24.8 C
Chania
Monday, October 7, 2024

Kρήτη: Πότε θα δοθούν οι επιδοτήσεις – Τι θα γίνει με τους νέους αγρότες

Οικονομική ανάσα θα πάρουν τέλος του Οκτώβρη πιθανότατα 27 ή 28 του μήνα χιλιάδες αγρότες και στην Κρήτη από την καταβολή της προκαταβολής της βασικής ενίσχυσης όπως δήλωσε στο Ράδιο Κρήτη και την εκπομπή του Λευτέρη Βαρδάκη ο Αντιπρόεδρος του ΟΠΕΚΕΠΕ κ.Γιώργος Αποστολάκης.

Συγκεκριμένα όπως είπε ο κ.Αποστολάκης τέλη Οκτωβρίου θα πιστωθεί το 70% της βασικής ενίσχυσης του 2017, και περί τα μέσα Δεκεμβρίου μέχρι τέλος του 2016 το υπόλοιπο της βασικής δηλ το 30% και το “πρασίνισμα”, πληρωμές που συνολικά θα φτάσουν στα 2 δισ. Ευρώ.

Μέχρι 15 Οκτωβρίου θα έχουν ολοκληρωθεί εκκρεμότητες πληρωμών όλων των καθεστώτων ενιαίας ενίσχυσης έτους 2015, δηλαδή βασικής ενίσχυσης, πράσινης ενίσχυσης, γεωργών νεαρής ηλικίας, και όλων των συνδεδεμένων καθεστώτων.

Μέχρι τις 15/10 θα έχουν ολοκληρωθεί οι πληρωμές των αιτημάτων που θα έχουν υποβληθεί για τα προγράμματα εργασίας των Ελαιουργικών Φορέων (ΟΕΦ), καθώς και για τα Επιχειρησιακά Προγράμματα Οργανώσεων Παραγωγών Οπωροκηπευτικών, τα προγράμματα Προώθησης γεωργικών προϊόντων & οίνων και τα προγράμματα Μελισσοκομίας.

Πιστώνεται και η εξισωτική

Επίσης μέχρι τα τέλη της τρέχουσας εβδομάδας θα πληρωθούν όλες οι εκκρεμότητες που αφορούν την εξισωτική του 2013 και του 2014, για τους κτηνοτρόφους και μέσα Νοεμβρίου το 60% της εξισωτικής του 2016 και του 2015

Όσον αφορά τη φόρμα 6 και τις ενισχύσεις των νέων αγροτών ο αντιπρόεδρος του ΟΠΕΚΕΠΕ τόνισε ότι γίνονται προσπάθειες σε ανώτερο επίπεδο της Ε.Ε να αλλάξει το καθεστώς που δηλώθηκε το 2014 καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν δέχεται αλλαγές ενώ χαρακτήρισε δίκαιο το αίτημα.

Στα γεωργοπεριβαλλοντικά, έως τέλος του έτους αναμένεται να έχουν κλείσει οι εκκρεμότητες για τα προγράμματα Βιολογικής Κτηνοτροφίας.

Νέα προγράμματα ανακοινώνει ο υπουργός από την Κρήτη

Σε ότι αφορά στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020,  ανέφερε ότι είναι ύψους 4,7 δισ.ευρώ κοινοτικής συμμετοχής, που μαζί με την εθνική και την ιδιωτική συμμετοχή, θα κινητοποιήσει συνολικούς πόρους της τάξης των 6 δισ. Ευρώ

Μάλιστα, στο πλαίσιο της αντίληψής για αποκέντρωση και ενίσχυση της Αυτοδιοίκησης, εκχωρείται η διαχείριση του 37% των πόρων του νέου ΠΑΑ στις Περιφέρειες πρόγραμμα που θα ανακοινώσει ο υπουργός Αγροτικής ανάπτυξης κ.Αποστόλου κατά την επίσκεψή του στην Κρήτη 21 Οκτωβρίου.

Μέχρι τέλους του χρόνου θα πραγματοποιηθούν προκηρύξεις σε σημαντικής χρηματοδοτικής βαρύτητας μέτρα, κινητοποιώντας πόρους της τάξης των 1,5 δισ. ευρώ. Ειδικότερα θα προκηρυχθούν τα μέτρα των νέων γεωργών προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ, της μεταποίησης 170 εκατ. ευρώ, της βιολογικής γεωργίας και κτηνοτροφίας 555 εκατ. ευρώ, των σχεδίων βελτίωσης 360 εκατ. ευρώ και της κατάρτισης νέων γεωργών προϋπολογισμού 70 εκατ. ευρώ.

Στην Αθήνα ο Επίτροπος Γεωργίας της Ε.Ε

Στην Αθήνα θα βρίσκεται την Πέμπτη και την Παρασκευή  ο Ευρωπαίος Επίτροπος, Φιλ Χόγκαν, αρμόδιος για την Γεωργία και την Αγροτική Ανάπτυξη.

Την Πέμπτη 6 Οκτωβρίου, σύμφωνα με το πρόγραμμά του –όπως ανακοινώθηκε- ο Επίτροπος θα συναντηθεί με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Βαγγέλη Αποστόλου (ώρα 09.00) και στη συνέχεια με τον πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα (ώρα 10.30).

Θα ακολουθήσει σύντομη συνάντηση με τον Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων, Νίκο Βούτση (ώρα 10.50) και αμέσως μετά ομιλία του Επιτρόπου στις κοινοβουλευτικές Επιτροπές Παραγωγής και Εμπορίου και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του Ελληνικού Κοινοβουλίου (ώρα 11.00).

ekriti.gr

ΣΕΔΗΚ: Αβάσιμες οι θέσεις ΕΛΓΑ για τις ζημιές από καύσωνες στην Κρήτη

Έγγραφο – απάντηση στον ΕΛΓΑ απέστειλε ο Σύνδεσμος Ελαιοκομικών Δήμων Κρήτης με  το οποίο, σύμφωνα με τον ίδιο τον ΣΕΔΗΚ, τεκμηριώνεται ότι οι αιτιάσεις που αναφέρονται στην επιστολή του ΕΛΓΑ με την οποία απορρίπτει  την καταβολή αποζημιώσεων και από ΕΛΓΑ και από ΠΣΕΑ  για τις ζημιές που έγιναν στις ελιές από καύσωνες και το 2016 αλλά και εκείνων που έγιναν το 2013, και συγχρόνως αρνείται την τροποποίηση του Κανονισμού.

Όπως αναφέρει μεταξύ άλλων στο έγγραφό του ο ΣΕΔΗΚ: «…οι προτεινόμενες από τον ΣΕΔΗΚ τροποποιήσεις του κανονισμού ώστε να απαλειφθούν οι σε βάρος των ελαιοπαραγωγών μεροληπτικές διατάξεις του, κατά τον ΕΛΓΑ, δεν μπορούν και δεν πρεπει να γίνουν.

Μετά από τις θέσεις αυτές οι οποίες, σαφώς, είναι επιστημονικά και δεοντολογικά λανθασμένες και οπωσδήποτε μεροληπτικές σε βάρος των ελαιοπαραγωγών της Ν. Ελλάδας και ιδιαίτερα της
Κρήτης, ο προβληματισμός των ελαιοπαραγωγών μετατρέπεται σε πλήρη απογοήτευση η οποία θέτει ευθέως το ερώτημα αν θα πρέπει να συνεχίσουν να καταβάλλουν εισφορές στον ΕΛΓΑ και
αν θα πρέπει να ζητήσουν να τους επιστραφούν οι ήδη καταβληθείσες».

Αναλυτικά ο ΣΕΔΗΚ αναφέρει τα εξής:

 

 

Αβάσιμες οι αρνητικές θέσεις ΕΛΓΑ για τις ζημιές από καύσωνες στην Κρήτη Κύριε Πρόεδρε Επί τέλους, με καθυστέρηση ενάμιση σχεδόν μήνα, δίδεται κάποια απάντηση στο αριθ. 35/12- 07-2016 υπόμνημα του ΣΕΔΗΚ με το έγγραφο του ΕΛΓΑ (αρ. 9708/22.8.2016) που φέρει «κατά σύμπτωση!» την ίδια ημερομηνία με την δική μας υπόμνηση αρ.40/22-8-16. Με το έγγραφο αυτό, που υπογράφεται από την Προϊσταμένη του ΕΛΓΑ και επομένως δεν ξέρουμε εάν απηχεί και τις απόψεις της δικές σας και της πολιτικής ηγεσίας, γίνεται σαφές ότι, τελικά, τα αιτήματα για τις ζημιές στην ελαιοπαραγωγή της Κρήτης απο τους καύσωνες της περασμένης Άνοιξης, δεν μπορούν να καλυφτούν ούτε από τον ΕΛΓΑ ούτε από τα ΠΣΕΑ αλλά και οι αποζημιώσεις απο τα ΠΣΕΑ των τεράστιων ζημιών της Άνοιξης του 2013, παρά τις επίσημες υποσχέσεις της τότε πολίτικης ηγεσίας, δεν προκειται να πραγματοποιηθούν!

