17.8 C
Chania
Wednesday, October 9, 2024

THIS IS NOT A COUP: Η μυστική συνάντηση για την ακύρωση του δημοψηφίσματος

Ποιο ήταν πραγματικά το κλίμα στο Μαξίμου το βράδυ του δημοψηφίσματος; Έχει δίκιο ο Βαρουφάκης που μιλάει για «κηδεία»; Ποιοι υπουργοί ήθελαν την ακύρωση του δημοψηφίσματος;

Συνεχίζοντας την παρουσίαση αποσπασμάτων από τις συνεντεύξεις του This is not a coup, που δεν συμπεριελήφθησαν στο ντοκιμαντέρ, ακούμε σήμερα τη «φωνή», έναν από τους ανθρώπους που βρέθηκαν δίπλα στον πρωθυπουργό και το επιτελείο του τις κρίσιμες ημέρες των πρώτων διαπραγματεύσεων και του δημοψηφίσματος.

Το ντοκιμαντέρ θα κυκλοφορήσει το Σάββατο 1 Οκτωβρίου με την Εφημερίδα των Συντακτών.

«Δεν ήταν ένα, ήταν πολλά πραξικοπήματα». Η φράση επαναλαμβανόταν σχεδόν μονότονα στις περισσότερες συνεντεύξεις με πρώην και νυν αξιωματούχους και αρχηγούς κρατών που έζησαν από την πρώτη γραμμή τις διαπραγματεύσεις με την τρόικα.

Πρώτος την εκστόμισε ο πρώην πρόεδρος της Κύπρου Δημήτρης Χριστόφιας, μιλώντας για τον ρόλο του κεντρικού τραπεζίτη, των μέσων ενημέρωσης αλλά και δυνάμεων της αντιπολίτευσης που συνεργάστηκαν, όπως λέει, για την επιβολή ενός ακόμη Μνημονίου.

[youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=tflyRj5a_AY”]

Στην Ελλάδα ήταν η δυνατή αλλά και ψύχραιμη φωνή ενός υψηλόβαθμου στελέχους του ΣΥΡΙΖΑ (ας τον ονομάσουμε απλώς «η φωνή») που ξεδίπλωσε μπροστά στα μάτια μας το παρασκήνιο της διαπραγμάτευσης με τους δανειστές και της ολοκληρωτικής παράδοσης που ακολούθησε.

Θυμόταν καθαρά τον επικεφαλής της ΕΥΠ που γυρόφερνε το πρωθυπουργικό γραφείο το βράδυ του δημοψηφίσματος, προσπαθώντας να συναντήσει τον Τσίπρα.

Δίπλα του τρεις άνθρωποι θύμιζαν, όπως μας είπε, «κηδεία»: Ο Σταθάκης, ο Δραγασάκης και ο Σαγιάς.

«Είμαι σε θέση να γνωρίζω», συμπλήρωσε η φωνή, «ότι τη μεθεπόμενη της προκήρυξης του δημοψηφίσματος αυτοί οι τρεις συναντήθηκαν στο γραφείο του Δραγασάκη με ένα και μόνο αντικείμενο: πώς δεν θα γινόταν ποτέ το δημοψήφισμα».

Ορισμένες από τις πληροφορίες που μας έδινε, όπως οι συναντήσεις με τα ελληνικά «τζάκια» αλλά και τον Ντράγκι, πολύ πριν από τις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015, είχαν κυκλοφορήσει σε παραπολιτικές στήλες και σε blog.

Πρώτη φορά όμως τοποθετούσαμε τα κομμάτια του παζλ στη σωστή θέση, για να δούμε τη μεγάλη εικόνα: τη φιγούρα ενός πρωθυπουργού που μπλόκαρε κάθε συζήτηση για ένα πραγματικό Plan B (που θα συμπεριελάμβανε και το ενδεχόμενο επιστροφής σε εθνικό νόμισμα), την απόφαση για τα capital controls, που, σύμφωνα με τη «φωνή», είχε ληφθεί μήνες πριν από το δημοψήφισμα, τον ρόλο του αντιπροέδρου της κυβέρνησης στη διατήρηση των διοικήσεων των τραπεζών.

Αλλες φορές οι πληροφορίες έρχονταν με μορφή ερώτησης: Γιατί η εφημερίδα «Αυγή» έδινε ποσοστό 50%-50%, ακόμη και μια ημέρα πριν από το δημοψήφισμα, όταν δημοσκόποι έλεγαν σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις ότι το ποσοστό του «Οχι» μπορεί να έφτανε και το 65%;

Τα σημαντικότερα αποσπάσματα από τη συνέντευξη με τη «φωνή» θα παρουσιαστούν τις επόμενες ημέρες, καθώς προετοιμαζόμαστε για την κυκλοφορία του ντοκιμαντέρ «This is not a coup», το Σάββατο 1η Οκτωβρίου με την «Εφημερίδα των Συντακτών».

Το «This is not a coup» όμως δεν αφορά κυρίως την Ελλάδα.

Είναι η ιστορία της ευρωζώνης μέσα από τα μάτια των πολιτικών αλλά και των επιχειρηματιών που τη δημιούργησαν.

Είναι η φωνή του πρώην αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ετιέν Νταβιβιόν, που ηγήθηκε ενός γιγαντιαίου λόμπι βιομηχάνων και τραπεζιτών που πίεζε για την επιβολή του ευρώ σε κυβερνήσεις και λαούς.

Είναι όμως και η φωνή του Γερμανού πρώην υπουργού Οικονομικών ΟσκαρΛαφοντέν, ο οποίος, αφού έβαλε τη σημαντικότερη υπογραφή για τη δημιουργία της ευρωζώνης, σήμερα απορεί με τους ηγέτες των οικονομικά ανίσχυρων χωρών που επιμένουν να παραμείνουν σε αυτήν.

Δεκάδες ακόμη συνεντεύξεις σε τουλάχιστον πέντε χώρες της Ε.Ε. μάς βοήθησαν να σχηματίσουμε πληρέστερη εικόνα για τα λεγόμενα «πραξικοπήματα», με τα οποία η ΕΚΤ επέβαλε τη θέλησή της ακόμη και σε πανίσχυρες οικονομίες όπως της Ιταλίας.

Το μοτίβο ήταν σχεδόν πάντα το ίδιο: μια επιστολή από τη Φρανκφούρτη, που απειλούσε με διακοπή της ρευστότητας, ένας κεντρικός τραπεζίτης που μπλόκαρε κάθε εναλλακτικό σχέδιο για την έξοδο από την κρίση και στο τέλος μια ταπεινωτική υποχώρηση απέναντι στις απαιτήσεις μιας ομάδας μη εκλεγμένων τραπεζιτών και τεχνοκρατών.

Συνιστά, όμως, αυτό το μοτίβο ένα πραξικόπημα;

Μήπως η αναφορά σε πολλά πραξικοπήματα υποκρύπτει ότι στην πραγματικότητα δεν υπήρξε κανένα πραξικόπημα;

Οι συνεντεύξεις με τους πρωταγωνιστές της κρίσης συνηγορούν στο ότι το παιχνίδι ήταν πράγματι στημένο.

Ο θεατής, όμως, πρέπει να αποφασίσει αν στήθηκε στα χρόνια της κρίσης ή στις αρχές της δεκαετίας του 1990, με τη Συνθήκη του Μάαστριχτ.

Και από αυτή του την απάντηση θα κρίνει εάν το ευρωσύστημα μπορεί να «σουλουπωθεί» με μερικές ενέσεις δημοκρατίας ή εάν η διάσωση του ευρωπαϊσμού επιβάλλει τη διάλυση της ευρωζώνης και σε δεύτερο επίπεδο της Ε.Ε.

Η συνέχεια στις οθόνες σας με το DVD που θα διανείμει η «Εφημερίδα των Συντακτών».

