29.4 C
Chania
Σάββατο, 27 Ιουνίου, 2026

Όσα ΔΕΝ γνωρίζουμε για τον Παλαιστίνιο «τρομοκράτη»

Από το λογαριασμό του Άγγελου Tσέκερη στο facebook

Συγκλονισμένη η κοινή γνώμη μαθαίνει σήμερα ότι συνελήφθη Παλαιστίνιος της Χαμάς, ο οποίος σχεδίαζε να ανατινάξει ισραηλινό κρουαζιερόπλοιο με εκρηκτικά, που σκόπευε να κατασκευάσει μόνος του. [Άρα δεν του βρήκαν εκρηκτικά…]

Και τα εκρηκτικά θα τα κατασκεύαζε με πρώτες ύλες που σκόπευε να παραλάβει. [Άρα δεν του βρήκαν ούτε πρώτες ύλες για εκρηκτικά…]

Και τις οποίες πρώτες ύλες τις είχε παραγγείλει από το διαδίκτυο. [Άρα ήταν νόμιμες…]

Και θα του τις παρέδιδαν με βάρκα από την Λιβύη στην Κρήτη. [Διότι οι νόμιμες παραγγελίες από το διαδίκτυο, με βάρκες από τη Λιβύη έρχονται συνήθως…].

Ότι οι αρχές αναζητούν κρυπτογραφημένες συνομιλίες του και διαδικτυακές εφαρμογές επικοινωνίας με την Χαμάς. [Άρα ούτε συνομιλίες έχουν βρεθεί…].

Αναζητούνται επίσης οι άνθρωποι με τους οποίους ερχόταν σε επαφή στην Ελλάδα. [Άρα ούτε για τις επαφές του στην Ελλάδα ξέρουμε κάτι…].

Και φέρεται να έχει πραγματοποιήσει αρκετά ταξίδια, χωρίς όμως μέχρι στιγμής να έχει προσδιοριστεί εάν προχώρησε σε τρομοκρατικές ενέργειες ή άλλες προπαρασκευαστικές δράσεις.

[Άρα ούτε για αυτό ξέρουμε κάτι…].

Επίσης μαθαίνουμε συνελήφθη μετά από λίγες μέρες παρακολούθησης, πράγμα που δένει απόλυτα με το γεγονός ότι δεν έχουν κανένα στοιχείο εις βάρος του. Ωραία.

Τι μαθαίνουμε:

  • Ότι έχει ομολογήσει. Αλλά μοναδική πηγή για αυτό είναι η ΕΥΠ και η Αντιτρομοκρατική που τον κρατάνε. [Άλλα ποιοι είμαστε εμείς που θα αμφισβητήσουμε το κύρος της ΕΥΠ…].
  • Ότι το συγκεκριμένο κρουαζιερόπλοιο πλησίαζε στην Κρήτη και σύμφωνα με τις αρχές ήταν ο πιθανός στόχος. [Αλλά ο ίδιος δεν είχε παραλάβει ακόμα τα υλικά…].
  • Ότι το συγκεκριμένο κρουαζιερόπλοιο έχει γίνει κατά το παρελθόν στόχος διαδηλωτών. [Και μάλλον εδώ είναι όλο το ζουμί, καθώς οι διαμαρτυρίες θα απαγορευτούν για λόγους ασφαλείας…].
  • Ότι είχε άσυλο στην Ελλάδα [Άρα η χορήγηση ασύλου γεμίζει την Ελλάδα τρομοκράτες…].
  • Και ότι οι μετανάστες που έρχονται με βάρκες από την Λιβύη, κουβαλάνε πρώτες ύλες για τρομοκρατικές ενέργειες.

Όλγα Κεφαλογιάννη – Βαρδινογιάννη: Γιατί η υπουργός Τουρισμού πρόσθεσε το επίθετο της μητέρας της

Με νέο ονοματεπώνυμο εμφανίζεται πλέον επίσημα η υπουργός Τουρισμού, καθώς στη νέα της ταυτότητα αναγράφεται ως Όλγα Κεφαλογιάννη – Βαρδινογιάννη.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του goodnet.gr, η υπουργός υπέβαλε σχετικό αίτημα στις αρμόδιες Αρχές, το οποίο έγινε δεκτό. Έτσι, στο επώνυμό της προστέθηκε το Βαρδινογιάννη, που είναι το πατρικό επίθετο της μητέρας της, Ελένης Βαρδινογιάννη.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η απόφαση αυτή φέρεται να συνδέεται με προσωπική της επιθυμία. Το δημοσίευμα αναφέρει ότι η προσθήκη του επωνύμου αποτελεί εκπλήρωση υπόσχεσης στη μνήμη του θείου της, Βαρδή Ι. Βαρδινογιάννη.

Η αλλαγή αποτυπώνεται πλέον και επίσημα στα έγγραφά της, με την υπουργό Τουρισμού να φέρει διπλό επώνυμο: Κεφαλογιάννη – Βαρδινογιάννη.

Σπιτικές προτάσεις

Μπουρέκι
Στον πάτο του ταψιού λάδι και λίγη φρυγανιά. Πατάτες, δυόσμο, μυζήθρα, κολοκύθια αλευρωμένα, δυόσμο, μυζήθρα, πατάτες, δυόσμο, μυζήθρα, κολοκύθια ξανά αλευρωμένα δυόσμο, μυζήθρα.
Ανάμεσα τους λίγη στάκα και ξυσμένη ντομάτα. Τελειώνομε με χυλό από πάνω. Χτυπάμε δύο αυγά, αλάτι, νερό, λίγο λάδι, αλεύρι να γίνει σφιχτός χυλός. Τον στρώνομε πάνω στο μπουρέκι και βάζομε άφθονο σισάμι. Βάζομε στον φούρνο, στην αρχή δυνατός φούρνος για να μην ‘’μαραζώσει’’ το κολοκύθι και κατόπιν ψήνεται σε σιγανή φωτιά. Στα μισά το βγάζομε, το χαράσομε μέχρι κάτω, σκεπάζομε με λαδόκολλα και συνεχίζομε σε σιγανή φωτιά αρκετή ώρα για να ψηθεί καλά η πατάτα και το κολοκύθι. Να μην ‘’γριτσουνίζουν’.

Μελιτζανοσαλάτα
με κόκκινες πιπεριές
Ένα κιλό μελιτζάνες, ένα κιλό κόκκινες πιπεριές φρέσκιες γλυκές, Φλωρίνης, ένα φλυτζάνι ελαιόλαδο, 3-4 σκελίδες σκόρδο λιωμένο, ξύδι, αλάτι, πιπεριά Φλωρίνης κονσέρβα για το γαρνίρισμα.
Ψήστε τις μελιτζάνες στο γκριλ ή καπνίστε τις στα αναμμένα κάρβουνα ή στο μάτι της κουζίνας τυλιγμένες σε αλουμινόχαρτο. Φλάσκες οι μελιτζάνες χωρίς σπόρους. Τις ψιλοκόβετε, βάζετε τις πιπεριές στο μπλέντερ μαζί με το λιωμένο σκόρδο. Αναμιγνύετε, αλατίζετε και ρίχνετε από λίγο – λίγο το λάδι και το ξύδι.
Κάποιοι τα βάζουν στο μπλέντερ. Εμένα μ’ αρέσει στο χέρι να γίνεται. Ν’ ακούγεται η μελιτζάνα. Της ταιριάζει από πάνω και το ρόδι και το καρύδι και λίγος μαϊντανός.