Παράλληλα, οι προτεινόμενες από τον ΣΕΔΗΚ τροποποιήσεις του κανονισμού ώστε να απαλειφθούν οι σε βάρος των ελαιοπαραγωγών μεροληπτικές διατάξεις του, κατά τον ΕΛΓΑ, δεν μπορούν και δεν πρεπει να γίνουν. Μετά από τις θέσεις αυτές οι οποίες, σαφώς, είναι επιστημονικά και δεοντολογικά λανθασμένες και οπωσδήποτε μεροληπτικές σε βάρος των ελαιοπαραγωγών της Ν. Ελλάδας και ιδιαίτερα της Κρήτης, ο προβληματισμός των ελαιοπαραγωγών μετατρέπεται σε πλήρη απογοήτευση η οποία θέτει ευθέως το ερώτημα αν θα πρέπει να συνεχίσουν να καταβάλλουν εισφορές στον ΕΛΓΑ και αν θα πρέπει να ζητήσουν να τους επιστραφούν οι ήδη καταβληθείσες. Ειδικότερα σχετικά με τις θέσεις και το σκεπτικό του έγγραφου επιτρέψτε μας να επισημάνουμε τα εξης:

1. ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΕΛΓΑ.

(α) Θερμοκρασίες. Η επίκληση ότι οι ζημιές δεν μπορούν να καλυφθούν από ΕΛΓΑ γιατί δεν υπήρξαν θερμοκρασίες άνω των 40ο βασίζεται σε τελείως υποκειμενική εκτίμηση σας, .δεδομένου ότι οι πλείστοι των ελαιώνων της Κρήτης ευρίσκονται εκτός των αντιπροσωπευτικών πεδίων των ελάχιστων Μετεωρολογικών Σταθμών που διαθέτουν, για άλλους λόγους, διάφοροι φορείς στην Κρητη. Πάντως, εκτός του ότι και σε μερικούς από αυτούς τους Σταθμούς, από τα στοιχεία που ο ΣΕΔΗΚ συνέλεξε, σημειώθηκαν θερμοκρασίες και άνω από 40ο , είναι φανερό ότι τα στοιχεία τους δεν μπορούν να εκπροσωπούν τις συνθήκες που επεκράτησαν στο πλείστο των ελαιώνων του νησιού στις περιοχές των οποίων, όπως πολλοί παραγωγοί με δικά τους θερμόμετρα παρατήρησαν, οι θερμοκρασίες ανέβηκαν αρκετά πάνω απο 40ΟC. Εξάλλου, ο εννοιολογικός συσχετισμός της ορολογίας «καύσωνες» με θερμοκρασίες άνω των 40ο εκτός του ότι είναι επιστημονικά ατεκμηρίωτος και μάλιστα για όλες τις καλλιέργειες έρχεται σε πλήρη αντίφαση με τον ισχύοντα Κανονισμό των ΠΣΕΑ (Απ.αρ.281245/9.4.2008 (ΦΕΚ628) -ο όποιος λαμβάνει υπόψη του και Κοινοτικές οδηγίες- και στο άρθρο του 2, παρ. 3, αναφέρει ότι ζημιές από «δυσμενείς καιρικές συνθήκες» καλύπτονται όταν προκαλούνται και από «υψηλές θερμοκρασίες που υπερβαίνουν τις αντίστοιχες κανονικές για την εποχή τιμές σε ένταση και διάρκεια», πράγμα που είναι και επιστημονικά ορθό. Καρπός Δένδρο Ιδεογράμματα για την Ελιά σε γραμμική Β’ γραφή της Κρήτης, 1400 π.Χ. ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΛΑΙΟΚΟΜΙΚΩΝ ΔΗΜΩΝ ΚΡΗΤΗΣ Έδρα: Δήμος Ρεθύμνου – Λεωφ. Κουντουριώτη 80, Ρέθυμνο ΤΗΛ: 28313 41301 FAX: 28310 29879 Γραφείο Χανίων: Τζανακάκη και Ερωτοκρίτου 1, 73134 Χανιά ΤΗΛ: (28210) 50800/1 ΦAΞ: (28210) 50818, E-mail: info@sedik.gr, acomcha@otenet.gr Websites: www.sedik.gr, www.polelia.gr, www.parelia.info, www.olivetastes.eu

(β)Αντιφάσεις: Στο τέλος της απάντησης του ΕΛΓΑ υπάρχει αναφορά ότι «καύσωνας σημειώθηκε στην Κρητη στις 18/6/2016 περίοδο που η ελαιοπαραγωγή ήταν σε στάδιο ασφαλιστικά καλυπτόμενο, χωρίς όμως να διαπιστωθούν ζημιές στην διαμορφωθείσα παραγωγή»! Με αλλά λόγια « όταν οι ζημιές έγιναν δεν υπήρχαν θερμοκρασίες άνω των 40ο και όταν υπήρξαν θερμοκρασίες άνω των 40ο δεν έγιναν ζημιές! Άρα έχουμε μια αντίφαση που δεν μπορεί να εξηγηθεί εύκολα ούτε με την επιστημονική αλλά ούτε και με την απλή λογική.

2. ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΠΣΕΑ:

(α) Αποζημιώσεις 2016. Σε ότι αφορά την κάλυψη των ζημιών του 2016 από τις Κρατικές Οικονομικές Ενισχύσεις (ΠΣΕΑ), ο Κανονισμός των όποιων, ορθά, δεν απαιτεί ως προϋπόθεση για αποζημιώσεις από καύσωνες, θερμοκρασίες άνω των 40ο , η απάντηση του ΕΛΓΑ απαριθμεί διάφορες άλλες προϋποθέσεις, που αφήνει να εννοηθεί ότι δεν υφίστανται ενώ αναφέρει ότι προσκρούει και στην εξεύρεση των απαραίτητων κονδυλίων.

(β) Αποζημιώσεις 2013. Για τις αποζημιώσεις από ΠΣΕΑ των ζημιών της Άνοιξης του 2013, το έγγραφο του ΕΛΓΑ αναφέρει ότι, έγιναν τότε οι απαραίτητες διαδικασίες (Επιτροπές, μελέτες κλπ) αλλά ο προϋπολογισμός ήταν πολύ υψηλός και δεν εγκρίθηκε από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, οπότε δεν υποβλήθηκε καν το προβλεπόμενο αίτημα έγκρισης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή! Ωστόσο η εξέλιξη αυτή ουδέποτε ανακοινώθηκε επίσημα ώστε οι παραγωγοί να γνωρίζουν πότε και από ποιούς έγινε και να κάνουν και αυτοί τις δικές τους εκτιμήσεις!

3. ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ.

Σχετικά με την τροποποίηση του Κανονισμού ώστε να απαλειφθεί η πρόβλεψη του άρθρου 6 παρ. 4 σύμφωνα με την οποια δεν καλύπτονται οι ζημιές πριν από το δέσιμο των καρπών, εκτός εκείνων που προκαλούνται από παγετό, η απάντηση του ΕΛΓΑ δεν ευσταθεί ούτε επιστημονικά ούτε δεοντολογικά για τους εξης λόγους: Η αναφορά της επιστολής του ΕΛΓΑ «Πριν το δέσιμο των καρπών η παραγωγή δεν έχει καν διαμορφωθεί, γιατί και δεν καλύπτεται ασφαλιστικά» δεν ευσταθεί επιστημονικά αφού θεωρεί ότι η άνθηση δεν αποτελει στάδιο διαμόρφωσης της παραγωγής και επομένως αποδέχεται ότι χωρίς άνθηση μπορεί να υπάρξουν καρποί!

Η αναφορά της επιστολής του ΕΛΓΑ «Ο παγετός καλύπτεται κατ εξαίρεση στην άνθηση, γιατί αποτελει καθολικό φαινόμενο και έχει ως αποτέλεσμα την εκμηδένιση της παραγωγής στις πληγείσες καλλιέργειες» δεν ευσταθεί δεοντολογικά και νομικά αφού εισάγει τις έννοιες «καθολικό φαινόμενο» και «εκμηδένιση της παραγωγής» που δεν αναφέρονται στον κανονισμό και συγχρόνως αποδέχεται ότι συμβαίνουν μόνο με τον παγετό και όχι με τους καύσωνες!

Κύριε Πρόεδρε.

Η υπηρεσιακή απάντηση του ΕΛΓΑ, αν βέβαια υιοθετείτε το περιεχόμενο της, συμφωνα με όσα σας εκθέσαμε, δεν αναιρεί την ορθότητα των αιτημάτων που αναφέρονται στο αρχικό υπόμνημα μας (αριθ 35/12-07-2016) αλλά και στην υπόμνηση μας (αρ.40/22-8-16). Γιαυτο σας παρακαλούμε, για ακόμη μια φορά, να τα επανεξετάσετε και να δείτε με πραγματική κατανόηση τα αιτήματα που υποβάλαμε. Ωστόσο, αν τελικά, βασικό πρόβλημα του ΕΛΓΑ είναι η έλλειψη κονδυλίων, οφείλετε, ως νέος Πρόεδρος του, ευθαρσώς να το αναγνωρίσετε και να προτείνετε την θεραπεία του. Αν πάλι όχι ως Γεωτεχνικός θεωρείτε ότι ισχύουν οι επιστημονικά και δεοντολογικά αβάσιμες αιτιολογίες της υπηρεσίας σας, τότε θα πρεπει να εξηγήσετε γιατί οι ελαιοπαραγωγοί της Ν. Ελλάδας και της Κρήτης πρεπει να συνεχίζουν να καταβάλλουν στον ΕΛΓΑ και μάλιστα υποχρεωτικώς, τις εισφορές τους.