Μετά την πρώτη δημοσίευση της καταγγελίας στην Εφημερίδα των Συντακτών, άνθρωποι από το στενό περιβάλλον του αντιπροέδρου της κυβέρνησης υποστήριζαν ότι ουδέποτε συνέβησαν αυτά που ισχυρίζεται η “φωνή” την εβδομάδα του δημοψηφίσματος (συνάντηση των τριών στο γραφείο του Δραγασάκη με σκοπό την μη πραγματοποίηση του δημοψηφίσματος, κλίμα ¨κηδείας” κλπ).

info-war.gr

Οι φοιτητές ξανά στο πλευρό του Νίκου Ρωμανού: Δεν έχει λάβει ακόμα καμία άδεια

Μετά την αποκάλυψη του ότι σχεδόν δύο χρόνια μετά ο Νίκος Ρωμανός δεν έχει λάβει καμία άδεια, φοιτητικοί σύλλογοι, εργατικά σωματεία κινούνται σε κατεύθυνση υποστήριξής του.

Δημοσιεύουμε το ψήφισμα που λάβαμε από τον Σύλλογο φοιτητών Αρχιτεκτονικής ΑΠΘ:

Η κυβέρνηση και το λεγόμενο αστικό κράτος δικαίου κοροϊδεύουν τον Νίκο Ρωμανό, που δύο χρόνια μετά την απεργία πείνας, δεν έχει λάβει καμία εκπαιδευτική άδεια προκειμένου να σπουδάσει.

Πριν από δύο περίπου χρόνια, τον Δεκέμβρη του 2014 ολόκληρη η Ελλάδα κράτησε την αναπνοή της. Η ζωή του Νίκου Ρωμανού κρεμόταν από μία κλωστή και η αποφασιστικότητά του, μαζί με το τεράστιο κίνημα αλληλεγγύης ανάγκασε τη συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ να υποχωρήσουν την τελευταία στιγμή.

Καταγγέλλουμε τις μεθοδεύσεις του κράτους που με διάφορες δικαιολογίες δεν έχει δώσει ούτε μία άδεια στον συμφοιτητή μας, διατηρώντας έτσι ακόμα και το στοιχειώδες δημοκρατικό δικαίωμα, της πρόσβασης στην παιδεία, ως ανενεργό. Δηλώνουμε ότι θα είμαστε σε ετοιμότητα για κινητοποιήσεις, σε περίπτωση που δεν γίνει αποδεκτή η νέα αίτηση του Νίκου Ρωμανού για εκπαιδευτική άδεια.

info-war.gr

“Τhis is Parta”: Η απάντηση του βασιλιά της Σπάρτης στην απαίτηση των Περσών για “γη και ύδωρ” και μια γελοιογραφία

Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο οι Πέρσες ζητούσαν γῆν καί ὕδωρ απ’ τις πόλεις και τους λαούς που τους παραδίδονταν. Στο τέταρτο βιβλίο, ο Ηρόδοτος αναφέρει για πρώτη φορά τον όρο γη και ύδωρ στην απάντηση του Βασιλιά Ιδαθύρσου των Σκυθών προς τον Βασιλιά Δαρείο.

Στο πέμπτο βιβλίο, ο Δαρείος στέλνει αγγελιαφόρους που ζητούν γην και ύδωρ από τον Βασιλιά Αμύντα των Μακεδόνων. Και στο έκτο βιβλίο, στέλνει αγγελιαφόρους σε όλη τηνΕλλάδα που ζητούν γην και ύδωρ για τον Βασιλιά.

Η απαίτηση για γην και ύδωρ συμβόλιζε ότι αυτοί που παραδίδονταν στους Πέρσες παραιτούνταν από κάθε δικαίωμα πάνω στη γη τους και στα αγαθά της. Δίνοντας γην και ύδωραναγνώριζαν την περσική εξουσία πάνω σε όλα, ακόμα και οι ζωές τους άνηκαν στον Βασιλιά των Περσών. Μετά από αυτή την αναγνώριση, ακολουθούσαν διαπραγματεύσεις για τις υποχρεώσεις και τα προνόμια των υποτελών.

Όταν οι Πέρσες αγγελιαφόροι απαίτησαν από τον Βασιλέα Λεωνίδα στην Σπάρτη γη και ύδωρ, οι Σπαρτιάτες τους πέταξαν σε ένα βαθύ πηγάδι, λέγοντάς τους πως θα τα βρουν εκεί.

Το γεγονός αυτό έχει γίνει ευρέως γνωστό στο διεθνές κοινό από την ταινία «300», η οποία βέβαια προβαίνει στον αναχρονισμό να δείχνει τον Λεωνίδα να εκτελεί τους Πέρσες αγγελιοφόρους κατά αυτό τον τρόπο.

Λιγότερο γνωστό είναι το γεγονός ότι και  στην Αθήνα οι πρέσβεις εκτελέστηκαν. Όπως μάλιστα μας πληροφορεί ο ιστορικός Ηρόδοτος, οι Αθηναίοι έριξαν τους πέρσες σε ένα βάραθρο, στο οποίο συνήθως εκτελούσαν τους εγκληματίες.

Η φράση γη και ύδωρ, ακόμα και στα νέα ελληνικά, συμβολίζει την υποταγή άνευ όρων σε ένα κατακτητή.

Γη και ύδωρ πήραν οι δανειστές.

Δείτε και την πολύ πετυχημένη γελοιογραφία του Πάνου Ζάχαρη που στηριζόμενο σε αυτό το ιστορικό γεγονός σατηρίζει τη σημερινή πραγματικότητα:

14522887_534649086746218_513080118388784666_n

Η ελληνική νομοθετική ρύθμιση για τη συνεργατική οικονομία

Την ελληνική νομοθετική ρύθμιση για τη συνεργατική οικονομία (οικονομία διαμοιρασμού, sharing economy), που πρόκειται να εισαχθεί στο επόμενο διάστημα στη Βουλή, παρουσίασε ο Γιώργος Σταθάκης στο Συμβούλιο των υπουργών ανταγωνιστικότητας της ΕΕ που συνεδρίασε σήμερα στις Βρυξέλλες

Στο Συμβούλιο συζητήθηκε η κατάσταση της πραγματικής οικονομίας και ο συνυπολογισμός της διάστασης της ανταγωνιστικότητας, το θέμα της συνεργατικής οικονομίας και η κατάσταση της Ευρωπαϊκής χαλυβουργίας. Ο Γ. Σταθάκης παρουσίασε τις θέσεις της ελληνικής κυβέρνησης σχετικά με την οικονομία διαμοιρασμού κυρίως στον τομέα του τουρισμού, που συνιστά και τον πρώτο τομέα δραστηριοποίησής της στη χώρα.

Ανέφερε πως εκτιμάται ότι ο τζίρος της οικονομίας διαμοιρασμού έχει ήδη ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ και παρουσιάζει ανοδικές τάσεις. Τόνισε ότι η συνεισφορά της στα τουριστικά και οικονομικά μεγέθη της οικονομίας θεωρείται σημαντική, και η Πολιτεία επιθυμεί την περαιτέρω ανάπτυξή της, θεσπίζοντας όμως παράλληλα σαφείς κανόνες για τη λειτουργία της, προστατεύοντας το σημαντικό για την ελληνική οικονομία τουριστικό προϊόν και εξασφαλίζοντας δημόσια έσοδα.

Σε αυτό το πλαίσιο, είπε ο κ. Σταθάκης, τα Υπουργεία Οικονομικών και Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, πρόκειται να εισάγουν στη Βουλή σχετική νομοθετική ρύθμιση με τους εξής βασικούς άξονες:

1. Να καθοριστούν σαφή όρια ανάμεσα στην επιχειρηματική δραστηριότητα που αναπτύσσεται μέσω της εκμετάλλευσης μικρής κλίμακας τουριστικών καταλυμάτων, και στην ευκαιριακή εκμετάλλευση από ιδιώτες επιπλέον ακινήτων που διαθέτουν με σκοπό την ενίσχυση του εισοδήματος τους.

2. Να εξασφαλιστεί ένα ελάχιστο επίπεδο προστασίας χρηστών και τρίτων, διασφαλίζοντας παράλληλα την ποιότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

3. Να αντιμετωπιστούν τα φαινόμενα παραοικονομίας και φοροδιαφυγής που επακόλουθα έχουν δημιουργηθεί λόγω της απουσίας ρυθμιστικού πλαισίου.

