στο ΚΥ Περάματος με την έγκριση της διοίκησης. Από το επικουρικό προσωπικό 2 είναι σε άδεια μητρότητας χωρίς να αντικατασταθούν από νέο προσωπικό 2 ακόμα άτομα είναι με ειδικό πρόγραμμα χωρίς να εκτελούν κυκλικό ωράριο και μια υπάλληλος με ΙΔΟΧ δεν ανανέωσε τη σύμβαση της για το 2026.
Παρακαλούμε για τις άμεσες ενέργειές σας με σκοπό την ορθή και ασφαλή στελέχωση του τμήματος και την κατάρτιση προγράμματος εργασίας που να συνάδει με τον νόμο, διασφαλίζοντας τόσο την υγεία των εργαζομένων όσο και την ασφάλεια των νοσηλευόμενων. Σε αντίθετη περίπτωση, σας δηλώνουμε ότι θα κινηθούμε νομικά για την προάσπιση των δικαιωμάτων μας και την προστασία της επαγγελματικής μας υπόστασης, καθιστώντας εσάς υπεύθυνους για οποιοδήποτε δυσμενές περιστατικό προκύψει λόγω της επιβεβλημένης κόπωσης
Με εκτίμηση
Οι μαίες της Κλινικής”.
Δεν ανεχόμαστε άλλο την υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση των δημόσιων δομών Υγείας.
Δεν ανεχόμαστε άλλο την εξουθένωση των εργαζομένων σε βάρος της υγείας μας και της Υγείας των ασθενών μας.
Διεκδικούμε:
-Άμεση ενίσχυση με κατεπείγουσες διαδικασίες του προσωπικού της μαιευτικής κλινικής
-Να ενταχθεί το σύνολο των ειδικοτήτων του ΕΣΥ που εργάζονται σε ανθυγιεινές συνθήκες στα ΒΑΕ, με μείωση του ορίου συνταξιοδότησης και του ωραρίου εργασίας
-Μαζικές προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στα δημόσια Νοσοκομεία, τις δομές ΠΦΥ και το ΕΚΑΒ- Μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων χωρίς όρους και προϋποθέσεις
-Χορήγηση των οφειλόμενων ημερών ανάπαυσης και της καλοκαιρινής άδειας».
Διπλό «δόκανο» στήνουν οι Ράμπο της ΑΑΔΕ και κλιμάκια του υπουργείου Μεταφορών, βάζοντας στο στόχαστρο επαγγελματικές δραστηριότητες, που έχουν μπει προ πολλού στη «μαύρη» λίστα της υψηλής παραβατικότητας.
Μετά την ενεργοποίηση του Ψηφιακού Πελατολογίου για τους «μαύρους» τζίρους από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, σφίγγει ο κλοιός ελέγχου και για περιπτώσεις ελλιπών προδιαγραφών ασφαλείας σε:
Συνεργεία επισκευής και συντήρησης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων
Πλυντήρια και λιπαντήρια οχημάτων
Υπαίθριοι και στεγασμένοι σταθμοί επιβατικών αυτοκινήτων και βαρέων οχημάτων.
Τα πρώτα πρόστιμα για φοροδιαφυγή
Μετά από μια εύλογη περίοδο χάριτος, προκειμένου να προσαρμόσουν τα συστήματα τους στις απαιτήσεις του Ψηφιακού Πελατολογίου, όλες οι επιχειρήσεις που παρέχουν τις παραπάνω- αρκούντως προσοδοφόρες- υπηρεσίες, δέχθηκαν αλλεπάλληλες “επισκέψεις” από ελεγκτικά κλιμάκια της εφορίας και τα πρόστιμα έπεσαν “βροχή”.