Σπιτικές Προτάσεις

Στραπατσάδα
Παίρνομε ένα κιλό περίπου ώριμες ντομάτες. Τις χοντροκόβομε τις αλατίζομε προσθέτομε μισή φλυτζάνα λάδι και ψήνομε μέχρι να λιώσει η ντομάτα και να δέσει η σάλτσα. Υπολογίζομε τρία αυγά για κάθε άτομο. Τα ρίχνομε ολόκληρα στο τσικάλι βάζομε αλάτι, πιπέρι και τα «στραπατσάρομε» τ’ αυγά με ένα πηρούνι. Δεν τα χτυπάμε με το σύρμα όπως για ομελέτα. Τα στραπάτσαρομε μόνο, να είναι χοντρά κομμάτια. Μόλις ψηθεί το αυγό, κατεβάζομε. Πολύ νόστιμο.

Κολοκύθια με τ’ αυγά
Βάζομε λαδάκι στο τσικάλι χοντροκόβομε σε κύβους τα κολοκύθια και τα τσιγαρίζομε με κρεμμύδι. Κόβομε και πατάτες. Όταν ψηθούν σπάμε αυγά όπως προηγουμένως. Αν θέλομε βάζομε και ντομάτα. Αλλά είναι ωραία και χωρίς ντομάτα.

Αυγά μάτια με ντομάτα
Βάζομε λαδάκι, κρεμμυδάκι να μυρίσει, ντομάτες όπως προηγουμένως και όταν γίνει η σάλτσα σπάμε μέσα τ’ αυγά μάτια. Πολύ νόστιμα με τηγανητές πατάτες και μελιτζάνες.

Σπανακόρυζο
Γίνεται γρήγορα και αυτό. Λύση ανάγκης για τις γυναίκες που γυρνούσαν απ’ τα χωράφια. Είναι νόστιμο, αλλά δεν τους άρεσε παλιά ίσως επειδή το ‘φτιαχναν συχνά. Όταν ήθελαν να πουν ότι κάποιος πείναγε πολύ λέγανε: «Παναγιά μου πώς μυρίζει το σπανάκι με το ρύζι». Δηλαδή, απ’ την πείνα του, μυρίζει και το σπανακόρυζο. Κι όμως! Είναι νόστιμο, απλό και υγιεινό.
Χοντροκόβομε το σπανάκι, βάζομε λάδι , ντομάτες κρεμμύδι αλάτι πιπέρι και 10 λεπτά πριν το τέλος ρίχνομε ρύζι. Το υπολογίζομε με το μάτι.

Αυγά με λαχανικά στον φούρνο
Κόβομε ό,τι λαχανικό έχομε. Πατάτες, κρεμμύδια, πιπεριές, μελιτζάνες, κολοκύθια, ντομάτες, αλάτι πιπέρι μισή φλυτζάνα λάδι και στον φούρνο. Όταν ψηθούν φροντίζομε να μην έχει ζουμιά χτυπάμε με το σύρμα 4 αυγά για τον καθένα και ρίχνομε πάνω στο ταψί και ξαναφουρνίζομε μέχρι να ψηθεί τ’ αυγό. Προς το τέλος, αν έχομε τυρί τριμμένο ρίχνομε από πάνω ίσα να τραβήξει την κόρδα του.

Χόρτα βραστά (κήπου)
Το καλοκαίρι είναι τα κηπόχορτα. Δεν έχει άγρια το καλοκαίρι. Είναι στύφνος βλίτα κλουβίθρες κορφές από ντομάτες κορφές από κολοκυθιές. Βράζομε νερό, και τα ρίχνομε μέσα αφού τα πλύνομε καλά. Προσθέτομε μέσα στο νερό και κολοκυθάκια και πατάτες. Τα σουρώνομε, λάδι λεμόνι και αυγά βραστά ή ψαράκι τηγανητό.

Χόρτα τσιγαριαστά (κήπου)
Βλίτα, κλουβίθρες, ντομάτες, φασολάκια φρέσκα, πατάτες κολοκυθάκια, καλαμπόκια που τα κόβομε στα τέσσερα ή στα δύο. Τσιγαρίζομε κρεμμύδι σκόρδο στο λαδι και όλα τα υλικά μαζί. Πολύ νόστιμο.

 

Α.Κ.

Οι Ιερωμένοι στον Αγώνα

Γράφει ο Γεώργιος Λεονταρίτης

 

Όταν αρθρογραφείς σε εβδομαδιαία εφημερίδα και τα γεγονότα τρέχουν, δεν προλαβαίνεις να σχολιάσεις όσα στραβά κι ανάποδα συμβαίνουν. Και είναι πάμπολλα τα δυσάρεστα που βλέπουμε γύρω μας. Έστω, λοιπόν, και με κάποια καθυστέρηση, θα ήθελα να αναφερθώ στην αλγεινή εντύπωση που μου προκάλεσαν τα όσα τραγελαφικά και ανιστόρητα διετύπωσε ο – κακή τη μοίρα – υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης, στην τηλεοπτική εκπομπή του αγαπημένου συναδέλφου Μάκη Κουρή, περί θρησκείας. Ο Φίλης είναι ο τελευταίος άνθρωπος στον οποίο θα μπορούσε να εμπιστευτεί κανείς τέτοιο «λεπτό» πόστο. Είναι ακατάλληλος αλλά και επικίνδυνος για να ρυθμίζει τα θέματα της Παιδείας και πρέπει να αντικατασταθεί το ταχύτερον. Πώς να γίνει; Ένας άθεος δεν είναι δυνατόν να δηλητηριάζει τις ψυχές των παιδιών. Υπάρχει, όμως και κάτι περισσότερο: Ο Φίλης, παρασυρόμενος από την αθεϊστική του εμπάθεια, αποδεικνύεται και ανιστόρητος. Εδώ και καιρό τον ακούμε να υπερθεματίζει σε φαιδρότητες περί «θρησκειολογίας» αλλά και την ανίερη προσπάθειά του να υποβαθμίσει και να πλήξει την Ορθοδοξία. Έφτασε, μάλιστα, στο σημείο να αρνηθεί τη συμβολή της Εκκλησίας στους αγώνες του έθνους μας.

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η Ελλάδα – και κατά το Σύνταγμα – είναι κράτος χριστιανικό. Επικρατούσα θρησκεία είναι «η της Ανατολικής Ορθοδόξου του Χριστού εκκλησίας. Ο χριστιανισμός και η ορθόδοξος περί αυτού αντίληψη υπήρξαν έργο της ελληνικής φυλής κατ’ εξοχήν. Η διάδοσή του επραγματοποιήθη δια της ελληνικής γλώσσας, κυρίως. Η θεμελίωσή του και ο φιλοσοφικός εμπλουτισμός του οφείλουν πολλά στη γόνιμη ελληνική κληρονομιά. Ελληνικής καταγωγής ή ελληνικής παιδεύσεως μέτοχοι ήταν όλοι οι μεγάλοι κήρυκες των αληθειών του και κατά τους πρώτους αιώνες αλλά και αργότερα. Ο Ελληνισμός είναι από ιστορικής αλλά και βιωματικής απόψεως αρρήκτως συνδεδεμένος με την χριστιανική ορθοδοξία. Θα μπορούσε κανείς να παραθέσει πολλά γι’ αυτό το θέμα , ανατρέχοντας στο Βυζάντιο, στην περίοδο της εθνεγερσίας του 1821 αλλά και αργότερα.

Δεν θα επεκταθώ, όμως στις παλαιές εποχές, για να εντοπίσω το όλο ζήτημα στο πως το αντιμετώπιζαν μεγάλες μορφές της Αριστεράς. Διότι την καλύτερη απάντηση στον Φίλη δίνουν από το βάθος της Ιστορίας εκείνοι ακριβώς τους οποίους λάτρεψε η συντριπτική πλειονότητα του αριστερού χώρου! Ο πρώτος που έδειξε εμπράκτως τον σεβασμό του στη Χριστιανική Εκκλησία ήταν ο Άρης Βελουχιώτης. Ο πρωτοκαπετάνιος είχε δίπλα του στο βουνό στρατιωτικό ιερέα στο γενικό Στρατηγείο του ΕΛΑΣ. Επρόκειτο για τον Αρχιμανδρίτη Γερμανό Κ. Δημάκο, τον γνωστό ως «Πατέρα Ανυπόμονο». Ο Άρης όταν τον πήρε κοντά του, του είπε: «Εδώ, παππούλη μου, κόσμο για να πολεμάει έχουμε και κάθε μέρα μας έρχονται κι άλλοι. Εσύ θα είσαι ο παπάς μας και θα προσεύχεσαι για μας. Θα φοράς το ράσο σου, το καλυμμαύχι σου, τον σταυρό σου. Θα είσαι ο παπάς μας…»