Μελιτζανοσαλάτα
(2η συνταγή)
Μελιτζάνες φλάσκες στο γκριλ ή στα κάρβουνα.
Ξεφλουδίστε, ψιλοκόψτε με μαχαίρι. Προσθέστε αλάτι, πιπέρι, λιωμένο σκόρδο, ένα κομμάτι τυρί φέτα που την θρουλάτε, λάδι από λίγο και ξύδι από λίγο και όσο σηκώσει. Δουλεύετε πάντα με το χέρι (πηρούνι ή ξύλινη σπάτουλα).

Μπουρέκια μελιτζάνας
Τρεις μελιτζάνες μεγάλες, τις καθαρίζομε και τις βράζομε τις λιώνομε. Μισό κιλό κιμά. Τον ψήνομε όπως για κρέπες. Τρίβομε μια χούφτα τυρί. Μπεσαμέλ. Τα ανακατεύομε όλα. Με φύλλο αγοραστό βάζω μέσα την γέμιση, κόβομε σε μπουρεκάκια και ψήνομε στους 200 βαθμούς.

Πατάτες ρόλο (πολύ ωραίο)
Ένα κιλό πατάτες βρασμένες. Τις κάνω πουρέ, συν τριμμένο τυρί, συν τέσσερα αυγά χτυπημένα, συν λίγο μοσχοκάρυδο. Τ’ ανακατεύω. Απλώνομε δύο φύλλα κρούστας και βάζομε μέσα τον πουρέ. Τον απλώνομε στο φύλλο πάνω, σ’ όλη την επιφάνεια του πουρέ απλώνομε μισό κιλό κιμά μαγειρεμένο, στεγνό και τα τυρίγομε όλα μαζί σε ρολό. Ψήνομε στους 200 βαθμούς.

Μπουρέκια με τυρί και γιαούρτι
Δύο μικροί ή ένας μεγάλος κεσές γιαούρτι, ένα κεσεδάκι βούτυρο, ένα κεσεδάκι λάδι, ένα κουταλάκι μπέικιν, λίγο αλάτι, τυρί, δυο αυγά, αλεύρι όσο πάρει.
Χτυπήστε το γιαούρτι με το βούτυρο και το λάδι. Προσθέστε ανακατεύοντας το μπέικιν, το αλάτι, το αλεύρι λίγο – λίγο. Ανοίξτε τη ζύμη σε φύλλο και κόψτε τα μπουρέκια. Ανακατέψτε τα αυγά με το τυρί γεμίστε και κλείστε τα μπουρεκάκια. Αλείψτε με αυγό και ψήστε στους 200 βαθμούς έως να ροδίσουν

Μπουρεκάκια με τυρί και μανιτάρια
Ένα πακέτο φύλλο κρούστας 450 γρ., μισό φλυτζάνι τσαγιού κρέμα γάλακτος, τρεις κουταλιές σούπας σιμιγδάλι ψιλό, ένα φλυτζάνι τσαγιού ψιλοκομμένα μανιτάρια σωταρισμένα, ένα φλυτζάνι τσαγιού τριμμένα τυριά (γκούντα, γραβιέρα, κεφαλοτύρι), δύο κουταλιές σούπας τριμμένη παρμεζάνα, ένα αυγό, αλάτι, πιπέρι, μπαχάρι.
Ζεσταίνω σε χαμηλή θερμοκρασία το γάλα και την κρέμα γάλακτος, προσθέτω το σιμιγδάλι και το βούτυρο και ανακατεύω συνεχώς μέχρι να πήξει καλά. Κατεβάζω από την φωτιά και ανακατεύω μέσα στο μείγμα όλα τα τυριά και τα αυγά χτυπημένα. Τέλος προσθέτω τα σωταρισμένα μανιτάρια. Κόβω το φύλλο κατά μήκος σε τρεις λωρίδες, παίρνω μια – μια τις λωρίδες τις αλείφω με βούτυρο και από τις δύο πλευρές, βάζω γέμιση διπλώνω τις άκριες του φύλλου δεξιά, αριστερά προς τα μέσα να μη χυθεί η γέμιση και τυλίγω σε ρολό. Το αλείφω με βούτυρο και λάδι και το ψήνω στο φούρνο στους 180 βαθμούς μέχρι να ροδίσουν περίπου είκοσι λεπτά.

Παπάς δε σταματά να εγκωμιάζει και φέρνει σε αμηχανία τον Άδωνι Γεωργιάδη: “Η δουλειά που έχετε κάνει είναι απίστευτη… it’s amazing, που λένε”

“Κι αυτός δικός μας…” που θα έλεγε και η Ντόρα Μπακογιάννη.

Το “παρατηρητήριο βλακείας” ανέρτησε ένα βίντεο με έναν παπά που πλέκει το εγκώμιο του Άδωνι Γεωργιάδη. Είναι τόσο πολλά τα… κοπλιμέντα που ο Υπουργός Υγείας έρχεται σε εμφανή αμηχανία.

«Τον ευχαριστούμε θερμά γι’ αυτό το οποίο κάνει, κύριε Υπουργέ, και δεν το λέμε απλώς για να το πούμε. Τον παρακολουθώ κάθε μέρα. Βρίσκεται σε όλη τη χώρα: εγκαινιάζει, δημιουργεί και ανακαινίζει όλα τα νοσοκομεία μας, εξοπλίζοντάς τα με μηχανήματα τελευταίας τεχνολογίας. Το γνωρίζω πάρα πολύ καλά το θέμα.

Μάλιστα, το λέω ακόμα και στον Καναδά ότι το σύστημα υγείας της Ελλάδας έχει γίνει αξιοσημείωτο. Κύριε Υπουργέ, κύριε Παπαθανάση, αυτό το οποίο γίνεται στην Ελλάδα δεν το περίμενα ποτέ στη ζωή μου.»

«Εγώ, αν ακούσω έστω και μια αρνητική κουβέντα έξω για τον Άδωνι Γεωργιάδη, τσακώνομαι στην κυριολεξία. Σας το λέω ειλικρινά, η δουλειά την οποία έχετε κάνει είναι απίστευτη. «It’s amazing», που λένε και στα αγγλικά!

Εύχομαι ο Θεός να σας δίνει πάντα δύναμη, κύριε Υπουργέ.»

Δείτε το βίντεο:

Συνέντευξη Ν. Ανδρουλάκη: Ο Πλεύρης δεν έχει σχέδιο για το μεταναστευτικό – “Γιατί βιάζονται να κάνουν δομή στην Κρήτη;”

Επίθεση στην κυβέρνηση για μια σειρά από σοβαρά ζητήματα που απασχολούν την κοινωνία όπως η ακρίβεια, το μεταναστευτικό, την ενέργεια, τους θεσμούς εξαπέλυσε με συνέντευξή του εφ όλης της ύλης στο Ράδιο Κρήτη 101,5 ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Νίκος Ανδρουλάκης ενώ αναφέρθηκε και στην αναδιάταξη του πολιτικού σκηνικού και τους στόχους του ΠΑΣΟΚ.

Μιλώντας στην εκπομπή του Μανόλη Αργυράκη, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ αναφέρθηκε στο μεταναστευτικό και στη συζήτηση που έχει ανοίξει για τη δημιουργία δομής λέγοντας ότι όλα τα κράτη μέλη της Ε.Ε έχουν καταθέσει εθνικό σχέδιο για την μετανάστευση εκτός από την Ελλάδα. Γι αυτό σήμερα, όπως είπε, ο υπεύθυνος του τομέα του ΠΑΣΟΚ κ. βουλευτής κ. Παραστρατίδης θα ζητήσει επίσημα από τον κ. Πλεύρη στη βουλή να δοθεί αυτός ο σχεδιασμός.