Ο υπουργός Οικονομίας τόνισε, επίσης, την ανάγκη θεσμοθετημένης συνεργασίας ανάμεσα στα κράτη-μέλη και τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες για την λυσιτελή εφαρμογή της φορολογικής νομοθεσίας σε αυτές τις δραστηριότητες.

Αναφορικά με την προστασία των δικαιωμάτων εργαζομένων και καταναλωτών, αλλά και την αποτροπή φαινομένων αθέμιτου ανταγωνισμού, ο Γ. Σταθάκης υπογράμμισε ότι απαιτείται σαφής διάκριση μεταξύ επαγγελματιών και περιστασιακά απασχολούμενων ιδιωτών στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού, με βάση συγκεκριμένα ποσοτικά κριτήρια. Συνολικά, η παρέμβαση του υπουργού Οικονομίας λειτούργησε ως συμβολή για την πλήρη εφαρμογή των κατευθυντήριων γραμμών της Επιτροπής σχετικά με την ισορροπημένη ανάπτυξη της οικονομίας του διαμοιρασμού.

Τέλος, ο υπουργός υπέγραψε την Κοινή Πρωτοβουλία για την Τυποποίηση, η οποία αποσκοπεί στον εκσυγχρονισμό του Ευρωπαϊκού Συστήματος Τυποποίησης, μέσω της αξιοποίησης των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών και της ένταξης του συστήματος σε μια ευρύτερη στρατηγική για την τόνωση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ψήφισμα Συλλόγου Διδασκόντων του ΕΠΑ.Λ. Κισάμου Ν. Χανίων για την κατάργηση 3 τομέων του σχολείου

Με ψήφισμά του ο σύλλογος διδασκόντων του ΕΠΑ.Λ. Κισσάμου εκφράζει την αντίθεσή του στην κατάργηση 3 τομέων του σχολείου.

Στο ψήφισμα αναφέρονται τα εξής:

Ο σύλλογος διδασκόντων του ΕΠΑ.Λ. Κισάμου δηλώνει την αντίθεση του  στην απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Κρήτης, με την οποία καταργούνται 3 ολιγομελείς τομείς του Σχολείου μας.

Συγκεκριμένα οι τομείς Ηλεκτρολογίας – Ηλεκτρονικής, ο τομέας Πληροφορικής και ο τομέας Υγείας – Πρόνοιας και Ευεξίας, με μια αιφνιδιαστική και ακατέργαστη απόφαση παύουν να υφίστανται.

Αυτό συμβαίνει σε μια περιοχή κατά κύριο λόγο αγροτική με διάσπαρτα χωριά γύρω της και με χιλιομετρικές αποστάσεις που δημιουργούν απαγορευτικές συνθήκες για τη μετακίνηση των μαθητών σε σχολεία του κέντρου των Χανίων. Υπάρχουν μαθητές οι οποίοι διανύουν 35 χιλιόμετρα για να έρθουν στο σχολείο κάθε πρωί πράγμα που σημαίνει ότι η μεταφορά των μαθητών στα Χανιά φτάνει τα 80 χλμ. Ο κίνδυνος συρρίκνωσης και στο άμεσο μέλλον κατάργησης της Τεχνικής Εκπαίδευσης στην Κίσαμο είναι ορατός.

Ανερμάτιστη ή στοχευμένη αυτή η απόφαση;

Το μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό για τους τομείς Ηλεκτρολογίας – Ηλεκτρονικής και Πληροφορικής επαρκεί πλήρως. Στον τομέα Υγείας – Πρόνοιας και Ευεξίας λείπει ένας εκπαιδευτικός.

Τα εργαστήρια των υπό κατάργηση τομέων είναι πλήρως εξοπλισμένα και αυτό της Ηλεκτρονικής – Ηλεκτρολογίας ανακαινίζεται φέτος εξ’αρχής.

Να υπενθυμίσουμε ότι ο τομέας της Πληροφορικής που κλείνει έχει σημαντικές διακρίσεις και φέτος εκπροσωπεί τη χώρα μας στην Πανευρωπαική Έκθεση Δημιουργίας στη Ρώμη (European Makerfaire 2016).

Η έννοια της μόρφωσης για αυτούς που παίρνουν αυτές τις αποφάσεις είναι μόνο αριθμοί και όρια που αν δεν τα προσεγγίσεις τελικά είσαι χαμένος.

Επειδή το συνταγματικό δικαίωμα των μαθητών μας να επιλέγουν τους τομείς που τους ενδιαφέρουν είναι αναφαίρετο, ζητούμε την άμεση ανάκληση της απόφασης για τη μη έγκριση των τομέων μας από το περιφερειακό διευθυντή.  Επιπλέον αρνούμαστε να μεθοδεύσουμε με οποιοδήποτε τρόπο μεταφορά μαθητών από τον ένα τομέα στον άλλο, σεβόμενοι απόλυτα την επιθυμία των μαθητών για τους τομείς που επέλεξαν.

Στη κατεύθυνση αυτή θα αγωνιστούμε έχοντας μαζί μας το Δήμο, τους γονείς, τους μαθητές μας και την τοπική κοινωνία.

Ο Σύλλογος Διδασκόντων ΕΠΑΛ ΚΙΣΑΜΟΥ

 

Επίσκεψη Αλιφιεράκη στο κινητό πολυϊατρείο “ΙΠΠΟΚΡΑΤΗΣ”

Το κινητό πολυϊατρείο “ΙΠΠΟΚΡΑΤΗΣ”, επισκέφθηκε σήμερα, Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου, η Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής και Πρόεδρος του Δ.Ο.ΚΟΙ.Π.Π., Ελευθερία Αλιφιεράκη, όπου ενημερώθηκε για τις δράσεις του εθελοντικού οργανισμού “Το χαμόγελο του παιδιού” πάνω στο θέμα της δωρεάν εξέτασης παιδιών προσχολικής ηλικίας.

Παράλληλα η αντιδήμαρχος, υποδέχτηκε δεκαεπτά παιδιά από τον Βρεφονηπιακό Σταθμό Βαμβακόπουλου του Δ.Ο.ΚΟΙ.Π.Π., τα οποία είχαν την ευκαιρία να εξεταστούν στα τέσσερα αυτόνομα ιατρεία, τα οποία στελεχώνονται από εθελοντές ιατρούς, ενώ σε όλα τα παιδιά, που υποβλήθηκαν σε έλεγχο, δόθηκε ατομικό δελτίο προληπτικού ελέγχου.
iatreioΗ κα. Αλιφιεράκη σε δήλωση της επισημαίνει ότι το κινητό ιατρείο, το οποίο αυτές τις μέρες βρίσκεται στην πόλη μας, αποτελεί δράση προληπτικής ιατρικής για παιδιά / μαθητές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Χανίων. “Είναι ιδιαίτερα σημαντικό στις μέρες μας να στηρίζονται πρωτοβουλίες, που στοχεύουν στη διασφάλιση της υγείας των παιδιών μας”, συμπλήρωσε η κα. Αλιφιεράκη.

Η δράση διοργανώνεται από τον εθελοντικό οργανισμό για τα παιδιά “Το χαμόγελο του παιδιού” με τη στήριξη του Ιατρικού Συλλόγου Χανίων, του Οδοντιατρικού Συλλόγου Χανίων, του Γενικού Νοσοκομείου Χανίων “Αγ. Γεώργιος”, του Ερυθρού Σταυρού Χανίων, σε συνεργασία με το Δήμο Χανίων, τη Διεύθυνση Κοινωνικής Προστασίας Παιδείας Αθλητισμού και Πολιτισμού, Τμήμα Κοινωνικής Πολιτικής Προστασίας Αμεα & Ισότητας.

 

Η Ένωση Γιατρών ΕΣΥ ν. Χανίων για την προκήρυξη 19 μόνιμων θέσεων γιατρών ΕΣΥ

Η πρώτη ανακοίνωση της Ένωσης Γιατρών ΕΣΥ ν. Χανίων με το νέο Δ.Σ. αφορά το ζήτημα υποστελέχωσης στο Γενικό Νοσοκομείο Χανίων, με αφορμή την προκήρυξη 19 μόνιμων θέσεων γιατρών ΕΣΥ.