Παρουσία του Άρη, έγινε στο Καρπενήσι Ιερατικό Συνέδριο, με εκπροσώπους ιερείς όλων των περιοχών της Φθιώτιδος και της Ευρυτανίας, το οποίο διήρκεσε τρεις ημέρες. Στις 29 Αυγούστου του 1943 έγινε η πρώτη πανηγυρική συνεδρία με αγιασμό, ομιλίες του Μητροπολίτου Κοζάνης Ιωακείμ, των εκπροσώπων του ΕΑΜ, του ΕΛΑΣ και των ιερέων. Οι σύνεδροι εξέλεξαν στο προεδρείο του συνεδρίου τον «πατέρα Ανυπόμονο» και παρέδρους δύο ακόμη εφημέριους. Τα Χριστούγεννα του 1943 οι αντάρτες έφτιαξαν μια μικρή χορωδία και έψαλαν στη νυχτερινή Θεία Λειτουργία. Κάποια μέρα, σε ώρα ανάπαυλας, ο Άρης ρώτησε τον Αρχιμανδρίτης Γερμανό, τον «Ανυπόμονο», τι μέρα ήταν η επομένη. Εκείνος του είπε και ο Άρης υπενθύμισε ότι ήταν του Αγίου Αθανασίου: «Με λένε Θανάση, παπά μου, και γιορτάζω αύριο. Είναι του Αγίου Αθανασίου. Του μεγάλου Αθανασίου… Θα πάμε στην εκκλησία αύριο, πρωί πρωί…» Και απευθυνόμενος προς όλους τους μαυροσκούφηδες, συνέχισε: «Λοιπόν , συναγωνιστές, θα πάμε όλοι στην εκκλησία με τάξη. Θα ανάψετε όλοι κεριά. Θα προσκυνήσετε τις εικόνες. Θα σταθείτε προσοχή και δεν θέλω να διαπιστώσω καμιάν αταξία. Θα δείτε τι θα κάνω εγώ και ο «Πάτερ Ανυπόμονος» και το ίδιο θα κάνετε κι εσείς. Θα πάμε να πάρουμε και αντίδωρο, θα φιλήσουμε και το χέρι του παπά…».

Όλα αυτά και πολλά άλλα, που μαρτυρούν το πώς αντιμετώπιζε την Εκκλησία ο Άρης Βελουχιώτης, τα περιγράφει με λεπτομέρειες στις αναμνήσεις του ο «πάτερ Ανυπόμονος», ο οποίος προσθέτει σε άλλο σημείο πως, όταν οι μαυροσκούφηδες πήγαν στον Αίγιο, ο Άρης του είπε: «Θέλω, παππούλη μου, να πάμε να επισκεφθούμε τον Δεσπότη. Θέλω να τον ιδώ γιατί τον σέβομαι. Τον είχαμε στη Λαμία ιεροκήρυκα και ήταν φίλος του πατέρα μου…» Ποιος ήταν εκείνος ο Δεσπότης; Επρόκειτο για τον Θεόκλητο, αργότερα Δεσπότη Πατρών και κατόπιν Αρχιεπίσκοπο Αθηνών! Και η συνάντηση με τον Θεόκλητο έγινε σε εξαιρετικά εγκάρδια ατμόσφαιρα.
Εάν, λοιπόν, ζούσε εκείνα τα χρόνια ο ανιστόρητος Νίκος Φίλης και τον άκουγε ο Άρης Βελουχιώτης να λέει αυτές τις ανοησίες για «θρησκειολογίες», κατάργηση του μαθήματος των Θρησκευτικών στα σχολεία κλπ., σίγουρα θα τον έστελνε… «εις τόπον χλοερό» και θα είχε την τύχη του Μαραθέα (ας μην επεκταθούμε στην τραγική εκείνη σκοτεινή ιστορία)! Ο «πατέρας Ανυπόμονος» τόνιζε: «Η παράδοση του ορθοδόξου κλήρου στο έθνος μας θέλει τους ιερείς και τους μοναχούς άλλοτε μπροστάρηδες και άλλοτε συμμετόχους σε όλους τους εθνικούς αγώνες του Γένους μας…».

Ας δούμε, όμως, τι έλεγε για την Ορθοδοξίας ο κορυφαίος ηγέτης του ΚΚΕ, ο Νίκος Ζαχαριάδης. Σε άρθρο του στις 9/9/0945 στον «Ριζοσπάστη», μεταξύ άλλων, ανέφερε: «Η Ορθοδοξία ιδεολογικά – πνευματικά ανταποκρίνεται σε μια νοοτροπία λαϊκή, σ’ έναν εσωτερικό ψυχικό δεσμό που ο ευρωπαίος κοσμοπολίτης ονομάζει «ανατολικό πνεύμα» και ο ξεπεσμένος και έκφυλος Λεβαντίνος περιφρονεί, μα που συγκεντρώνει και εκφράζει εσωτερική λαϊκή ενότητα και εκδηλώνει ανώτερα ιδεώδη και χαρίσματα (…) Η Ορθόδοξη Ανατολική Εκκλησία και η χριστιανική θρησκεία, γενικότερα, όπως την εκφράζει η Εκκλησία αυτή, έπαιξαν όχι μόνο στη Ρωσία μα και στα Βαλκάνια έναν προοδευτικό ρόλο, τόσο σαν παράγοντας που διευκόλυνε και επιτάχυνε την εθνική διαμόρφωση, συσπείρωση και ανάπτυξη, παρέχοντάς της ενιαία ιδεολογικά πλαίσια, όσο σα στοιχείο που στα χρόνια του εξανδραποδισμού και της σκλαβιάς κάτω από την οθωμανική τυραννία συνέτεινε σημαντικά και ουσιαστικά στον εθνικοαπελευθερωτικό τότε αγώνα…». Και στη συνέχεια ο Ζαχαριάδης περιέγραφε το γεγονός ότι στα χρόνια της χιτλεροφασιστικής υποδούλωσης στην Ελλάδα «’ένα μεγάλο μέρος του κλήρου τάχθηκε στο πλευρό του λαού και πολέμησε μαζί του…». Τι να αναφέρουμε ακόμα; Τους δεκάδες ιερείς που κατάσφαξαν ή κρέμασαν Γερμανοί και Βούλγαροι κατά τη ναζιστική κατοχή; Μα, χρειαζόμαστε τόμους για να καταγράψουμε το εθνικό έργο του κλήρου και της Εκκλησίας.

Η σουρεαλιστική κυβέρνηση των ανιστόρητων και χριστιανομάχων του ψευδοαριστερού ΣΥΡΙΖΑ σίγουρα ο μόνος στον οποί πιστεύει είναι ο … Ιούδας ο Ισκαριώτης! Εκείνος πρόδωσε τον Χριστό. Οι ΣΥΡΙΖΑιοι πρόδωσαν τον λαό! Ο Ιούδας, όμως, τουλάχιστον από τύψεις κρεμάστηκε, δίνοντας τέρμα στη ζωή του. Οι ΣΥΡΙΖΑιοι, πιο… «πρακτικοί», προτίμησαν να κρεμάσουν τον λαό, χάριν της δικτατορίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και να μη θέσουν τέρμα στην αυταρχική εξουσία τους.

Έχουμε, όμως, και τους «συμφεροντολόγους» του άλλου κόμματος που συγκυβερνά: τους Ανεξάρτητους Έλληνες. Με νερόβραστες δηλώσεις «διαφοροποιούνται» από τις φαιδρότητες και τις ασχήμιες του υπουργού Παιδείας, αλλά δεν κάνουν τίποτα παραπάνω, διότι το μέλι της εξουσίας είναι πολύ γλυκό. Εάν είναι ειλικρινείς, οφείλουν να απαιτήσουν την απομάκρυνση του Φίλη, διαφορετικά να απειλήσουν με αποχώρηση από το κυβερνητικό σχήμα. Δεν αντιλαμβάνεται η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ ότι με το να έρχεται σε σύγκρουση με την Εκκλησία και την Ορθοδοξία χάνει (έχει ήδη απολέσει) την ανοχή της συντριπτικής πλειονότητας των πολιτών; Με τις συνεχείς δολοφονικές φοροκαταιγίδες αλλά και με τον πόλεμο κατά της Εκκλησίας η κυβέρνηση αποδεικνύει ότι… «δεν έχει τον Θεό της…».

Θεία Λειτουργία – Λειτουργική δυναμική

Του π. Στυλιανού Θεοδωρογλάκη
«Κύριε των Δυνάμεων μεθ’ ημών γενού…»

Κάθε φορά που λειτουργούμε και λειτουργούμαστε, που μετέχουμε στο μυστήριο της ευχαριστίας και θεληματικά συγκροτούμε τη λειτουργική σύναξη, είναι για μας μια ευκαιρία για μια βαθύτατη συνειδητοποίηση της υπαρκτικής μας δύναμης και ζωής στην πραγματικότητα που ζούμε.

Λειτουργικά νοιώθουμε δυνατοί ως παντοδύναμοι, πέρα από τις όποιες αδυναμίες μας ή τα ανθρώπινα αρρωστήματά μας.

Αυτά δεν είναι ουτοπία ή υπερβολή εκτίμησης των δυνάμεων μας, είναι υπαρκτή αίσθηση που την αποκτούμε καθώς κοινωνούμε με τον Κύριο των δυνάμεων.

Με τη μετοχή μας στη θεία κοινωνία, όχι μόνο ζωογονούμαστε με το σώμα και το αίμα του Χριστού, αλλά και χριστοποιούμαστε και αποκτούμε ιδιότητες που μόνο ο Κύριος έχει.