«Δεν έχουν σχέδιο και προσπαθεί ο Υπουργός να ρίξει « στάχτη στα μάτια του λαού» ρίχνοντας εδώ και εκεί τις ευθύνες. Γιατί βιάζονται να κάνουν δομή στην Κρήτη;» επεσήμανε ο κ. Ανδρουλάκης.

Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ζήτησε την εμπιστοσύνη των πολιτών προκειμένου να επιτευχθεί η αναγκαία πολιτική αλλαγή, με στόχο την κοινωνική δικαιοσύνη και την εθνική αξιοπρέπεια.

Στην τοποθέτησή του άσκησε έντονη κριτική στην κυβέρνηση, κάνοντας λόγο για χαμηλή αγοραστική δύναμη, στεγαστικό πρόβλημα και πιεστικές συνθήκες στην υγεία, ενώ υπογράμμισε την ανάγκη πολιτικής αλλαγής με έμφαση στην κοινωνική δικαιοσύνη και την ενεργειακή δημοκρατία.

«Ο πρωθυπουργός και σήμερα ζητά από τον λαό μια τρίτη ευκαιρία». «Γιατί; Επειδή έχουμε τη χαμηλότερη αγοραστική δύναμη στην Ευρώπη;». «Επειδή μια οικογένεια δεν μπορεί να βρει σπίτι με αξιοπρέπεια;». «Τρίτη ευκαιρία για ποιο λόγο; Για την κατάσταση της δημόσιας υγείας;».

«Η κυβέρνηση πρέπει να γίνει παρελθόν», ανέφερε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι πρέπει να στηριχθεί η οικογένεια και η νέα γενιά, αλλά να αναληφθούν και πρωτοβουλίες για τη στήριξη της Ελληνικής υπαίθρου.

Παράλληλα απέδωσε την ακρίβεια στην διατήρηση του ΦΠΑ στα ύψη σε αντίθεση με την Κύπρο, αλλά και γενικότερα τους έμμεσους φόρους που φέρνουν υπερπλεονάσματα για δίνει όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης pass προεκλογικά, ενώ συνέδεσε την ακρίβεια και με τις ενεργειακές κοινότητες που αν λειτουργούσαν στον πρωτογενή τομέα θα μείωναν το κόστος παραγωγής.

«Να υπάρξει εμπιστοσύνη προς το ΠΑΣΟΚ για να γίνει μαζί η αλλαγή, με κοινωνική δικαιοσύνη και εθνική αξιοπρέπεια. Οι ενεργειακές κοινότητες αποτελούν εργαλείο των τοπικών κοινωνιών για χαμηλότερο κόστος παραγωγής και ζωής» τόνισε ο κ. Ανδρουλάκης λέγοντας ότι είναι σκάνδαλο η κατανομή των ενεργειακών χώρων καθώς πρόκειται για πελάτες της εγχώριας ολιγαρχίας.

Ο Ν. Ανδρουλάκης απέκλεισε συνεργασία με τη ΝΔ και την ΕΛΑΣ του Τσίπρα, λέγοντας χαρακτηριστικά:

«Πολιτική αλλαγή με αυτούς που δεν ζήτησαν ποτέ συγγνώμη για τα παιχνίδια που έπαιξαν σε βάρος του ελληνικού λαού.

Ο κ Ανδρουλάκης επιτέθηκε στον Αλέξη Τσίπρα αλλά και στον Κυριάκο Μητσοτάκη αναφέροντας χαρακτηριστικά:

«Αργά ή γρήγορα θα γίνουν εκλογές. Ρόλος του ΠΑΣΟΚ να είναι καταλύτης της πολιτικής αλλαγής στη χώρα. Ο Μητσοτάκης και ο Τσίπρας θέλουν και τρίτη ευκαιρία;

Ο ένας δήλωνε ότι με ένα νόμο θα διέγραφε μνημόνια, κανένα σπίτι στα χέρια τραπεζίτη, έφεραν τα funds υφαρπάζοντας τον κόπο του Ελληνικού λαού, το νόμο Κατρούγκαλου που μείωσε τις συντάξεις κ.α. Εκεί βασίστηκε η νίκη Μητσοτάκη που στη συνέχεια δεν έκανε τίποτα για να τ΄αλλάξει .

Από την άλλη πλευρά ο κ. Τσίπρας διέλυσε το κόμμα που τον ανέδειξε πρωθυπουργό για να επανέλθει. Το ΠΑΣΟΚ είναι το μόνο κόμμα σε μια κατακερματισμένη βουλή που κάνει αξιόπιστη αντιπολίτευση», κατέληξε ο κ. Ανδρουλάκης.

Κριτική στην κυβέρνηση για την απουσία ελέγχου των τραπεζών άσκησε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ζητώντας την φορολόγηση των υπερκερδών: «Έφυγαν τα δάνεια όπως λένε και ήρθε η ακρίβεια. Είπαν πως έφυγαν τα μνημόνια αλλά οι τιμές των αγαθών είναι πιο ακριβές από ποτέ.

Δεν λειτουργούν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί αυτό συμβαίνει εις βάρος της κοινωνίας. Οι τράπεζες έβγαλαν 4,6 δισεκατομμύρια κέρδος έδωσαν 2, 6 δισεκατομμύρια μερίσματα μόνο με 5% φόρο. Εμείς ζητάμε την φορολόγηση των υπερκερδών με 8% επιπλέον και στα μερίσματα».

Για τον πολιτικό σκηνικό που στήνεται ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ δήλωσε: «Τώρα στήνουν ένα παλιό σκηνικό, συγκρίνουν την αναξιοπιστία του Μητσοτάκη με την αναξιοπιστία Τσίπρα. Εμείς έχουμε πολιτικό ήθος ποτέ δεν οργανώσαμε την πολιτική εξόντωση των αντιπάλων μας. Το ΠΑΣΟΚ ανέδειξε τις παράνομες παρακολουθήσεις το predator. Πρέπει να ανοίξουμε ένα νέο κεφάλαιο στην κοινωνία. Η αξιοπιστία του πολιτικού συστήματος χρειάζεται σταθερότητα να λες λίγα και να κάνεις πολλά. Δεν είμαστε όλοι το ίδιο».

Ο κ Ανδρουλάκης ζήτησε από τον κόσμο να ψηφίσει ΠΑΣΟΚ για να γυρίσει η χώρα σελίδα: «Μόνο το ΠΑΣΟΚ δίνει μάχες στη Βουλή. Ποιοι είναι οι αρχιτέκτονες που έκαναν συντρίμμια το πολιτικό σκηνικό της χώρας; Έχουν ονοματεπώνυμο. Και τώρα σκηνοθετούν το προεκλογικό σκηνικό του 2023. Γιατί αυτό βολεύει τη ΝΔ, όχι να συγκριθεί η αναξιοπιστία του κ. Μητσοτάκη με την αξιοπιστία την δική μας, αλλά με αυτή του προκατόχου του.

