23.7 C
Chania
Δευτέρα, 29 Ιουνίου, 2026

Επίσκεψη Στεργίου στον ΜΥΗΣ Αγυιάς: Έναρξη συνεργασίας για την ανάδειξη της λίμνης

Την έναρξη κοινών δράσεων για την ανάδειξη της Λίμνης Αγυιάς στα Χανιά σηματοδοτεί η επίσκεψη του Προέδρου του Δικτύου Πόλεων με Λίμνες Ανδρέα Στεργίου στον Μικρό Υδροηλεκτρικό Σταθμό (ΜΥΗΣ), στο πλαίσιο της ένταξης της Περιφερειακής Αναπτυξιακής Εταιρείας Κρήτης (ΠΑΝΕΤΑΙΚ ΑΕ) ως Συνδεδεμένου Μέλους του Δικτύου.

Κατά την επίσκεψή του, ο κ. Στεργίου ξεναγήθηκε στους χώρους του Σταθμού και ενημερώθηκε από τη Διευθύντρια της ΠΑΝΕΤΑΙΚ Α.Ε. κα. Πετραντωνάκη για το έργο που υλοποιείται στη Λίμνη Αγυιάς και στον ιστορικό υδροηλεκτρικό σταθμό. Πρόκειται για ένα ενιαίο τεχνικό και περιβαλλοντικό σύνολο που συνέβαλε καθοριστικά στη διαχείριση των υδάτων της περιοχής και στον ηλεκτροφωτισμό της πόλης των Χανίων.

Ο Πρόεδρος του Δικτύου Πόλεων με Λίμνες εξέφρασε τον θαυμασμό του για τη δουλειά που πραγματοποιείται στην Αγυιά, τονίζοντας ότι πρόκειται για ένα ξεχωριστό παράδειγμα σύνδεσης φυσικού περιβάλλοντος, ενεργειακής κληρονομιάς και βιώσιμης ανάπτυξης. Η σημασία αυτού του μοντέλου γίνεται ιδιαίτερα εμφανής σε μία εποχή με μεγάλες περιβαλλοντικές προκλήσεις, μεταξύ άλλων και σχετικά με τη διαχείριση των υδάτινων πόρων.

Παράλληλα, ο κ. Στεργίου επανέλαβε τη δέσμευση του Δικτύου να στηρίξει ενεργά την προσπάθεια που ξεκινά και να συμβάλλει στην ευρύτερη ενίσχυση της συμμετοχής της ΠΑΝΕΤΑΙΚ Α.Ε. ως νέου μέλους του Δικτύου. Η ένταξη του ΜΥΗΣ Αγυιάς και της ΠΑΝΕΤΑΙΚ Α.Ε. στο Δίκτυο Πόλεων με Λίμνες δημιουργεί ένα νέο πλαίσιο συνεργασίας με στόχο την ανάδειξη της Λίμνης Αγυιάς ως πρότυπου χώρου περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης, εκπαίδευσης και ήπιας τουριστικής ανάπτυξης.

Στο πλαίσιο αυτό σχεδιάζονται κοινές δράσεις που αφορούν την περιβαλλοντική εκπαίδευση, την προώθηση της πράσινης ενέργειας, την ανάπτυξη εκπαιδευτικών και πολιτιστικών διαδρομών, καθώς και τη συμμετοχή σε εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα βιώσιμης ανάπτυξης. Οι πρωτοβουλίες αυτές αναμένεται να ενισχύσουν σημαντικά την εικόνα της περιοχής και να δημιουργήσουν νέες ευκαιρίες για τους κατοίκους και τους επισκέπτες των Χανίων.

Η Διευθύντρια της ΠΑΝΕΤΑΙΚ Α.Ε., κα. Πετραντωνάκη, ευχαρίστησε θερμά τον κ. Στεργίου για την επίσκεψη και την εμπιστοσύνη που έδειξε από την πρώτη στιγμή στην προσπάθεια που εξελίσσεται στην Αγυιά. Όπως τόνισε, η αναγνώριση από το Δίκτυο αποτελεί ιδιαίτερη τιμή και ισχυρό κίνητρο για τη συνέχιση του έργου της εταιρείας.

Οι δύο πλευρές έχουν ήδη ξεκινήσει τον σχεδιασμό κοινών πρωτοβουλιών για τον προσεχή Σεπτέμβριο, με στόχο την υλοποίηση δράσεων με ουσιαστικό αποτύπωμα για το περιβάλλον, την τοπική κοινωνία και τη βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής. Η συνεργασία αυτή αναμένεται να αποτελέσει σημαντικό βήμα για την περαιτέρω ανάδειξη της Λίμνης Αγυιάς ως σημείου αναφοράς για την περιβαλλοντική διαχείριση και την ενεργειακή κληρονομιά της Κρήτης.

Συνελήφθησαν δύο νεαροί για διακίνηση κάνναβης στο Λασίθι – Κατασχέθηκαν σχεδόν 950 γραμμάρια

Στη σύλληψη δύο ημεδαπών ηλικίας 20 και 22 ετών προχώρησαν οι αστυνομικές αρχές στο Λασίθι, στο πλαίσιο στοχευμένων δράσεων για την καταπολέμηση της διακίνησης ναρκωτικών ουσιών στην Κρήτη.

Η επιχείρηση πραγματοποιήθηκε χθες, 5 Ιουνίου 2026, το μεσημέρι σε περιοχή του Δήμου Αγίου Νικολάου, όταν αστυνομικοί του Τμήματος Αστυνομικών Επιχειρήσεων Λασιθίου εντόπισαν τους δύο νεαρούς να επιβαίνουν σε Ι.Χ.Ε. όχημα και προέβησαν σε έλεγχο.

Η υπόθεση ξεκίνησε μετά από κατάλληλη αξιοποίηση στοιχείων από τους αστυνομικούς της υπηρεσίας. Ακολούθησε έρευνα στις οικίες των συλληφθέντων σε περιοχή του Ηρακλείου, με τη συνδρομή αστυνομικών του Τμήματος Δίωξης Ναρκωτικών της Υποδιεύθυνσης Δίωξης και Εξιχνίασης Εγκλημάτων Ηρακλείου.

Από τις έρευνες βρέθηκαν και κατασχέθηκαν συνολικά 949,5 γραμμάρια ακατέργαστης κάνναβης, ποσότητα που εκτιμάται ότι προορίζονταν για διακίνηση. Επιπλέον, κατασχέθηκαν δύο ζυγαριές ακριβείας, δύο κινητά τηλέφωνα, καθώς και χρηματικό ποσό 3.265 ευρώ, το οποίο θεωρείται προερχόμενο από παράνομες δραστηριότητες.

Στην κατοχή των συλληφθέντων βρέθηκαν επίσης φυσίγγια διαφόρων διαμετρημάτων και σπόροι κάνναβης. Το Ι.Χ.Ε. όχημα στο οποίο επέβαιναν οι δύο νεαροί κατασχέθηκε ως μέσο μεταφοράς ναρκωτικών ουσιών.

Η προανάκριση για την υπόθεση ενεργείται από το Τμήμα Δίωξης Ναρκωτικών της Υποδιεύθυνσης Δίωξης και Εξιχνίασης Εγκλημάτων Αγίου Νικολάου, ενώ οι συλληφθέντες οδηγήθηκαν ενώπιον των αρμόδιων δικαστικών αρχών.

Η επιχείρηση αποτελεί μέρος των συντονισμένων δράσεων της Ελληνικής Αστυνομίας στην Κρήτη για τον περιορισμό της εγκληματικότητας που συνδέεται με τα ναρκωτικά, με έμφαση στην καταπολέμηση των κυκλωμάτων διακίνησης που δραστηριοποιούνται στο νησί.

Μνημόνιο Συνεργασίας για τον θρησκευτικό τουρισμό υπέγραψαν Δήμος Χανίων, Ιερά Μητρόπολη και Γραφείο της Ορθοδόξου Εκκλησίας παρά την Ευρωπαϊκή Ένωση

Μνημόνιο Συνεργασίας με στόχο την ανάδειξη των Χανίων ως προορισμού θρησκευτικού και προσκυνηματικού ενδιαφέροντος υπέγραψαν ο Δήμος Χανίων, η Ιερά Μητρόπολη Κυδωνίας και Αποκορώνου και το Γραφείο της Ορθοδόξου Εκκλησίας παρά τη Ευρωπαϊκή Ενώσει. Η υπογραφή του Μνημονίου θέτει τις βάσεις για μια οργανωμένη και μακρόπνοη συνεργασία με επίκεντρο την ανάδειξη της πνευματικής κληρονομιάς και του ιερού χαρακτήρα της πόλης.

Το Μνημόνιο επιδιώκει την ενίσχυση της τουριστικής δραστηριότητας καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, μέσω δράσεων που προβάλλουν την Ορθόδοξη Παράδοση, τα ιστορικά μοναστήρια, τους ιερούς ναούς και τα θρησκευτικά μνημεία της περιοχής. Παράλληλα, στοχεύει στην ανάδειξη των Χανίων ως προορισμού θρησκευτικού, πνευματικού και πολιτιστικού τουρισμού.