Γινόμαστε μέτοχοι ζωής αιώνιας και αθάνατης. Αυτό σημαίνει ότι πριν τη λειτουργία είμαστε αδύνατοι και θνητοί, με τη λειτουργία γινόμαστε αθάνατοι και δυνατοί, παντοδύναμοι.

Λειτουργικά γινόμαστε αυτό που είμαστε, παιδιά του Θεού, θέανθρωποι, που ο κόσμος μπορεί να εχθρεύεται και να θέλει να κακοποιήσει, αλλά δε μπορεί να μας βλάψει.

Πριν τη λειτουργία μπορεί να είμαστε ναρκομανείς, πόρνοι, μοιχοί, απατεώνες, ληστές, κακούργοι, περιθωριακοί, αδύνατοι, ανυπόληπτοι. Για κάθε περίπτωση και για κάθε άνθρωπο η λειτουργία μας είναι γνήσια κολυμβήθρα του Σιλωάμ, κολυμβήθρα δυνάμεων, πραγματική μήτρα σύλληψης, γέννησης και αναγέννησης ενός αγίου.

«Γίνεσθε άγιοι, ότι άγιος ειμί εγώ».

Λειτουργικά αναστρεφόμαστε με τον ίδιο το Θεό. Που είναι πάντοτε παρών στη λειτουργία ως «ο ευλογημένος ο ερχόμενος», ως τον βασιλέα των όλων υποδεξόμενοι, τον ώδε αοράτως σηνών.
Μια αναστροφή και μια συντροφιά που γαληνεύει το πρόσωπο, ανακουφίζει και ζωογονεί την ψυχή, λυτρώνει και πράγματι αγιάζει την ύπαρξη.

Κατεξοχήν η λειτουργία μας είναι πανηγύρι ενδυνάμωσης των αμαρτωλών, είναι στήριγμα για μας που δεν έχουμε ελπίδα και νοιώθουμε απογοητευμένοι και χαμένοι στη ζωή και τον κόσμο.

Λειτουργούμε και λειτουργούμαστε γι ανα βρούμε τον χαμένο εαυτό μας, να νοιώσουμε τη δύναμή μας, να ζήσουμε τη θεϊκή παντοδυναμία, να βρούμε την αισιοδοξία μας και να βρούμε το δρόμο μας για το παρόν και το μέλλον για να κερδίσουμε και το παρόν και το μέλλον, την ίδια τη ζωή του μέλλοντος αιώνος, την προσδοκία της ανάστασης.

Αν χάσουμε το παρόν μέσα στην ζάλη και τις θύελλες της ζωής χάνουμε και το μέλλον, κυριολεκτικά χανόμαστε.

Η λειτουργία μας προληπτικά συγκροτεί τη σύναξη επί των αυτώ, τροφοδοτεί τη συνάθροιση των πιστών με την ίδια τη ζωή του αναστάντος Κυρίου, πριν χαθούμε.

Λειτουργικά ανοίγει ο ορίζοντας της ζωής στην έκταση και το ύψος της αιωνιότητας.

Αν κερδίσουμε την αιωνιότητα κερδίσουμε και το παρόν γιατί και αυτό βρίσκεται μέσα στην αιωνιότητα.
Το κάλεσμα για τη θεϊκή ενδυνάμωση μας και την εξασφάλιση της ζωής μας είναι ανοικτό, αναφέρεται σε κάθε άνθρωπο όπου της γης.

«Δεύτε προς με πάντες… καγώ αναπαύσω υμάς».

Ουράνιο, θεϊκό προσκλητήριο δύναμης και ζωής.

Ανήκει σε μας, όποιοι κι αν είμαστε , όπου κι αν βρισκόμαστε να πάρουμε την πρόσκληση και είναι αποκλειστικά δική μας ευθύνη να την αξιοποιήσουμε, είτε ως λειτουργοί είτε ως λειτουργούμενοι.

«Τρυφήσατε πάντες».

«Φάγονται πένητες και εμπλησθήσονται».

«Ουδείς εξέλθει πεινών».
Για όλους έχει ο Θεός. «Και τον πρώτον θεραπεύει και τον ύστερον ελεεί».

Δεν πρόκειται για λόγια πρόσκαιρης παρηγοριάς, πρόκειται για τον ίδιο τον ζωογόνο, τον αιώνιο και παντοδύναμο λόγο του Θεού, τον οποίο ο ίδιος προσφέρει σε μας ως έξοδο από τα αδιέξοδα μας, ως συντροφιά στη μοναξιά μας, ως χορτασμό της πείνας μας, ως πλήρωμα της ζωής και κοινωνίας, ώστε να μη ζούμε πια τους κραδασμούς των κενών που οι ίδιοι προκαλούμε στην πορεία της ζωής μας όπως είναι η αβεβαιότητα, η απελπισία , η απόγνωση και όχι σπάνια και τα απενενοημένα διαβήματα.

Είναι στο χέρι μας οι απελπισμένοι να βρίσκουμε την ελπίδα μας.

Είναι στο χέρι μας οι απεγνωσμένοι να βρίσκουμε το κουράγιο της ζωής όσο ο προσανατολισμός μας είναι στραμμένος προς το γλυκύτατο πρόσωπο του Ιησού Χριστού και σωτήρα του κόσμου.

Να ελευθερωθούμε από την αφροσύνη της αμφιβολίας, της επιφύλαξης ή της άρνησης του Θεού.
Μόνον «άφρων είπεν εν τη καρδία αυτού ουκ έστιν Θεός».

Μακριά από μας αυτή η παρανοϊκή κατρακύλα.

Βρισκόμαστε μπροστά στη μεγάλη ώρα να ζήσουμε «ευσεβώς και σωφρώνως» όχι μόνον ως παιδιά του Θεού αγαπημένα αλλά και ως οι εκλεκτοί συνεργάτες του για την σωτηρία ημών των ίδιων και του κόσμου που ζούμε.

«Υπέρ των ευσεβών και ορθοδόξων χριστιανών… υπέρ πάσης πόλεως και χώρας… υπέρ του σύμπαντος κόσμου…».

Αυτό είναι η λειτουργία μας, ανοικτός ορίζοντας αγιασμού και ευλογίας της ζωής, του προσώπου, της κοινωνίας, των εθνών και των λαών της γης.

Απάντηση του Δήμου Χανίων σε δημοσιεύματα για τη λειτουργία του Κοινωνικού Παντοπωλείου

Διευκρινήσεις σε δημοσιεύματα σχετικά με τη λειτουργία του Κοινωνικού Παντοπωλείου δίνει με ανακοίνωσή του ο Δήμος Χανίων.

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

«Είναι ηλίου φαεινότερο ότι η μνήμη είναι επιλεκτική διαδικασία ειδικότερα για κάποιους που ενώ γνωρίζουν, κάνουν πως δεν ξέρουν ή ακόμα περισσότερο, επιλέγουν να διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα κατασκευάζοντας σενάρια και παίζοντας επικοινωνιακά και πολιτικά παιχνίδια.

Έτσι σε πρόσφατο δημοσίευμα αναφέρεται ότι ο Δήμος Χανίων εκχωρεί σε ΑΜΚΕ τη διαχείριση του Κοινωνικού του Παντοπωλείου.

Γιατί δεν αναφέρονται στην ΜΚΟ που επελέγη επί των ημερών της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής και προσπαθούν να δημιουργήσουν την εντύπωση ότι με ίδιες δυνάμεις ο Δήμος λειτουργούσε το Κοινωνικό Παντοπωλείο;

Για την αποκατάσταση της ιστορίας:

Το 2012 και το 2013 με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων εγκρίθηκε η ανάπτυξη συνεργασίας με ΜΚΟ ως τελικό δικαιούχο για την υποβολή πρότασης χρηματοδότησης «Κοινωνικών δομών άμεσης αντιμετώπισης της φτώχειας» (κοινωνικό παντοπωλείο, συσσίτιο κ.α.).

Έως και σήμερα η δομή του Κοινωνικού Παντοπωλείου του Δήμου Χανίων λειτουργεί στα πλαίσια της προαναφερόμενης πράξης.

Όλοι αυτοί, όταν η ΜΚΟ, που επελέγη επί των ημερών της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής παρήγαγε κοινωνικό έργο πανηγύριζαν, σήμερα επιλέγουν να ξεχάσουν και στηλιτεύουν την παρούσα Δημοτική Αρχή η οποία συνέπραξε στην υποβολή πρότασης συνέχισης της λειτουργίας της δομής με τον ίδιο τρόπο, δηλαδή σε συνεργασία με ΑΜΚΕ.

Εν κατακλείδι πρόκειται για διαδικασίες επιλογής ΑΜΚΕ καθαρές και τότε και τώρα. Κάποιοι βέβαια εστιάζουν μόνο στο τώρα για να πετάξουν λάσπη. Δυστυχώς γι’ αυτούς, δεν πιάνουν τέτοιου είδους τακτικές και η λάσπη επιστρεφόμενη πέφτει μπροστά στα πόδια τους προκειμένου να διολισθήσουν με περισσή ευκολία στο επόμενο… ατόπημα!

Τέλος σε ό, τι αφορά την ικανότητα των προσώπων της παρούσης Δημοτικής Αρχής αυτή αποδεικνύεται καθημερινά με τις ουσιαστικές δράσεις και έργα τους.

