18.8 C
Chania
Tuesday, October 8, 2024

“Του Χότζα”: Στο τροτσκιστικό στέκι που σύχναζε ο Κώστας Νικηφορακης, τώρα στεγάζονται τα γραφεία της Χρυσής Αυγής

Μία ιδιαίτερη ιστορία έχει το κτίριο στο οποίο στεγάζονται πλέον τα νέα γραφεία της Χρυσής Αυγής στα Χανιά, στη λεωφόρο Σούδας, στο φανάρι του μηχανολογικού.

Μέχρι πριν περίπου 10 χρόνια, αποτελούσε ένα αγαπημένο στέκι φτωχών ανθρώπων αλλά και ανθρώπων της αριστεράς και της αλληλεγγύης, όπως ο αγαπητός σε όλους τους Χανιώτες Κωστής Νικηφοράκης.

Το μαγαζί που ήταν περισσότερο στέκι, σέρβιρε μόνο κρέας και κρασί, δεν είχε κάποια ταμπέλα αλλά ήταν γνωστό σε όλους ως “Του Χότζα”.

Ιδιοκτήτης του ήταν το γνωστό μέλος της ΟΚΔΕ και υποψήφιος βουλευτής με το τροτσκιστικό κόμμα ΟΚΔΕ (Οργάνωση Κομμουνιστών Διεθνιστών Ελλάδας) κ. Στρατής Κουκουβιτάκης.

Ο κ. Κουκουβιτάκης ζούσε και εργαζόταν πολλά χρόνια στην Αθήνα που στρατεύτηκε στην Ο.Κ.Δ.Ε. και την επαναστατική αριστερά.

Συμμετείχε ενεργά στους σκληρούς αγώνες των πρώτων χρόνων της μεταπολίτευσης.

Όπως αναφέρει σε βιογραφικό του σημείωμα

“Ανήκει στην πραγματική “γενιά του Πολυτεχνείου”, αυτούς που δεν εξαργύρωσαν τους αγώνες με θέσεις και οφίτσια, αλλά έμειναν πιστοί στις ιδέες τους για μια καλύτερη κοινωνία”

Το κατάστημα ανέλαβε άλλη ιδιοκτησία πριν περίπου 10 χρόνια έως ότου σήμερα εκεί θα λειτουργούν τα γραφεία της Χρυσής Αυγής.

Ο βουλευτής της Χρυσής Αυγής Αντώνης Γρέγος ήρθε στα Χανιά για τα εγκαίνια των νέων γραφείων, αλλά δεν επιτράπηκε να μπει λόγω περιοριστικών όρων για εγκληματική δράση

Τελικώς χθες πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια των νέων γραφείων της Χρυσής Αυγής, υπό δρακόντεια μέτρα ασφαλείας και με μια μεγάλη αντιφασιστική διαδήλωση όπου πολίτες εξέφραζαν την αντίθεσή τους στη λειτουργία τους.

Στα Χανιά, για τα εγκαίνια ήρθαν τρεις βουλευτές της Χρυσής Αυγής οι  Κωσταντίνος Μπαρμπαρούσης, Αντώνης Γρέγος και Σωτήρια Βλάχου – χαρακτηριστικό αν μη τι άλλο της βαρύτητας που δίνουν στη δημιουργία γραφείων στον τόπο μας – αλλά τελικώς συμμετείχαν μόνο οι δύο, οι Μπαρμπαρούσης και Βλάχου. Αιτία; Το γεγεγονός ότι ο βουλευτής Αντώνιος Γρέγος έχει κατηγορηθεί για ένταξη σε εγκληματική οργάνωση και διεύθυνση αυτής με την οποία του έχουν επιβληθεί περιοριστικοί όροι, μεταξύ αυτών και η απαγόρευση απαγόρευσης συμμετοχής του σε κάθε είδους εκδήλωση της Χρυσής Αυγής, εντός ή εκτός των γραφείων αυτών σε όλη την Ελληνική Επικράτεια, με εξαίρεση την είσοδο και παραμονή του στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, προς άσκηση των βουλευτικών καθηκόντων του

Ο Αντώνης Γρέγος, πριν γίνει βουλευτής ήταν πορτιέρης στα νυχτερινά μαγαζιά του Παναγιώτη Σαξώνη, που καταδικάστηκε σε ισόβια κάθειρξη μαζί με τον Βασίλη Παπαγεωργόπουλο για το «φαγοπότι» στην Ταμειακή Υπηρεσία του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Ο Αντώνης Γρέγος φέρεται να χρωστούσε πολλά στο σύστημα του Βασίλη Παπαγεωργόπουλου. Προσελήφθη ως «δικό μας παιδί» το 1991 στη θέση του διοικητικού γραμματέα με ειδικότητα στα οικονομικά, αν και τα τυπικά προσόντα του ήταν εκείνα του απόφοιτου της Δημόσιας Σχολής Εμπορικού Ναυτικού Νέας Μηχανιώνας, από όπου αποφοίτησε ως δόκιμος πλοίαρχος.

Στο βιογραφικό του επαναλαμβάνει συνεχώς την ειδικότητά του στα οικονομικά (;), ίσως γι’ αυτό ζήτησε και τοποθετήθηκε στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής. Ωστόσο, κατά τη θητεία του δίπλα στον Σαξώνη στην Ταμειακή Υπηρεσία του δήμου για πάνω από μία δεκαετία δεν αντελήφθη το παραμικρό για την υπεξαίρεση-μαμούθ, αναφέρει το iefimerida.gr.

Mε πληροφορίες από iefimerida.gr

 

Η Ν.Ε. Χανίων του ΣΥΡΙΖΑ για τα νέα γραφεία Χρυσής Αυγής στα Χανιά: Μπορεί να γίνει ορμητήριο επιθέσεων – Η αντιφασιστική δράση οφείλει να είναι ειρηνική

Με ανακοίνωσή της η Ν.Ε. Χανίων του ΣΥΡΙΖΑ παίρνει θέση σχετικά με τις πρόσφατες διαμαρτυρίες πολιτών σχετικά με το άνοιγμα γραφείων της Χρυσής Αυγής στα Χανιά. Να υπενθυμίσουμε ότι χθες πραγματοποιήθηκε νέα μεγάλη συγκέντρωση κατά τη διάρκεια των εγκαινίων των γραφείων, στα οποία συμμετείχαν και τρεις βουλευτές του νεοναζιστικού μορφώματος.

Στην ανακοίνωση σημειώνεται ότι ο κίδυνος τα γραφεία να γίνουν ορμητήριο επιθέσεων προς κοινωνικούς χώρους είναι υπαρκτός, όμως η Ν.Ε. Χανίων του ΣΥΡΙΖΑ καλεί οι όποιες αντιφασιστικές δράσεις να είναι ειρηνικές αφού αλλιώς θα χρησιμοποιηθεί από τους φασίστες που θα επιθυμούν να παρουσιάζονται ψευδεπίγραφα ως «αντισυστημικοί αγωνιστές που βάλλονται από παντού».

Διαβάστε ολόκληρη την ανακοίνωση:

Η οργάνωση της Χρυσής Αυγής για ακόμη μια φορά εγκατέλειψε το κοινοβουλευτικό της προσωπείο και αποκάλυψε το φριχτό εγκληματικό της πρόσωπο. Η δολοφονική επίθεση στον φοιτητή Αλέξιο Λάζαρη έρχεται να προστεθεί σε μια μακρά σειρά επιθέσεων σε όλη την Ελλάδα. Στόχος οι μετανάστες, οι αντιφασίστες, οι αριστεροί και κάθε πολίτης που επιμένει να είναι ενεργός.

Τυχαία ή όχι, τις ημέρες αυτές η Χρυσή Αυγή άνοιξε  πάλι γραφεία στην πόλη των Χανίων. Ασφαλώς κανείς δεν επιθυμεί να απαγορεύσει την νόμιμη δράση κάθε συλλογικότητας και κάθε ιδεολογίας. Στην περίπτωση όμως της Χρυσής Αυγής είναι υπαρκτός ο κίνδυνος τα γραφεία της να γίνουν ορμητήριο νέων επιθέσεων και στην πόλη μας.

Ο ΣΥΡΙΖΑ Χανίων καλεί κάθε δημοκράτη πολίτη από όλο το πολιτικό φάσμα να απομονώσει το ναζιστικό μόρφωμα και να αποδοκιμάσει με κάθε τρόπο την δράση του. Η αντιφασιστική δράση οφείλει να είναι ειρηνική, συνεχής και συνεπής. Σε καμία περίπτωση δεν δίνουμε  στους φασίστες την ευκαιρία να παρουσιάζονται ψευδεπίγραφα ως «αντισυστημικοί αγωνιστές που βάλλονται από παντού».