Χαρακτηριστικές είναι οι πρώτες περιπτώσεις, που έφτασαν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, καθώς οι επιχειρηματίες έκριναν ιδιαιτέρως βαρύ το πρόστιμο των χιλιάδων ευρώ, που κλήθηκαν να πληρώσουν. Και στις δύο περιπτώσεις, η… πέτρα του σκανδάλου ήταν η παροχή υπηρεσιών στάθμευσης, κοινώς επιχειρήσεις πάρκινγκ.
Στην πρώτη περίπτωση, έγινε έλεγχος σε χώρο υπαίθριας στάθμευσης στα Χανιά, όπου διαπιστώθηκε ότι κατά την ώρα του ελέγχου είχαν εξυπηρετηθεί 100 αυτοκίνητα, εκ των οποίων 87 δεν βρέθηκαν να είναι εγγεγραμμένα στην εφαρμογή του ψηφιακού Πελατολογίου Οχημάτων. Ο ιδιοκτήτης του πάρκινγκ αγνόησε την κλήση προς ακρόαση και κάπως έτσι “έπεσε” το προβλεπόμενο πρόστιμο των 100 ευρώ ανά παράβαση, δηλαδή συνολικά 8.700 ευρώ.
Η δεύτερη περίπτωση- και αυτή στα Χανιά- ήταν ακόμα πιο εντυπωσιακή, καθώς ο αιφνιδιαστικός έλεγχος έδειξε ότι στον χώρο του πάρκινγκ υπήρχαν 140 αυτοκίνητα, τα οποία ήταν… “φαντάσματα” για το Ψηφιακό Πελατολόγιο, κοινώς δεν είχαν δηλωθεί από τον επιχειρηματία. Αν και ο ιδιοκτήτης της επιχείρησης επικαλέστηκε διάφορους λόγους (καθυστερημένη ανεύρεση κατάλληλου λογισμικού για καταγραφή των οχημάτων και αυτόματη διαβίβαση στην ΑΑΔΕ και δυσχέρειες επικοινωνίας με τρίτες εταιρείες λόγω μη γνώσης της αγγλικής γλώσσας), δεν γλίτωσε την “καμπάνα” που ήχησε δυνατά: 14.000 ευρώ.
Οι έλεγχοι ασφαλείας
Πλέον, μετά την υπογραφή σχετικής Απόφασης από το υπουργείο Μεταφορών, οι έλεγχοι θα γίνονται ως διπλούν, καθώς πέρα από τις φορολογικές παραβάσεις θα αναζητούνται και παραβάσεις, που σχετίζονται με τους όρους και τις προδιαγραφές ασφαλείας, με τις οποίες οφείλουν να λειτουργούν οι εν λόγω επιχειρήσεις.
Οι έλεγχοι δεν θα γίνονται στα “τυφλά”, αλλά βάσει risk analysis και η κατάταξη των εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης οχημάτων σε βαθμούς επικινδυνότητας πραγματοποιείται βάσει επτά κριτηρίων, τα οποία διαχωρίζονται σε δύο κύριες κατηγορίες δεικτών, τους δείκτες εγγενούς κινδύνου (π.χ. το είδος των εργασιών που πραγματοποιούνται ή την κατηγορία οχημάτων που εξυπηρετούνται σε αυτή) και τους δείκτες συμπεριφοράς. Για παράδειγμα, στις περιπτώσεις των συνεργείων, θα ελέγχεται:
αν το κτίριο του συνεργείου διαθέτει την ελάχιστη απαιτούμενη ωφέλιμη επιφάνεια
αν δεν γειτνιάζει άμεσα με ορατό αρχαιολογικό χώρο, ιστορικό τόπο ή μνημείο, σχολείο, βρεφονηπιακό σταθμό, γηροκομείο, νοσοκομείο ή κλινική
αν εκεί που χρησιμοποιείται αποδεδειγμένα φλόγα τηρείται η απόσταση των 15μ. από άνοιγμα του συνεργείου και αντλιών καυσίμου/φρεατίου δεξαμενής καυσίμου/στομίου εξαέρωσης δεξαμενής καυσίμου
αν τα εύφλεκτα υγρά φυλάσσονται σε σφραγισμένους και επισημασμένους περιέκτες που φυλάσσονται σε κλειστά ερμάρια ή χώρους εφοδιασμένους με εξαερισμό και χωρίς πηγές ανάφλεξη
αν φιάλες υγραερίου, αερίου ή ακετυλενίου, όταν δεν χρησιμοποιούνται άμεσα διατηρούνται έξω από τις πόρτες του χώρου επισκευών, σε κλειδωμένους κλωβούς και σε καλά αεριζόμενους χώρους
αν κατά τις ώρες κοινής ησυχίας, δεν υπάρχουν ενεργές εστίες θορύβου (π.χ. οχήματα με αναμμένη μηχανή, ηλεκτρικά εργαλεία, σφυρηλάτηση κ.λπ.