Αλήθεια τι και ποιον εξυπηρετούν τόσο ανακριβή δημοσιεύματα;”

Εποχή εκπτώσεων…

Γράφει ο Δρ. Γιάννης Θ. Πολυράκης
Γεωπόνος – Συγγραφέας
Μέλος της “Λογοτεχνικής Παρέας Χανίων”

 

Εποχή εκπτώσεων: Γεγονός, πριν λίγο καιρό…. Κίνησε ο γυναικείος -και όχι μόνο- πληθυσμός να εφοδιαστεί απ ’τά φτηνά τα εμπορεύματα που φιγουράρουν εις τις βιτρίνες με τις τιμές να σουλατσάρουν κάτω από του κόστους τους τον πήχη, κατά που λένε οι εμπόροι.… Πολίτες βιαστικοί αντροκαλούνται τον τιμάριθμο (που όλο και ψηλώνει σαν φόρεσε εκείνου του Ευρώ τα «ψηλοτάκουνα») και βλέπει από ψηλά τα μισοάδεια πορτοφόλια να το πασχίζουν να τον συναγωνιστούν….

…Άρχισε όμως άγνωστο σε ποια χρονοστιγμή, μια άλλη εποχή εκπτώσεων και συνεχίζεται αμείωτα αυξανόμενη στις μέρες μας. Κίνησε η κοινωνία να εφοδιαστεί απ’τις φτηνές τις «μετοχές» που φιγουράρουν γύρωθε, με τις τιμές να σουλατσάρουν κάτω απ’της αξιοπρέπειας τον πήχη, κατά που λένε οι σώφρονες.  Κάποιοι πολίτες (όχι λίγοι), τάχα αντροκαλούνται τη χρυσοσκέπαστη θεότητα του Μαμμωνά (που όλο και ψηλώνει σαν φόρεσε της ανθρωπίσιας ματαιοδοξίας τα «ψηλοτάκουνα») και βλέπει από ψηλά τις μισοάδειες συνειδήσεις ν’ανταγωνίζονται αλλήλους, για να κερδίσουν λίγη από την εύνοιά του…

…Κι ο Μαμμωνάς, για να διευκολύνει τους «φερέλπιδες», τους δείχνει την οδό που ξεκινάει από ανεξερεύνητες πτυχές της terra incognita του εγκεφάλου, περνάει από τη γαστέρα και καταλήγει εις το υπογάστριο. Εύκολος δρόμος σαν είναι αθέατος απ’ τους πολλούς, καθώς ίδιο υπόγειο λαγούμι στην κύρια πορεία, βγάζει στην υστεριά σε όμορφη χλυδάτη λεωφόρο που καταλήγει σε παλάτια, βίλες, αξιώματα. Αστραφτερά τα αποχτήματα ετούτα για τον αμύητο τον μισθοδίαιτο, τον μεροκαματιάρη και τον απόμαχο της εργασίας, που βλέπει κι απορεί για την αναξιότητά του να’χει και κείνος κάτι ανάλογο (και γιατί όχι;) μιας και δουλεύει ευσυνείδητα – συνειδητά ολάκερη ζωή, σταυροκοπιέται στο ξεκίνημα της κάθε μέρας, δεν βλάπτει ενσυνείδητα ούτε μυρμήγκι… Ε, και λοιπόν;     Εκπτώσεις είπαμε κίνησαν… Μα από πού ν’ αρχίσουμε; Μα από τον Οίκο της Δημοκρατίας, το Εθνικό το Κοινοβούλιο, κατάμεστο από ταγούς που το μετέτρεψαν σε Οίκο Ενοχής απ’ τις αδεξιότητές τους, απ’ τον αριβισμό τους και την προσήλωση στον Μαμμωνά! Και οι δικές τους ενοχές, το ανερμάτιστο “Εγώ” τους μα και τα λάθη τους, γίνανε πάθη για το λαό στη Χώρα του Φωτός, τη Χώρα μας.  Κι αδυνατεί από τα λάθη τούτα να επιβιώσει ο μισθοδίαιτος, ο μεροκαματιάρης και ο απόμαχος συνταξιούχος!
“Εκπτώσεις” στη Δημοκρατία, συνεπώς…

“Εκπτώσεις” και στην ιδεολογία, σαν το πασχίζουν οι πολιτικάντηδες να φτιάξουν, να στεριώσουν μα και να διαδώσουν μια ιδεολογία επίπλαστη… Μα ο λαός δεν τρέφεται με κείνο το “κουτόχορτο” που πλέρια σπέρνουν στα χωράφια της ψυχής ετούτοι οι πολιτικάντηδες και  τούτο δεν φυτρώνει, σαν είναι ο λαός νοήμων!

“Εκπτώσεις” και στην ανθρωπιά, σαν ξεριζώνονται από τη γη τους ολάκεροι λαοί, μιας κι έτσι το προστάζουν οι όπου Γης εκείνοι Ισχυροί σε όπλα και σε χρήμα.  Και οι δύσμοιροι γίνονται βορά στις φλόγες των βομβών και των μυδράλιων ή παίρνουν το δόμο προσφυγιάς για να σωθούν, μα οι πλείστοι καταλήγουν να βουλιάζουν αβοήθητοι στην απεραντοσιά της όποιας θάλασσας, που ’λαχε εις τις μέρες μας να είναι το Αιγαίο! Μα χάνονται και αναρίθμητα παιδιά εις το λυκόφως της ζωής τους.  Ε, και λοιπόν; «Παράπλευρες συνέπειες» θα πουν οι Ισχυροί!  Φευ!

“Εκπτώσεις” και εις τους ταγούς της διάδοσης της Πίστης. Μα είπε ο Κύριος «…δεν μπορείς να έχεις δυο Κυρίους, το Θεό και το Μαμμωνά…»…«Ε, και λοιπόν;…» λέει ο ρασοφόρος που εμπορευματοποιεί τα Άγια μυστήρια…

“Εκπτώσεις” και στις σχέσεις των δύο ανθρωπίσιων φύλων που φέρνει  σύγχυση στη φτερωτή θεότητα του Έρωτα. Μάταια τούτη αποζητά εκείνο το ατόφιο το αρσενικό κι εκείνο το ατόφιο θηλυκό να τα τοξεύσει…Να τα ενώσει, σαν έτσι όρισε η Μάνα-Φύση με τους αρχέγονους της Νόμους στις σχέσεις των δυο φύλων!  Κι όμως, μυρίζει οιστρογόνα το αρσενικό, μυρίζει και το θηλυκό τεστοστερόνη! Σύγχυση στη θεότητα του Έρωτα…“Εκπτώσεις” στις έννοιες του “φυσικού” και του “αφύσικου”! Φευ!…

“Εκπτώσεις”… “εκπτώσεις”… “εκπτώσεις”… Και πλάι εις τον Πύργο της νέο-Βαβέλ που το πασχίζει να φτάσει στα πέρατα του αχανούς του ουρανίσιου θόλου, οικοδομούνται νέο-Σόδομα και νέο-Γόμορρα που τείνουν να καλύψουν τον πλανήτη…Και είναι υπαρκτός ο κίνδυνος του ολοκαυτώματος, μα ο βιβλικός ο Λωτ, δεν άφησε απογόνους, να λάβουν το θεόσταλτο το μήνυμα του ερχομού του… Μένουν μοναχιασμένοι κάποιοι ελάχιστοι νοήμονες, να στρέφουνε τα όμματα εις τα ψηλά, καθώς αναφωνούν: Quo Vadis Domin

 

Αλλοτρίωση: Από τους θρησκευτικούς μύθους στον Μαρξ

Του Ευτύχη Μπιτσάκη

Σε δύο προηγούμενα «σημειώματα», υποστήριξα ότι η αρνητική στάση μεγάλου μέρους των λαών της Ευρώπης απέναντι στους πρόσφυγες των πολέμων της Νέας Τάξης, είναι συνέπεια της αλλοτρίωσης της ανθρώπινης ουσίας στις χώρες του αναπτυγμένου καπιταλισμού.

Αποξένωση, αλλοτρίωση. Οι δύο αυτές έννοιες συνήθως ταυτίζονται. Εντούτοις, μπορούμε να υποστηρίξουμε ότι η αποξένωση αφορά το γεγονός ότι στις ταξικές κοινωνίες, και ειδικά στον καπιταλισμό, ο παραγωγός (ο προλετάριος) αποξενώνεται από τα μέσα παραγωγής και από το προϊόν της εργασίας του, το οποίο, κατά τον Μαρξ, στέκεται απέναντί του σαν μια δύναμη ξένη και ακατανόητη. Η αλλοτρίωση αφορά το γεγονός ότι στις ταξικές ανταγωνιστικές κοινωνίες εκμηδενίζονται θετικά στοιχεία της ιστορικά διαμορφωμένης ουσίας του ανθρώπου, η οποία, πάλι κατά τον Μαρξ, είναι το σύνολο των κοινωνικών του σχέσεων – σωστότερη ίσως θα ήταν η έκφραση: καθορίζεται από το σύνολο των κοινωνικών του σχέσεων.