Σε δήλωσή του ο Δήμαρχος Χανίων, Παναγιώτης Σημανδηράκης, τόνισε ότι η συνεργασία αυτή δεν αποσκοπεί στην ποσοτική αύξηση του τουρισμού αλλά στην ανάδειξη ενός σημαντικού και σε μεγάλο βαθμό αναξιοποίητου πολιτιστικού και πνευματικού αποθέματος του τόπου. Όπως σημείωσε, «επιδιώκουμε να φέρουμε σε επαφή ανθρώπους που αναζητούν τη μακραίωνη ιστορία της Εκκλησίας, τα μνημεία, τις μονές και τις διαδρομές της πίστης που διαθέτει ο τόπος μας. Πρόκειται για μια προσπάθεια που αναδεικνύει την αξία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και συμβάλλει στη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου με ποιοτικά χαρακτηριστικά και με απόλυτο σεβασμό στις αντοχές της τοπικής κοινωνίας».

Από την πλευρά του, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βελγίου, Υπέρτιμος και Έξαρχος Κάτω Χωρών και Λουξεμβούργου, Πρόεδρος του Γραφείου της Ορθοδόξου Εκκλησίας παρά τη Ευρωπαϊκή Ενώσει, κ.κ. Αθηναγόρας, υπογράμμισε τη σημασία της ανάδειξης της χριστιανικής κληρονομιάς της Κρήτης σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Επισημαίνοντας ότι «σκοπός μας είναι να φέρουμε στα Χανιά ανθρώπους που ενδιαφέρονται να γνωρίσουν τη θρησκευτική και πνευματική παράδοση της Κρήτης», τόνισε ότι «η Κρήτη διαθέτει μια ζώσα Ορθοδοξία, μια αδιάλειπτη χριστιανική παρουσία από την εποχή του Αποστόλου Τίτου έως σήμερα, στοιχείο που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για επισκέπτες από ολόκληρη την Ευρώπη».

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κυδωνίας και Αποκορώνου κ.κ. Τίτος χαρακτήρισε την υπογραφή του Μνημονίου ως μια σημαντική στιγμή για τα Χανιά, τονίζοντας ότι η συνεργασία αυτή θα συμβάλει στην ανάδειξη των θρησκευτικών μνημείων και της εκκλησιαστικής παράδοσης του τόπου. Όπως ανέφερε, «τα ιστορικά μοναστήρια, τα χριστιανικά και ενετικά μνημεία, καθώς και η πνευματική παράδοση των Χανίων αποτελούν έναν πολύτιμο θησαυρό, που μπορεί να καταστήσει τους επισκέπτες και προσκυνητές τους καλύτερους πρεσβευτές του τόπου μας, της Κρήτης και της Ελλάδας σε ολόκληρο τον κόσμο».

Κλείνοντας, ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού Χανίων, Νεκτάριος Ψαρουδάκης, αναφέρθηκε στον σχεδιασμό που θα ακολουθήσει το επόμενο διάστημα, σημειώνοντας ότι «θα αναδείξουμε οργανωμένα τα σημεία αναφοράς και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που διαθέτουν τα Χανιά στον τομέα του θρησκευτικού τουρισμού, ενώ παράλληλα θα αναπτυχθούν στοχευμένες δράσεις προβολής σε χώρες της Ευρώπης. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις ώστε τα Χανιά και η Κρήτη να αποτελέσουν έναν αναγνώρισιμο προορισμό για όσους ενδιαφέρονται για τον προσκυνηματικό και θρησκευτικό τουρισμό».

Πλημμύρισε από κόσμο ο Δημοτικός Κήπος Χανίων στην εκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος

Με μεγάλη συμμετοχή πολιτών κάθε ηλικίας πραγματοποιήθηκε σήμερα στον Δημοτικό Κήπο Χανίων η δράση του Δήμου Χανίων για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, μετατρέποντας έναν από τους πιο εμβληματικούς χώρους της πόλης σε σημείο συνάντησης, ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για το περιβάλλον.

Ο Δημοτικός Κήπος γέμισε με παιδικές φωνές, χρώματα και αρώματα λουλουδιών, καθώς εκατοντάδες πολίτες συμμετείχαν στις δράσεις που διοργάνωσαν ο Δήμος Χανίων, η ΔΕΥΑΧ, η ΔΕΔΙΣΑ Α.Ε. (ΟΤΑ), η Υπηρεσία Πρασίνου και η Υπηρεσία Καθαριότητας.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης διανεμήθηκαν περισσότερα από 7.000 λουλούδια, μεταξύ των οποίων γιασεμιά, βασιλικοί και κατηφέδες, ενώ οι πολίτες είχαν την ευκαιρία να παραλάβουν παγούρια θερμός από τη ΔΕΥΑΧ, στο πλαίσιο της προσπάθειας μείωσης των πλαστικών μίας χρήσης. Παράλληλα, πραγματοποιήθηκαν δράσεις ενημέρωσης για την ανακύκλωση, την επαναχρησιμοποίηση και την κομποστοποίηση, καθώς και βιωματικά και διαδραστικά παιχνίδια για παιδιά.

Σε δήλωσή του, ο Δήμαρχος Χανίων, Παναγιώτης Σημανδηράκης, αναφέρθηκε στη σημασία της δράσης, υπογραμμίζοντας ότι η προστασία του περιβάλλοντος αποτελεί υπόθεση όλων και πως η περιβαλλοντική συνείδηση χτίζεται μέσα από μικρές καθημερινές πράξεις. Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στη συμμετοχή των παιδιών και των νέων, καθώς και στη διαχρονική προσπάθεια που έχει καταστήσει τα Χανιά πρωτοπόρο δήμο στον τομέα της ανακύκλωσης.

Από την πλευρά του, ο Αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος, Πρασίνου και Καθαριότητας, Μιχάλης Τσουπάκης, σημείωσε ότι η φετινή δράση είχε στόχο να φέρει τους πολίτες πιο κοντά στα ζητήματα της κλιματικής κρίσης και της προστασίας του περιβάλλοντος, μέσα από απλές αλλά ουσιαστικές πρωτοβουλίες. Όπως επεσήμανε, η διανομή φυτών, η ενημέρωση για την ανακύκλωση και την κομποστοποίηση, καθώς και η προώθηση της μείωσης των πλαστικών μίας χρήσης αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας καλλιέργειας περιβαλλοντικής συνείδησης.

Ο Δήμος Χανίων ευχαριστεί θερμά όλους τους πολίτες για τη συμμετοχή τους, καθώς και τους εργαζομένους, τα στελέχη της Υπηρεσίας Πρασίνου, της Υπηρεσίας Καθαριότητας, της ΔΕΥΑΧ και της ΔΕΔΙΣΑ για τη συμβολή τους στην επιτυχημένη διοργάνωση της εκδήλωσης.

Πώληση πτωμάτων στο Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ για στρατιωτική εκπαίδευση του Ισραήλ;

Η υπεύθυνη διαχείρισης ιατρικών υποθέσεων Μίριαμ Βόλπιν (Miriam Volpin) βρισκόταν στη δουλειά της στη Νεβάδα όταν έλαβε ένα ανησυχητικό μήνυμα από μια φοιτήτρια δημοσιογραφίας στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνια (USC).

Η εν λόγω φοιτήτρια, Τζένιφερ Νέρερ (Jennifer Nehrer), ήταν μέλος μιας ομάδας που ερευνούσε καταγγελίες ότι πτώματα που είχαν δωρηθεί στη σχολή για εκπαιδευτικούς και επιστημονικούς σκοπούς πωλούνταν στις Ένοπλες Δυνάμεις των Ηνωμένων Πολιτειών. Ορισμένα μάλιστα ενδέχεται να κατέληξαν στα χέρια Ισραηλινών στρατιωτικών χειρουργών.

«Απλώς ανακατεύτηκε το στομάχι μου», δήλωσε η Βόλπιν στο Al Jazeera.

Η 101 ετών μητέρα της, Τζανέτ (Jeanette), είχε πεθάνει το 2021. Πρώην νοσηλεύτρια αεροπορίας που υπηρέτησε στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, η Τζανέτ είχε κανονίσει να δωρίσει το σώμα της στο USC. Η Βόλπιν φοβάται τώρα ότι το σώμα της μητέρας της ήταν μεταξύ εκείνων που χρησιμοποιήθηκαν για την εκπαίδευση χειρουργικών ομάδων για συγκρούσεις όπως ο γενοκτονικός πόλεμος του Ισραήλ στη Γάζα.

Η σειρά ντοκιμαντέρ Direct From του AJ+ συνάντησε τη Βόλπιν και άλλα μέλη οικογενειών που αναρωτιούνται αν τα λείψανα των αγαπημένων τους προσώπων χρησιμοποιήθηκαν για την παροχή εκπαίδευσης σε στρατιωτικό προσωπικό. Το Direct From συνάντησε επίσης τους φοιτητές δημοσιογράφους που αποκάλυψαν την ιστορία το 2025, για να προχωρήσει περαιτέρω την έρευνά τους.