Αναλυτικά η ανακοίνωση της Ένωσης Γιατρών ΕΣΥ Ν.Χανίων:

” Οι προκηρύξεις 19 μόνιμων θέσεων γιατρών ΕΣΥ για το Γενικό Νοσοκομείο Χανίων  έρχονται σε μια περίοδο που το λειτούργημα όλων των συναδέλφων (ιατρικού, νοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού) έχει μετατραπεί σε πραγματική μάχη για να ανταπεξέλθουμε στις ανάγκες για δημόσια υψηλής ποιότητας Υγεία.

Οι πολιτικές της δημοσιονομικής προσαρμογής και των περικοπών που εφάρμοσαν όλες οι τελευταίες κυβερνήσεις συνέβαλαν στο να μένουμε τον Ιούνιο του 2016 με 110 λιγότερους μόνιμους γιατρούς και 35 λιγότερους ειδικευόμενους με βάση τον οργανισμό του νοσοκομείου και όλα αυτά εν μέσω μιας παρατεταμένης περιόδου αυξημένης προσέλευσης λόγω της κρίσης και με την επικαιρότητα της τουριστικής σεζόν.

Οι μόνιμοι διορισμοί στα νοσοκομεία (και όχι οι συμβάσεις-ομηρία των 1, 2 ή 3 ετών) είναι ο μόνος τρόπος να κρατηθεί όρθιο το Εθνικό Σύστημα Υγείας και να ανταπεξέλθει στην ανθρωπιστική κρίση και ο μόνος λόγος για να επιστρέψουν στην χώρα οι χιλιάδες νέοι συνάδελφοι που κατά συρροή μεταναστεύουν σε χώρες της Δυτικής Ευρώπης, στις ΗΠΑ και αλλού.
Αλγεινή, ωστόσο, εντύπωση προκαλούν:

1) Η μη προκήρυξη θέσης στην Μονάδα Εντατικής Θεραπείας, παρά την δηλωμένη προτεραιότητα της κυβέρνησης στην στελέχωση και υποστήριξή τους. Είναι απαράδεκτο όταν έχεις κλειστά κρεβάτια και ελλείψεις στην ΜΕΘ και όταν πανελλαδικά και παγκρήτια η αναζήτηση κενού κρεβατιού είναι δυσχερής.

2) Προφανώς είναι σωστή η λογική που έδωσε ποσόστωση θέσεων από τις νέες προκηρύξεις σε διευθυντές, αναγνωρίζοντας πως με το πάγωμα των διορισμών, μεγάλο κομμάτι των συναδέλφων είδε κλειστές τις πόρτες του ΕΣΥ για χρόνια. Δεν γίνεται όμως να παρακάμπτεται η μοναδική εν ενεργεία μόνιμη γιατρός του Γαστρεντερολογικού Τμήματος που παίρνει βαθμό διευθυντή σε λίγους μήνες και να προκηρύσσεται θέση διευθυντή στο συγκεκριμένο τμήμα. Την ίδια ώρα υπηρετεί στο τμήμα επικουρικός επιμελητής Β΄ με πολυετή προϋπηρεσία. Ζητάμε να επιλυθεί άμεσα το ζήτημα με προκήρυξη θέση επιμελητή Β΄αντί για διευθυντή στο Γαστρεντερολογικό.

Αγωνιζόμαστε για:

– Άμεση κάλυψη όλων των κενών οργανικών θέσεων στο νοσοκομείο με κοινωνικά, επιστημονικά κριτήρια και ανιδιοτέλεια. Να έχουν λόγο σε αυτό τα θεσμικά όργανα του Νοσοκομείου ( Επιστημονικό Συμβούλιο, Τομείς κτλ)

– Να παρακαμφθούν άμεσα θεσμικά κωλύματα στις εισηγήσεις και τις κρίσεις των θέσεων. Να γίνουν άμεσα οι νέες τοποθετήσεις.

Παλεύουμε για δημόσια και δωρεάν Υγεία για όλο το λαό, απαλλαγμένη από κάθε λογής επιταγές για την συρρίκνωσή της.

Το Δ.Σ. της Ένωσης Γιατρών ΕΣΥ νομού Χανίων ”

 

“Παπαγάλοι και σε αυτό το γύρο χάνετε”: O Πολάκης προσπερνά το “κοπυ παστε” και μένει στην ουσία

Απάντησε, όπως αναμενόταν, ο αναπληρωτής Υπουργός Υγείας Παύλος Πολάκης στο τρολάρισμα που έφαγε για το “κοπυ παστε” που είπε στη Βουλή και έγινε viral σε twitter, facebook και ειδησεογραφικά πρακτορεία.

Ο Παύλος Πολάκης μέσω του προσωρικού λογαριασμού του στο facebook μιλά για όσα σημαντικά ειπώθηκαν και καυτηριάζει, ξανά, τα “παπαγαλάκια”, τα “πληρωμένα σάιτ” που δεν είδαν τα σκάνδαλα και έμειναν στο “κοπυ παστε”.

Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά:

“Παπαγάλοι και σε αυτό το γύρο χάνετε”

Δείτε τι έγραψε:

polakis_copypaste

 

Βελτίωση του συστήματος Υγείας «βλέπει» ο Ξανθός

Ο υπουργός Υγείας, Ανδρέας Ξανθός, εκτιμά ότι το σύστημα Υγείας βρίσκεται σε μια περίοδο βελτιούμενης κατάστασης, αντίθετα με τα όσα λέγονται από τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Ωστόσο, παραδέχτηκε πως υπάρχουν κενά και ανάγκες που θα πρέπει να καλυφθούν

«Το σύστημα υγείας, δεν καταρρέει. Δεν επιτρέψαμε να καταρρεύσει πέρυσι, που ήταν η δύσκολη χρονιά και η χώρα είχε βρεθεί στο όριο. Και η οικονομία και η υγεία. Το σύστημα υγείας φέτος, έχει σταθεί καλύτερα στα πόδια του. Προφανώς υπάρχουν κενά και ανάγκες, αλλά είμαστε σε μία περίοδο, συνεχώς βελτιούμενης κατάστασης», δήλωσε ο Α. Ξανθός από τα Ιωάννινα όπου και πραγματοποιεί επίσκεψη σε νοσοκομεία.

Όπως υποστήριξε ο υπουργός, η βελτίωση του συστήματος Υγείας αρχίζει να γίνεται αισθητή στους εργαζόμενους στο ΕΣΥ αλλά και τους πολίτες, «των οποίων η πρόσβαση, ιδιαίτερα σε σοβαρές επεμβάσεις και θεραπείες, έχει βελτιωθεί πάρα πολύ».

Αναφερόμενος στις ελλείψεις προσωπικού, τόνισε πως η κριτική επί αυτού είναι καλοδεχούμενη διότι πάντα θα υπάρχουν κενά και ανάγκες που θα πρέπει να καλυφθούν. Όπως υποστήριξε, «δεν ισχύουν οι ισχυρισμοί της ΠΟΕΔΗΝ, η οποία αμφισβήτει τους αριθμούς, ό,τι δηλαδή σταμάτησε πέρυσι, η συνεχιζόμενη από το 2011 μείωση των λειτουργικών δαπανών στα νοσοκομεία». Τέλος, επανέλαβε ότι έχουν προκηρυχτεί 760 θέσεις μόνιμων γιατρών του ΕΣΥ.

thepressproject.gr

“Έχουμε δίκηο. Γι αυτό θα νικήσουμε”: Τιμήσαν στο Νεροχώρι τον Λευτέρη Ηλιάκη και τους δολοφονηθέντες Νεροχωριανούς – Τι είπε στην ομιλία του ο Γιώργος Μαργαρίτης | Φωτός

Πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία τη Τετάρτη 28 Σεπτέμβρη η εκδήλωση που διοργάνωσαν οι Τ.Ο. της Πόλης και της Υπαίθρου Χανίων του Κ.Κ.Ε. στο Νεροχώρι Αποκορώνου προς τιμή του αγωνιστή του ΔΣΕ και συγγραφέα Λευτέρη Ηλιάκη, και των δολοφονημένων Νεροχωριανών Παπά Νίκο Αποστολάκη, Ηλία και Άγγελο Ηλιάκη και Δημήτρη Μπολιουδάκη.