Το ΠΑΣΟΚ είναι εδώ για να χαλάσει αυτά τα σκηνοθετημένα σενάρια. Η πολιτική αλλαγή πρέπει να γίνει σε λευκή σελίδα. Με πρόγραμμα, αξιοπιστία και συνέπεια δίνεται ο αγώνας για την πολιτική αυτονομία.  Καμία δημοσκόπηση και κανένα «σκηνοθετημένο πολιτικό σκηνικό» δεν πρόκειται να σταθούν εμπόδιο. Αυτά είναι τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα απέναντι στη Ν.Δ. του Κυριάκου Μητσοτάκη και στο κόμμα  του κ. Τσίπρα» και σημείωσε ότι «είναι στο χέρι του λαού να επιλέξει κόμματα με πρόγραμμα, που μπορούν να φέρουν την πραγματική αλλαγή» και εμφανίστηκε βέβαιος ότι εφόσον οι πολίτες επιλέξουν το ΠΑΣΟΚ «αυτή η πολιτική αλλαγή θα έρθει».

Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ είπε για τη διεύρυνση ότι κανείς δεν περισσεύει αλλά θα συγκροτηθούν συμμαχίες με πολιτικούς όρους και προγραμματικές συμφωνίες με στελέχη που θέλουν να συμμετέχουν. Τις επόμενες ημέρες όπως είπε θα συγκροτηθούν τα περιφερειακά συμβούλια και τα ψηφοδέλτια.

.Ακούστε ολόκληρη τη συνέντευξη του Νίκου Ανδρουλάκη στο Ράδιο Κρήτη

ekriti.gr

Τι είπαν οι εκπρόσωποι κινημάτων ειρήνης από Ιράν, Ισραήλ, Λίβανο και Παλαιστίνη χθες στα Χανιά: “Ούτε ο ισραηλινός λαός δεν έχει συμφέροντα από αυτό τον πόλεμο” | Φωτός

Με μια μαζική συγκέντρωση διεθνιστικής αλληλεγγύης στο Ενετικό λιμάνι των Χανίων ολοκληρώθηκαν οι εργασίες της Διάσκεψης των Αντιιμπεριαλιστικών και Φιλειρηνικών Κινημάτων της Μέσης Ανατολής. Η διεθνής αυτή συνάντηση, την οποία διοργάνωσε το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ειρήνης (ΠΣΕ) και φιλοξένησαν η ΕΕΔΥΕ μαζί με τις τοπικές Επιτροπές Ειρήνης, έφερε στο προσκήνιο κορυφαίους εκπροσώπους από εμπόλεμες ζώνες της περιοχής, αναδεικνύοντας τις προκλήσεις του συντονισμού τους σε μια περίοδο γενικευμένης σύρραξης. Η εκδήλωση αποτέλεσε ένα σαφές μήνυμα κατά της στρατιωτικής εμπλοκής και της παρουσίας των ξένων βάσεων, με φόντο μια συμβολική παρέμβαση στον ιστορικό φάρο της πόλης.

Συμβολική παρέμβαση στο Ενετικό λιμάνι και τοποθέτηση Θανάση Παφίλη

Η εκδήλωση ξεκίνησε με έντονο συμβολισμό, καθώς στον φάρο του λιμανιού αναρτήθηκε γιγαντοπανό με τα συνθήματα «Κάτω τα χέρια από την Κούβα» και «Hasta La Victoria Siempre». Από το βήμα της συγκέντρωσης, ο Γενικός Γραμματέας του ΠΣΕ, Θανάσης Παφίλης, τόνισε τη σημασία του κοινού αγώνα των λαών της περιοχής, σημειώνοντας ότι η επιλογή των Χανίων για τη διοργάνωση της συνάντησης δεν ήταν τυχαία. Ο κ. Παφίλης υπογράμμισε ότι η Κρήτη δεν ταυτίζεται με την αμερικανική βάση της Σούδας ούτε αποτελεί «αναψυκτήριο των αεροπλανοφόρων», αλλά είναι ένας τόπος συνδεδεμένος με ιστορικές πράξεις αντίστασης και αγώνων. Αναφέρθηκε μάλιστα σε πρόσφατες κινητοποιήσεις, περιγράφοντας τις συγκλονιστικές σκηνές με μαθητές που κρεμούσαν τις σχολικές τσάντες τους στα σύρματα απέναντι από τα αμερικανικά πολεμικά αεροπλάνα στη Σούδα, ως απόδοση τιμής στα θύματα του Ιράν και της Παλαιστίνης.

Σχετικά με τις προοπτικές του κινήματος, ο κ. Παφίλης δήλωσε χαρακτηριστικά:

«Θα τα καταφέρουμε με τον αγώνα του ελληνικού λαού και των λαών όλης της γειτονιάς μας που δεν έχουν τίποτα να χωρίσουν αλλά αντίθετα έχουν να κερδίσουν έναν κόσμο απαλλαγμένο από τους ληστρικούς πολέμους, την κοινωνική καταπίεση, τις σφαγές και την προσφυγιά».

Τόνισε επίσης ότι:

«Η Κρήτη δεν είναι η αμερικάνικη βάση της Σούδας. Δεν είναι το αναψυκτήριο των αεροπλανοφόρων που σκορπίζουν τον θάνατο. Η Κρήτη είναι γεμάτη απ’ άκρη σ’ άκρη με πράξεις μεγαλείου και αντίστασης, με αγώνες, με λεβεντιά, με υπερηφάνεια. Η Κρήτη είναι οι απλοί άνθρωποι του μόχθου που δε θέλουν με κανέναν τρόπο τη συμμετοχή και την εμπλοκή της χώρας μας στους ιμπεριαλιστικούς πολέμους και τις γενοκτονίες. Είναι το κίνημα ειρήνης του νησιού. Οι χιλιάδες αγωνιστές και αγωνίστριες που μας κάνουν υπερήφανους με τη δράση τους. Είναι οι μαζικές διαδηλώσεις. Όπως η πρόσφατη στη βάση της Σούδας και οι συγκλονιστικές σκηνές με τα μικρά Κρητικόπουλα προς τιμήν των σκοτωμένων παιδιών του Ιράν και της Παλαιστίνης να κρεμούν τις σχολικές τσάντες τους στα σύρματα απέναντι από τα βομβαρδιστικά αεροπλάνα των Αμερικανών. Εικόνες που ταξίδεψαν σε όλο τον κόσμο. Δεν θα τους προσκυνήσουμε ποτέ. Και το ξέρουν και μας φοβούνται».

«Η φωνή μας, όπως και άλλων, όλων των ανθρώπων καλής θέλησης, ενώνεται με την κραυγή εκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον κόσμο που καταγγέλλουν τη βάρβαρη επιθετική πολιτική των ΗΠΑ που θέλει να υποτάξει τον κουβανικό λαό για το παράδειγμα αξιοπρέπειας και αντίστασης που εκπέμπει. Δεν θα τα καταφέρουν», είπε, εκφράζοντας αλληλεγγύη στον κουβανικό λαό. «Θα παλέψουμε όλοι με νύχια και με δόντια. Καταδικάζουμε τον πολύχρονο αποκλεισμό των ΗΠΑ κατά της Κούβας και του λαού της, τις επικίνδυνες απειλές ακόμα και για στρατιωτική επέμβαση», σημείωσε.

«Η πολιτική της ελληνικής κυβέρνησης είναι επικίνδυνη!», τόνισε ο Θ. Παφίλης, προσθέτοντας ότι «για τα κέρδη μιας χούφτας καπιταλιστών μας μπλέκει σε θανάσιμα γεωπολιτικά παιχνίδια. Σε συμμαχίες με κράτη-δολοφόνους όπως το Ισραήλ, σε γκανγκστερικές επιθέσεις απέναντι στους άλλους λαούς, όπως η επίθεση ΗΠΑ –  Ισραήλ στο Ιράν. Είναι μέχρι τα μπούνια στον πόλεμο και έχουν το θράσος η κυβέρνηση και άλλοι να λένε ότι η Ελλάδα είναι μια ασφαλής και ειρηνική χώρα, με 13 αμερικάνικες βάσεις, με 7 και παραπάνω αποστολές εκτός συνόρων, συμμετέχοντας σε ό,τι τους ζητούν οι δολοφόνοι των λαών».