Το ρεπορτάζ τους αποκάλυψε ότι το USC ήταν μία από τις δύο σχολές στη νότια Καλιφόρνια που παρείχαν πτώματα στο Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ για ισραηλινές χειρουργικές ομάδες. Τα αρχεία δείχνουν ότι, από το 2018, το USC έχει προμηθεύσει τουλάχιστον 89 πρόσφατα πτώματα στο πλαίσιο συμφωνιών που αφορούν την εκπαίδευση τόσο του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ όσο και του ισραηλινού στρατιωτικού προσωπικού.

Οι δημόσιες πληροφορίες σχετικά με την ισραηλινή εκπαίδευση είναι περιορισμένες. Ωστόσο, μια ιατρική εργασία του 2020 που γράφτηκε από εκπαιδευτές του USC και του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ προσφέρει μια σπάνια ματιά στο εσωτερικό της διαδικασίας.

«Αναζωογόνηση» πτωμάτων

Η εργασία περιγράφει ένα τετραήμερο «σεμινάριο δεξιοτήτων χειρουργικής τραύματος μάχης» που προσφέρεται σε «προωθημένες χειρουργικές ομάδες» του ισραηλινού στρατού — μονάδες που επιχειρούν κοντά στις γραμμές του μετώπου. Κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης, τα δωρηθέντα σώματα «αναζωογονούνταν» με τη χρήση μιας μεθόδου που ονομάζεται διάχυση (perfusion).

Αυτή η διαδικασία περιλαμβάνει την άντληση τεχνητού αίματος μέσω του σώματος για να γίνουν τα πτώματα όσο το δυνατόν πιο ζωντανά, μιμούμενα την ενεργή αιμορραγία των τραυματισμένων στρατιωτών στο πεδίο της μάχης. Η εργασία περιγράφει λεπτομερώς την εκπαίδευση των συμμετεχόντων σε προσομοιωμένους τραυματισμούς μάχης, συμπεριλαμβανομένων τραυμάτων από σφαίρες στο στήθος και τα πόδια, και εκρήξεων στο πρόσωπο και τον κορμό από αυτοσχέδιους εκρηκτικούς μηχανισμούς (IEDs).

  • Η στάση του USC: Το USC δεν ανταποκρίθηκε σε επανειλημμένα αιτήματα για σχολιασμό σχετικά με το ποιοι τραυματισμοί προσομοιώθηκαν στα πτώματα και πώς.

  • Η θέση του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ: Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ, εντωμεταξύ, δήλωσε στο AJ+ ότι οι προσομοιωμένοι τραυματισμοί προκλήθηκαν με τη χρήση «χειρουργικών» τεχνικών.

«Κατά τη διάρκεια αυτής της εκπαίδευσης, έμπειροι Χειρουργοί Τραύματος αναδημιουργούν πολύπλοκα μοτίβα τραυματισμών με χειρουργικά εργαλεία για να προσφέρουν ένα περιβάλλον εκπαίδευσης υψηλής πιστότητας και υπερ-ρεαλιστικό», ανέφερε το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ σε ανακοίνωσή του.

Ωστόσο, αρκετοί χειρουργοί τραύματος δήλωσαν στο AJ+ ότι η χρήση πτωμάτων με διάχυση προορίζεται συνήθως για εξαιρετικά εξειδικευμένη εκπαίδευση. Δεν είναι κοινή στα περισσότερα χειρουργικά προγράμματα.

Προέλευση των πτωμάτων

Αν και το δημόσιο ενδιαφέρον για τα στρατιωτικά συμβόλαια έχει αποκτήσει δυναμική μόλις πρόσφατα, το εξειδικευμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης φαίνεται να συνεχίζεται για σχεδόν μια δεκαετία. Τα διαθέσιμα ομοσπονδιακά συμβόλαια δείχνουν ότι το USC πουλάει πτώματα στο Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ για το ισραηλινό στρατιωτικό πρόγραμμα από το 2018. Ωστόσο, Ισραηλινοί στρατιωτικοί υγειονομικοί έφτασαν στο Λος Άντζελες για να εκπαιδευτούν με το USC και το Ναυτικό ήδη από το 2013.

Σε μια ανταλλαγή μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με το AJ+, το USC αρνήθηκε ότι το σεμινάριο χειρουργικών δεξιοτήτων ήταν ένα «στρατιωτικό πρόγραμμα», περιγράφοντάς το αντίθετα ως «εκπαιδευτικού» χαρακτήρα. Η σχολή δήλωσε επίσης ότι το ισραηλινό ιατρικό προσωπικό ήταν «μη μάχιμοι».

Φαίνεται όμως ότι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα απαιτούσε περισσότερα σώματα από όσα μπορούσε να παραδώσει το USC από μόνο του. Τα τελευταία χρόνια, το πανεπιστήμιο στράφηκε για βοήθεια στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Σαν Ντιέγκο (UCSD), το οποίο έχει τα δικά του μακροχρόνια συμβόλαια πτωμάτων με τον στρατό των ΗΠΑ.

Η φοιτητική έρευνα —μια συνεργασία μεταξύ δημοσιογράφων και των δύο σχολών— διαπίστωσε ότι η πλειονότητα των σωμάτων των δωρητών για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα προερχόταν από το UCSD, ένα δημόσιο πανεπιστήμιο. Περίπου 124 σώματα είχαν μεταφερθεί από το UCSD στο USC μεταξύ του 2024 και των αρχών του 2026, σύμφωνα με το ρεπορτάζ των φοιτητών.

Σε μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προς το AJ+, το UCSD αρνήθηκε ότι τα πτώματά του χρησιμοποιούνται σε «στρατιωτική εκπαίδευση», λέγοντας ότι ένας τέτοιος όρος «χαρακτηρίζει εσφαλμένα το σεμινάριο».

Αν και δεν είναι σαφές πώς εφαρμόζεται η εκπαίδευση, το AJ+ εξέτασε υλικό από ισραηλινές πηγές που υποδηλώνει αυξανόμενη ανάγκη για χειρουργική εκπαίδευση συνδεδεμένη με τον γενοκτονικό πόλεμο του Ισραήλ στη Γάζα. Από το 2023, όταν άρχισε ο πόλεμος, ένας αυξανόμενος αριθμός ανώτερων Ισραηλινών στρατιωτικών γιατρών και χειρουργών έχουν ενσωματωθεί σε ταξιαρχίες στις γραμμές του μετώπου στη Γάζα, σύμφωνα με πληροφορίες που εξασφάλισε το AJ+.

«Θα είχαν συμφωνήσει;»

Οι δωρητές και στα δύο πανεπιστήμια δεν επιτρέπεται να υποβάλουν αιτήματα σχετικά με τον τρόπο χρήσης των σωμάτων τους, και οι οικογένειές τους δεν μπορούν να λάβουν αυτές τις πληροφορίες εκ των υστέρων. Εντείνοντας τη διαμάχη, τα έγγραφα δωρητών που εξέτασε το AJ+ δεν ανέφεραν ότι τα πτώματα θα χρησιμοποιούνταν για την εκπαίδευση στρατιωτικού προσωπικού, είτε από τις ΗΠΑ είτε από το Ισραήλ.

Ο Δρ. Μοχάμαντ Ράαντ (Dr. Mohamad Raad), γιατρός συνεργαζόμενος με το USC, αμφισβητεί εάν οι δωρητές θα είχαν εγγραφεί εν γνώσει τους αν ήξεραν ότι τα σώματά τους θα χρησιμοποιούνταν για διαδικασίες όπως η διάχυση.

«Ανεξάρτητα από το αν πιστεύουμε ότι είναι μακάβριο να το κάνεις αυτό σε ένα νεκρό σώμα, το κομμάτι που είναι ακόμη πιο ανησυχητικό, ειλικρινά, για μένα είναι: Το γνώριζε ο ασθενής;» είπε ο Ράαντ. «Και κάνοντας αυτές τις διαδικασίες, σε συντονισμό με ξένους στρατούς, θα είχαν συμφωνήσει σε αυτό;»

Για την Τζένιφερ Γκόμεζ (Jennifer Gomez), της οποίας η γιαγιά, Τζιν ΜακΝίλ Σάρτζεντ (Jean McNeil Sargent), δώρισε το σώμα της στο UCSD το 2012, η απάντηση ήταν ένα κατηγορηματικό όχι.

«Δεν είχα συνειδητοποιήσει ότι έρχονταν ξένοι στρατοί εδώ για να εκπαιδευτούν στα σώματα των οικογενειών μας», δήλωσε η Γκόμεζ στο Al Jazeera. «Ιδιαίτερα στρατοί που κατηγορούνται για εγκλήματα πολέμου και δολοφονούν ενεργά ανθρώπους».

Η γιαγιά της Γκόμεζ πέθανε προτού το UCSD αρχίσει να προμηθεύει πτώματα για το ισραηλινό στρατιωτικό πρόγραμμα. Παρά ταύτα, η Γκόμεζ πιστεύει ότι οι δωρητές όπως η γιαγιά της αξίζουν να γνωρίζουν όλες τις πιθανές χρήσεις των σωμάτων τους πριν κάνουν τη δωρεά.