Η εκδήλωση αυτή εντάσσεται στις εκδηλώσεις που είναι αφιερωμένες στα 70χρονα του ΔΣΕ, στα πλαίσια του εορτασμού των 100 χρόνων του ΚΚΕ. Παραβρέθηκε αντιπροσωπεία της ΕΠ Κρήτης με επικεφαλής τον γραμματέα της ΕΠ Σάββα Βασιλειάδη.

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στην πλατεία του χωριού με κεντρικό ομιλητή τον Γιώργο Μαργαρίτη, καθηγητή της σύγχρονης ιστορίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

29720329310_e4db9fc53b_h

Σύντομο χαιρετισμό απηύθυνε ο Μπάμπης Πετράκης, πρόεδρος του παραρτήματος Χανίων της ΠΕΑΕΑ-ΔΣΕ.

Ακολούθησαν ριζίτικα τραγούδια από το συγκρότημα Κρητικές Μαδάρες ενώ προβλήθηκαν και αποσπάσματα από δύο ντοκιμαντέρ που γυρίζονται αυτό το διάστημα σχετικά με την ζωή του Λευτέρη Ηλιάκη και του παπα-Νίκου Αποστολάκη.

Κατά την διάρκεια της εκδήλωσης ο γραμματέας της ΤΕ Υπαίθρου Χανίων και μέλος του ΓΠ Κρήτης, Αλέκος Μαρινάκης, ο οποίος ήταν και συντονιστής της εκδήλωσης, αναφέρθηκε σε βιογραφικά στοιχεία των τιμώμενων αγωνιστών.

29387926403_4fa5659353_h

Ιδιαίτερη στιγμή ήταν όταν τον λόγο πήρε ο Λευτέρης Ηλιάκης ο οποίος αναφέρθηκε σε πλευρές της καθημερινότητας των μαχητών του ΔΣΕ καθώς και των πολιτικών κρατουμένων, πως οργάνωναν την μόρφωση τους, την πολιτική διαφώτιση και την εκμάθηση διάφορων τεχνών. Τραγούδησε επίσης δύο σπάνια τραγούδια, το ένα το τραγουδούσαν οι πολιτικοί κρατούμενοι στην Γαύδο και το άλλο οι μαχητές του ΔΣΕ.

30014547875_c58c928b54_h

Στη συνέχεια έγιναν τα αποκαλυπτήρια της πλάκας που στήθηκε προς τιμή των αγωνιστών.

30014687145_b4e9846034_h

Στον χώρο υπήρχε έκθεση για την δράση του ΔΣΕ στην Κρήτη και βιβλιοπωλείο με αντίστοιχες εκδόσεις, καθώς επίσης και dvd με τίτλο « Από τον Δεκέμβρη του ’44 μέχρι τον ΔΣΕ σε Αποκόρωνα και Σφακιά», το οποίο κυκλοφόρησε η Τομεακή Επιτροπή Υπαίθρου Χανίων, και έχει πλούσιο υλικό σε σχέση με την δράση και την ζωή των μαχητών του ΔΣΕ στις δύο αυτές επαρχίες.

Ομιλία Γιώργου Μαργαρίτη

Τιμή στον Λευτέρη Ηλιάκη

Και στην γενιά των αγωνιστών της Εθνικής Αντίστασης και του Δημοκρατικού Στρατού της Ελλάδας

Φίλες και φίλοι,

Συντρόφισσες και σύντροφοι,

Συγκεντρωθήκαμε σήμερα εδώ για να τιμήσουμε τον Λευτέρη Ηλιάκη, παλαίμαχο αγωνιστή του λαϊκού κινήματος, της Αντίστασης, του αγώνα του Δημοκρατικού Στρατού, του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας.

Συγκεντρωθήκαμε εδώ για να μνημονεύσουμε τον αγώνα και τον μαρτυρικό θάνατο αγωνιστών που έδωσαν ως και τη ζωή τους την ίδια στους αγώνες για τη λευτεριά, το δίκηο, την αξιοπρέπεια. Αγωνιστών που έζησαν σε τούτο εδώ το χωριό –το Νεροχώρι-  και χάραξαν με την παρουσία και τη δράση τους την ιστορία του τόπου.

Του ιερέα Παπα-Νίκου Αποστολάκη, που δολοφονήθηκε μετά από ανείπωτα βασανιστήρια απο τραμπούκους στο Κόκκινο Χωριό τον καιρό της τρομοκρατίας.

Τον Ηλία Ηλιάκη που δολοφονήθηκε από Χωροφύλακες κοντά στους Άγιους Πάντες, την άνοιξη του 1948.

29386729984_bf7019831a_h

Τον Αγγελή Ηλιάκη, τελευταίο νεκρό του Δημοκρατικού Στρατού στην Κρήτη που δολοφονήθηκε τον Νοέμβριο του 1954 στον «Σοπωτό» στην Κάινα από Χωροφυλάκους.

Τον Δημήτρη Μπολιουδάκη που τραυματίστηκε βαριά στις συγκρούσεις που ακολούθησαν την προδοτική επίθεση των Γυπαραίων κατά των οργανώσεων της Αντίστασης τον Μάρτιο του 1945 και πέθανε λίγο αργότερα.

Να θυμηθούμε και να τιμήσουμε και άλλους, όπως τον Γιάννη Ηλιάκη, τον αδελφό του Λευτέρη, που τον έσερνε ανάπηρο –με κομμένο απο ψηλά το πόδι του- στις φυλακές και τις εξορίες η «τάξη» των νικητών του εμφυλίου.

Μαζί τους θέλουμε να θυμηθούμε και να τιμήσουμε όλους τους αγωνιστές τους γνωστούς και τους άγνωστους που έκτισαν –με το αίμα και τη ζωή τους- με το πείσμα του και την βαθιά αίσθηση του δίκηου που τους διέκρινε, το μεγάλο λαϊκό κίνημα.

@@

Φίλες και φίλοι,

Συντρόφισσες και σύντροφοι,

Έχουν περάσει  75 ολόκληρα χρόνια από τα 1941, έτος ίδρυσης (σαν χθές στις 27 Σεπτέμβρη) του Εθνικού Απελευθερωτικού Μετώπου του ΕΑΜ και αφετηρίας της εποποιίας της Εθνικής Αντίστασης.

Έχουν περάσει 70 χρόνια από την ίδρυση του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας (στις 28 Οκτωβρίου) και την αφετηρία του μεγάλου πολύχρονου αγώνα του.

Η χώρα και ο λαός μας από τότε ως τα σήμερα έζησαν και ζουν το καθεστώς που επέβαλαν οι νικητές –με τη βοήθεια των αγγλικών και αμερικανικών όπλων-  ετούτων των συγκρούσεων. Πόσα δεν είδε και δεν γνώρισε ο λαός μας στα χρόνια που μεσολάβησαν από τότε.

Καθεστώς «έκτακτων μέτρων» από το 1949 ως το 1967, με εξορίστους, φυλακισμένους, εκτελέσεις, δολοφονίες, ξυλοδαρμούς, ταπεινώσεις και εκείνο το τρομερό σύστημα της χαφιεδοκρατίας όπου ο όποιος Χωροφύλακας, παρακρατικός ή απλά τραμπούκος ή χαφιές, κατέστρεφε ανθρώπινες ζωές –«τυλίγοντάς τις σε μια κόλλα χαρτί» όπως έλεγαν τότε: τα περίφημα «πιστοποιητικά κοινωνικών φρονημάτων» εννοούσαν. Οι νόμοι αμείλικτοι –οι ίδιοι οι νόμοι του Μεταξά και του Εμφυλίου- 0 375/1936 περί κατασκοπείας, το Γ’ Ψήφισμα του 1946, ο 509 του 1947, είχαν εύκολη την καταδίκη σε θάνατο ή τα ισόβια ή την εκτόπιση όπου και όσο ήθελε το «δυτικό», του «ελεύθερου κόσμου», κατά τα άλλα, καθεστώς.

Ακολούθησε η δικτατορία, στα 1967-1974 με όλα τα προηγούμενα, εμπλουτισμένα με βασανιστήρια νέου τύπου – είχε σπουδάσει τότε η αμερικάνικη CIA στην νότια Αμερική.