«Ο λαός δεν πρέπει να σιωπήσει μαζικά. Όλοι μαζί να απαιτήσουμε την απεμπλοκή της χώρας μας από τα αιματηρά παιχνίδια των ιμπεριαλιστών», υπογράμμισε ο Θ. Παφίλης και απάντησε σε όσους λίγους ισχυρίζονται ότι οι αντιπολεμικές κινητοποιήσεις σπέρνουν φόβο και αποθαρρύνουν τον τουρίστα: «Εμείς εδώ στο λιμάνι των Χανίων σήμερα δεν είδαμε τέτοιο πράγμα. Ίσα-ίσα που ο χανιώτικος λαός μας υποδέχθηκε με αγάπη, καλωσόρισε θερμά τους εκπροσώπους των κινημάτων ειρήνης», είπε και αναρωτήθηκε πόσο καθησυχαστική είναι η εικόνα που βλέπει κάποιος στο αεροδρόμιο των Χανίων με τα παρατεταγμένα πολεμικά αεροσκάφη και τις συστοιχίες των «Patriot» να είναι έτοιμες σε πλήρη ετοιμότητα;

Υπογράμμισε ότι «η ελληνική αστική τάξη θέλει να κατοχυρώσει και να διεκδικήσει μεγαλύτερο μερτικό από την ιμπεριαλιστική λεία σε έναν κόσμο που φλέγεται, για αυτό η κυβέρνηση δηλώνει παρούσα σε όλες τις συγκρούσεις. Οι ληστές στον πόλεμο δεν βλέπουν καταστροφή, αλλά ευκαιρία για κέρδη. Αυτός είναι ο πατριωτισμός τους. Γνήσιος πατριωτισμός είναι να αγωνίζεται κανείς για την προκοπή και την ευτυχία του λαού και τα λεφτά που βγαίνουν από τη δουλειά των εκατομμυρίων βιοπαλαιστών να πηγαίνουν για τις ανάγκες τους και όχι για πολεμικές δαπάνες του ΝΑΤΟ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο λαός μας ήδη πληρώνει με οικονομική αιμορραγία» και πρόσθεσε ότι «στον αγώνα ενάντια στην πολιτική της εμπλοκής, στη σύγκρουση με το σύστημα της εκμετάλλευσης και του πολέμου, διαμορφώνονται σήμερα και οι προϋποθέσεις για πραγματική διέξοδο προς όφελος του λαού και όλων των λαών. Υπάρχει, μπορεί να είναι δύσκολα, είναι ρεαλιστική. Όχι με την αναμονή να έρθουν ξανά πάλι οι σωτήρες με νέα φορεσιά, να καπηλευθούν συνθήματα, να παίξουν με την αγωνία του λαού μας και τελικά να δώσουν τα πάντα στα μεγάλα αφεντικά και ψεύτικες υποσχέσεις στον εργαζόμενο λαό όπως έγινε στο παρελθόν».

«Για να βρεθεί ο λαός στο προσκήνιο, με τη δική του εξουσία, να γίνει πρωταγωνιστής, να κάνει κουμάντο τον πλούτο που του ανήκει. Να χτίσει έναν κόσμο ειρήνης και προκοπής για τις γενιές που έρχονται. Παλεύουμε για την ειρήνη με όλα τα μέσα», τόνισε ο Θ. Παφίλης, υπογραμμίζοντας ότι «αν δεν καταστρέψεις αυτούς που φέρνουν τους πολέμους και ο πόλεμος είναι συνυφασμένος με τον καπιταλισμό, δεν πρόκειται ποτέ να πετύχει η σταθερή ειρήνη. Αυτό το έχει αποδείξει η ιστορία. Επομένως, έχουμε και μια ιερή υποχρέωση. Να παραδώσουμε έναν κόσμο καλύτερο. Να μην επιτρέψουμε να ζήσει η ανθρωπότητα τον όλεθρο».

«Γι’ αυτό λέμε “στον ιμπεριαλισμό καμιά υποταγή, η μόνη υπερδύναμη είναι οι λαοί”», σημείωσε, ξεκαθαρίζοντας πως «εμείς έχουμε το δίκιο. Αυτοί υπηρετούν το άδικο. Εμείς παλεύουμε για τη ζωή. Αυτοί σκορπούν το θάνατο. Κυριολεκτικά. Αλλά, όπως λέει και ο ποιητής “σαν ξυπνήσει μονομιάς, θα έρθει ανάποδα ο ντουνιάς”. Όλοι μαζί, λοιπόν. Στον αγώνα, κατά του πολέμου, όλοι μαζί, ώστε να βοηθήσουμε να ξυπνήσει ο λαός, για να έρθει ανάποδα ο ντουνιάς, να κυβερνήσει, να πάρει την οικονομία στα χέρια του αυτός που παράγει τον πλούτο και να σταματήσει τους πολέμους των ιμπεριαλιστών, που δολοφονούν εκατομμύρια, είτε από την πείνα και τη δυστυχία σε καιρό ονομαζόμενης ειρήνης, είτε με τον πόλεμο, στην περιοχή μας».

H διεθνιστική αλληλεγγύη το όπλο των λαών!

Η διεθνιστική αλληλεγγύη είναι το όπλο των λαών, τόνισαν στις παρεμβάσεις τους οι εκπρόσωποι των κινημάτων ειρήνης Μέσης Ανατολής, διαμηνύοντας ότι οι λαοί στο τέλος θα είναι νικητές και αυτοί που θα καθορίσουν τις εξελίξεις.

Ο Τζαμσίντ Αχμάντι, εκπρόσωπος του κινήματος ειρήνης του Ιράν, σημείωσε ότι «αυτό που συνέβη στο Ιράν τις τελευταίες 40 μέρες των συνεχιζόμενων βομβαρδισμών είναι μια βάρβαρη και απρόκλητη πράξη δολοφονικής επίθεσης από τον αμερικανικό ιμπεριαλισμό και το εγκληματικό Ισραήλ. Οι ΗΠΑ θέλουν να αλλάξουν το γεγονός ότι χάνουν την ηγεμονία στον κόσμο. Την ίδια στιγμή το Ισραήλ θέλει να αλλάξει τον γεωπολιτικό χάρτη της Μέσης Ανατολής, για αυτό γίνεται ο πόλεμος. Όμως ο λαός του Ιράν δεν το έβαλε κάτω, αντιστάθηκε. Αυτό πρέπει να κάνουν όλοι οι λαοί». Κάλεσε σε αγώνα και ένταση της αλληλεγγύης στους λαούς της Παλαιστίνης, του Λιβάνου, της Βενεζουέλας, της Κούβας.