«Οι περισσότεροι άνθρωποι, όπως η γιαγιά μου, παίρνουν μια τέτοια απόφαση πιστεύοντας ότι πρόκειται να κάνουν κάτι καλό για τον κόσμο, όχι σκεπτόμενοι “Ω, θα δωρίσω το σώμα μου και με κάποιο τρόπο αυτό θα κάνει μια στρατιωτική δύναμη πιο ισχυρή”», είπε.

Οι αποκαλύψεις σχετικά με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα έκαναν ακόμη και ορισμένους υποψήφιους δωρητές να αλλάξουν γνώμη για τη συμμετοχή τους. Η καθηγήτρια Αγγλικών Γουέντι Σμιθ (Wendy Smith) δήλωσε στο AJ+ ότι δεν νιώθει πλέον άνετα να δωρίσει το σώμα της αφού έμαθε για το ρεπορτάζ των φοιτητών δημοσιογράφων.

«Δεν θέλω να υποστηρίξω τη γενοκτονία και την πείνα, και δεν θέλω να υποστηρίξω τις ισραηλινές πολιτικές ούτε στο ελάχιστο», δήλωσε η Σμίθ στην ομάδα του ντοκιμαντέρ τον Απρίλιο.

Τόσο η ίδια όσο και ο σύζυγός της ανακάλεσαν τη δωρεά των σωμάτων τους στο UCSD.

«Βαθύτατα κλονισμένοι»

Οι υποστηρικτές της έρευνας επιμένουν ότι οι δωρεές σωμάτων εξακολουθούν να είναι βασικές για να βοηθήσουν τους φοιτητές να μάθουν τα θεμέλια της ιατρικής. Όμως μέλη οικογενειών όπως η Βόλπιν υποστηρίζουν ότι τα πανεπιστήμια οφείλουν στους δωρητές σωμάτων μεγαλύτερη διαφάνεια από αυτή που προσφέρουν επί του παρόντος.

Η Βόλπιν δήλωσε στο AJ+ ότι χαιρόταν που η ιστορία «αποκαλυπτόταν σε αυτό το επίπεδο». Κάλεσε τα πανεπιστήμια να κάνουν περισσότερα για να επανορθώσουν.

«Πιστεύω ότι θα έπρεπε να αναγνωρίσουν ότι παραπλάνησαν τους ανθρώπους και να δηλώσουν πώς θα προχωρήσουν για να προστατεύσουν το δικό τους πρόγραμμα δωρεών. Είμαι σίγουρη ότι βρίσκεται σε ερείπια λόγω της έλλειψης εμπιστοσύνης», πρόσθεσε η Βόλπιν.

Ωστόσο, υποψήφιοι δωρητές όπως η Σμιθ λένε ότι αισθάνονται πως οι ανησυχίες τους για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα απορρίπτονται. Αφού η Σμιθ αποσύρθηκε ως μελλοντική δωρήτρια σώματος, είπε ότι έλαβε απάντηση από έναν εκπρόσωπο του UCSD.

«Καταλαβαίνω ότι έχετε κάποιες επιφυλάξεις σχετικά με το να γίνετε δωρήτρια», έγραψε ο εκπρόσωπος. «Δεν πρόκειται να απαντήσουμε σε πραγματικά ανακριβή ρεπορτάζ από φοιτητές ρεπόρτερ που έχουν σκοπιμότητα».

Οι φοιτητές δημοσιογράφοι, εντωμεταξύ, απέρριψαν τον χαρακτηρισμό του UCSD για το ρεπορτάζ τους ως καθοδηγούμενο από «σκοπιμότητα».

«Η μόνη σκοπιμότητα που είχαμε ποτέ ήταν να ερευνήούμε και να αναφέρουμε την αλήθεια», δήλωσε η φοιτήτρια δημοσιογραφίας του USC, Σάσα Ριού (Sasha Ryu).

Ένας από τους συνσυγγραφείς της Ριού στην έρευνα, ο φοιτής δημοσιογραφίας Τόμας Μέρφι (Thomas Murphy), δήλωσε στο AJ+ ότι η ενημέρωση για το πρόγραμμα χειρουργικής εκπαίδευσης ήταν αναστατωτική για τους συνεντευξιαζόμενούς του.

«Οι οικογένειες των δωρητών με τις οποίες έχω μιλήσει είναι βαθύτατα κλονισμένες από την κατάσταση», δήλωσε ο Μέρφι. «Αυτό που κάποτε ήταν μια ανάμνηση αγάπης και υπερηφάνειας είναι τώρα κηλιδωμένο από τις ενέργειες του ιδρύματος».

Λίγο πριν το AJ+ δημοσιεύσει το ντοκιμαντέρ του τον περασμένο μήνα, το University of California Health —το δίκτυο στο οποίο ανήκει το UCSD Health— πρόσθεσε νέες πληροφορίες στη σελίδα των συχνών ερωτήσεών του (FAQ) σχετικά με τις δωρεές σωμάτων. Η αναθεωρημένη σελίδα αναγνωρίζει πλέον ότι τα δωρηθέντα σώματα ενδέχεται να «μοιράζονται» με άλλα ιδρύματα και να χρησιμοποιούνται για την εκπαίδευση στρατιωτικού ιατρικού προσωπικού.

«Φαίνεται απλώς ότι προσπαθούν να συγκαλύψουν κάτι, να καλύψουν τα νώτα τους σε περίπτωση που κατατεθούν αγωγές», δήλωσε στο Al Jazeera η Γκόμεζ, ένα από τα μέλη των οικογενειών.

Ωστόσο, κανένα από τα δύο πανεπιστήμια που εμπλέκονται στο πρόγραμμα δεν είχε ενημερώσει τις μεμονωμένες σελίδες συχνών ερωτήσεών του.

Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ έχει εκδώσει «ειδοποίηση πρόθεσης» για την ανανέωση των συμβολαίων για το πρόγραμμα με το USC τουλάχιστον έως το 2029.

Η Αθηνά Λινού υπέρ της συνεργασίας ΕΛΑΣ με ΠΑΣΟΚ – «Θα με ενθουσίαζε»

Στο ΕΡΤNews και στην εκπομπή «Πολιτική Κουζίνα», η ανεξάρτητη βουλευτής Αθηνά Λινού τοποθετήθηκε για τις πολιτικές διεργασίες και τις πληροφορίες περί επαφών της με την ΕΛΑΣ του Αλέξη Τσίπρα και το ΠΑΣΟΚ, με αφορμή σχετικά δημοσιεύματα. Η ίδια, όταν κλήθηκε να σχολιάσει τα περί προσεγγίσεών της, υπογράμμισε ότι «περιμένω να δω τις εξελίξεις» και «μιλάω με όλους».

«Η αλήθεια είναι ότι μιλάω με πολλούς και μιλάω με όλους και νομίζω ότι αυτό είναι το χαρακτηριστικό μου. Μπήκα στη Βουλή μετά από μακροχρόνια καριέρα σε άλλο χώρο και βρήκα φίλους και επομένως με αυτόν τον τρόπο μιλάω με όλους. Περιμένω να δω τις εξελίξεις», είπε χαρακτηριστικά η κ. Λινού.

Σε ό,τι αφορά στο ενδεχόμενο συνεργασίας μεταξύ της ΕΛΑΣ και του ΠΑΣΟΚ, με φόντο και σχετικές δηλώσεις του δημάρχου Αθηναίων, Χάρη Δούκα, η Αθηνά Λινού απάντησε: «Θα με ενθουσίαζε». Παράλληλα πρόσθεσε ότι «το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή στην Αριστερά, αλλά και σε όλη την Ελλάδα, είναι ο διχασμός, οι αντιθέσεις, η μη δυνατότητα συνεργασίας και αυτό καταλήγει εις βάρος των πιο ευάλωτων».

Μιλώντας για την κατάσταση στον ΣΥΡΙΖΑ, η ίδια τη χαρακτήρισε «φρικτή», επισημαίνοντας ότι «ξεκίνησαν 46, ξεκινήσαμε 46 βουλευτές, και τώρα είναι λιγότεροι από τους μισούς».

Τέλος, για τον Αλέξη Τσίπρα, ανέφερε: «Ελπίζω ότι ο ίδιος εμπνέεται από την ιδέα της συνεργασίας -το λέει αυτό και ο τίτλος του κόμματος- και ότι θα μπορέσει να οδηγηθεί σε συνεργασίες μεταξύ όσο το δυνατόν περισσότερων Ελλήνων που μπορούν να μοιραστούν τα ίδια ιδανικά, δηλαδή να νοιάζονται για τον άνθρωπο».

topontiki.gr

Οι ισορροπίες στην ΕΤΑΝΑΠ και το αναπτυξιακό μέλλον του Αποκόρωνα: Η θεσμική παρέμβαση του δημάρχου Χαράλαμπου Κουκιανάκη

Οι διεργασίες και οι συζητήσεις γύρω από τις επικείμενες αλλαγές στο ιδιοκτησιακό καθεστώς της εταιρείας εμφιάλου ΕΤΑΝΑΠ κινητοποιούν τα θεσμικά αντανακλαστικά της τοπικής αυτοδιοίκησης στα Χανιά.