Τα γραφεία της Χρυσής Αυγής αλλά και κάθε δράση της να απονομιμοποιηθούν στην συνείδηση των συμπολιτών μας. Τα εγκλήματά της να τιμωρηθούν.

Κρήτη: «Τσάντες της ντροπής» για χιλιάδες δικαιούχους – Πάσχα χωρίς κρέας για τους δικαιούχους ΤΕΒΑ

Για εμπαιγμό και κοροϊδία κάνουν λόγο δικαιούχοι του προγράμματος ΤΕΒΑ καθώς φέτος θα κάνουν Πάσχα χωρίς κρέας.

Στο ίδιο έργο θεατές για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, καθώς αρνί, κατσίκι, μοσχάρι και χοιρινό θα λάβουν μετά το Πάσχα εξαιτίας διαφόρων εμπλοκών και καθυστερήσεων.

Και ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, κοτόπουλα, πορτοκάλια και μήλα διανεμήθηκαν στους 17.628 δικαιούχους του προγράμματος στο νησί μας.

Διανομή τροφίμων προγράμματος ΤΕΒΑ στην Κρήτη

400 τόνοι τροφίμων από το 2016 έως σήμερα

27 έως 30 Μαρτίου, διανεμήθηκαν 37 τόνοι φρούτα και 12 τόνοι κοτόπουλα

Μέχρι τα τέλη του 2017 διανομή τροφίμων αξίας 4 εκ. ευρώ

Για τσάντες φτώχειας κάνουν λόγο οι δικαιούχοι, με τον πρόεδρο Τριτέκνων να καυτηριάζει το μικρό μέγεθος των πορτοκαλιών σε μέγεθος όπως λένε… καρυδιού. Σε λίγες μέρες η Περιφέρεια Κρήτης θα μοιράσει πασχαλινά δώρα σε εκδήλωση στη Στέγη Ανηλίκων.

neakriti.gr

Κινητοποίηση και πορεία προς τη Γερμανική πρεσβεία για τις Γερμανικές αποζημιώσεις

Το Εθνικό Συμβούλιο Διεκδίκησης των Οφειλών της Γερμανίας προς την Ελλάδα συνδιοργανώνει με τις Πανελλήνιες Αντιστασιακές Οργανώσεις ΠΕΑΕΑ-ΔΣΕ, ΠΟΑΕΑ και ΠΣΑΕΕΑ την Πέμπτη 6 Απριλίου, ημέρα εισβολής των γερμανικών στρατευμάτων στην Ελλάδα και ώρα 6 το απόγευμα, συγκέντρωση στο χώρο ιστορικής μνήμης 1941-1944 (Κοραή 4) και στη συνέχεια πορεία στη Γερμανική Πρεσβεία και ειρηνική, συμβολική περικύκλωσή της.

Σε σχετικό κείμενο απευθύνεται κάλεσμα προς το λαό της Αθήνας να συμμετάσχει μαζικά στην κινητοποίησή, “που ως στόχο έχει να αναδείξει το γεγονός ότι εβδομήντα έξι χρόνια μετά την κήρυξη του πολέμου εναντίον της Ελλάδας από το Γ’ Ράιχ, το μείζον ζήτημα των γερμανικών οφειλών δεν έχει επιλυθεί, ενώ δεν έχει, καν, υπογραφεί η επιβαλλόμενη Συνθήκη Ειρήνης μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας.”

Πρόγραμμα κινητοποίησης:

Πέμπτη 6 Απριλίου 2017, 6.00 μμ: συγκέντρωση στην Πλατεία Κοραή (Κοραή 4), έξω από το Χώρο Ιστορικής Μνήμης 1941-1944 (έδρα της Κομαντατούρ) όπου βασανίστηκαν χιλιάδες Ελλήνων από τις γερμανικές ναζιστικές δυνάμεις Κατοχής.

Στη συνέχεια: πορεία προς τη Γερμανική Πρεσβεία και ειρηνική συμβολική περικύκλωσή της.

Τετραγώνισαν τον κύκλο του μνημονιακού κανιβαλισμού!

Του Νίκου Μπογιόπουλου

Μετά από τόσα βάσανα φέρνουν από το 2019 νέα μέτρα που

α) σε ό,τι αφορά τις νέες μειώσεις συντάξεων και τη νέα φορολεηλασία ξεπερνούν τα 4 δισ. ευρώ,

β) σε ό,τι αφορά στα πλεονάσματα ύψους 3,5% του ΑΕΠ για μια τριετία αυτό σημαίνει μέτρα περί τα 20 δισ. ευρώ!

Την ίδια ώρα οι μεν της κυβέρνησης έχουν το θράσος να μιλούν για «αντίμετρα». Οι δε της αξιωματικής αντιπολίτευσης να καταγγέλλουν τα μέτρα που, όμως, έχουν δεσμευτεί ότι θα εφαρμόσουν.

Το παράδοξο, δε, είναι τούτο: Η επιχειρηματολογία ντόπιων και ξένων «σωτήρων» ήταν ότι το ένα Μνημόνιο διαδέχεται το άλλο διότι το κάθε φορά προηγούμενο δεν εφαρμόστηκε σωστά κι έτσι ήρθε το επόμενο. Μάλιστα. Τώρα όμως το τροπάρι έχει αλλάξει. Τώρα, λένε οι κυβερνώντες,  το τρέχον Μνημόνιο είναι πολύ… επιτυχημένο. Πάμε από πλεόνασμα σε υπερπλεόνασμα.

Αλλά αν είναι έτσι, κι αφού τώρα εφαρμόζεται πιστά και πολύ αποτελεσματικά το τρίτο Μνημόνιο, τότε γιατί ετοιμάζονται μέσω λεγόμενης «αξιολόγησης» να φέρουν το 4ο (ανομολόγητο) Μνημόνιο;

Συμπέρασμα: Μπορεί να μην κατάφεραν να μας «σώσουν», κατάφεραν όμως να τετραγωνίσουν τον κύκλο του μνημονιακού κανιβαλισμού. Τουτέστιν, είτε επειδή τα Μνημόνια τους «αποτυγχάνουν», είτε επειδή τα Μνημόνιά τους επιτυγχάνουν, το αποτέλεσμα είναι ίδιο: Νέα Μνημόνια!

Η όλη τακτική πρώην και νυν κυβερνώντων θα συνιστούσε τον ορισμό της γελοιότητας, αν δεν επρόκειτο για τον ορισμό του αντιλαικού παροξυσμού.

Εφημερίδα Real News 2/4/2017

Γαλλίδα από την Κρήτη πάει για το μετάλλιο

Είναι σχεδόν βέβαιο ότι τον ερχόμενο χειμώνα στην πόλη Πιόνγκτσανγκ της Ν. Κορέας, η Ελλάδα θα γευτεί, έστω και κατά 50%, τη γεύση ενός μεταλλίου σε Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες.

Η Γκαμπριέλα Παπαδάκη, γεννημένη στη Γαλλία από Ελληνα πατέρα και Γαλλίδα μητέρα, στα 22 της χρόνια, με ταίρι τον Γκιγιόμ Σιζερόν κατέκτησε το ασημένιο μετάλλιο στον χορό στον πάγο του παγκοσμίου πρωταθλήματος καλλιτεχνικού πατινάζ στη Φινλανδία. Ο πατέρας της, Κρητικός στη καταγωγή, χώρισε κάποια στιγμή με την προπονήτρια μητέρα της, αλλά νωρίτερα είχε φροντίσει να μιλάει ελληνικά η κόρη του. «Τώρα πια τα ξέχασα. Μετά το διαζύγιο των γονιών μου δεν είχα με ποιον να μιλάω ελληνικά. Ωστόσο νιώθω πολύ περήφανη για την ελληνική καταγωγή μου», λέει η Γκαμπριέλα, που ζει και προπονείται πλέον στο Μόντρεαλ με θαυμαστά αποτελέσματα. Χρυσό μετάλλιο πέρυσι και πρόπερσι στο παγκόσμιο πρωτάθλημα, τρία χρυσά σερί σε ευρωπαϊκά πρωταθλήματα και πρόκριση τώρα για τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του 2018 με ένα θαυμάσιο πρόγραμμα και τέλεια εκτέλεση.