Στις περιπτώσεις που οι επιχειρήσεις αυτές θα μπαίνουν στη λίστα υψηλής επικινδυνότητας, οι έλεγχοι θα γίνονται ανά 6-12 μήνες.
Η βίαπου ξέσπασε κατά τη διάρκεια της νύχτας στο Μπέλφαστ, ως αντίδραση σε επίθεση με μαχαίρι, έχει προκαλέσει καθολική καταδίκη από τους πολιτικούς ηγέτες της Βόρειας Ιρλανδίας, με την υπουργό Μισέλ Ο’Νιλ να χαρακτηρίζει τις ταραχές «καθαρό τραμπουκισμό».
«Ομάδες μασκοφόρων που καίνε οικογένειες έξω από τα σπίτια τους δεν είναι τίποτα λιγότερο από αποκρουστική δειλία», δήλωσε η Ο’Νιλ.
Στο ίδιο μήκος κύματος, η Αναπληρώτρια Πρώτη Υπουργός Έμμα Λιτλ-Πένγκελι δήλωσε: «Το να ξεσπά κανείς την απογοήτευσή του για τις εγκληματικές πράξεις ενός ατόμου σε ανθρώπους που δεν είχαν καμία σχέση με αυτές είναι εντελώς λάθος».
Παράλληλα, ο Υπουργός για τη Βόρεια Ιρλανδία Χίλαρι Μπεν δήλωσε ότι το χάος που εκτυλίχθηκε τη νύχτα «μόνο ζημιά προκαλεί στις κοινότητες και θέτει σε κίνδυνο αθώες ζωές».
«Δεν υπάρχει καμία απολύτως δικαιολογία για τέτοιου είδους καταστροφή και τραμπουκισμό», πρόσθεσε ο Μπεν.,
«Βλέπουμε ένα ‘φυλετικό πογκρόμ’ στο Μπέλφαστ»
Η Κλερ Χάνα, βουλευτής του Μπέλφαστ και επικεφαλής του Κόμματος Σοσιαλδημοκρατών και Εργατικών (SDLP), μίλησε στο BBC για την «εφιαλτική» επίθεση της Δευτέρας, η οποία, όπως είπε, έχει «δικαίως προκαλέσει αποστροφή και σοκ» στους κατοίκους του Μπέλφαστ.
Ωστόσο, καταδίκασε τις σκηνές που εκτυλίχθηκαν το απόγευμα της Τρίτης, υποστηρίζοντας ότι «αρνητικοί παράγοντες στο διαδίκτυο και τοπικοί πολιτικοί που δεν ενδιαφέρονται πραγματικά για όσα έχουν βιώσει οι κοινότητες στο βόρειο Μπέλφαστ» χρησιμοποίησαν την επίθεση με μαχαίρι για να υποκινήσουν βία και να καλλιεργήσουν διχασμό.
«Αυτό που βλέπουμε είναι ένα φυλετικό πογκρόμ. Βλέπουμε άνδρες να πηγαίνουν από πόρτα σε πόρτα ζητώντας να φύγουν οι ξένοι, αποκλειστικά με βάση το χρώμα του δέρματός τους.