Με δημόσια παρέμβασή του, ο Δήμαρχος Αποκορώνου, Χαράλαμπος Κουκιανάκης, υπογραμμίζει τη σημασία της επιχείρησης για την οικονομική και κοινωνική σταθερότητα της περιοχής, θέτοντας ως απαρέγκλιτες προτεραιότητες τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας και τη διατήρηση της παραγωγικής δραστηριότητας στον Στύλο. Η τοποθέτηση του δημάρχου αναδεικνύει το διπλό διακύβευμα μεταξύ των ιδιωτικών επιχειρηματικών αποφάσεων και της ευθύνης απέναντι στην τοπική κοινωνία και την ιστορική παρακαταθήκη του ιδρυτή της, μακαριστού Ειρηναίου Γαλανάκη.

Πιο αναλυτικά, ο Δήμαρχος Αποκορώνου Χαράλαμπος Κουκιανάκης σε ανάρτησή του αναφέρει:

Η ΕΤΑΝΑΠ, η παρακαταθήκη του Ειρηναίου Γαλανάκη και η ευθύνη απέναντι στο μέλλον του Αποκόρωνα.

Με αφορμή τις συζητήσεις που αναπτύσσονται γύρω από πιθανές αλλαγές στο ιδιοκτησιακό καθεστώς της ΕΤΑΝΑΠ, αισθάνομαι την ανάγκη, ως Δήμαρχος Αποκορώνου αλλά και ως άνθρωπος αυτού του τόπου, να καταθέσω μια σκέψη που εκφράζει πολλούς συμπολίτες μας.

Η ΕΤΑΝΑΠ είναι μια επιτυχημένη επιχείρηση ,είναι ένα κομμάτι της ιστορίας του Αποκόρωνα. Είναι οι άνθρωποί της, οι εργαζόμενοί της, οι οικογένειες που στήριξαν τη ζωή τους σε αυτήν. Είναι η περηφάνια να βλέπεις ένα προϊόν που γεννήθηκε στον Στύλο να ταξιδεύει παντού, μεταφέροντας το όνομα του τόπου μας.

Πριν από σαράντα οκτώ χρόνια, ο μακαριστός Ιεράρχης Ειρηναίος Γαλανάκης δεν ίδρυσε απλώς μια εταιρεία. Θεμελίωσε ένα όραμα. Την πεποίθηση ότι ο τόπος μας μπορεί να δημιουργεί, να παράγει και να προοδεύει αξιοποιώντας τον δικό του πλούτο προς όφελος της κοινωνίας.

Οι επιχειρηματικές αποφάσεις ανήκουν στους αρμόδιους φορείς και ο Δήμος τις σέβεται απόλυτα. Όμως ο Αποκόρωνας έχει δικαίωμα να ενδιαφέρεται για το μέλλον μιας επιχείρησης που συνδέθηκε όσο λίγες με την αναπτυξιακή του πορεία.

Για εμάς προτεραιότητα είναι η διασφάλιση των θέσεων εργασίας, η συνέχιση της παραγωγικής δραστηριότητας στον Στύλο, η διατήρηση του ισχυρού δεσμού της εταιρείας με τον τόπο και η συνέχιση της προσφοράς της στην τοπική κοινωνία.

Οι εταιρείες μπορεί να αλλάζουν χέρια. Οι αξίες όμως δεν πρέπει να αλλάζουν.
Η ιστορία δεν πωλείται. Η μνήμη δεν μεταβιβάζεται. Η ευθύνη απέναντι στον τόπο παραμένει.

Ως Δήμος Αποκορώνου θα παρακολουθούμε κάθε εξέλιξη με σοβαρότητα και υπευθυνότητα, έχοντας ως μοναδικό γνώμονα το συμφέρον των εργαζομένων, της τοπικής κοινωνίας και των επόμενων γενιών.

Γιατί ο Αποκόρωνας δεν κληρονόμησε απλώς αυτή την ιστορία από τους προηγούμενους,τη δανείστηκε από τις επόμενες γενιές και έχουμε χρέος να τους την παραδώσουμε ακέραιη.

Ο Δήμαρχος Αποκορώνου

Χαράλαμπος Κουκιανάκης 

Τέλος εποχής: Σε τροχιά αλλαγής ιδιοκτησιακού καθεστώτος η εταιρεία λαϊκής βάσης της ΕΤΑΝΑΠ – Τι ακριβώς συνέβη

Η ΕΤΑΝΑΠ, η ιστορική εταιρεία λαϊκής βάσης που διαχειρίζεται το επιτραπέζιο νερό «Σαμαριά», προετοιμάζεται για μια θεμελιώδη αλλαγή στο ιδιοκτησιακό της καθεστώς. Η επικείμενη πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών, το οποίο ελέγχεται από τη Συνεταιριστική Τράπεζα Χανίων, υπαγορεύεται από τις θεσμικές δεσμεύσεις που ανέλαβε το πιστωτικό ίδρυμα έναντι της Τράπεζας της Ελλάδος προκειμένου να λάβει την πανελλαδική του άδεια. Η εξέλιξη αυτή φέρνει στο προσκήνιο έναν μεγάλο εγχώριο επενδυτικό όμιλο, ανοίγοντας παράλληλα τη διαδικασία για τη συμμετοχή των μικρομετόχων στην εξαγορά με ιδιαίτερα υψηλό τίμημα, ενώ η διοίκηση διαβεβαιώνει ότι η παραγωγική δραστηριότητα και οι θέσεις εργασίας θα παραμείνουν ακέραιες στον τόπο τους.

Οι εποπτικές πιέσεις και η αποτίμηση της εύλογης αξίας

Η αναγκαιότητα της αποεπένδυσης προκύπτει από το νέο θεσμικό στάτους της Συνεταιριστικής Τράπεζας Χανίων, η οποία κατέχει το 28,5% των μετοχών της ΕΤΑΝΑΠ. Όπως εξήγησε ο πρόεδρος της τράπεζας, Μιχάλης Μαρακάκης, η λήψη της πανελλαδικής άδειας συνεπάγεται τη διαρκή πίεση της Τράπεζας της Ελλάδος για τη ρευστοποίηση των επιχειρηματικών συμμετοχών του Ομίλου.

Η υποχρέωση αυτή δεν περιορίζεται στην εταιρεία εμφιάλωσης, αλλά εκτείνεται στο σύνολο των δραστηριοτήτων της τράπεζας, στις οποίες περιλαμβάνονται η εταιρεία «Κρητικά Ακίνητα» με κεφάλαιο 40 εκατομμυρίων ευρώ και χιλιάδες στρέμματα γης, οι ιστορικές βιομηχανίες ΑΒΕΑ και Βιοχύμ που διασώθηκαν το 2013, το πρώην εργοστάσιο χαρτοποιίας Zymel κοντά στο αεροδρόμιο, καθώς και το ολοκληρωμένο Επιχειρηματικό Πάρκο στη Μαλάξα, έκτασης 515 στρεμμάτων με 12,5 χιλιόμετρα οδοποιίας.

Η ΕΤΑΝΑΠ, ωστόσο, αποτέλεσε την πλέον ελκυστική και εύκολα μεταβιβάσιμη οντότητα. Ο κ. Μαρακάκης αποκάλυψε ότι προ ενός έτους είχε κατατεθεί πρόταση εξαγοράς από μεγάλο επιχειρηματικό μέτωπο με προσφορά 10 ευρώ ανά μετοχή, τη στιγμή που η καθαρή θέση της εταιρείας βρισκόταν στα 6 ευρώ. Παρά τις παρατηρήσεις των εποπτικών αρχών για την καθυστέρηση αποδοχής, η τράπεζα, ως πολυμετοχικός οργανισμός με περισσότερους από 28.000 συνεταιριστές, επέλεξε να προχωρήσει σε ανεξάρτητο έλεγχο.

Αναφερόμενος στη διαδικασία αυτή, ο κ. Μαρακάκης επεσήμανε:

«Θέλω να επισημάνω, καθώς είμαι μέλος του διοικητικού συμβουλίου, ότι τέτοιες εταιρείες σαν την ΕΤΑΝΑΠ δεν υπάρχουν πολλές στην Ελλάδα, κάτι που αποδεικνύεται από τα εξαιρετικά της αποτελέσματα, τα οποία οφείλονται τόσο στη διοίκηση όσο και στην ίδια την επιχείρηση. […] Απάντησαν στις εποπτικές αρχές ότι δεν μπορώ να πουλήσω, παρόλο που η τιμή ήταν πολύ καλή, αν δεν δούμε πρώτα ποια είναι η εύλογη αξία της επιχείρησης. […] Αναθέσαμε λοιπόν στη Deloitte να αποτιμήσει την εύλογη αξία. Αυτό ανέφερα στην Τράπεζα της Ελλάδος, η οποία πείστηκε ότι είχα δίκιο. Πράγματι, λίγες μέρες μετά, η έκθεση της Deloitte έδειξε ότι η εύλογη αξία της μετοχής ξεπερνά τα 14€.»