Και στα χρόνια αυτά τα πολλά ο λαός μας ηττημένος στο καναβάτσο. Στη φτώχεια, στον φόβο, στην ταπείνωση. Το καθεστώς της “εθνικοφροσύνης” –που σήμερα πολλοί βρίσκονται να το εξυμνήσουν στα τηλεοπτικά κανάλια ή στα έργα και της ημέρες της εγκληματικής Χρυσής Αυγής- αφού πούλησε τα πάντα στο μεγάλο κεφάλαιο, πούλησε και τους ανθρώπους, τους Έλληνες, στα σκλαβοπάζαρα του μονοπωλιακού κεφαλαίου, στις φάμπρικες της Γερμανίας, του Βελγίου και όπου διψούσαν για φτηνό, δουλικό εργατικό δυναμικό.

Ήρθαν κατόπιν τα χρόνια της μεταπολίτευσης, της “ελευθερίας” όπως υποσχέθηκαν οι νέοι ταγοί. Τρομαγμένοι από την οργή του λαού που υπέβοσκε επικίνδυνα, υποσχέθηκαν ευημερία για όλους και προκοπή, στο δρόμο της Ευρώπης. Έδωσαν κάτι για να κοιμίσουν τον λαό και να χρυσώσουν το χάπι –ήταν ο καιρός των μεγάλων λόγων και των μεγάλων υποσχέσεων του ΠΑΣΟΚ – και μετά άρχισαν –δειλά στην αρχή, επιθετικά στη συνέχεια- να παίρνουν πίσω όλα όσα έδωσαν και όλα όσα οι αγώνες του λαού είχαν κατακτήσει.

29388003993_1acec784af_h

Η Ελλάδα στο μεταξύ άλλαζε. Ο φυσικός πλούτος της χώρας και ο σκληρός καθημερινός μόχθος των ανθρώπων που τον αξιοποιούσαν, άλλαξε τις εικόνες των πόλεων και των χωριών, άλλαξε τα τοπία γύρω μας. Μα τι περίεργο!  Αντί όλα όσα δημιούργησαν οι εργαζόμενοι να τους εξασφαλίζουν μια άνετη ζωή, να τους εξασφαλίζουν σιγουριά για το μέλλον, καλύτερες ημέρες για τα παιδιά τους, περίθαλψη στα γηρατειά και τις αρρώστιες τους, μόρφωση και πολιτισμό για όλους, στο βάθος διακρινόταν ολοένα και μεγαλύτερη αβεβαιότητα, φόβος, ανασφάλεια, ανεργία, ίσως ακόμα χειρότερες μέρες συγκρούσεων και πολέμων. Οι άνθρωποι μοχθούν γενιές τώρα για να κτίσουν μια καλύτερη ζωή, ετούτο το σύστημα τους κάνει να αμφιβάλουν για τα όσα ως τώρα έχουν πετύχει.

Και φτάσαμε εδώ που σήμερα είμαστε, στον καιρό των μνημονίων, όπου, στο όραμα του “ευρωπαϊκού μονόδρομου”, όλοι οφείλουν να ταίζουν το κεφάλαιο χωρίς όρους και όρια για να βγεί λέει το τελευταίο από την κρίση και να δώσει κατιτίς και στους φτωχούς, τους εργαζόμενους. Αυτό το κατιτίς ποτέ δεν εμφανίζεται στην άκρη του τούνελ ακόμα κι όταν αυγαταίνουν τα κέρδη των πλούσιων και ισχυρών –των ευρωπαιοθρεμένων.

Δεξιοί, κεντρώοι και πρόσφατα “αριστεροί” –κατά δήλωσή τους- ψάλτες υμνούν από κοινού ετούτο το σύστημα και διακριτικά μας θυμίζουν τα παθήματα των λαών – και του δικού μας λαού- όταν αντιστέκονται στο άδικο, στην εκμετάλλευση και στην μιζέρια. Μονόδρομος μας λένε, αυτό είναι, δεν έχει άλλο! Και, πάνω απ’ όλα θέλουν να ξεχάσουμε τις ρίζες μας, τους λαϊκούς αγώνες του χθές, τους αγωνιστές, το μεγαλείο του εργατικού, του λαϊκού κινήματος. Το συκοφαντούν το τελευταίο, το διαπομπεύουν, αλλού, σε χώρες πιο προχωρημένες από τη δική μας, μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης όμως, ταυτίζουν το σφυροδρέπανο με τη ναζιστική σβάστικα, το χαρακτηρίζουν «σύμβολο μίσους» και το απαγορεύουν λές και πρόκειται για σημάδι κάποιας τρομοκρατικής οργάνωσης.

Η «ιστορία τελείωσε» λένε, η Σοβιετική Ένωση πέθανε ο καπιταλισμός θριάμβευσε, είναι και θα είναι μόνος του κυρίαρχος πάνω στη γη, μ’ αυτόν θα ζούμε, μ’αυτόν θα πεθάνουμε εμείς και τα παιδιά μας. Και σπεύδουν να εξωραίσουν και να δικαιώσουν όλα τα «τέκνα» του, όλα τα δημιουργήματά του: τον φασισμό, τον ναζισμό, τον ρατσισμό, τον αντι-κομμουνισμό, τον εθνικισμό και τον εκπορευόμενο από αυτόν ιμπεριαλιστικό, κατακτητικό πόλεμο – όλα τα δηλητήρια που η εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο χρησιμοποιεί και επιβάλει.

—-

29720510480_9d5daac344_h

Να γυρίσουμε όμως πίσω και να έρθουμε στην Κρήτη όπου αγωνίστηκαν αυτοί τους οποίους σήμερα τιμούμε.

Στην Κρήτη, προστίθονταν τα κληροδοτήματα του παρελθόντος, ιδιαίτερα κοινωνικά και πολιτικά χαρακτηριστικά που δεν ευνοούσαν, θα έκρινε κανείς, την ανάπτυξη κοινωνικών ανατρεπτικών κινημάτων. Υπήρχε στην αρχή αυτό που ονομάζουμε «αυτοκρατορική κληρονομιά» – εκατό χρόνια διαμάχης ανάμεσα σε δύο κοινότητες θρησκευτικές, εθνικές ταυτόχρονα, παρόλο που οι με μίσος αντιμαχόμενοι ανήκαν στον ίδιο και στον αυτό τόπο, πολύ συχνά στις ίδιες και τις αυτές κοινωνικές ομάδες και τάξεις, μοιράζονταν τον ίδιο μόχθο και ένοιωθαν στο πετσί τους την ίδια εκμετάλλευση και αδικία. Τα συμφέροντα των ισχυρών, μέσα ή έξω από το νησί τους δίχασαν, τα ίδια συμφέροντα τους έστρεψαν τον ένα ενάντια στον άλλο, τους οδήγησαν μαζικά στο θάνατο, στον πόνο, στην αλληλοσφαγή, στην προσφυγιά, στην εξορία. Και όταν όλα αυτά τελείωσαν οι ισχυροί έγιναν πιο ισχυροί ενώ οι πολλοί έμειναν με τα λίγα, ή και τα λιγώτερα και με τις μεγάλες κουβέντες που τίμησαν τα πάθη τους, τις θυσίες τους και το θάνατό τους.

Πάνω σε τούτο το σκηνικό οικοδομήθηκε μια στέρεη κοινωνική πραγματικότητα. Η άρχουσα τάξη, οι μεγαλοαστοί του νησιού, πρόσδεσαν στα συμφέροντά τους, στο όνομα των «εθνικών διεκδικήσεων» μεγάλο μέρος του εγχώριου πληθυσμού. Έγιναν «καπεταναίοι» με πολιτική εξουσία, κοινωνική ακτινοβολία και –σε μεγάλο βαθμό- λαϊκή αποδοχή. Ταυτόχρονα απέκτησαν και πλούτο, μεγάλο πλούτο. Στα δικά τους χέρια έπεσε ο πλούτος των ανταγωνιστών τους, των μουσουλμάνων κτηματιών και αστών που τελικά έφυγαν από το νησί. Με αυτόν τον πλούτο μπόρεσαν να μεγαλώσουν την κοινωνική και πολιτική εξουσία τους δημιουργώντας ένα πλέγμα «προστατευόμενων» ή καλύτερα «εξαρτημένων» από αυτούς. Οι άνθρωποι των ισχυρών, εκτός από παραγωγικό χώρο σε όφελος των μεγάλων, λειτουργούσαν ταυτόχρονα ως σταθερή εκλογική πελατεία ή ακόμα, όταν χρειαζόταν, τους έδιναν ως και ιδιωτικούς στρατούς. Αυτές τις συμμορίες των τραμπούκων στα χέρια των οποίων βρήκαν τον θάνατο οι αγωνιστές που μνημονεύσαμε.