Ανθρώπινη φύση και ανθρώπινη ουσία. Συνήθως οι δύο έννοιες ταυτίζονται. Αλλά η μεν ανθρώπινη φύση αντιστοιχεί προπαντός στη βιολογική πλευρά του ανθρώπινου όντος. Η δε ανθρώπινη ουσία, στην ιστορικά καθορισμένη κοινωνική του υπόσταση. Η διάκριση αυτή συνυπάρχει με την ενότητα των δύο εννοιών (ενότητα των διαφορετικών). Συγκεκριμένα, η υλική, βιολογική φύση είναι καθοριστικός παράγων των κοινωνικών σχέσεων, οι οποίες αναδραστικά είναι παράγοων καθορισμού της ανθρώπινης φύσης. Βέβαια, όπως είναι γνωστό, η βιολογική υπόσταση του ανθρώπου, προϊόν της μακράς διαδικασίας της εξέλιξης των μορφών της ζωής (της φυλογένεσης) είναι ουσιαστικά σταθερή κατά τα τελευταία εκατομμύρια χρόνια. Εντούτοις ο εγκέφαλος, όργανο της νόησης, εξελίχθηκε κατά τις τελευταίες χιλιετίες, ως προϊόν της κοινωνικής ζωής και ειδικά της εργασίας (η σχετική άποψη του Ένγκελς επαληθεύτηκε από τη σύγχρονη επιστήμη).

Η αλλοτρίωση της ανθρώπινης ουσίας στις ταξικές κοινωνίες και ειδικά στον αναπτυγμένο καπιταλισμό είναι πριν απ’ όλα συνέχεια των κυρίαρχων σχέσεων παραγωγής. Ο άνθρωπος, και ειδικά ο προλετάριος, ζει και εργάζεται ενταγμένος σε ένα σύνολο ανταγωνιστικών σχέσεων. Ο προλετάριος αγωνίζεται να επιβιώσει σ’ αυτόν τον ανταγωνιστικό κόσμο. Ο κυρίαρχος ατομισμός διαποτίζει και το άτομο, το οποίο φέρνει στην αγορά (στην αγορά εργασίας) το μοναδικό εμπόρευμα που διαθέτει: την εργατική του δύναμη. Κατά την παραγωγική διαδικασία ο εργάτης εκχωρεί μέρος του εαυτού του, για να συντηρήσει τη βιολογική του ύπαρξη. Η αβεβαιότητα, το άγχος, η αποξένωση από το προϊόν της εργασίας του, η εκμετάλλευση, το σύνολο των συνθηκών εργασίας και κοινωνικής ζωής, καθορίζουν το γεγονός και την αίσθηση ότι το άτομο δεν πραγματοποιεί τις δυνάμει δυνατότητές του.

Αυτή είναι μια φτωχή σκιαγραφία της μαρξιστικής αντίληψης για το φαινόμενο της αλλοτρίωσης. Αλλά ο Μαρξ βρήκε μια πρώτη ανάλυση της αλλοτρίωσης στο έργο του Χέγκελ. Κατά τον μεγάλο Γερμανό διαλεκτικό, το απόλυτο πνεύμα, η Ιδέα, αλλοτριώνεται και μεταπίπτει στο έτερόν της: σε αγνή φύση. Πρώτη βαθμίδα: η άρνηση της προηγούμενης κατάστασης. Αλλά κατά τη διάρκεια του ιστορικού γίγνεσθαι, το απόλυτο πνεύμα αρνείται την προηγούμενη «πτώση» και βαθμιαία ανακτά την πρωταρχική ουσία του. Η αλλοτρίωση αίρεται μέσω της φιλοσοφίας.

Τα προηγούμενα είναι συνήθως γνωστά. Αλλά υπάρχει και άλλη μία βαθμίδα λιγότερο γνωστή. Συγκεκριμένα: Στα Ιωάννινα, ήλθαν μια μέρα στο γραφείο μου δύο φοιτητές και μου ζήτησαν να κάνουν μια εργασία για το πρόβλημα της αλλοτρίωσης κατά τη χριστιανική διδασκαλία. Έμεινα κατάπληκτος λόγω άγνοιας, οι φοιτητές επέμεναν και είχαν δίκιο.

Κατά τη χριστιανική διδασκαλία ο Αδάμ και η Εύα, δημιουργήματα του Θεού, ζούσαν στον Παράδεισο. Λόγω του γνωστού αμαρτήματος (το δέντρο της γνώσεως, του καλού και του κακού) εκδιώχθηκαν από τον Παράδεισο. Η πτώση ήταν η άρνηση της πρώτης, παραδείσιας, κατάστασης. Τι ζητούσαν οι απόγονοι του Αδάμ και της Εύας από τον Θεό; Να άρει την πτώση και να αποκαταστήσει την αρχική κατάσταση, να αποκαταστήσει την αρχική «ομοίωση» του ανθρώπου με τον Θεό. Να αποκαταστήσει το αρχαίο «κάλλος».

Ιδού μια σχετική «έκκληση»: «Παραβάσει εντολής δε πάλιν με επιστρέψας εις γήν εξ ής ελήφθην, εις τό καθ’ ομοίωσιν επανάγαγε, τό αρχαίον κάλλος αναμορφώσασθαι». Οι δυτικοί ζητούσαν από τον Δημιουργό την άρση της έκπτωσης και την αποκατάσταση της αρχικής ενότητας.

Έχουμε συνεπώς το σχήμα: Θέση (Παράδεισος), πτώση (άρνηση), άρση της αλλοτρίωσης (άρνηση της άρνησης). Το τριαδικό αυτό διαλεκτικό σχήμα διατύπωσε και ο Χέγκελ, ως βασικό στοιχείο της πορείας του απόλυτου πνεύματος. Η τρίτη βαθμίδα, κατά τον Χέγκελ, θα αντιστοιχούσε στην ενότητα. Στην άρση της αλλοτρίωσης. Σε ένα είδος «τέλους της Ιστορίας» κατά την έκφραση μιας κατηγορίας σύγχρονων διανοητών. Και ο Μαρξ;

Ο Μαρξ, με μια «κοπερνίκεια αναστροφή» εκατέβασε τη φιλοσοφία από τον ουρανό των «καθαρών εννοιών», πλατωνικών και άλλων, στο πεδίο της κοινωνικής, επίγειας πραγματικότητας. Ανέλυσε τις αντινομίες και το γίγνεσθαι της ιστορίας και ειδικά του καπιταλισμού. Η θεωρία των ιδεολογιών και η ανάλυση των αλλοτριωτικών διαδικασιών αποτελούν μια από τις σημαντικότερες συνεισφορές του μαρξισμού στην κατανόηση της ιστορίας.

Η πρωταρχική πηγή της αλλοτρίωσης βρίσκεται στον χώρο της υλικής παραγωγής. Με αφετηρία αυτό το κέντρο, το φαινόμενο διαποτίζει το πεδίο της ιδεολογίας, της θρησκείας, της πολιτικής κ.λπ. Χώρος της υλικής παραγωγής: Πολλοί ταυτίζουν την αλλοτρίωση με την αντικειμενοποίηση. Αλλά η αντικειμενοποίηση είναι εκδήλωση των θετικών δυνατοτήτων του κοινωνικού ανθρώπου και θα τον συνοδεύει πάντα στην πορεία του πάνω στη Γη. Η αλλοτρίωση, αντίθετα, είναι προϊόν των ταξικών κοινωνιών και θα εκλείψει σε μια μελλοντική κομμουνιστική κοινωνία.

Το σύγχρονο προλεταριάτο, κατά τον Μαρξ, θα είναι ο γίγαντας που θα πραγματοποιήσει αυτό το ιστορικό άλμα. Αλλά ο σύγχρονος Προμηθέας περνάει μια περίοδο παρακμής. Και όχι μόνο αυτό. Αντίθετα με την κλασική αντίληψη του μαρξισμού, το εργατικό και το κομμουνιστικό κίνημα αναπτύχθηκε αντιστρόφως ανάλογα με την ανάπτυξη του καπιταλισμού. Και όπου η εργατο-αγροτική συμμαχία κατέλαβε την εξουσία, σχεδόν παντού απέτυχε να οικοδομήσει τον σοσιαλισμό.

Φτάσαμε λοιπόν σε ένα διαφορετικό «τέλος» της Ιστορίας. Αλλά η παρούσα αποτυχία του μαρξισμού είναι δυνατόν να ερμηνευθεί μόνο στα πλαίσια της μαρξιστικής αντίληψης της Ιστορίας, η οποία, ως πεδίο δυνατοτήτων, δεν καθορίζεται μόνο από την ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων. Ο σοσιαλισμός, κατά τον Μαρξ, θα είναι μια πραγματοποίηση των δυνατοτήτων, όταν οι εσωτερικές αντινομίες του καπιταλισμού θα έχουν φθάσει σε παροξυσμό. Και τότε η αντίθεση θα λυθεί με την καταστροφή του ενός ή και των δύο πόλων της.

Ο καπιταλισμός αποτελεί σήμερα κίνδυνο για την επιβίωση της ανθρωπότητας. Το παράξενο είδος που λέγεται άνθρωπος, κινδυνεύει να καταστραφεί από τα ίδια του τα δημιουργήματα.

Ελπίδα; Η επιστροφή, κατά τον Μαρξ, στην αρχέγονη-κοινοτική μορφή κοινωνικής συμβίωσης, όπως είχε διατηρηθεί στην εποχή του, σε ορισμένες περιοχές της Ευρώπης. Επιστροφή με την αξιοποίηση των επιτευγμάτων των επιστημών και της τεχνολογίας. Επιστροφή ως άρνηση της άρνησης. Έργο τιτάνιο, αλλά πραγματοποιήσιμο.