Ο Φουάντ Αλμάλικ, εκπρόσωπος του κινήματος ειρήνης του Λιβάνου, ευχαρίστησε για την αλληλεγγύη στον λαό του Λιβάνου, σημειώνοντας πως δεν είναι η πρώτη φορά που βιώνει ο Λίβανος την εγκληματική και δολοφονική πολιτική του Ισραήλ. «Ο λαός μας δεν έπαψε ποτέ να παλεύει για την εδαφική του ακεραιότητα και την ανεξαρτησία της χώρας μας», είπε και αναφέρθηκε στους πάνω από 3.500 νεκρούς, τους 10.000 τραυματίες, τους περίπου ένα εκατομμύριο εσωτερικούς πρόσφυγες και τις τεράστιες υλικές ζημιές σε βασικές υποδομές της χώρας από τις τελευταίες επιθέσεις. «Απαιτούμε την άμεση συνολική και άνευ όρων κατάπαυση του πυρός. Πλήρη αποχώρηση του ισραηλινού στρατού από όλα τα εδάφη του Λιβάνου μέχρι τα διεθνή σύνορα. Απελευθέρωση όλων των κρατουμένων. Εγγύηση ασφαλούς και αξιοπρεπούς επιστροφής των εκτοπισμένων στα χωριά τους. Έναρξη μίας ολοκληρωμένης διαδικασίας για την ανοικοδόμηση των κατεστραμμένων περιοχών και την πλήρη αποζημίωση των πληγέντων. Ζήτω η αλληλεγγύη των λαών. Ζήτω η αντίσταση του κουβανέζικου λαού κατά την επίθεση των ΗΠΑ και των ιμπεριαλιστών. Τιμή και δόξα στον αγώνα των λαών», ανέφερε.

Ο Ακέλ Τακάζ, εκπρόσωπος του κινήματος ειρήνης της Παλαιστίνης, αναφέρθηκε στην πολύχρονη κατοχή που βιώνει η Παλαιστίνη, σημειώνοντας ότι «το πιο σημαντικό και το πιο επικίνδυνο είναι ότι η Παλαιστίνη βρίσκεται υπό γενοκτονία εδώ και 3 χρόνια. Πάνω από 75.000 Παλαιστίνιοι στη Γάζα έχασαν τις ζωές τους», είπε. προσθέτοντας πως «η κατάσταση είναι δραματική αλλά ο Παλαιστινιακός λαός θα συνεχίσει αυτόν τον αγώνα, δεν θα σταματήσει, δεν θα τα βάλει κάτω. Ο Παλαιστινιακός λαός ξέρει ότι δεν είναι μόνος». Ευχαρίστησε τον ελληνικό λαό που σε όλα αυτά τα χρόνια είναι στο πλευρό τους λαού της Παλαιστίνης «γιατί ξέρουμε ότι οι λαοί δεν έχουν να μοιράσουν τίποτα. Η ελευθερία για την Παλαιστίνη είναι όρος για την ειρήνη στη Μέση Ανατολή. Ούτε ο ισραηλινός λαός δεν έχει συμφέροντα από αυτό τον πόλεμο. Γιατί και αυτοί πληρώνουν και το μέλλον τους είναι αβέβαιο με αυτή την πολιτική της κυβέρνησής τους. Σας ευχαριστώ ξανά και ελπίζουμε ότι θα βρεθούμε μία μέρα στην ελεύθερη Παλαιστίνης να σφίξουμε τα χέρια μας».

Η Άιντα Τούμα, εκπρόσωπος του κινήματος ειρήνης του Ισραήλ, μετέφερε «τις φωνές αυτών που μάχονται εναντίον της κατοχής, εναντίον των πολέμων και εναντίον του φασισμού στο Ισραήλ, εναντίον της γενοκτονίας στην Παλαιστίνη. Συνεχίζουμε να αντιστεκόμαστε ενάντια στον πόλεμο και την τρομοκρατία των αποίκων στην Δυτική Όχθη. Είμαστε εναντίον του ισραηλο-αμερικανικού πολέμου εναντίον του Λιβάνου και του Ιράν». Σημείωσε ότι «οι δυτικές κυβερνήσεις σιωπούν και είναι συνένοχοι σε όλα τα εγκλήματα εναντίον του Παλαιστινιακού λαού. Κανένα κράτος συμπεριλαμβανομένου και του Ισραήλ δεν έχει το δικαίωμα να κάνει επιθετικούς πολέμους σε λαούς ή να συνεχίσει την πολιτική της κατοχής. Η φασιστική ισραηλινή κυβέρνηση στρέφεται και εναντίον του λαού του Ισραήλ με αυτή την επιθετική πολιτική». «Παρά τις διώξεις και τις επιθέσεις που δεχόμαστε, θα συνεχίσουμε τον αγώνα μας», τόνισε και πρόσθεσε ότι «είμαστε περήφανοι για τον αγώνα σας και την αλληλεγγύη σας. Ο αγώνας σας είναι και δικός μας αγώνας για την ελευθερία όλων των λαών».

Την εκδήλωση πλαισίωσαν με τα υπέροχα τραγούδια τους η Ελισάβετ Βερούλη και το εξαιρετικό σχήμα “ΑΝΔΡΟΜΕΔΑ” με τους Μυρτώ Αλεβίζου, Αγγελική Βασιλάκη, Παναγιώτη Βυντινή,  Κώστα Καλύβα, Μαρία Κατσακιώρη, Δημήτρη Φίτσο.

Όταν οι αστρονομικές αυξήσεις στους μισθούς των αρχιερέων (λίγο πριν τις εκλογές) προκαλούν το κοινό αίσθημα

Του Δημήτρη Πολιτάκη

«ΠΑΙΔΙΑ  ΑΡΑΖΕΤΕ;» ρωτάει τους θεατές του – το ψηφιακό ποιμνίο – στην εισαγωγή ενός από τα βίντεο που εδρεύουν στο κανάλι του στο YouTubeο Πατέρας Διονύσιος Ταμπάκης, ο 53χρονος  εφημέριος από το Ναύπλιο που έχει γίνει «viral» προσφάτως λόγω της αποθεωτικής αναγνώρισης που (δικαίως, ως έναν βαθμό) γνωρίζουν οι μουσικές του εξερευνήσεις από «ψαγμένα» και «εκλεκτικά» και εν πάση περιπτώσει έγκυρα μουσικά μέσα όπως το Pitchfork και το Wire. Η μουσική είναι αρκετή για τους ξένους θαυμαστές του Έλληνα κληρικού με τις εντυπωσιακές δεξιότητες, τόσο ως παίκτης όσο και ως παραγωγός, χάνουν όμως κάτι από το πνεύμα και τις ατάκες του κηρύγματός του. «Αράζω, άρα ζω», συνεχίζει στο βίντεο, κρατώντας την ηλεκτρική κιθάρα του. «…Ας έχουμε λοιπόν το ωραίο άραγμα, τον αγώνα δίχως αγωνία. Η αγωνία στη γωνία».

Οι μισθοί μοιάζουν ιλιγγιώδεις για τον μέσο πολίτη της φτωχότερης χώρας της Ευρώπης ο οποίος ακούει διαρκώς ότι «δεν υπάρχουν δημοσιονομικά περιθώρια», ασχέτως αν πάντα, για κάποιους, με κάποιο τρόπο, «λεφτά υπάρχουν», όπως φαίνεται.

Ο π. Διονύσιος Ταμπάκης είναι έγγαμος και πατέρας τριών παιδιών, συνεπώς δεν πληροί τις «μοναστικές» προϋποθέσεις για καριέρα στην ανώτερη ιεραρχία, για την οποία κυριολεκτικά μπήκε «η αγωνία στη γωνία» μετά από την εκτόξευση των μισθών των Αρχιερέων και των Μητροπολιτών στη στρατόσφαιρα (γύρω στα 4.500 ευρώ μηνιαίως, μικτά), όπως προβλέπει το νομοσχέδιο «για την ενεργειακή κρίση και την ενίσχυση οικογενειών και ευπαθών ομάδων». Σε κάποιες περιπτώσεις, οι αυξήσεις ξεπερνάνε το 100%, προκειμένου, σύμφωνα με το «τεχνικό»  σκεπτικό της απόφασης, να εξισωθεί μισθολογικά η ηγεσία της Εκκλησίας με τους ανώτατους κρατικούς λειτουργούς που φέρουν αντίστοιχες θέσεις.