Ποια είναι η Γκαμπριέλα Παπαδάκη

Η Γκαμπριέλα Παπαδάκη, παγκόσμια πρωταθλήτρια το 2015, κάτοχος για δεύτερη χρονιά και του ευρωπαϊκού τίτλου, θεωρείται δικαίως μία από τις σπουδαιότερες αθλήτριες  του καλλιτεχνικού πατινάζ. Το πάθος της για την τελειότητα και το πείσμα να φτάσει ως την κορυφή σίγουρα οφείλεται στο κρητικό DNA της

Επισήμως είναι Γαλλίδα, στην ψυχή και την καρδιά όμως είναι Ελληνίδα – και δη με τη φλόγα της Κρήτης στο αίμα της. Στα 20 χρόνια της η Γκαμπριέλα Παπαδάκη είναι παγκόσμια πρωταθλήτρια καλλιτεχνικού πατινάζ για το 2015, κάτοχος του ευρωπαϊκού τίτλου για το 2015 και το 2016, ενώ στα ράφια της τροπαιοθήκης της αναπαύονται αμέτρητα βαρύτιμα έπαθλα. Πάντα μαζί με τον παρτενέρ της, τον Γκιγιόμ Σιζερόν.

Η Γκαμπριέλα γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Κλερμόν-Φεράν, μια πόλη με μεγάλη ιστορία στην κεντρική Γαλλία, μεταξύ άλλων και σημείο εκκίνησης των Σταυροφόρων για την «απελευθέρωση» των Αγίων Τόπων.

Περήφανη Κρητικιά

Οπως έχει δηλώσει η ίδια σε συνεντεύξεις της, «είμαι καρπός του έρωτα ενός Κρητικού και μιας Γαλλίδας, δύο ανθρώπων που έζησαν μαζί για κάποια χρόνια και κατόπιν χώρισαν. Ο πατέρας μου ζούσε στην Αθήνα, αλλά η καταγωγή του είναι από την Κρήτη. Μικρή μιλούσα ελληνικά, όμως έχουν περάσει χρόνια από την τελευταία φορά που ταξίδεψα στην Ελλάδα και τα έχω ξεχάσει όλα». Παρ’ όλα αυτά, η Γκαμπριέλα δήλωσε στη γαλλική αθλητική εφημερίδα «L’Equipe»: «Νιώθω περήφανη για το ελληνικό μου αίμα». Και συνέχισε περιγράφοντας τον τρόπο που μεγάλωσε, καταλήγοντας στη διαπίστωση ότι «το να είσαι Ελληνας δεν είναι μόνο θέμα καταγωγής, αλλά γονιδιακό. Διαθέτω τη μαχητικότητα που έχει το DNA μου. Ολοι όσοι μαθαίνουν ότι είμαι ελληνικής καταγωγής ξαφνιάζονται».

Η Γκαμπριέλα Παπαδάκη έμαθε να ισορροπεί και να γλιστρά με χάρη στον πάγο από πολύ μικρή ηλικία. Πρώτη της προπονήτρια ήταν η μητέρα της Κατρίν, όμως ακόμη πιο μυθιστορηματική -με μια γερή δόση κάρμα- υπήρξε η συνέχεια. Σε ηλικία μόλις 9 ετών συνάντησε τον παρτενέρ της, τον Γκιγιόμ, και από τότε οι δυο τους ταυτίστηκαν. «Ουσιαστικά ο άνθρωπος αυτός», λέει η Γκαμπριέλα, «είναι η δεύτερη οικογένειά μου. Μαζί του περνώ περισσότερες ώρες απ’ ό,τι με οποιονδήποτε άλλον. Μοιραζόμαστε τις
ανησυχίες, τις λύπες, τις χαρές, τα όνειρά μας. Ο Γκιγιόμ είναι για μένα αδελφή ψυχή».

Τα γαλλικά έντυπα γράφουν ότι οι δυο τους είναι ζευγάρι, αλλά οι φήμες δεν επιβεβαιώνονται. Παρ’ όλα αυτά Γκαμπριέλα και Γκιγιόμ είναι σαν αδέλφια, καθώς παίρνουν όλες τις αποφάσεις από κοινού. Οταν τους ανέλαβε η προπονήτρια Μιριέλ Μπουσέ-Ζαζουί μετακόμισαν στον Καναδά, σε συνθήκες ζωής πολύ διαφορετικές από αυτές  στη Γαλλία.

O Γκιγιόμ γεμίζει τον χρόνο του ζωγραφίζοντας, ενώ η Γκαμπριέλα τελειοποιεί τις επιδόσεις της στον χορό. «Δεν έχουμε και πολλά να κάνουμε στο Κεμπέκ», λέει η ίδια, επισημαίνοντας ότι «η θερμοκρασία είναι 20 βαθμοί κάτω από το μηδέν, οπότε ακόμη κι αν είχα άδεια οδήγησης αυτοκινήτου, δεν θα σκεφτόμουν να βγω έξω στο χιόνι. Ολη μας η ζωή είναι παγοπέδιλα στα πόδια και προπονήσεις. Το ice skating είναι η δεύτερή μου φύση».

Οι πιρουέτες και ο gyros

Μολονότι διαζευγμένοι, οι γονείς της Γκαμπριέλας Παπαδάκη διατηρούν στενούς δεσμούς μεταξύ τους. Ο πατέρας της, ο Μανώλης Παπαδάκης, έχει μεταναστεύσει στο Τέξας, όπου μυεί τους ντόπιους στο πιο δημοφιλές πρόχειρο ελληνικό φαγητό, τον γύρο. Εχει μια καντίνα που φέρει το όνομα «Big Fat Greek Gyros», προσφέροντας σάντουιτς με γύρο, αλλά και σπανακόπιτα, κεφτεδάκια, μουσακά κ.λπ. στους Αμερικανούς που εκτιμούν τις μεσογειακές λιχουδιές. Ο Μανώλης Παπαδάκης λέει συχνά στις παρέες, που τις κερνά ρακές, ότι μετακόμισε το 2011 στο Τέξας θέλοντας να μοιραστεί με τον κόσμο τις συνταγές της Κρητικιάς γιαγιάς του. Ισχυρίζεται επίσης ότι το βιογραφικό του εκτός από μεγάλο είναι και ασυνήθιστο, αφού ξεκίνησε την επαγγελματική διαδρομή του ως χορευτής και DJ, για να καταλήξει ιδιοκτήτης φαγάδικων στη Ρόδο και τώρα στις ΗΠΑ.

Φιλάνθρωπος και με νοοτροπία Ζορμπά, ο Μανώλς Παπαδάκης δεν διστάζει να στήνει χορό γύρω από τα τραπέζια και να δηλώνει: «Προέρχομαι από μια φτωχή χώρα, καταλαβαίνω πώς είναι να είσαι φτωχός και θέλω να βοηθήσω τον κόσμο όπως μπορώ».

Η Γκαμπριέλα είναι η μεγάλη του αδυναμία, αφού σε ένα εξαιρετικά κλειστό και ελιτίστικο άθλημα εκείνη κατόρθωσε όχι μόνο να ξεχωρίσει, αλλά και να καθίσει στον θρόνο της απόλυτης κορυφής. «Η Γκαμπριέλα δεν έχει κάνει υπερήφανη μόνο την οικογένειά της, αλλά και τον τόπο μας, την Κρήτη», λέει με καμάρι ο πατέρας της, και συμπληρώνει: «Το νησί μας άλλωστε βγάζει γυναίκες με ατσαλένια θέληση, άτομα που έχουν τη δύναμη να πραγματοποιούν όνειρα και στόχους».

Ο Γκιγιόμ και η Γκαμπριέλα σε ηλικία 9 χρόνων

Τα ελληνικά καλοκαίρια

H Γκαμπριέλα Παπαδάκη ονειρεύεται ένα ξέγνοιαστο καλοκαίρι στην Κρήτη, με μπάνια και ήλιο μεσογειακό, τα οποία όμως λόγω υποχρεώσεων μάλλον θα αργήσουν να έρθουν στη ζωή της. Ψηλά στον κατάλογο των επιθυμιών της είναι επίσης ένα ταξίδι στο Τέξας για μια ανάπαυλα αλά ελληνικά κοντά στον πατέρα της, ο οποίος πάντα έχει τον τρόπο να την κάνει να ξεφεύγει από τη ρουτίνα και το στρες. Επόμενος στόχος της είναι ένα ολυμπιακό μετάλλιο και η κατάκτηση ακόμα περισσότερων τίτλων. Στα 20 χρόνια της, η Γκαμπριέλα βρίσκεται στην ακμή των σωματικών της δυνατοτήτων και ήδη από πέρυσι, όταν στέφθηκε παγκόσμια πρωταθλήτρια, γνώρισε τι σημαίνει λατρεία του κόσμου. H σελίδα της στο Facebook κατακλύστηκε από χιλιάδες θαυμαστές που έστελναν συγχαρητήρια μηνύματα. Το ίδιο ακριβώς συνέβη και φέτος μετά το χρυσό μετάλλιο στο Πανευρωπαϊκό Πρωτάθλημα της Μπρατισλάβα. Εκείνη όμως κάνει αυτό που πρέπει, συνεχίζει ακάθεκτη. Οπως λέει, «μπορεί το σώμα να πονά από τις ατελείωτες ώρες προπόνησης, αξίζει όμως. Είναι ωραίο να γεύεσαι την αγάπη του κόσμου».

 ethnos.gr, protothema.gr

 

3 Απρίλη 1928: Ολόκληρη η ομιλία του Νίκου Καζαντζάκη για τη Σοβιετική Ένωση που προκάλεσε τη σύλληψη και σα σήμερα τη δίκη του

Τον Οκτώβριο του 1927, ο Νίκος Καζαντζάκης θα ταξιδέψει στη Μόσχα, προσκεκλημένος της κυβέρνησης της Σοβιετικής Ένωσης για να συμμετέχει στον εορτασμό των δέκα χρόνων από την Οκτωβριανή Επανάσταση. Εκεί θα γνωρίσει τον Ελληνορουμάνο λογοτέχνη Παναΐτ Ιστράτι, τον λεγόμενο και «Γκόργκι των Βαλκανίων» και θα ταξιδέψουν μαζί στη χώρα των Σοβιέτ διαμορφώνοντας μια αντίληψη για τα όσα εξελίσσονται στη χώρα.