Οι όροι της συμφωνίας, οι μικρομέτοχοι και το μέρισμα

Η τελική συμφωνία προβλέπει την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου (άνω του 50%) σε τιμή περίπου 2,5 φορές επάνω από την εσωτερική λογιστική αξία της εταιρείας, σημειώνοντας αύξηση κατά 50% με 60% σε σχέση με την περσινή αρχική προσφορά. Οι αγοραστές είναι μεγάλοι Έλληνες επενδυτές και όχι κάποιο ξένο fund, ωστόσο τα ονόματά τους παραμένουν προστατευμένα υπό δεσμευτικά σύμφωνα εμπιστευτικότητας μέχρι την έναρξη της μεταβίβασης των μετοχών την επόμενη εβδομάδα.

Για λόγους δεοντολογίας, η τράπεζα έδωσε αρχικά προτεραιότητα στην Attica Group λόγω της ιστορικής σχέσης με την ΑΝΕΚ, με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο, κ. Μάγειρα, να προτρέπει τη διοίκηση να προχωρήσει, αναγνωρίζοντας το εξαιρετικά υψηλό τίμημα.

Η συμφωνία περιλαμβάνει ρήτρα προστασίας για τους μικρομετόχους, στους οποίους δίνεται η δυνατότητα να πουλήσουν τις μετοχές τους στην ίδια ακριβώς τιμή. Η διαδικασία του νομικού, οικονομικού και φορολογικού ελέγχου (due diligence) αναμένεται να ολοκληρωθεί σε λίγες ημέρες και οι ενδιαφερόμενοι μικρομέτοχοι θα πρέπει να υποβάλουν αίτηση μεταβίβασης θεωρημένη από το ΚΕΠ σε συνεργασία με το λογιστήριο, με την πίστωση των χρημάτων να υπολογίζεται εντός 15 ημερών. Επιπλέον, οι υφιστάμενοι μέτοχοι θα εισπράξουν κανονικά το εγκεκριμένο μέρισμα των 60 λεπτών ανά μετοχή.

Το ζήτημα της τοπικότητας και η επόμενη ημέρα της παραγωγής

Παρά τη θεσμική βεβαιότητα, η διοίκηση της ΕΤΑΝΑΠ αντιμετωπίζει τη μετάβαση με ρεαλισμό και επιφυλακτικότητα. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Μανώλης Αποστολάκης, υπογράμμισε ότι η αλλαγή της ιδιοκτησίας είναι υποχρεωτική από τη στιγμή που χάνεται η πλειοψηφία, εκφράζοντας παράλληλα την πάγια θέση του για την προστασία των μικρών επενδυτών.

Ο κ. Αποστολάκης δήλωσε χαρακτηριστικά:

«Εγώ προσωπικά, βέβαια, αν δεν πέσει η τελική υπογραφή, πάντα διατηρώ τις αμφιβολίες μου —έτσι είναι η φύση αυτών των συμφωνιών. […] Εμένα ένα πράγμα μόνο με ενδιαφέρει, μόνο ένα: η εταιρεία να συνεχίσει να λειτουργεί απρόσκοπτα και οι μικρομέτοχοι να πουλήσουν τις μετοχές τους στη σωστή, την εύλογη τιμή. Και αυτό το λέω γιατί αν κάποιος αποκτήσει πρώτα το πλειοψηφικό πακέτο, μετά δεν πρόκειται να ξαναδώσει τόσο υψηλή τιμή στους μικρούς μετόχους. Αυτό είναι που με νοιάζει και τίποτα άλλο.»

Απαντώντας σε προβληματισμούς σχετικά με τον κίνδυνο απώλειας της τοπικότητας και τη μεταφορά του management εκτός της χανιώτικης κοινωνίας, ο κ. Αποστολάκης εμφανίστηκε καθησυχαστικός, τονίζοντας τη φύση της παραγωγικής διαδικασίας:

«Ασφαλώς η διοίκηση θα αλλάξει, αλλά δεν πρόκειται για ένα εργοστάσιο που μπορείς απλώς να το σηκώσεις, να το πάρεις και να πας να το εγκαταστήσεις, για παράδειγμα, στη Δράμα. Η πρώτη ύλη βρίσκεται εδώ, στον τόπο μας. Εδώ θα χτυπάνε τη νύχτα οι μηχανές. Εδώ θα γίνεται η παραγωγή. Από εδώ θα φεύγουν τα φορτία. Μπορεί η έδρα της διοίκησης να μεταφερθεί στην Αθήνα ή οπουδήποτε αλλού, αλλά η ίδια η ζωή και η δραστηριότητα της επιχείρησης θα παραμείνουν εδώ.»

Η διοίκηση εκτιμά ότι δεν θα υπάρξει αρνητικός αντίκτυπος στην τοπική κοινωνία, καθώς οι Έλληνες επενδυτές είθισται να διατηρούν υγιή επαφή με το περιβάλλον και τους ανθρώπους της περιοχής. Στο ίδιο μήκος κύματος, ο κ. Μαρακάκης σημείωσε ότι, αν και οι τελικές αποφάσεις ανήκουν στον νέο επενδυτή που τοποθετεί κεφάλαια ύψους 50-60 εκατομμυρίων ευρώ, κατά τις συζητήσεις εκφράστηκε η επιθυμία των αγοραστών να διατηρηθούν στο Διοικητικό Συμβούλιο στελέχη από τα Χανιά που γνωρίζουν την ιστορία της επιχείρησης.

Πάντως, όπως χαρακτηριστικά είπε:

“Αυτό, βέβαια, παραμένει δική τους επιλογή”.

Η μετάβαση σε ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο

Η εξαγορά της ΕΤΑΝΑΠ σηματοδοτεί το τέλος μιας εποχής για ένα από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα εταιρειών λαϊκής βάσης στην ελληνική περιφέρεια.

Η ανάγκη της Συνεταιριστικής Τράπεζας Χανίων να εναρμονιστεί με τους αυστηρούς κανόνες της Τράπεζας της Ελλάδος για τη λειτουργία της σε πανελλαδικό επίπεδο κατέστησε την αποεπένδυση νομοτελειακή εξέλιξη.

Η ιστορία της ΕΤΑΝΑΠ

ΕΤΑΝΑΠ – Σαμαριά: Ισχυρή χρηματοοικονομική αυτάρκεια και επέκταση στην Αττική εν μέσω παγκόσμιων γεωπολιτικών προκλήσεων

Στην εδραίωση της θέσης του στην εγχώρια αγορά και στη θωράκιση της χρηματοοικονομικής του επάρκειας προχωρά ο Όμιλος ΕΤΑΝΑΠ Α.Ε. – Σαμαριά, τρία χρόνια μετά τη στρατηγική συμφωνία και την αγοραπωλησία της Attica. Κατά τη διάρκεια της 46ης Ετήσιας Τακτικής Γενικής Συνέλευσης των μετόχων, η οποία πραγματοποιήθηκε με νόμιμη απαρτία καθώς εκπροσωπήθηκε το 79,23% των μετοχών (2.889.792 μετοχές) καθώς και εκπρόθεσμα προσέλθουσες μετοχές σε ποσοστό 0,015%, η διοίκηση παρουσίασε τα πλήρως ενοποιημένα αποτελέσματα για τη χρήση του 2025.

Η εταιρεία, η οποία ιδρύθηκε το 1978 από τοπικούς φορείς στον Στύλο Αποκορώνου, καταγράφει υψηλή κεφαλαιακή επάρκεια και μηδενικό συναλλαγματικό κίνδυνο, ενώ σχεδιάζει τις επόμενες κινήσεις της με άξονα τη λειτουργία νέου ιδιόκτητου υποκαταστήματος στη Μάνδρα Αττικής, παρά τις διεθνείς πληθωριστικές πιέσεις και τον εντεινόμενο ανταγωνισμό.

Οικονομικές επιδόσεις και χρηματοοικονομική αυτάρκεια του Ομίλου

Κατά τη διάρκεια της έναρξης των εργασιών της συνέλευσης, ο προσωρινός πρόεδρος πρότεινε ομοφώνως τον δικηγόρο κ. Πετογένη ως πρόεδρο της Γενικής Συνέλευσης και τον δικηγόρο κ. Κατσαρίμπα ως γραμματέα, προχωρώντας άμεσα στην ανάγνωση της Έκθεσης Διαχείρισης του Διοικητικού Συμβουλίου για τα πεπραγμένα του έτους 2025. Ο Όμιλος παρουσιάζει ενοποιημένες χρηματοοικονομικές καταστάσεις, οι οποίες περιλαμβάνουν τα οικονομικά στοιχεία της μητρικής εταιρείας και της θυγατρικής της, «Λευκά Όρη Α.Ε.».