Ο τρόπος απόκτησης της σημαντικής αυτής γαιοκτησίας αλλά και ο τρόπος εκμετάλλευσής της –βοσκότοποι που στην ουσία έθεταν κάτω από τη εξάρτηση των ισχυρών τους κτηνοτρόφους- ενώ ταυτόχρονα δημιουργούσαν μηχανισμούς ελέγχου και προστασίας των αχανών εκτάσεων, δημιούργησε αυτό το φαινόμενο των «καπεταναίων» των ισχυρών προυχόντων. Μεγαλοαστών στη ζωή και στις συμπεριφορές τους στηριγμένων όμως σε γαιοκτησία και στις πολύμορφες σχέσεις που εκπορεύονταν από αυτήν και απλώνονταν σε όλο τον κοινωνικό ιστό του νησιού.

29720531150_e74916dc7d_h

Μέσα σε αυτό το δύσκολο σκηνικό εμφανίστηκε στη δεύτερη δεκαετία του εικοστού αιώνα ένα λαϊκό κίνημα με τελείως διαφορετικά χρακτηριστικά από τα αντίστοιχα «εθνοκεντρικά» του προηγούμενου τότε αιώνα. Το κίνημα των ανυπότακτων πρώτα απ’ όλα –εκείνων που αρνιόνταν να παρουσιαστούν στον στρατό για να πάνε να σκοτωθούν στους τότε πολέμους. Μετά τους πολέμους και τη συνακόλουθη καταστροφή του 1922, το κίνημα των «Παλαιών Πολεμιστών», εκείνων που γύρισαν από τον πόλεμο, το θανατικό και την αιχμαλωσία, μόνο και μόνο για να βρούν μπροστά τους τον φοροεισπράκτορα, τον χονδρέμπορα εκμεταλλευτή, τον τοκογλύφο. Μαζί τους ήρθαν στο νησί οι πρόσφυγες, οι ξερριζωμένοι της συμφοράς που είχαν πολλά να πουν για τα όσα έγιναν και τα όσα είδαν. Ο αναδασμός της γης, εξάλλου, και οι «προσφυγικοί κλήροι», έδωσαν ελάχιστα στους  φτωχούς χωρίς σε τίποτα να θίξουν την περιουσία των μεγάλων: των «καπεταναίων» που προαναφέραμε αλλά και της εκκλησίας και των μοναστηριών (μονή Πρέβελη στο Ρέθυμνο ή πιο διάσημη μονή Τοπλού στο Λασήθι κλπ.).

Οι κομμουνιστικές ιδέες άρχισαν να κυκλοφορούν και να διαδίδονται την ίδια αυτή εποχή. Εκτός από το κανάλι των προσφύγων ακολουθούσαν το αντίστοιχο των ξενητεμένων Κρητών, ιδιαίτερα των νέων που πήγαιναν για σπουδές στην Αθήνα. Σε εκείνες τις συνθήκες – και έχοντας το ισχυρό, ζωντανό, ελπιδοφόρο παράδειγμα της Σοβιετικής Ένωσης- ο λόγος τους έβρισκε γόνιμο έδαφος στο νησί, όπως και σε πολλούς άλλους τόπους, παντού όπου διαφέντευε η εκμετάλλευση και η αδικία. Στις μεγάλες αγροτικές κινητοποιήσεις των τελευταίων χρόνων της δεκαετίας του 1920-1930, οι κομμουνιστές έδειξαν την ευκολία με την οποία δένονταν με τον λαό και έμπαιναν μπροστάρηδες στους αγώνες του. Οι ισχυροί του νησιού διέγνωσαν τον κίνδυνο και οργανώθηκαν πολιτικά και κοινωνικά στο κόμμα των Βενιζελικών, τους Φιλελεύθερους, ετοιμάζοντας την αντίδρασή τους. Στα 1929 οι Φιλελεύθεροι ψήφισαν και εφάρμοσαν το αντι-κομμουνιστικό «ιδιώνυμο».

Κατόπιν, καθώς ξέσπασε η καπιταλιστική κρίση και φούντωνε στην Ευρώπη το επαναστατικό κίνημα, τον ρόλο της καταστολής του ανέλαβε ο βασιλιάς Γεώργιος και ο δικτάτορας με το φασιστικό καθεστώς της 4ης Αυγούστου. Οι δημοκρατικές παραδόσεις του νησιού εκδηλώθηκαν και σε ετούτη την περίσταση. Μετά ήρθε ο πόλεμος, η επιστράτευση, η τραγική τύχη της μεραρχίας Κρήτης στο μέτωπο της Αλβανίας και στην πείνα της Κατοχής.

Τον Μάϊο του 1941 άρχισε το νέο έπος του λαού της Κρήτης. Ο λαός του απορφανισμένου νησιού βρήκε τη δύναμη να αντισταθεί στους εκλεκτούς αλεξιπτωτιστές του ναζισμού, ακύρωσε τα σχέδιά τους, μάτωσε την ματαιοδοξία τους και μετέτρεψε τον προγραμματισμένο θρίαμβό τους σε θλιβερό επιτάφιο. Αντίποινα, εκατοντάδες εκτελέσεις αμάχων, ξεθεμέλιωμα χωριών ήταν η  απάντηση των ναζί ιμπεριαλιστών.  Και στη συνέχεια στην Κρήτη της Νέας Ευρώπης η ίδια συνταγή. Οι εργολάβοι, οι σημαντικοί, οι πλούσιοι με ενθουσιασμό αγκάλιασαν την «Ελληνική Πολιτεία» -έτσι ονομάστηκε το κράτος των δωσιλόγων- των Πασσαδάκηδων, των Παπαγιαννάκηδων, το ελληνικό ναζιστικό καθεστώς που διαφέντευσε την Ελλάδα και την Κρήτη. Πάνω στη δυστυχία των πολλών κέρδισαν πολλά λεφτά οι εμπλεκόμενοι  στα στρατιωτικά έργα και στην οικονομία πολέμου των κατακτητών.

Οι πολλοί, οι αγρότες, οι εργάτες, οι μεροκαματιάρηδες, δούλευαν αγγαρεία σε γερμανικά έργα και σε Έλληνες εργολάβους. Το βιός τους θεωρούνταν βιός του κατακτητή και των συνεργών του, ό, τι ήθελαν έπαιρναν, όποτε το ήθελαν. Όσοι δυστροπούσαν εύκολα οδηγούνταν σε κολαστήρια, σε φυλακές, σε στρατόπεδα συγκέντρωσης, στα εκτελεστικά αποσπάσματα.

Μέσα σε αυτήν την εφιαλτική κατάσταση γεννήθηκε το μεγάλο αντιστασιακό κίνημα της Κρήτης – μέρος του μεγάλου αντιφασιστικού, απελευθερωτικού αγώνα του λαού της Ελλάδας και των λαών της Ευρώπης. Μέρος ενός τιτάνιου αγώνα που οδηγούσε το κράτος των εργατών, η Σοβιετική Ένωση.

Στον αγώνα αυτό οι κομμουνιστές είχαν τον πρώτο λόγο.  Δεν θα μπορούσε να είναι αλλοιώς. Ο ναζισμός, ετούτο το εφιαλτικό εφεύρημα του καπιταλισμού, αυτούς είχε στο στόχαστρο, με αυτούς αναμετριόταν. Κάτω από τους φονικούς ιμπεριαλιστικούς πολέμους βρισκόταν πάντα το μεγάλο ερώτημα: Γιατί οι λαοί να πολεμούν για τα συμφέροντα των λίγων; Γιατί είτε με τους νικητές, είτε με τους ηττημένους οι εργάτες, οι λαοί θα είναι πάντοτε θύματα της εκμετάλλευσης, της κλοπής του μόχθου τους. Γιατί ο πόλεμος να μην είναι πόλεμος ουσιαστικής –κοινωνικής απελευθέρωσης- από τα δεσμά της ταξικής εκμετάλλευσης; Οι κομμουνιστές είχαν απάντηση σε όλα αυτά και γι αυτό οι κομμουνιστές ηγήθηκαν του τεράστιου κινήματος της Αντίστασης – κίνημα, το ξέρουμε, που μίσησαν εξίσου οι αντιμαχόμενοι του πολέμου –Γερμανοί, Ιταλοί, Άγγλοι, Αμερικάνοι – ανεξάρτητα με ποιο στρατόπεδο βρίσκονταν στον πόλεμο.