Στη συνέχεια ο Καζαντζάκης θα προσκαλέσει τον Ιστράτι στην Αθήνα για να τον γνωρίσει στο ελληνικό κοινό. Στις 11 Ιανουαρίου 1928, ο «Εκπαιδευτικός Όμιλος», ο φορέας των προοδευτικών διανοουμένων, οργανώνει στο θέατρο «Αλάμπρα» εκδήλωση για τις εμπειρίες από το σοβιετικό πείραμα, με ομιλητές τον Ιστράτι, τον Καζαντζάκη και τον μεγάλο παιδαγωγό Δημήτρη Γληνό.

Στην εκδήλωση μιλά πρώτος ο Γληνός, μετά ο Καζαντζάκης και στο τέλος ο Ιστράτι. Στην ομιλία, που προκάλεσε τη σύλληψη και δίωξή του, ο Καζαντζάκης αναφέρθηκε στις εμπειρίες του και τα συμπεράσματά του από τη Σοβιετική Ρωσία. Ο Καζαντζάκης υπήρξε θιασώτης των όσων εξελίσσονταν στη χώρα με την ελπίδα ότι μια νέα παγκόσμια πραγματικότητα θα ερχόταν και θα επηρέαζε το διεθνές σκηνικό.

Ωστόσο, ο ίδιος επεσήμανε τους υπαρκτούς κινδύνους διαστρέβλωσης. «Δυο είναι οι μεγάλοι κίνδυνοι που απειλούν τη Σοβιετική Ρωσία» υποστήριξε στην ομιλία του. «Ο ένας είναι εσωτερικός: οι νέες αστικές τάξεις που σχηματίζονται κάτω από την προστασία της Νέας Οικονομικής Πολιτικής. Κουλάκοι, Νέπμαν, γραφειοκράτες. Ο άλλος κίνδυνος είναι εξωτερικός: ο παγκόσμιος πόλεμος».

Κατόπιν, η φλογερή ομιλία του Ιστράτι για το σοβιετικό μοντέλο διακυβέρνησης θα ξεσηκώσει το ακροατήριο που μετά το πέρας της εκδήλωσης θα πραγματοποιήσει διαδήλωση η οποία με τη σειρά της θα προκαλέσει την επέμβαση της αστυνομίας.

Δημοσιεύματα την επόμενη μέρα αναφέρουν ότι πραγματοποιήθηκε μια «αντεθνική» διαδήλωσηενώ οι λόγοι των τριών ομιλητών στρέφονταν κατά της Ελλάδας. «Υπό την σκέπην του Εκπαιδευτικού Ομίλου ο Π. Ιστράτι ύμνησε τον κομμουνισμόν και καθύβρισε τους διανoούμενους πλέξας το εγκώμιον της Τσέκας. Το χθεσινόν αίσχος» έγραφε στην πρώτη σελίδα του το «Εμπρός». Σύμφωνα με την κρητική εφημερίδα «Πατρίς», ο «Ριζοσπάστης», η «Πρωία» και άλλες εφημερίδες της εποχής στήριξαν τους ομιλητές ενώ αρκετοί διανοούμενοι της εποχής, αντέδρασαν στην εχθρική αντιμετώπιση του Ιστράτι υποστηρίζοντας ότι προσβάλλει τη διανόηση και τον πολιτισμό της χώρας.

Ωστόσο, ο εισαγγελέας παρεμβαίνει έτσι κι αλλιώς και διατάσσει την αστυνομία να διενεργήσει έρευνα. Ο Καζαντζάκης και Γληνός παραπέμπονται σε δίκη ως υπεύθυνοι για τη διαδήλωση ενώ ο Ιστράτι απειλείται με απέλαση, αλλά τελικά περιορίζεται στο σπίτι του Γ. Νάζου στην Κηφισιά.

Η δίκη Καζαντζάκη – Γληνού ορίζεται για τις 3 Απριλίου του 1928. Στο εδώλιο κάθισε μόνο ο Γληνός καθώς ο Καζαντζάκης βρίσκεται στο Κίεβο. Η απόφαση του δικαστηρίου ήταν αθωωτική και οδήγησε το Γληνό σε μία οριστική στροφή προς την αριστερά.

Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία όπως δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Αναγέννηση» του Δημήτρη Γληνού, στο τεύχος Ιανουαρίου 1928, λίγες ημέρες μετά την εκφώνησή της:

Ν. Καζαντζάκη – Τι γίνεται στη Ρωσία

Προχθές εόρτασε στη Μόσχα η Επανάσταση τα δέκα της χρόνια. Σαράντα τρεις χώρες του κόσμου έστειλαν αντιπρόσωπους εργάτες του χεριού και του μυαλού. Τρία πράματα είδαν:

Α’ Το εξωτερικό όραμα της Ρωσίας

Β’ Τη φοβερή προσπάθεια

Γ’ Τους νέους μεγάλους κιντύνους

Α’ Το όραμα: Περνούσαμε απέραντες χιονισμένες στέπες. Τεράστιο είναι το σώμα της Ρωσίας, το 1/6 της γης, πλήθος ράτσες, ίσμπες χαμηλές που καπνίζουν, πράσινα καμπαναριά, τρόικες και βοδάμαξα, κι ύστερα ερημία ατέλειωτη, ποταμοί παγωμένοι, δάση πυκνά, και πάλι γυναίκες με φανταχτερούς μποξάδες, βαρυκίνητοι μουζίκοι με ξανθά, λιπαρά γένεια, άλογα με αχνιστά κρουσταλωμένα ρουθούνια. Δε διαβάζουμε πια, περνούμε, σα γαίες, τους πατριάρχες της σύγχρονης ψυχής – τον Τολστόη, το Δοστογιέφσκη, το Γόγολ. Μέρες και νύχτες. Και ξάφνου η κόκκινη Μέκα, η Μόσχα. Στη μέση, το κόκκινο Κρεμλίνο, η καρδιά της Ρωσίας, και μέσα, βαθιά στη γης, η καρδιά του Κρεμλίνου, ο Βλαδίμηρος Ίλιτς Ουλιάνωφ.

Χιλιάδες από όλες τις ράτσες της γης – άσπροι, κίτρινοι, μαύροι είχαν έρθει στη Μόσχα να προσκυνήσουν. Μέσα στο σκοτεινό της αέρα αναγνωρίζονταν οι αδερφοί. Κόκκινα άστρα κρέμονται μέσα στην ομίχλη, οι τοίχοι είναι γιομάτοι χρωματιστές ρεκλάμες της γιορτής που παριστάνουν: Μέσα στον ήλιο ν’ ανατέλει ένα δρεπάνι και σφυρί. Αλλού ο Λένιν, ορθός, σηκώνει το χέρι του, κι ορμούν από τη γης οι εργάτες κι οι χωριάτες κι απλώνουν, κατάμαυροι ακόμα, γιομάτοι χώμα, το χέρι τους προς το φως. Αλλού ο ερυθρός στρατιώτης, με το κόκκινο άστρο στο μέτωπο, βάζει αντήλιο το χέρι του και κοιτάζει πέρα, μακριά, με διαπεραστικά μάτια, την ερημιά.

Επιγραφές κόκκινες στις πλατείες: “Προλετάριοι όλου του κόσμου, ενωθήτε”. Προκήρυξες με μεγάλα μαύρα γράμματα στους άσπρους τοίχους: “Τούτο έγινε στα δέκα χρόνια, τούτα θα γίνει στα ερχόμενα πέντε”, νά πώς φωτίζονται οι μάζες, πώς ανεβαίνει η παραγωγή, πώς πληθαίνει η ελπίδα.