Δεν βασίζεται στο τι προσφέρουν στην κοινωνία, ούτε στο καθεστώς τους εδώ, και αυτό είναι τρομακτικό για τους ανθρώπους στο Μπέλφαστ που θέλουν αυτή η μορφή πολιτικής να βρίσκεται πολύ μακριά από αυτούς», δήλωσε.
Υπενθυμίζεται πως, σοβαρά επεισόδια ξέσπασαν το βράδυ της Τρίτης κατά τη διάρκεια διαδηλώσεων κατά της μετανάστευσης, αφού ακροδεξιοί ακτιβιστές κάλεσαν σε κινητοποιήσεις ως αντίδραση σε μια επίθεση με μαχαίρι που καταγράφηκε σε σοκαριστικό βίντεο.
Εκατοντάδες διαδηλωτές κατά της μετανάστευσης βγήκαν στους δρόμους, με ορισμένους να βάζουν φωτιά σε οχήματα. Οι ταραχές ξέσπασαν λίγες ώρες αφότου η αστυνομία απήγγειλε κατηγορίες σε έναν 30χρονο αιτούντα άσυλο από το Σουδάν για απόπειρα δολοφονίας, σε σχέση με επίθεση που σημειώθηκε τη Δευτέρα το βράδυ στο βόρειο Μπέλφαστ, αφήνοντας έναν άνδρα σε κρίσιμη κατάσταση και προκαλώντας σοκ και καταδίκη, όπως μεταδίδει ο Guardian.
Ο ύποπτος πρόκειται να παρουσιαστεί ενώπιον του δικαστηρίου του Μπέλφαστ την Τετάρτη.
Λίγες ώρες μετά τη δημοσιοποίηση της υπόθεσης, εκατοντάδες διαδηλωτές συγκεντρώθηκαν σε διάφορες περιοχές της Βόρειας Ιρλανδίας.
Στο ανατολικό Μπέλφαστ, διαδηλωτές κατέλαβαν και πυρπόλησαν λεωφορείο της γραμμής Glider στην οδό Newtownards. Κοντινές κατοικίες τυλίχθηκαν στις φλόγες, ενώ οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης προχώρησαν στον απεγκλωβισμό οικογένειας από φλεγόμενο σπίτι.
Στην περιοχή Crumlin Road, στο βόρειο Μπέλφαστ, αρκετές κατοικίες δέχθηκαν επιθέσεις και πυρπολήθηκαν. Παρών στο σημείο πάστορας κατήγγειλε ότι κάτοικοι απομακρύνονταν από τα σπίτια τους «επειδή είναι μαύροι».
Παράλληλα, αυτοκίνητα παραδόθηκαν στις φλόγες στο Newtownabbey, περιπολικό της αστυνομίας πυρπολήθηκε στο Portadown, ενώ τουρκικό κουρείο έγινε στόχος επίθεσης στο Ballyclare.
Το BBC μετέδωσε ότι ομάδα περίπου 100 ατόμων έσπασε πόρτες και παράθυρα κατοικιών σε δρόμο του ανατολικού Μπέλφαστ, ενώ τηλεοπτικά δίκτυα κατέγραψαν εικόνες από σπίτια που καίγονταν. Το Sky News πρόβαλε εικόνες από ένα σπίτι που είχε τυλιχθεί στις φλόγες.
BREAKING:
Rioters are breaking into migrant HMOs (Houses in Multiple Occupation, a form of taxpayer-funded housing for asylum seekers) in Belfast and setting them ablaze.
It’s a difficult night for firefighters in Belfast with fires reported in several parts of the city. pic.twitter.com/lOlgBXzOH7— Visegrád 24 (@visegrad24) June 9, 2026
Παράλληλα, αυτοκίνητα παραδόθηκαν στις φλόγες στο Newtownabbey, περιπολικό της αστυνομίας πυρπολήθηκε στο Portadown, ενώ τουρκικό κουρείο έγινε στόχος επίθεσης στο Ballyclare.