—-

29900827062_e56d4e6243_h

Στην αρχή των γεγονότων, οι δυνάμεις των κομμουνιστών, μικρές, κτυπημένες από τη δικτατορία, ξεκομμένες.  Δεν είχε σημασία, οι κομμουνιστές γνώριζαν πως να σταθούν στο πλευρό του λαού, πως να διαβάσουν τις σκέψεις του, πως να ποδηγετήσουν την οργή του σε ένα απελευθερωτικό επαναστατικό ξέσπασμα.

Περίπτωση Νεροχωρίου – μικρό χωριό 150 περίπου κατοίκων.

Οι κοινωνικές συνθήκες όμως είχαν μεταβάλει όμως τη μικρή αυτή κοινωνία σε πρόθυμο δέκτη των ριζοσπαστικών μηνυμάτων. Μόλις έφτασαν αυτά από την Αθήνα, διαμέσου του φιλολόγου Κώστα Ηλιάκη, εξαδέλφου του Λευτέρη, οι νέοι του χωριού τα αγκάλιασαν, οι γηραιότεροι τα πλησίασαν με κάτι ανάμεσα σε επιφύλαξη και ελπίδα. Σε ετούτα τα μηνύματα θεμελιώθηκε ο αγώνας που ξεκίνησε με τον πόλεμο και την Κατοχή.

Το μικρό χωριό, όπως και άλλα παρόμοια ή μεγαλύτερα στον Αποκόρωνα – ιδιαίτερη μνεία στον Κεφαλά- ρίχτηκαν με όλες τους τις δυνάμεις στον αγώνα. Οι πρωτοπόροι,  τα πιό δυναμικά στοιχεία εντάχθηκαν στις γραμμές των οργανώσεων, του ΚΚΕ, του ΕΑΜ, της ΕΤΑ, του ΕΛΑΣ, της Εθνικής Αλληλεγγύης. Οι άλλοι κάλυπταν, έκρυβαν, στήριζαν σε μια ομοψυχία που ποτέ πριν και ποτέ μετά –ως τις μέρες μας δεν ξαναείδαμε – και που ευχόμαστε όλοι να ξαναδούμε.

Από το τίποτα έγινε στρατός που μάτωσε Γερμανούς και συνεργάτες τους και που πολιόρκησε, όταν ήρθε η ώρα τους κατακτητές στο «Φρούριο Κρήτης», όπως το ονόμαζαν, στα Χανιά. Δεν θέλω να επεκταθώ στους αγώνες και τις θυσίες που έκαναν οι αγωνιστές και ο απλός κόσμος στον καιρό της Κατοχής – τα περιγράφει αναλυτικά ο Λευτέρης Ηλιάκης στα βιβλία του «Η Αντίσταση στο νομό Χανίων» και στο αυτοβιογραφικό «Δεν σταθήκαμε στην άκρη του δρόμου».

Η Απελευθέρωση – με τον ειδικό τρόπο που έγινε η απελευθέρωση στην δυτική Κρήτη – μετά το τέλος του πολέμου,  έδιωξε τους κατακτητές, δεν έφερε όμως όσα οι άνθρωποι του μόχθου προσδοκούσαν ότι η λευτεριά θα φέρει. Οι ισχυροί ήταν πάντα ισχυροί, οι φτωχοί ήταν πάντα φτωχοί. Ίδιες οικογένειες, ίδιοι «καπεταναίοι» διαφέντευαν τον τόπο και όριζαν τις τύχες των ανθρώπων. Οι μέθοδοί τους ίδιες –σκληρές και απάνθρωπες. Γυπαραίοι και Μπαντουβάδες αντικατέστησαν τους Παπαγιαννάκηδες και τους Σουμπεραίους. Διοργάνωσαν εκστρατείες ενάντια στο λαϊκό κίνημα, στον ΕΛΑΣ, πριν ακόμα φύγουν οι Γερμανοί, στις 25 Μαρτίου 1945. Συνέχισαν με δολοφονίες, τρομοκρατία, ξυλοδαρμούς.

Και ακολούθησε ο τραγικός εμφύλιος –που επίσης τον έχει ιστορήσει ο Λευτέρης Ηλιάκης στο βιβλίο του «Ο Εμφύλιος πόλεμος στην Κρήτη». Ένας ένας έπεφταν στον άνισο αγώνα οι αγωνιστές. Έπεφταν χωρίς να λυγίσουν παρά τις αντιξοότητες παρά την αγριότητα του αντιπάλου.

Μας δείχνουν σήμερα στις τηλεοράσεις εικόνες από τη Συρία. Εξανίσταται η «δύση» από τις εκτελέσεις των τζιχαντιστών, το κόψιμο των κεφαλιών των αντιπάλων τους. Ξεχνούν φαίνεται πως αυτός ο κόσμος της αντίδρασης και της συντήρησης εφεύρε και εφάρμοσε πρώτος αυτές τις πρακτικές. Όχι ενάντια σε ιθαγενείς των αποικιών –τράβηξαν και αυτοί τα μαύρα τους δεινά από τους πολιτισμένους αποικιοκράτες: ενάντια στο λαό της Ελλάδας και της Κρήτης τα εφάρμοσαν. Τα κομμένα κεφάλια και τα άψυχα σώματα κρεμασμένα ανάποδα στον Κλαδισσό, το κομμένο ανάπηρο χέρι του Γιάννη Ποδιά να το γυρνάνε στα χωριά του Ηρακλείου. Αυτός ήταν ο κόσμος των «εθνικοφρόνων», αυτός ο κόσμος, νικητής έκτισε την μεταπολεμική Ελλάδα. Αυτόν τον κόσμο πολέμησαν οι παλιοί, αυτός ο κόσμος κυβερνά και σήμερα την Ελλάδα. Φυσικά σήμερα –να πούμε ευτυχώς- κόβει συντάξεις και μισθούς, δεν του χρειάζεται να κόψει κεφάλια.

—-

29931160421_f0f4e9eb46_h

Φίλες και φίλοι,

Συντρόφισσες και σύντροφοι

Με ποιον τρόπο να τιμήσουμε αγωνιστές που δεν έχουν ανάγκη από τιμή. Τιμή τους είναι το δίκηο, η προσήλωση σ’ αυτό, η πίστη τους στη δύναμη του λαού και η προσδοκία ενός καλύτερου κόσμου. Πως να τους τιμήσουμε εμείς οι μεταγενέστεροι, μαθητές στα δικά τους έργα, στο δικό τους μεγαλείο.

Πίστεύω ότι μόνο ένας τρόπος υπάρχει να τους τιμήσουμε. Να αγωνιστούμε γι’ αυτά για τα οποία οι ίδιοι αυτοί αγωνίστηκαν. Να πάρουμε τη σκυτάλη του δίκαιου αγώνα εκεί όπου την άφησαν, Να συνεχίσουμε με το πείσμα το δικό τους, με την πίστη τη δική τους, μέχρι την τελική νίκη.

Ο κόσμος μας δεν έχει χώρο για κυνηγούς κεφαλών, δεν έχει χώρο για αδίστακτους, ανελέητους εκμεταλλευτές ανθρώπινου μόχθου, δεν έχει χώρο για κεφαλαιοκράτες και –πώς τους λένε τώρα- «επενδυτές». Μόνο για το δίκηο και την λευτεριά έχει χώρο ο κόσμος μας. Γι’ αυτά μόνο αξίζει να παλέψουν οι Λαοί.

Έχουμε δίκηο. Γι αυτό θα νικήσουμε.