Κι έπειτα η μεγάλη μέρα της γιορτής: η 7 του Νοέμβρη. Μισό εκατομμύριο λαός, από τα ξημερώματα ως τη βαθειά νύχτα, περνάει μπροστά από τον άγιο τάφο του Λένιν. Τα άλογα των Κοζάκων χλιμιντρούν, όλη η Μόσχα βουίζει σα στρατόπεδο.

Τούτο είναι το εξωτερικό όραμα, το σώμα της ιδέας. Το όραμα τούτο χάρηκαν όσοι προχτές έτρεξαν απ’ όλον τον κόσμο, να ιδούν τι γίνεται πέρα στη Ρωσία.

Βʼ. Επειτα, σιγά – σιγά, ένα άλλο όραμα εσωτερικό: Η φοβερή, γεμάτη αγωνία, προσπάθεια της Ρωσίας ν’ ανασηκωθεί.

Είχε εξαντληθεί από τον παγκόσμιο πόλεμο. Η Επανάσταση ξέσπασε, γκρεμίζονται ο τσαρισμός, η φεουδαρχία, η μπουρζουαζία. Εμφύλιοι σπαραγμοί. Δεκατέσσερα κράτη εισβάλουν στο ρωσικό έδαδφος, έξι εκατομμύρια ψυχές πεθαίνουν από την πείνα. Αλλα εκατομμύρια πεθαίνουν από τις κακουχίες και τις αρώστειες, άλλα εκατομμύρια από τους πολέμους. Οι διαννοούμενοι τρομάζουν κι αντιδρούν, οι χωριάτες αρνιούνται να βοηθήσουν. Ο ερυθρός σταυρός είναι πρόχειρο συμάζωμα, κουρελήδες, πεινασμένοι, ξαρμάτωτοι. Το παγκόσμιο προλεταριάτο λιποψυχεί, αφήνει τη Ρωσία στην τύχη της. Ολος ο κόσμος, εχτροί και φίλοι, έλεγαν: “Τρεις μέρες θα βαστάξει η Επανάσταση, τρεις μήνες θα βαστάξει η Επανάσταση, παραπάνω δε μπορεί”.

Εκριναν με τη μίζερη, γιομάτη μικρές αλήθειες, λογική του ανθρώπου. Δεν υπολόγιζαν – γιατί αυτή δεν υπολογίζεται – τη φοβερή εκρηκτική δύναμη που συνήθως τη λέμε: Πίστη. Αυτή ανέτρεψε, όπως τόχει συνήθεια, όλους τους μαθηματικούς υπολογισμούς της λογικής. Ο ερυθρός στρατός γιγαντώνεται, φτάνει στα 1920 τα πέντε εκατομμύρια. Τα δεκατέσσερα κράτη διώχνονται, οι εσωτερικοί εχτροί φιμώνονται, όλα, βιομηχανία, γεωργία, εμπόριο, κοινωνική ζωή, άτομο, μάζα, υποτάζονται με τη βία στην ανήλεη πίεση της Ιδέας.

Κι όταν ο μέγας κίντυνος πέρασε, η ιδέα ελάττωσε την πίεσή της, προκηρύχνεται η Νέα Οικονομική Πολιτική. Οι εργάτες και οι χωριάτες φιλιώνουν, κι από τότε – από το Μάρτη του 1921- αρχίζει η επίπονη, ειρηνική προσπάθεια της Ρωσίας νʼ ανασηκωθεί.

Ο,τι σήμερα βλέπουμε, είναι αληθινά ένα θάμα. Μέσα σʼ ελάχιστο καιρό, μέσα σε έξι χρόνια, η Ρωσία κατόρθωσε νʼ ανασηκωθεί. Η βιομηχανία και η γεωργία έφτασαν, και σε πολλούς κλάδους φέτος πέρασαν την προπολεμική παραγωγή. Νέοι τρόποι, πρωτόφαντοι στην ιστορία, δοκιμάζονται να ρυθμιστεί η κοινωνική και πολιτική ζωή. Στο επίπεδο του πολιτισμού η Ρωσία, η πιο καθυστερημένη χώρα, δε συγκρίνεται με την προπολεμική Ρωσία. Σε πολλά σημεία – απολεφτέρωση της γυναίκας, προστασία της μάνας και του παιδιού, εξασφάλιση του εργαζόμενου, φωτισμός των μαζών – είναι σήμερα η Ρωσία πολύ πιο προχωρημένη από την Ευρώπη.

Ολη τούτη η καταπληκτική ανόρθωση του πιο εξαντλημένου, του πιο καθυστερημένου λαού, δεν έγινε σε δύο τρεις γενεές. Εγινε μόνο σε έξι χρόνια, χωρίς καμιά εξωτερική βοήθεια, το εναντίο, παρʼ όλη την αντίδραση, τις δολοπλοκίες και το μίσος όλων των κρατών της γης.

Τούτο είναι το δεύτερο όραμα, που χάρηκαν όσοι έζησαν τους τελευταίους τούτους μήνες στη Ρωσία.

Γ’. Οι πιο αφελείς σταμάτησαν στα δύο τούτα οράματα. Μα όσοι βαθύτερα νοιάζονται για την τύχη του σύγχρονου ανθρώπου, σιγά – σιγά, ξεχώρισαν μεγάλους ίσκιους απάνω στο φωτεινό πρόσωπο της ανορθωμένης Ρωσίας.

Τούτο, οι μεγάλοι κίντυνοι, είναι το τρίτο όραμα.

Δύο είναι οι μεγάλοι κίντυνοι, που απειλούν τη Σοβιετική Ρωσία. Ο ένας είναι εσωτερικός: οι νέες αστικές τάξεις που σχηματίζονται κάτω από την προστασία της Ν. Ο. Π: Κουλάκοι, Νέπμαν, γραφειοκράτες. Ο άλλος κίντυνος είναι εξωτερικός: ο παγκόσμιος πόλεμος.

1. Για να νιώσουμε καλά τον πρώτο κίντυνο, πρέπει καθαρά νάχουμε στο νου μας τούτο: Στις 7 του Νοέμβρη δεν έγινε μια Επανάσταση. Στις 7 του Νοέμβρη έγιναν δύο Επαναστάσεις, ολότελα διαφορετικές.

α’. Η επαναστάση των χωρικών ενάντια στους φεουδάρχες γαιοχτήμονες – επανάσταση καθαρά μικροαστική β’. Η επανάσταση των εργατών ενάντια στους αστούς – επανάσταση καθαρά σοσιαλιστική.

Οι δύο αυτές επαναστάσεις τη στιγμή του κοινού κιντύνου ενώθηκαν κι έριξαν το δισυπόστατο καθεστώς. Μόλις ο κοινός εχτρός αφανίστηκε και κίντυνος πια δεν υπήρχε, οι σύμμαχοι της ανάγκης χωρίσανε. Οι χωριάτες, ιδιοχτήτες πια της γης, απόχτησαν όλη τη μικροαστική ψυχολογία κι αρνήθηκαν να βοηθήσουν τις σοσιαλιστικές πολιτείες. Κάθε χωριάτης νοιαζόταν για το δικό του μονάχα το χωράφι κι αρνιόταν να δουλέψει για το σύνολο. Οι εργάτες, κυριεμένοι από την άκρατη κομουνιστική ιδέα, πίεζαν τους χωρικούς, προσπαθώντας με τη βία να τους σπρώξουν στην κομουνιστική πράξη. Οι χωρικοί, οι παντοδύναμοι, πρόβαλαν παθητική αντίσταση κι όλη η Ρωσία είχε παραλύσει.

O Λένιν υποχωρεί. Η Ν.Ο.Π. είναι ένας πρόχειρος αναγκαστικός συμβιβασμός μεταξύ στα δύο στρατόπεδα. Δίνεται σχετική ελευθερία στους χωρικούς να χρησιμοποιούν εργάτες και να διαθέτουν ελεύτερα τα γεωργικά τους προϊόντα.

Επιτρέπεται, ως ένα σημείο, το ιδιωτικό εμπόριο και η ιδιωτική βιομηχανία. Η προλετάρικη επανάσταση του εργάτη αναγκάζεται σε μερικά σημεία να υποχωρήσει στη μικροαστική επανάσταση του χωριάτη.

Γίνεται ανακωχή. Ομως οι δύο επαναστάσεις εξακολουθούν κρυφά κι έντονα τον αγώνα. Νέες κοινωνικές τάξεις δημιουργούνται, που απειλούν την κομουνιστική επικράτηση. Από την ελευτερία που δόθηκε στο χωρικό, γεννήθηκε η νέα τάξη του κουλάκων. Αυτοί εκμεταλέβονται το φτωχό χωρικό, θησαυρίζουν στάρι και χρήματα, γίνονται ολοένα κίντυνος του κομουνισμού. Από την ελευτερία που δόθηκε στον έμπορο και στο βιομήχανο, γεννήθηκε ο νέπμαν, ο έμπορος δηλαδή και ο βιομήχανος, που με την προστασία της Ν.Ο.Π. πλουτίζουν αναίσχυντα.