Σύμφωνα με ένα άλλο σκεπτικό, είναι ένας τρόπος αναγνώρισης της επιρροής του κλήρου ενόψει προεκλογικής περιόδου, ίσως και μια απόπειρα πολιτικής χειραγώγησης της εκκλησιαστικής ιεραρχίας που ξαφνικά βρίσκεται αντιμέτωπη με το κοινό αίσθημα. Οι μισθοί μοιάζουν ιλιγγιώδεις για τον μέσο πολίτη της φτωχότερης χώρας της Ευρώπης ο οποίος ακούει διαρκώς ότι «δεν υπάρχουν δημοσιονομικά περιθώρια», ασχέτως αν πάντα, για κάποιους, με κάποιο τρόπο, «λεφτά υπάρχουν», όπως φαίνεται. Ακόμα περισσότερο, όταν πρόκειται για ανθρώπους όπως οι Μητροπολίτες και οι Αρχιεπίσκοποι, οι οποίοι, εκτός από όλες τα άλλα περονόμια που τους προσφέρει η ιδιότητά τους ως τοπικοί CEO της «Εκκλησίας Α.Ε.», έχουν πλέον έναν παχυλό (κρατικό) μισθό μόνο για τον εαυτό τους. «Ντυμένοι στα μαλάματα κι επίσημοι κι ωραίοι» που έλεγε κι ο Βάρναλης. Το άλμπουμ του Πατέρα Διονύσιου Ταμπάκη λέγεται “Paradise Metal” αλλά εδώ πρόκειται μάλλον για τον «παράδεισο του εργένη».

Δύσκολο να ξεχάσει κανείς επίσης ότι κάποιοι από τους ανθρώπους αυτούς έχουν εξαπολύσει τόνους (αντιχριστιανικής) ρητορικής μίσους και έχουν σιγοντάρει ή ενορχηστρώσει ποικίλες εκστρατείες κατά των αμβλώσεων, των ομόφυλων γάμων, των υιοθεσιών, των εμβολίων, των εκδηλώσεων pride, του woke, των ψηφιακών ταυτοτήτων και των προσωπικών αριθμών. Κατ’ αναλογία πληθυσμού, η Ελλάδα είναι μία από τις ευρωπαϊκές χώρες με τον υψηλότερο αριθμό κληρικών και όλοι λίγο-πολύ, πιστοί και «δύσπιστοι», έχουμε κατά καιρούς πετύχει εξαίρετες περιπτώσεις ιερωμένων που αποτελούν ζωντανή διαφήμιση για τον «λόγο του Θεού». Αυτοί δεν περιλαμβάνονται στις αστρονομικές αυξήσεις που προβλέπει το νέο νομοσχέδιο για τους ανωτέρους τους. Σε ένα άλλο επίπεδο όμως, πιο πνευματικό και πιο χριστιανικό, η «συμπεριληπτική» τους φωνή και το ανθρωπιστικό τους κάλεσμα είναι αυτά που κρατάνε το οικοδόμημα όρθιο.

lifo.gr

Ο Αλεξάντερ Στάχελ για το “σύνδρομο του Κολόμπου”: Όταν οι ελίτ ανακαλύπτουν αυτό που υπάρχει για χιλιάδες χρόνια για τους “ιθαγενείς’

Το παρακάτω κείμενο είναι του Alexander Stahel επενδυτή. Εργάστηκε για χρόνια στην επενδυτική εταιρεία Babcock & Brown, όπου ασχολήθηκε εκτενώς με την αγορά ακινήτων και γης στην Ανατολική Ευρώπη. Πιστεύει ακράδαντα ότι η ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ο μοναδικός πραγματικός εγγυητής του κράτους δικαίου, των σταθερών κανόνων και της ασφάλειας των επενδύσεων στις χώρες της πρώην κομμουνιστικής Ανατολικής Ευρώπης.

Είναι εξαιρετικά επικριτικός απέναντι στον Τζάρεντ Κούσνερ και την Ιβάνκα Τραμπ, κατηγορώντας τους ότι χρησιμοποιούν την πολιτική επιρροή της οικογένειάς τους και τις αδυναμίες της κυβέρνησης του Έντι Ράμα για να παρακάμψουν τους νόμους, τα προστατευόμενα περιβαλλοντικά καθεστώτα και τους δημόσιους διαγωνισμούς.

Θαυμάζει τις παραδοσιακές ελίτ του θεσμικού καπιταλισμού (φέρνοντας ως παράδειγμα τον Γουόρεν Μπάφετ και τον Τσάρλι Μάνγκερ) που επενδύουν – όπως λέει αυτός – μακροπρόθεσμα για να αναπτύξουν μια χώρα, και καταδικάζει όσους επιδεικνύουν «αποικιοκρατική» νοοτροπία και προβαίνουν σε επιθετικές αρπαγές γης χωρίς ηθικό γνώμονα.

Ακολουθεί το κείμενό του:

Αμφιβάλλω για την πεζοπορία με γυμνά πόδια. Δεν είμαι οπαδός του συνδρόμου του Χριστόφορου Κολόμβου, και τυχαίνει να θαυμάζω τις ελίτ που αναπτύσσουν μια χώρα αντί να την εκμεταλλεύονται. Επιτρέψτε μου λοιπόν να εξηγήσω τι πραγματικά συμβαίνει εδώ.

Ασχολήθηκα, μεταξύ άλλων, με ακίνητα σε όλη την Ανατολική Ευρώπη κατά τη διάρκεια των χρόνων μου στην Babcock & Brown, και πέρασα το μεγαλύτερο μέρος μιας δεκαετίας δίνοντας δικαστικό αγώνα στη Ρουμανία εναντίον ανθρώπων που προσπάθησαν να καταπατήσουν τον τίτλο ιδιοκτησίας της γης μου. Κέρδισα. Και ορίστε το μάθημα που πλήρωσα ακριβά για να μάθω: το μόνο πράγμα που διαχωρίζει μια επενδύσιμη Ανατολική Ευρώπη από μια μη επενδύσιμη είναι η ιδιότητα του μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι ο φύλακας του κράτους δικαίου σε μια κατά τα άλλα άγρια Ανατολή, το πιο εύκολο μέρος στον κόσμο για να χάσει κανείς τα χρήματά του.

Αυτό είναι το πρίσμα μέσα από το οποίο βλέπω τι συμβαίνει στο νησί Σαζάν (Sazan Island).

Βλέπετε, υπήρχε μια εποχή που οι δυτικές ελίτ έβλεπαν τους εαυτούς τους ως θεματοφύλακες θεσμών, κανόνων και των τόπων με τους οποίους έρχονταν σε επαφή. Αυτό το ένστικτο εξασθενεί. Αυτό που απομένει πολύ συχνά είναι το αντανακλαστικό του Κολόμβου: να φτάνεις με θαλαμηγό, να «ανακαλύπτεις» γη που οι άνθρωποι ήδη γνωρίζουν απόλυτα καλά, και να αντιμετωπίζεις τους κανόνες ως εμπόδια που προορίζονται μόνο για όλους τους άλλους. Και μετά να έχεις τη σοφία να βγαίνεις στην κάμερα και να καυχιέσαι γι’ αυτό. Χριστέ μου. Δεν είναι να απορεί κανείς που οι Αλβανοί βρίσκονται τώρα στους δρόμους κατά χιλιάδες.