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών για τη χρήση του 2025 ανήλθε σε 20.692.194 ευρώ, παρουσιάζοντας μια οριακή μείωση της τάξης του 0,76% σε σύγκριση με τα 20.850.000 ευρώ της χρήσης του 2024. Αντίστοιχη ποσοστιαία μείωση κατά 0,76% κατέγραψε και το μικτό κέρδος, το οποίο διαμορφώθηκε σε 9.838.113 ευρώ έναντι 9.913.456 ευρώ της προηγούμενης χρήσης. Τα κέρδη προ φόρων του Ομίλου ανήλθαν σε 4.386.000 ευρώ, σημειώνοντας μικρή υποχώρηση από τα 4.484.000 ευρώ του 2024, ενώ το σύνολο του ενεργητικού αυξήθηκε κατά 3,90%, φτάνοντας τα 33.030.000 ευρώ.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στους αριθμοδείκτες ρευστότητας και αυτάρκειας του Ομίλου. Ο δείκτης κυκλοφορούντος ενεργητικού προς βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις διαμορφώθηκε στο 6,01 προς 1, επιβεβαιώνοντας τη δυνατότητα άμεσης κάλυψης των υποχρεώσεων, με τη διοίκηση να υπενθυμίζει ότι προ ετών ο συγκεκριμένος δείκτης βρισκόταν κάτω από τη μονάδα. Παράλληλα, ο δείκτης ιδίων κεφαλαίων (28.136.000 ευρώ) προς το σύνολο των υποχρεώσεων (4.893.000 ευρώ) ανήλθε στο 5,75 προς 1, αποδεικνύοντας την οικονομική αυτονομία του Ομίλου, ο οποίος παρουσιάζει χαμηλή δανειακή εξάρτηση με τον δείκτη συνόλου υποχρεώσεων προς το σύνολο του παθητικού στο 14,82%.

Επενδυτικό πλάνο, υποδομές και ανθρώπινο δυναμικό

Η ΕΤΑΝΑΠ, η οποία δραστηριοποιείται στην εμφιάλωση επιτραπέζιου νερού, την εμπορία χυμών και την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), ενίσχυσε το δίκτυο των υποδομών της κατά τη διάρκεια της κλειόμενης χρήσης. Στα υφιστάμενα υποκαταστήματα της Αθήνας (οδός Αγίας Άννης 102), του Ηρακλείου Κρήτης (ΒΙ.ΠΕ. Ηρακλείου) και του κεντρικού εργοστασίου στον Στύλο, προστέθηκε η επιτυχής έναρξη λειτουργίας ενός νέου υποκαταστήματος σε ιδιόκτητες εγκαταστάσεις στην περιοχή της Μάνδρας Αττικής.

Σε επίπεδο περιουσιακών στοιχείων, η μητρική εταιρεία κατέχει ιδιόκτητα οικόπεδα αξίας 4.192.000 ευρώ και ιδιόκτητα κτίρια αναπόσβεστης αξίας 5.661.000 ευρώ. Η θυγατρική εταιρεία διαθέτει οικόπεδο στον Στύλο Αποκορώνου αξίας κτήσης 48.000 ευρώ με κτίριο αναπόσβεστης αξίας 341.000 ευρώ, μέρος του οποίου εκμισθώνεται στη μητρική. Στον τομέα του ανθρώπινου δυναμικού, το απασχολούμενο προσωπικό της μητρικής αυξήθηκε σε 66 άτομα (από 65 το 2024) και του Ομίλου σε 67 άτομα, ενώ διευκρινίστηκε ότι δεν υφίστανται ιδιαίτερες δραστηριότητες στον τομέα της Έρευνας και Ανάπτυξης (R&D) ούτε κατοχή ιδίων μετοχών.

Διαχείριση κινδύνων και η γεωπολιτική αβεβαιότητα

Η έκθεση διαχείρισης προβαίνει σε εκτενή ανάλυση των χρηματοοικονομικών κινδύνων, σημειώνοντας ότι ο συναλλαγματικός κίνδυνος είναι ανύπαρκτος καθώς όλες οι συναλλαγές διενεργούνται σε ευρώ. Ο κίνδυνος επιτοκίου κρίνεται περιορισμένος, με τις υποχρεώσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) της μητρικής να διαμορφώνονται στα 615.000 ευρώ με επιτόκιο περίπου 4,5% στα τέλη του 2025, μειωμένο από το 5,8% που ήταν στην αρχή του έτους. Για την αντιμετώπιση του κινδύνου τιμών και του πληθωρισμού, η διοίκηση εφαρμόζει μηνιαία παρακολούθηση των δαπανών, ενώ ο πιστωτικός κίνδυνος ελέγχεται μέσω αυστηρών διαδικασιών πιστοληπτικής αξιολόγησης των πελατών.

Σε μακροοικονομικό επίπεδο, η διοίκηση επισημαίνει την έντονη διεθνή αβεβαιότητα που προκαλεί ο εμπορικός προστατευτισμός. Αν και οι νέοι διεθνείς δασμοί των Ηνωμένων Πολιτειών δεν επηρεάζουν άμεσα την Ελλάδα λόγω περιορισμένων εμπορικών σχέσεων, ενδέχεται να υπάρξουν έμμεσες επιπτώσεις μέσω της επιβράδυνσης του παγκόσμιου εμπορίου και της μείωσης της διεθνούς ζήτησης. Παράλληλα, οι γεωπολιτικές εντάσεις στη Μέση Ανατολή και οι στρατιωτικές επιχειρήσεις στην ευρύτερη περιοχή, ιδίως στο Ιράν, απειλούν να προκαλέσουν αναταράξεις στις αγορές ενέργειας και καθυστερήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, τροφοδοτώντας εκ νέου τον πληθωρισμό.

Η πρόταση για το μέρισμα και οι στρατηγικοί στόχοι για το 2026

Για τη χρήση του 2025, η μητρική εταιρεία κατέγραψε καθαρά κέρδη μετά από φόρους ύψους 3.412.217 ευρώ, με το υπόλοιπο κερδών εις νέον να διαμορφώνεται σε 12.812.731 ευρώ. Το εννεαμελές Διοικητικό Συμβούλιο, η θητεία του οποίου ολοκληρώνεται εντός του 2026, πρότεινε προς τη Γενική Συνέλευση τη διατήρηση του μερίσματος στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, ήτοι στα 0,60 ευρώ (60 λεπτά) ανά μετοχή, καθώς και τον σχηματισμό τακτικού αποθεματικού ύψους 170.610 ευρώ.

Αναφορικά με τις προβλέψεις για το τρέχον έτος, η έκθεση, η οποία συντάχθηκε το διάστημα τελών Φεβρουαρίου με αρχών Μαρτίου 2026, εκτιμά ότι η χρήση θα είναι εκ νέου κερδοφόρα.

Ωστόσο, η κερδοφορία αναμένεται ελαφρώς πιεσμένη λόγω της αύξησης των αποσβέσεων από τις νέες μεγάλες επενδύσεις, της προγραμματισμένης ανόδου του κόστους μισθοδοσίας και των ανατιμήσεων στις πρώτες ύλες. Ο κύκλος εργασιών δεν αναμένεται να παρουσιάσει σημαντική αύξηση, παρά την προβλεπόμενη ανάπτυξη του τουρισμού, λόγω του έντονου ανταγωνισμού και της εισόδου νέων παικτών στην αγορά. Θετικές παραμένουν οι εκτιμήσεις και για τη θυγατρική «Λευκά Όρη», με προσδοκία επίτευξης κερδοφόρων αποτελεσμάτων.

Διασφάλιση της αναπτυξιακής πορείας στην περιφέρεια

Η πορεία του Ομίλου ΕΤΑΝΑΠ κατά τη διάρκεια της οικονομικής χρήσης του 2025 αναδεικνύει τη σημασία της ορθής κεφαλαιακής διάρθρωσης και της στρατηγικής προσαρμοστικότητας για τις επιχειρήσεις της ελληνικής περιφέρειας. Σε ένα διεθνές περιβάλλον που κυριαρχείται από γεωπολιτικές κρίσεις και πληθωριστικές πιέσεις, η διατήρηση υψηλών δεικτών ρευστότητας και η υλοποίηση επενδύσεων σε καίριους κόμβους της χώρας αποτελούν τη μοναδική δικλείδα ασφαλείας για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα.

Η έγκριση των οικονομικών καταστάσεων και η διανομή σταθερού μερίσματος επιβεβαιώνουν την εμπιστοσύνη των μετόχων, θέτοντας τις βάσεις για την αντιμετώπιση των προκλήσεων της αγοράς κατά το έτος 2026.

“Θα κτίσουμε τείχος Δημοκρατίας”: Αντιδράσεις για την πειθαρχική δίωξη τεσσάρων φοιτητών στα Χανιά επειδή κάλεσαν σε συμμετοχή στη μεγαλειώδη συγκέντρωση για τα Τέμπη

Η επικείμενη πειθαρχική ακρόαση τεσσάρων εκλεγμένων συνδικαλιστών φοιτητών του Πολυτεχνείου Κρήτης έχει προκαλέσει ευρείες αντιδράσεις στην ακαδημαϊκή και εκπαιδευτική κοινότητα των Χανίων.

Σε συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 5 Ιουνίου, οι φοιτητικοί σύλλογοι του ιδρύματος κατήγγειλαν τη διαδικασία, χαρακτηρίζοντάς την ως προσπάθεια ποινικοποίησης της ελεύθερης έκφρασης και του φοιτητικού συνδικαλισμού. Η δίωξη αφορά την προσπάθεια ενημέρωσης συμφοιτητών κατά τη διάρκεια διαλείμματος σχετικά με τη συμπλήρωση δύο ετών από το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών.

Η πειθαρχική διαδικασία έχει προγραμματιστεί για την Τρίτη 9 Ιουνίου στο Κτίριο Επιστημών της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (ΗΜΜΥ).