Από την ανάγκη των πολύπλοκων κρατικών υπηρεσιών γεννήθηκε η πανίσχυρη, πολυέξοδη, και κατ’ ανάγκη συντηρητική γραφειοκρατία. Αυτή επιβραδύνει και νοθέβει την κρατική κομουνιστική διαχείριση της εξουσίας.

Τι πρέπει να γίνει; Πώς μπορεί να χτυπηθεί ο εσωτερικός τούτος κίντυνος; Δύο μεγάλες απαντήσεις υπάρχουν στο φοβερό τούτο ερώτημα. Δύο μεγάλοι αρχηγοί: Ο Τρότσκη και ο Στάλιν.

Πού βαδίζουμε; ρωτά ο Τρότσκη. Στον καπιταλισμό ή στο σοσιαλισμό;

Αν δεν παταχτούν, αμέσως τώρα οι τρεις τούτες νεογένητες τάξες, ύστερα, σε λίγο καιρό, θάναι πολύ αργά. Η ύπαιθρη χώρα, δηλαδή όλη σχεδόν η Ρωσία, θα πέσει στα χέρια των κουλάκων. Οι πολιτείες θα πέσουν στα χέρια των νέπμαν και των γραφειοκρατών. Η πολιτική του Στάλιν, φωνάζει ο Τρότσκη, στρέφεται ολοένα στα δεξιά, από τους προλετάριους στους αστούς, από τους εργάτες στους ειδικεμένους προϊστάμενους, από τους φτωχούς χωρικούς στους κουλάκους.

Πρέπει να στραφούμε αριστερά, ο ρυθμός να ενταθεί. Πρέπει να πιεστούν οι κουλάκοι να πουλήσουν το αποθηκευμένο στάρι που κρατούν άνεργο (900,000 τόνους). Πρέπει να επιβληθούν νέοι, μεγαλύτεροι περιορισμοί στα κέρδη των νέπμαν και τέλος πρέπει να ξεκαθαριστεί η γραφειοκρατία. Ετσι θα βρούμε τα χρήματα να φέρουμε μηχανές, να χρησιμοποιήσουμε δυνάμεις, να εκμεταλλεφτούμε τις πρώτες μας ύλες, να βιομηχανοποιήσουμε τη Ρωσία. Ο εργάτης κι όχι ο χωριάτης πρέπει νάναι ο κύριος της Ρωσίας. Γιατί ο εργάτης είναι από τη φύση κομουνιστής, ενώ ο χωριάτης είναι από τη φύση μικροαστός. Κι επειδή όλοι σχεδόν οι Ρώσοι είναι χωρικοί, ο χωρικός, σαν θέλουμε να επικρατήσει ο κομουνισμός, πρέπει να μετατραπεί σε αγροτικό εργάτη. Πώς; Ενας μονάχα τρόπος υπάρχει: η βιομηχανιοποίηση της γεωργίας. Ο Λένιν είπε: “Μονάχα άμα περιτυλίξουμε το χωρικό με ηλεχτρικά σύρματα, θα τον κάνουμε κομουνιστή”.

Αυτό είναι το εσωτερικό πρόγραμμα του Τρότσκη. Το εξωτερικό του πρόγραμμα είναι τούτο: Η Ρωσία απομονωμένη, δε μπορεί ποτέ να γίνει άρτια κομουνιστική πολιτεία. Ανάγκη λοιπόν να εντείνουμε την προπαγάνδα στο εξωτερικό και να οργανώσουμε επαναστατικά το παγκόσμιο προλεκταριάτο.

Ο Στάλιν ξαμώνει στο ίδιο σημείο, όπου και ο Τρότσκη: στο θρίαμβο του κομουνισμού. Μα η διαφορά τους είναι διαφορά αρχής συνάμα και ταχτικής. Ο Τρότσκη λέει: Πρέπει, για να θριαμβέψει ο κομουνισμός, να στραφούμε ενάντια στο χωρικό. Μονάχα ο εργάτης μπορεί να γίνει κομουνιστής. Ο Στάλιν, πιστός στη διδασκαλία του Λένιν, απαντά: Δεν υπάρχει ένας χωρικός υπάρχουν τριών ειδών χωρικοί: 1) Φτωχοί, κι αυτοί είναι δικοί μας 2) Μεσαίοι, κι αυτοί πρέπει και μπορούν να γίνουν δικοί μας 3) Πλούσιοι, οι κουλάκοι, κι αυτοί είναι εχτροί μας. Δεν πρέπει λοιπόν να κηρύξουμε τον πόλεμο εναντίον του χωρικού γενικά, παρά εναντίον των κουλάκων μονάχα. Αυτόν τον πόλεμο, πριν δύο χρόνια, δε μπορούσαμε να τον κηρύξουμε, γιατί οι κουλάκοι μας ήσαν χρήσιμοι για τη μεγάλη καλλιέργεια της γης. Δεν είχαμε τότε ισχυρά τα δύο μεγάλα όπλα, που θα εξοντώσουν τους κουλάκους -τους παραγωγικούς συνεταιρισμούς και τα τεχνικά μέσα. Σήμερα που οι συνεταιρισμοί πήραν τόση ένταση και αποχτούμε ολοένα νέες μηχανές, πολεμάμε, ακίντυνα πια, τους πλούσιους χωρικούς. Δεν τους δίνουμε ψήφο, δεν τους κάνουμε ευκολίες, τους επιβαρύνουμε με φόρους.

Ομοια, στην εξωτερική πολιτική, πρέπει νάμαστε πολύ συνετοί. Δεν πρέπει να διακιντυνέβουμε την ειρήνη με επεμβάσεις στα εσωτερικά ξένων κρατών, κάνοντας έντονη προπαγάντα. Το παγκόσμιο προλεταριάτο δεν είναι ακόμη ώριμο για επανάσταση. Για την ώρα μια είναι η μεγάλη προπαγάντα: Να ζει και να ευημερεί η σοβιετική Ρωσία.

Κι ο δύο τούτες φαινομενικά αντίθετες ροπές, συνεργάζονται χωρίς να το ξέρουν. Ο Στάλιν, χωρίς το βίαιο μαστίγωμα του Τρότσκη, ίσως θα υποχωρούσε περισσότερο στη σφοδρή πίεση του κουλάκων και νέπμαν. Ο Τρότσκη, αν ήταν στην εξουσία, θα ήταν επικίντυνος από τη βιαιότητα του ρυθμού του. Οι δύο μαζί, ο ένας σαν δράση, ο άλλος σαν αντίδραση δημιουργούν μια συνετή και συνάμα, όσο επιτρέπει η πραγματικότητα τολμηρή συνισταμένη.

Τούτο είναι το σοβαρότερο εσωτερικό πρόβλημα, σήμερα, της Ρωσίας.

ΙΙ. Ο δεύτερος κίντυνος έρχεται απέξω: Είναι ο παγκόσμιος πόλεμος.

Τα τεχνικά μέσα του καπιταλιστικού κόσμου είναι ακόμη ασύγκριτα ανώτερα από τα τεχνικά μέσα που διαθέτει η σοβιετική Ρωσία. Πώς η Ρωσία θα φτάσει κι ακόμη πιότερο, πώς θα ξεπεράσει βιομηχανικά τον καπιταλιστικό κόσμο, αν θέλει να τον νικήσει; Η νίκη πάντα στεφανώνει το καθεστώς, που εξασφαλίζει στην κοινωνία οικονομικό επίπεδο.

Τα καπιταλιστικά κράτη θα δώσουν στη Ρωσία τον καιρό ν’ αναπτύξει τη βιομηχανία της και να εκμεταλεφτεί τις αστείρεφτες πρώτες της ύλες; Ιδού το σκοτεινό ερώτημα που απασχολεί σήμερα όλους τους Ρώσους από τον πιο ταπεινό εργάτη ως το Στάλιν και τον Τρότσκη. Ειρήνη, ειρήνη, τίποτε άλλο δε ζητάει σήμερα η Ρωσία. Τρεις είναι οι μεγάλες ελπίδες, που ίσως νʼ αποτρέψουν από τον κόσμο το νέο παγκόσμιο πόλεμο:

1. Ο στρατός της Ρωσίας. Οσο ισχυρότερος είναι, τόσο οι καπιταλιστικές δυνάμεις τον υπολογίζουν και συλλογίζονται πριν ν’ αποφασίσουν την επίθεση.