Σημείωση: Για μια αναλυτική διαπραγμάτευση αυτών των προβλημάτων βλ. Το βιβλίο μου: Ανθρώπινη φύση: για έναν κομμουνισμό του πεπερασμένου, εκδ. Τόπος. Επίσης τα παλαιότερα: Θεωρία και πράξη και Φιλοσοφία του ανθρώπου, εκδ. Gutenberg

e-dromos.gr

 

Παγκρήτια κινητοποίηση των συνταξιούχων αύριο στο Ηράκλειο

Παγκρήτια συγκέντρωση των συνταξιουχικών οργανώσεων Κρήτης θα πραγματοποιηθεί αύριο Πέμπτη 6 Οκτωβρίου στις 12 το μεσημέρι στην πλατεία Ελευθερίας στο Ηράκλειο.

Την κινητοποίηση οργανώνει η Ένωση Συνταξιούχων ΙΚΑ Ηρακλείου, μαζί με τις συνεργαζόμενες συνταξιουχικές οργανώσεις ( ΙΚΑ-ΕΛΤΑ-ΔΗΜΟΣΙΟΥ-ΟΣΕ-ΟΑΕΕ-ΝΑΤ-ΠΟΣΕ ΟΑΕΕ) και καλεί όλους τους συνταξιούχους – εργαζόμενους – άνεργους – αγρότες και τη νεολαία σε «παγκρήτιο συνταξιουχικό και εργατικό ξεσηκωμό, σε παγκρήτια συνταξιουχική αγωνιστική κινητοποίηση ενάντια στις κυβερνητικές αντιλαϊκές και αντεργατικές πολιτικές» αναφέροντας χαρακτηριστικά «Καμιά ανοχή στα κυβερνητικά μέτρα – τέρμα στις αυταπάτες τον εφησυχασμό – τέρμα στην αδιαφορία και απογοήτευση ! Κατάργηση όλων των αντιασφαλιστικών – αντιλαϊκών – φορομπηχτικών νόμων ! Να μην λείψει κανείς – Οργανωμένοι στα Σωματεία – Πιο δυνατά στους Αγώνες !»

«Να διεκδικήσουμε αυξήσεις στους μισθούς και στις συντάξεις, αναπλήρωση των απωλειών μας που για εμάς δεν είναι περασμένα-ξεχασμένα, να απαντήσουμε αγωνιστικά στο νέο κύμα επίθεσης που προετοιμάζουν κυβέρνηση-ΕΕ-κουαρτέτο-επιχειρηματικοί όμιλοι!» αναφέρει στην ανακοίνωσή του το Σωματείο, τονίζοντας παράλληλα, ότι οι συνταξιούχοι δεν δέχονται καμία συγγνώμη για την επίθεση των ΜΑΤ στη συγκέντρωση των συνταξιούχων της Αθήνας.

«Την ευθύνη για τη βάρβαρη επίθεση τη φέρει ακέραια η κυβέρνηση και προσωπικά ο  Πρωθυπουργός. Οι Συνταξιούχοι δεν πρόκειται να σκύψουν το κεφάλι κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες δε θα νομιμοποιήσουν ποτέ στη συνείδηση τους ότι τους έχει περικοπεί. Δε δεχόμαστε καμία συγνώμη από αυτούς  που κακοποίησαν τους συνταξιούχους χθες μπροστά στο Μέγαρο Μαξίμου. Καλούμε τους συνταξιούχους να γραφτούν στα Σωματεία τους και να καταγγείλουν τη βάρβαρη επίθεση της κυβέρνησης σε βάρος τους, μαζικοποιώντας πιο αποφασιστικά τις συγκεντρώσεις.» αναφέρει χαρακτηριστικά το κάλεσμα στην αυριανή κινητοποίηση.

 

Το Εργατικό Κέντρο Χανίων

Την στήριξη του στον αγώνα των συνταξιούχων εκφράζει με ανακοίνωση του – κάλεσμα για συμμετοχή στη συγκέντρωση καιτο Εργατικό Κέντρο των Χανίων.

Στην ανακοίνωση του ΕΚΧ αναφέρονται τα εξής:

«Το Εργατ/κό Κέντρο Ν. Χανίων στηρίζει τον δίκαιο αγώνα των απόμαχων της δουλειάς.

Πρέπει επιτέλους αυτές οι αντεργατικές – αντιλαϊκές πολιτικές που μετέτρεψαν τις συντάξεις σε επιδόματα φτώχιας να σταματήσουν. Να επανέλθουν οι συντάξεις στα όρια των προηγούμενων χρόνων, έτσι ώστε ο κάθε απόμαχος της δουλειάς να μπορεί να ζει αξιοπρεπώς. Μην ξεχνάμε ότι αυτοί είναι που σήμερα συντηρούν ακόμα και τώρα με την πενιχρή σύνταξή τους τα άνεργα ή απλήρωτα παιδιά τους και τις οικογένειες τους .

Στηρίζουμε τον αγώνα τους για :

Την παροχή δημόσιας και δωρεάν υγείας χωρίς όρους και προϋποθέσεις

Επαρκή στελέχωση των δημοσίων υποδομών και επαρκή χρηματοδότηση και απόδοση των κρατήσεων τους για την υγεία στον ΕΟΠΥΥ.

Καταδικάζουμε την χθεσινή επίθεση με χημικά εναντίον των συνταξιούχων που διαμαρτύρονταν:

– επειδή έχουν δει τις συντάξεις τους να εξανεμίζονται,

– επειδή καθημερινά βιώνουν την φτώχια και την αναξιοπρέπεια,

– επειδή έχουν φτάσει σε απόγνωση.

Ο ΑΓΩΝΑΣ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΤΡΟΠΗ”

 

Η Γραμματεία Χανίων της Π.Α.Σ.ΕΒΕ

Την αυριανή κινητοποίηση των συνταξιουχικών οργανώσεων της Κρήτης στηρίζει και η γραμματεία Χανίων της Πανελλαδικής Αντιμονοπωλιακής Συσπείρωσης ΕΒΕ και καλεί όλους τους συνταξιούχους ,και τους επαγγελματίες να δώσουν βροντερό παρόν στην παγκρήτια συγκέντρωση

Όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση

«Εμείς οι απασχολούμενοι ,οι μικροί έμποροι, οι επαγγελματίες που έχουμε απομείνει στον δύσκολο δρόμο της καθημερινής επιβίωσης αγωνιζόμαστε μαζί με τους συνταξιούχους, που κάθε μήνα βλέπουν όλο και λιγότερα χρήματα στο ΑΤΜ, με τις εισφορές μιας ζωής να εξανεμίζονται, τα φάρμακα και τους γιατρούς να πληρώνονται από την τσέπη τους.

Αντιπαλεύουμε την πολιτική της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ που συνεχίζει την αντιλαϊκή πολιτική των προηγούμενων κυβερνήσεων, που τσακίζει τις συντάξεις, την Κοινωνική Ασφάλιση, που υπερφορολογεί τους αυτοαπασχολούμενους από το πρώτο ευρώ.

Με πρόσχημα την πληρωμή των κρατικών χρεών χτυπούν ανελέητα τους αυτοαπασχολούμενους, τους συνταξιούχους και τα υπόλοιπα λαϊκά στρώματα, με έναν και μοναδικό στόχο, την ανάκαμψη της κερδοφορίας του μεγάλου κεφαλαίου.

Αρκετά πληρώσαμε! Αρκετά ματώσαμε!

Δεν συμβιβαζόμαστε με τη φτώχεια και την ανέχεια που μας προορίζουν.

Διεκδικούμε:

-Κάτω τα χέρια από τις συντάξεις. Άμεση ανάκληση των βαρύτατων απωλειών των προηγούμενων χρόνων και κατάργηση των αντιασφαλιστικών νόμων που ψηφίστηκαν πρόσφατα και τα τελευταία χρόνια.

-Δωρεάν Υγεία – Πρόνοια, πλήρης ιατροφαρμακευτική περίθαλψη για όλους χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Καμιά πληρωμή για τις υπηρεσίες Υγείας.

Ο αγώνας των συνταξιούχων είναι και δικός μας αγώνας.»

 

Ομιλία Π.Γ. της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ Νίκου Σοφιανού την Πέμπτη στα Χανιά για τις Βάσεις της Σούδας

Στα πλαίσια της διήμερης περιοδείας στην Κρήτη του Νίκου Σοφιανού, μέλους του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, θα πραγματοποιηθούν οι παρακάτω εκδηλώσεις, με ομιλητή τον ίδιο:

Την Πέμπτη 6.10.16, στις 8μμ,  στα Χανιά, στην αίθουσα του Εργατικού Κέντρου Χανίων, με θέμα: « Ο ρόλος της ΑμερικανοΝΑΤΟϊκής Βάσης της Σούδας στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο. Προσφυγικό και οι θέσεις του ΚΚΕ.»

Την Παρασκευή 7.10.16 στις 8μμ, στο Ηράκλειο, στην αίθουσα Ανδρόγεω, με θέμα: « Ο καπιταλισμός γεννά κρίσεις, πολέμους, προσφυγιά. Οι εξελίξεις στην περιοχή μας και οι θέσεις του ΚΚΕ».