Το ιστορικό της διαμαρτυρίας και η πειθαρχική διαδικασία

Η υπόθεση, σύμφωνα με τους φοιτητές, εκκινεί από την πρωτοβουλία μελών του Φοιτητικού Συλλόγου της Σχολής ΗΜΜΥ να εισέλθουν σε αίθουσα διδασκαλίας κατά τη διάρκεια διαλείμματος, προκειμένου να ενημερώσουν την πανεπιστημιακή κοινότητα για τις κινητοποιήσεις που αφορούσαν τη συμπλήρωση δύο ετών από το δυστύχημα στα Τέμπη.

Σύμφωνα με τους φοιτητικούς συλλόγους, η ενέργεια αυτή οδήγησε στην έναρξη πειθαρχικής δίωξης εις βάρος τεσσάρων εκλεγμένων μελών του διοικητικού συμβουλίου, διαδικασία την οποία οι φοιτητές χαρακτηρίζουν ως «φοιτητοδικείο» και την πρώτη πειθαρχική ακρόαση τέτοιου είδους κατά τη μεταπολιτευτική περίοδο.

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου της Παρασκευής, εκφράστηκε η πλήρης συμπαράσταση της φοιτητικής κοινότητας προς τους διωκόμενους. Στο κοινό μέτωπο συμμετείχαν μέλη των φοιτητικών συλλόγων, καθηγητές και μέλη του Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ), μέλη του Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (ΕΔΙΠ), καθώς και εκπρόσωπος του Σωματείου Μισθωτών Τεχνικών ως απόφοιτοι μηχανικοί. Παράλληλα, ψηφίσματα στήριξης εξέδωσαν η Ένωση Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΕΛΜΕ) Χανίων και ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΣΕΠΕ) Χανίων.

Οι τοποθετήσεις της ηγεσίας των φοιτητικών συλλόγων

Οι εκπρόσωποι των φοιτητών τοποθετήθηκαν αναλυτικά για τις παραμέτρους της δίωξης, κάνοντας λόγο για προσπάθεια φίμωσης του φοιτητικού κινήματος.

Ο Βαγγέλης Πρασόπουλος, πρόεδρος του Ενιαίου Συλλόγου Φοιτητών του Πολυτεχνείου Κρήτης, δήλωσε:

« Βρισκόμαστε μπροστά σε μια πρωτοφανή και εντελώς απροκάλυπτη συνδικαστική δίωξη. Στο στόχαστρο έχουν τεθεί τέσσερις εκλεγμένοι συνδικαλιστές του Φοιτητικού Συλλόγου της Σχολής ΗΜΜΥ (Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών), επειδή υπέπεσαν στο… “έγκλημα” να κάνουν το αυτονόητο. Την περίοδο που διέρρευσαν νέα στοιχεία για το έγκλημα των Τεμπών —μια περίοδο που ολόκληρος ο ελληνικός λαός βρισκόταν μαζικά στους δρόμους απαιτώντας δικαιοσύνη— οι φοιτητές αυτοί μπήκαν σε μια αίθουσα διδασκαλίας την ώρα του διαλείμματος. Το μόνο που έκαναν ήταν να ενημερώσουν τους συμφοιτητές τους, λέγοντας ότι πρέπει να οργανωθεί μια γενική συνέλευση ώστε να ληφθεί απόφαση συμμετοχής στις κινητοποιήσεις. Στις ίδιες ακριβώς πορείες, δηλαδή, που τελικά κατέβηκε η πλειοψηφία της κοινωνίας.»

Συνεχίζοντας την κριτική του προς τη στάση μέρους του διδακτικού προσωπικού, ο κ. Πρασόπουλος συμπλήρωσε:

«Είναι ενδεικτικό ότι, ενώ όλη η χώρα απαιτούσε δικαιοσύνη, μια μειοψηφία καθηγητών της συγκεκριμένης σχολής, αντί να συνταχθεί με αυτό το αίτημα, κοιτούσε πώς θα ποινικοποιήσει τον φοιτητικό συνδικαλισμό, εφαρμόζοντας στην πράξη τα κυβερνητικά σχέδια του Μητσοτάκη για το Ελληνικό Πανεπιστήμιο. Δεν θα τους περάσει όμως· αυτό είναι δεδομένο. Αυτές οι μεθοδεύσεις θα πέσουν στο κενό. Μιλάμε για την πρώτη πειθαρχική ακρόαση που επιχειρείται να γίνει σε ελληνικό πανεπιστήμιο μετά την περίοδο της Επταετίας. Τέσσερις εκλεγμένοι φοιτητές σέρνονται στο γραφείο του Πρύτανη, όπου θα ακολουθηθεί μια πειθαρχική διαδικασία που προσομοιάζει με δικαστήριο. Αυτό είναι το μοντέλο πανεπιστημίου που οραματίζονται η διοίκηση της σχολής ΗΜΜΥ και οι συγκεκριμένοι καθηγητές. Και σε αυτό το μοντέλο οφείλουμε να απαντήσουμε συλλογικά: όχι μόνο οι φοιτητές και η ακαδημαϊκή κοινότητα, αλλά τελικά ολόκληρη η κοινωνία των Χανίων.»

Καταλήγοντας κάλεσε σε συμμετοχή στην κινητοποίηση της Τρίτης 9 Ιούνη στις 10.30 το πρωί:

“Όλη η ακαδημαϊκή κοινότητα του ιδρύματος, οι φοιτητές και οι πολίτες των Χανίων θα σταθούμε εμπόδιο σε αυτή τη νέα κανονικότητα που επιχειρείται να επιβληθεί στο Πολυτεχνείο μας. Θα χτίσουμε ένα τείχος δημοκρατίας και οι διώξεις αυτές θα πέσουν στο κενό.

Για τον λόγο αυτό, καλούμε σε μαζική συγκέντρωση διαμαρτυρίας στις 10:30 π.μ. έξω από τη Σχολή ΗΜΜΥ του Πολυτεχνείου Κρήτης (Κτίριο Επιστημών). Στεκόμαστε στο πλάι των συναδέλφων μας και είμαστε όλοι εκεί, την ώρα που θα επιχειρείται η πειθαρχική τους ανάκριση.»

Από την πλευρά του, ο αντιπρόεδρος του Φοιτητικού Συλλόγου του Πολυτεχνείου Κρήτης, Βαγγέλης Λάγκας, εστίασε στη σημασία της ελεύθερης έκφρασης εντός του ιδρύματος.

Ο κ. Λάγκας ανέφερε:

« Η αλήθεια είναι ότι η κατάσταση στην οποία έχουμε περιέλθει —και ο λόγος για τον οποίο πραγματοποιείται αυτή η συνέντευξη τύπου— αφορά τέσσερις πολιτικές και συνδικαλιστικές διώξεις, τις οποίες επιχειρούν να εφαρμόσουν συγκεκριμένοι καθηγητές της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών.  Εμείς, ως φοιτητές, το μόνο που οφείλαμε να κάνουμε εκείνη την περίοδο ήταν να συμμετάσχουμε ενεργά στις κινητοποιήσεις και να βρεθούμε στην πρώτη γραμμή. Επειδή, λοιπόν, οι τέσσερις φοιτητές των Ηλεκτρολόγων που διωκόμαστε επιχειρήσαμε απλώς να ενημερώσουμε τους συμφοιτητές μας κατά τη διάρκεια του διαλείμματος ενός μαθήματος, αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε αντιμέτωποι με ένα ιδιότυπο “φοιτητοδικείο”.»

Το ευρύτερο ακαδημαϊκό και πολιτικό πλαίσιο

Σύμφωνα με την κοινή εκτίμηση των φοιτητικών συλλόγων, οι συγκεκριμένες πειθαρχικές διώξεις δεν αποτελούν μεμονωμένο περιστατικό, αλλά εντάσσονται σε ένα ευρύτερο πολιτικό πλαίσιο που επηρεάζει τη λειτουργία του δημόσιου πανεπιστημίου στην Ελλάδα.

Οι φοιτητές συνδέουν τη στάση της διοίκησης με τις κυβερνητικές πρωτοβουλίες για την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος και την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, υποστηρίζοντας ότι επιχειρείται η συστηματική δυσφήμιση του δημόσιου χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης.

Καταγγέλλουν, επίσης, ότι η κυβέρνηση επιδιώκει να στοχοποιήσει τη νεολαία και τους φοιτητές που αντιδρούν στα σχέδιά της, επιχειρώντας να μετατοπίσει τη δημόσια προσοχή ενόψει της επερχόμενης προεκλογικής περιόδου.

Επιπλέον, οι εκπρόσωποι των φοιτητών υπενθύμισαν προηγούμενα περιστατικά έντασης στο Πολυτεχνείο Κρήτης, όπως τις δικαστικές προσφυγές της πρώην Υπουργού Παιδείας, Νίκης Κεραμέως, κατά φοιτητικών κινητοποιήσεων, καθώς και τις καταγγελλόμενες μεθοδεύσεις σε συνεργασία με την κυβερνητική παράταξη της ΟΝΝΕΔ και μειοψηφικές ομάδες καθηγητών που οδήγησαν σε προγενέστερες πειθαρχικές διώξεις.