2. Η έλλειψη ομοφωνίας στα καπιταλιστικά κράτη. Ο αστικός κόσμος δε μισεί μονάχα τη Ρωσία. Αλληλομισείται και αλληλοϋποβλέπεται. Δεν είναι απίθανο να βρεθούν καπιταλιστικά κράτη να πάνε προσωρινά με το μέρος της Ρωσίας για να συντρίψουν τους εχτρούς των.

3.Ο φόβος που κρατάει τα αστικά κράτη μην τύχει και ο καπιταλιστικός πόλεμος μετατραπεί σε πόλεμο κοινωνικό.

Τραγική είναι η θέση και των δύο αντίπαλων κόσμων. Ο ένας ακόμη δεν ωρίμασε και ζητάει προθεσμία μερικά χρόνια ειρήνης. Ο άλλος που υπερωρίμασε και σχεδόν αποσυνθέτεται, καταλαβαίνει με δραματική σαφήνεια, πόσο ολέθρια μπορεί να του είναι η ειρήνη, και πόσο εξ ίσου ολέθριος μπορεί να του είναι ο πόλεμος.

Αναπνέουμε, αστοί και κομουνιστές, έναν αέρα γιομάτο αγωνία. Αν στην κρίσιμη τούτη στιγμή, που περνάει η ανθρωπότητα, η απάντηση εξαρτιόταν μονάχα από τους οικονομικούς παράγοντες, η θέση της Ρωσίας θάταν δεινή. Μα υπάρχει κι άλλη αστάθμητη, ανεξέλεγκτη δύναμη αυτό που επιπόλαια το λέμε, γιατί δεν ξέρουμε πώς αλλιώς να το ονομάσουμε, Ιδέα και Πίστη. Αυτή, στις κρίσιμες στιγμές της ιστορίας, δίνει τη νίκη. Οσοι με αμεροληψία θωρούν την αποσύνθεση, την αδικία, την απιστία του ενός στρατόπεδου – την ορμή προς τη δημιουργία και τη φλεγόμενη πίστη του άλλου στρατόπεδου, ξέρουν πως η φοβερή τούτη δύναμη, που δίνει τη νίκη, είναι με τη Ρωσία.

Ετσι ανάπνεα στη Μόσχα έναν αέρα απειλής κι ελπίδας. Μήτε απόλυτη επικίντυνη αισιοδοξία απλοϊκού πιστού, μήτε απόλυτη επικίντυνη απαισιοδοξία λογικεβόμενου απίστου. Ηξερα πως όπως κάθε δημιουργία, η Ρωσική μοίρα – κι επομένως η μοίρα όλων των εργαζόμενων της γης υπόκειται σε όλες τις σκοτεινές και φωτεινές δυνάμεις. Αν όλες οι γεναίες ψυχές της εποχής μας επιθυμήσουν έντονα τη σωτηρία, η σωτηρία θάρθει. Αν λιγοψυχήσουν, η σωτηρία θ’ αργήσει ή θάρθει μισερή. Ενιωθα, στην κρίσιμη τούτη στιγμή του κόσμου, την ευθύνη του κάθε ανθρώπου.

Μέσα στη μεγάλη τούτη ανησυχία μου, μια μέρα, στη Μόσχα, συνάντησα τον Παναΐτ Ιστράτη. Βρισκόταν στην ίδια ταραχή. Είχε πριν λίγες μέρες παρατήσει το Παρίσι, το δυτικό πολιτισμό κι ερχόταν με απληστία, ανησυχία κι ελπίδα να ιδεί τι γίνεται στη Ρωσία, κι αν αληθινά εδώ μια γεναία ψυχή μπορούσε ν’ αναπνέψει.

Μου άρεσε, ευτής απʼ αρχής, το πρόσωπό του το λιγνό κι αυλακωμένο, κι η έκφραση του πολυβασανισμένου νικητή. Ολοι ξέρουμε την ηρωική εποποιΐα της ζωής του. Μέσα του χοχλάζει το παράφορο, αλήτικο Κεφαλονίτικο αίμα. Τα μάτια του λαχταρούν να ιδούν, τα χέρια του λαχταρούν να αγγίξουν αχόρταγα όλη την εφήμερη τούτη αγαπημένη γης που πατούμε. Πεινάει, δεν έχει πού να κοιμηθεί, γυρίζει τον κόσμο δουλέβοντας, γυμνητέβοντας, μεθυσμένος από ευτυχία.

Γιατί τούτο πρέπει καλά να τονιστεί: Λίγοι άνθρωποι στον κόσμο στάθηκαν τόσο ευτυχισμένοι όσο ο Παναΐτ Ιστράτη. Γιατί η δυνατή ψυχή του μετουσίωνε την πείνα σε χορτασμό και τη γυμνόποδη περιπλάνηση σε λεφτεριά. Οπου όλοι οι άλλοι άνθρωποι μπορούσαν να χαθούν, ο Παναΐτ Ιστράτη ανάπνεε βαθιά, μ’ ευγνωμοσύνη, τον αέρα του κόσμου.

Ομοια το έργο του Ιστράτη είναι αχόρταγη λαχτάρα ζωής, αγάπη σε ό,τι υπάρχει, υποφέρει και ζει. Είναι το έργο του μια πηγή πολυσάλεφτη, που πηδάει από την αγιασμένη λάσπη, όπου ζούμε, και χαίρεται τον ήλιο.

Ο Ιστράτη δεν είναι μήτε διηγηματογράφος, μήτε μυθιστοριογράφος. Είναι κάτι πολύ πιο ανατολίτικο, πιο πρωτόγονο, πιο κοντά στις απλές δυνάμεις της γης και της ψυχής. Ο Ιστράτης, σαν τους ανατολίτες, κάθεται διπλογόνατος, ακουμπά όλος στο χώμα και αφηγάται. Σπάνια άνθρωπος αφηγήθηκε με τόση χάρη και δύναμη. Τον ακούμε κι η γης μεγαλώνει. Ο ξακουστός Σουλτάνος της Ισπανίας Αβδουλραχμάν έλεγε στον αγαπημένο ποιητή του: “Ισάα, όταν σ’ ακούω να μιλάς, τα σύνορα του βασίλειου μου πλαταίνουν”. Ομοια, γρικώντας τον Ιστράτη, νιώθουμε να πλαταίνει το βασίλειό μας – η ψυχή. Ο Ιστράτη χαίρεται να ακούει τη φωνή του, χαίρεται να θωράει τη ζωή να γελάει και να κλαίει, και τη μικρή ζεστή καρδιά του ν’ αγαπάει και να φωνάζει. Δεν υπηρετεί καμιά αφηρημένη ιδέα. Ολες οι αφηρημένες ιδέες υπηρετούν τη μεγάλη, απλοϊκή ψυχή του. Δεν είναι κομουνιστής ή αστός, εργάτης ή διανοούμενος.

Ζει πέρα από τις εφήμερες τούτε ετικέτες της σύγχρονης φρασεολογίας. Είναι απλούστατα η ψυχή, που μέσα σ’ ένα ανθρώπινο σώμα μάχεται για λεφτεριά.

Σήμερα η μάχη αυτή ονομάζεται κομουνισμός. Ο Ιστράτης ακούει τη λέξη και πολεμάει να της δώσει τη θερμότητα της καρδιάς του. Τον θυμάμαι όταν γυρίζαμε στη Ρωσία, πώς περιφρονούσε το λογικό διάγραμμα και την οικονομική έκφραση της ιδέας. Ενα μόνο τον ενδιέφερε: ο άνθρωπος ο ζωντανός, ο θερμός λόγος, η άμεση επαφή. Στο Κίεβο, μερόνυχτα πολλά, ακούγαμε ανθρώπους – απλοϊκούς εργάτες, Ελληνες, Ρουμάνους, Ρώσους – να μας διηγούνται τι είδαν τα μάτια τους στην Επανάσταση, πόσο πόνεσαν και τώρα πώς ζουν και πώς πιστέβουν. Ο Ιστράτη σκυμένος ακούει, όλη του η καρδιά έτρεμε, ανέβαινε σιγά -σιγά και σχηματιζόταν μέσα του όλη η Ρωσία, η μαρτυρική, η αιματωμένη, η σταυρωμένη, η μόνη ελπίδα της γης.

Με πληροφορίες από tvxs.gr

 

Εμμένει ο Σκουρλέτης: Οι δανειστές ξεπουλάνε τη ΔΕΗ

Στην εκτίμηση ότι η πώληση της ΔΕΗ σε συγκεκριμένο χρόνο αποτελεί «παιχνίδι με σημαδεμένη τράπουλα» προέβη ο υπουργός Εσωτερικών.