Η επίθεση που πυροδότησε το χάος
Το περιστατικό σημειώθηκε λίγο μετά τις 22:30 το βράδυ της Δευτέρας σε περιοχή του βόρειου Μπέλφαστ. Σύμφωνα με την αστυνομία, το θύμα, άνδρας περίπου 40 ετών, υπέστη σοβαρά τραύματα στα μάτια, το πρόσωπο και την πλάτη από επίθεση με μαχαίρι.
Βίντεο που κυκλοφόρησε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έδειχνε έναν άνδρα να κάθεται πάνω σε έναν άλλο που βρισκόταν στο έδαφος και να τον χτυπά στο κεφάλι και τον λαιμό. Ένα μαχαίρι κουζίνας βρέθηκε στο σημείο. Το NEWS 24/7 επιλέγει να μην το αναπαράξει λόγω ακραίας βίας.
Η αστυνομία ανέφερε ότι το θύμα, ηλικίας περίπου 40 ετών, υπέστη σοβαρά τραύματα στα μάτια, το πρόσωπο και την πλάτη.
Ο ύποπτος, ο οποίος σύμφωνα με τις αρχές είναι Σουδανός υπήκοος και είχε λάβει άδεια παραμονής στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2023 μετά από αίτηση ασύλου, κατηγορήθηκε για απόπειρα δολοφονίας, κατοχή αιχμηρού αντικειμένου σε δημόσιο χώρο και απειλές κατά της ζωής. Αναμένεται να παρουσιαστεί ενώπιον του Δικαστηρίου του Μπέλφαστ.
Η αστυνομία διευκρίνισε ότι μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν ενδείξεις τρομοκρατικού κινήτρου και ότι ο ύποπτος δεν ήταν γνωστός στις υπηρεσίες ασφαλείας.
🇬🇧 ROYAUME-UNI : Des émeutes éclatent ce soir à #Belfast, en Irlande du Nord, des maisons et des véhicules sont incendiés et des voitures de la police attaquées, lors de manifestations appelées par l’extrême droite après une tentative de décapitation en pleine rue, perpétrée par… pic.twitter.com/SN8kSnFh7M— Infos Françaises (@InfosFrancaises) June 9, 2026
Φόβοι για στοχοποίηση μεταναστών και μειονοτήτων
Οι βίαιες κινητοποιήσεις προκάλεσαν έντονη ανησυχία στις κοινότητες μεταναστών και εθνοτικών μειονοτήτων.
Καταστήματα που ανήκουν σε μετανάστες έκλεισαν νωρίτερα από το συνηθισμένο, ενώ το Ισλαμικό Κέντρο του Μπέλφαστ ακύρωσε τις βραδινές προσευχές και κάλεσε τα μέλη της κοινότητας να παραμείνουν στα σπίτια του
Παράλληλες διαδηλώσεις σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο
Εκτός από τα βίαια επεισόδια, πραγματοποιήθηκαν και ειρηνικές συγκεντρώσεις σε πόλεις της Βόρειας Ιρλανδίας, όπως το Antrim, το Ballymena, το Bangor, το Larne και το Londonderry.
Στο Λονδίνο, περίπου 60 διαδηλωτές συγκεντρώθηκαν στην Parliament Square, κατηγορώντας την αστυνομία ως «προδότες» και προσπαθώντας να προκαλέσουν μεμονωμένους αστυνομικούς. Ορισμένοι φώναζαν αντιμεταναστευτικά συνθήματα και αναφέρονταν στη δολοφονία του Χένρι Νόβακ καθώς και στην επίθεση με μαχαίρι στο Μπέλφαστ. Ωστόσο, οι περισσότεροι διαμαρτυρήθηκαν ειρηνικά.
Αντίστοιχες κινητοποιήσεις πραγματοποιήθηκαν επίσης στη Γλασκώβη, το Εδιμβούργο και το Σαουθάμπτον.