Ο υπουργός Εσωτερικών μιλώντας στον Γιώργο Παπαδάκη κατηγόρησε  εκ νέου τους  δανειστές ότι απαξιώνουν τη ΔΕΗ επειδή θέλουν να την ξεπουλήσουν και σημείωσε ότι πάντα επί μνημονίου υπήρχε η προσπάθεια να υποτιμηθεί η αξία της περιουσίας της και κάποιοι να κερδίσουν.

«Αγωνιζόμαστε για τον δημόσιο χαρακτήρα της επιχείρησης ηλεκτρισμού», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός και εξήγησε ότι οι κινήσεις στις οποίες είναι αναγκασμένη να προχωρά η κυβέρνηση γίνονται υπό καθεστώς πολιτικής ήττας, η οποία επισφραγίστηκε με την συμφωνία του καλοκαιριού του 2015.

Δήλωσε δε ότι πρέπει να διαμορφωθεί εθνικό μέτωπο μπροστά στις απαιτήσεις των δανειστών, ενώ κατηγόρησε την αξιωματική αντιπολίτευση ότι υπονομεύει αυτό το εθνικό μέτωπο.

Παραδέχθηκε ότι «είναι μεγάλη αδικία» οι υπέρογκες χρεώσεις στους λογαριασμούς του ρεύματος, αλλά όπως εξήγησε, όταν η κυβέρνηση παρέλαβε τη ΔΕΗ ήταν φορτωμένη με 5 δις δάνεια.

«Η εικόνα της ΔΕΗ είναι κατ’έικόνα και ομοίωση της χώρας. Τι έγινε με τη χώρα, την υπερχρεώσανε και τώρα έχουμε φτάσει στο Ταμείο», είπε χαρακτηριστικά.

Για τη διαπραγμάτευση κατηγόρησε τον Σόιμπλε και το ΔΝΤ ότι θέλουν να την τραβήξουν για να φέρουν στα όρια τη χώρα, ενώ εκτίμησε ότι σχετικά σύντομα θα κλείσει η αξιολόγηση.

Παράλληλα, ο υπουργός Εσωτερικών εξαπέλυσε πυρά κατά του διοικητή τη ΤτΕ κατηγορώντας τον ότι συμπεριφέρεται περισσότερο ως πολιτικό πρόσωπο παρά ως θεσμικός παράγοντας. Χαρακτήρισε προκλητικές και υπονομευτικές τις δηλώσεις του και σημείωσε ότι «οι πάντες, εντός και εκτός χώρας, έχουν συνωμοτήσει κατά της κυβέρνησης».

ant1

Τώρα που η Ελλάδα βρίσκεται στο χείλος της ολικής καταστροφής, αυτά είναι τα ελληνικά νησιά που θέλει να καταλάβει η Τουρκία

Τώρα που η Ελλάδα βρίσκεται στο χείλος της ολικής καταστροφής λόγω της άνευ προηγουμένου οικονομικής κρίσης, κινδυνεύει να χάσει και ένα κομμάτι της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ), εάν η κυβέρνηση και τα κόμματα δεν αντιδράσουν ενωτικά και συλλογικά. Πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο εθνικό κίνδυνο…. Η Τουρκία με επιθετικότητα και ασύστολο θράσος συνεχίζει για πάνω από 40 χρόνια τώρα μια επιθετική και επεκτατική πολιτική στο Αιγαίο, στην οποία τα τελευταία χρόνια έχει συμπεριλάβει και το σύμπλεγμα του Καστελόριζου, προβάλλοντας συνεχώς αβάσιμες διεκδικήσεις, και παραβιάζοντας όλους τους κανόνες του Δίκαιου της Θάλασσας.

Πρέπει να επιστρέψει κανείς πίσω 35 χρόνια, στο 1982, για να καταλάβει το πρόβλημα της Τουρκίας. Στις 30 Απριλίου 1982 στην Νέα Υόρκη η Τουρκία ήταν μια από τέσσερις χώρες που δεν υπέγραψε τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS III) και ακόμα δεν έχει συνέλθει από αυτή τη μεγάλη ήττα της μια και η ΑΟΖ και τα δικαιώματα νησιών σε ΑΟΖ δημιούργησαν μια αφόρητη πίεση από την οποίαν υποφέρει μέχρι και σήμερα. Έτσι, η Τουρκία, για πάνω από τρεις δεκαετίες συνεχίζει να αρνείται, ουσιαστικά, την ύπαρξη του Συντάγματος των Ωκεανών και Θαλασσών που δημιούργησε η παγκόσμια κοινότητα το 1982.

Οι τουρκικές διεκδικήσεις είναι συνδεμένες με οικονομικά συμφέροντα που έχουν σχέση με τα θέματα της αλιείας και των υδρογονανθράκων. Ιδιαίτερα, ο σημερινός Σουλτάνος της Τουρκίας αρνείται την ύπαρξη της έννοιας της ΑΟΖ και δεν θέλει να γίνεται από την κυβέρνησή του καμία αναφορά στην ΑΟΖ γιατί γνωρίζει ότι εάν υπάρξει μια οριοθέτηση με βάση το UNCLOS, η Τουρκία θα λάβει μόνο 7,5% της συνολικής έκτασης του Αιγαίου.

Όπως, επανειλημμένα, έχει αναφερθεί «η χώρα μας, χωρίς σχέδιο και προγραμματισμό, δεν μπορεί παρά να ακολουθεί αμυντική πολιτική, πολλές φορές πυροσβεστικού χαρακτήρα. Μόνιμο χαρακτηριστικό της είναι η ατολμία, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να ασκήσει νόμιμα δικαιώματα που της παρέχει το διεθνές δίκαιο και μερικές φορές και η υποχωρητικότητα.»

Η Σύμβαση του 1982 για το Δίκαιο της Θάλασσας αναφέρει ρητά (άρθρο 121, παράγραφο 2) ότι όλα τα νησιά διαθέτουν ΑΟΖ και ότι η ΑΟΖ ενός νησιού καθορίζεται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που καθορίζεται και για τις ηπειρωτικές περιοχές. Έτσι, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο εφιάλτης της Τουρκίας υπήρξε πάντα το Άρθρο 121 του UNCLOS και ενθυμούμαστε τους αγώνες της ελληνικής και της κυπριακής αντιπροσωπείας για την διατήρηση του και το πείσμα της Τουρκίας για εξαφάνισή του.

Η πρόσφατη επιθετικότητα της Τουρκίας και τα τελευταία επεισόδια στα ελληνοτουρκικά είναι περισσότερο από ανησυχητικά γιατί η κλιμάκωσή τους αποσκοπεί, σύμφωνα με το «mignatiou» στην επιχείρηση κατάληψης τριών νησιών μας: Στοχεύει με μανία το Καστελόριζο, τη Χίο και την Λέσβο.

Οι Τούρκοι μπορούν να παριστάνουν ότι η ΑΟΖ δεν υφίσταται αλλά έχουν βάλει στο μάτι τα τρία αυτά νησιά γιατί σε περίπτωση που καταληφθούν, δίνει μια μεγαλύτερη ΑΟΖ από αυτή που σήμερα δικαιούται. Μια απλή γεωγραφική ματιά των τριών νησιών είναι εύκολο να δούμε γιατί τα εποφθαλμιούν. Η κατάληψη του Καστελόριζου δίνει στην Τουρκία ένα μεγάλο μέρος της ΑΟΖ που μας ανήκει στο τρίγωνο Καστελόριζου, Κύπρου και Κρήτης στην Ανατολικό Μεσόγειο που βρίθει από υδρογονάνθρακες.  Επίσης, η θάλασσα δυτικά της Χίου και της Λέσβου δίνει στην Τουρκία την δυνατότητα να πάρει ένα μεγάλο μέρος της ελληνικής ΑΟΖ δυτικά αυτών των δύο κρατών.

Το θέμα της ΑΟΖ και η προστασία του Αιγαίου και των νησιών του είναι μεγάλη εθνική υπόθεση. Λόγω της οικονομικής κρίσης, η ΕΛλάδα βρίσκεται σε εξαιρετικά δύσκολη θέση. Γι’ αυτό, ο Ταγίπ Ερντογάν πρέπει να αντιμετωπιστεί με αποφασιστικότητα και σε όλα τα διεθνή φόρα. Οι διεθνείς νόμοι προσφέρουν πανίσχυρα διπλωματικά όπλα στη χώρα μας, και η κυβέρνηση πρέπει να τα εκμεταλλευθεί.

Ο «ταραξίας» Ερντογάν, πιεσμένος από τα μύρια προβλήματα που αντιμετωπίζει, έχει καταστεί εξαιρετικά επικίνδυνος. Δεν πρόκειται για παιγνίδια αλλά για την πραγματικότητα (real thing).

mignatiou