«Ήμασταν στο σκάφος ενός φίλου και σταματήσαμε για μπάνιο. Έτσι το βρήκαμε. Κολυμπήσαμε μέχρι το νησί. Κάναμε πεζοπορία, ξυπόλυτοι μέχρι την κορυφή, και απλώς μαγευτήκαμε».

Αυτό που εκείνη «βρήκε» βρίσκεται εκεί εδώ και εκατομμύρια χρόνια, στην Αδριατική, όχι στη «Μεσόγειο». Έχει όνομα. Το νησί Σαζάν βρίσκεται εκεί όπου η Αδριατική συναντά το Ιόνιο: μια πρώην στρατιωτική βάση, ιταλική και στη συνέχεια του Ψυχρού Πολέμου, συμπεριλαμβανομένης μιας σοβιετικής βάσης υποβρυχίων, μέσα σε ένα προστατευόμενο εθνικό θαλάσσιο πάρκο που είναι ανοιχτό για το κοινό από το 2017 μέσω περιηγήσεων με σκάφος από τον Αυλώνα (Vlorë). Ένα νησί γεμάτο φίδια, συμπεριλαμβανομένης της κερασφόρου οχιάς, του πιο δηλητηριώδους φιδιού της Ευρώπης. Αυτά για την ξυπόλυτη πεζοπορία.

Τίποτα δεν ανακαλύφθηκε και τίποτα δεν δικαιολογεί κανένα δικαίωμα. Το αντίθετο μάλιστα.

Αυτό που συνέβη στην πραγματικότητα είναι ότι ο Τζάρεντ Κούσνερ (Jared Kushner) ξεκίνησε να εξαργυρώσει την προσωρινή εξουσία του πεθερού του ως Προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών. Αυτό το καθεστώς δεν σημαίνει απολύτως τίποτα στην Ελβετία, με τους επτά αιώνες άμεσης δημοκρατίας και θεσμούς που κανένας ξένος δεν μπορεί να αγοράσει. Σημαίνει όμως τα πάντα για έναν αδύναμο άνθρωπο όπως ο πρωθυπουργός της Αλβανίας, Έντι Ράμα (Edi Rama), στριμωγμένος στο εσωτερικό της χώρας του, να φλερτάρει με την Ουάσιγκτον και τώρα υπό ποινική έρευνα για τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνησή του παραχώρησε αυτή τη συμφωνία. Ο Κούσνερ κατανοεί απόλυτα αυτή την ασυμμετρία. Και θέλει να την εκμεταλλευτεί. Τελεία.

Στην Αλβανία, μπορεί. Η Αλβανία είναι χρονίως γραφειοκρατική, η μακρά ουρά της κομμουνιστικής της κληρονομιάς, ένας εγχώριος σταλινισμός τόσο απόλυτος που διέκοψε τις σχέσεις του ακόμα και με τη Μόσχα και απομόνωσε τη χώρα από τον κόσμο. Αυτή η κληρονομιά είναι η ίδια που απλωνόταν, και εξακολουθεί να απλώνεται μερικές φορές, από το Σαράγεβο μέχρι τα Τίρανα, από το Βουκουρέστι μέχρι το Βελιγράδι: δεκαετίες μονοκομματικής διακυβέρνησης που εξήλωσαν τα δικαστήρια, τον τύπο και την ίδια την ιδιοκτησία, και άφησαν ένα κενό που καλύφθηκε από την προσωποπαγή εξουσία των ισχυρών ανδρών λίγων δικτυωμένων ανθρώπων. Είναι το έδαφος στο οποίο ευδοκιμεί η διαφθορά, και η μεγαλύτερη αδυναμία της Αλβανίας.

Και σε αυτό το έδαφος, σε μια από τις φτωχότερες χώρες της Ευρώπης, το προστατευόμενο καθεστώς του νησιού άλλαξε ξαφνικά τον Δεκέμβριο του 2024, τις εβδομάδες μεταξύ της εκλογικής νίκης του Τραμπ και της ορκωμοσίας του. Έτσι απλά. Ο κανόνας του δημόσιου διαγωνισμού παρακάμφθηκε. Το καθεστώς του «Στρατηγικού Επενδυτή» δόθηκε σε μια εταιρεία ειδικού σκοπού (SPV) που συνδέεται με τον Κούσνερ πριν από την ορκωμοσία: χωρίς επιχειρηματικό σχέδιο, χωρίς μελέτη σκοπιμότητας. Θαυμάσια. Επειδή η Ιβάνκα «το ανακάλυψε». Σωστά; Λάθος.

Μια τέτοια αδυναμία της χώρας μπορεί να αντιμετωπιστεί με δύο τρόπους. Ένας υπεύθυνος επενδυτής τηρεί τους κανόνες και συνδέει την τύχη του με τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη της χώρας, γιατί αυτό είναι που κάνει τις αποδόσεις βιώσιμες εξαρχής. Και αυτό θα απαιτήσει πολύ χρόνο και αρχικές επενδύσεις, με μια εξαιρετικά αβέβαιη ανταμοιβή. Αυτό ονομάζεται ανάληψη ρίσκου.

Ένας ισχυρός επενδυτής, από την άλλη πλευρά, πρόθυμος να λυγίσει τους κανόνες, όπως υποδηλώνει αυτή η συμφωνία ότι είναι ικανοποιημένη να κάνει η οικογένεια Τραμπ, βλέπει μόνο κάτι προς εκμετάλλευση.

Η επακόλουθη ζημιά είναι πολύ βαθύτερη και διαρκεί περισσότερο από μερικά ακίνδυνα μπανγκαλόουζ που χτίστηκαν χωρίς την κατάλληλη παραχώρηση. Αυτό που συμβαίνει εδώ είναι ότι ο Κούσνερ γίνεται μέρος του προβλήματος που διαβρώνει την πορεία της Αλβανίας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό είναι το πραγματικό ζήτημα εδώ. Ακριβώς όπως το ζήτημα όταν ο Τζέι Ντι Βανς (JD Vance) ταξίδεψε στην Ευρώπη και έκανε ανοιχτά εκστρατεία υπέρ ανελεύθερων πολιτικών, κάνοντας παράλληλα κήρυγμα στους Ευρωπαίους για τη δημοκρατία. Ποιοι νομίζουν ότι είναι αυτοί οι άνθρωποι; Φύλακες της δημοκρατίας;

Σκεφτείτε πώς μοιάζει στην πραγματικότητα η πορεία της Αλβανίας αυτή τη στιγμή. Τα Βαλκάνια, όπως και μεγάλο μέρος της μετακομμουνιστικής Ευρώπης, είναι χρονίως διεφθαρμένα. Αλλά είναι επίσης γεμάτα από ανθρώπους που παλεύουν να στρέψουν τις χώρες τους προς κάτι καλύτερο, και η ένταξη στην ΕΕ είναι το πιο ισχυρό εργαλείο που διαθέτουν. Επιβάλλει το μόνο πράγμα που αναπτύσσει πραγματικά μια χώρα: προβλέψιμους κανόνες, ασφαλή ιδιοκτησία, συμβόλαια που ισχύουν και την αξιόπιστη πεποίθηση ότι οι ίδιοι κανόνες ισχύουν για όλους.

Αυτή η πεποίθηση είναι που έφερε το μεγάλο κύμα επενδύσεων στην Πολωνία. Η απουσία της είναι ο λόγος για τον οποίο η Ρουμανία και η Βουλγαρία παρέμειναν υπό ειδική παρακολούθηση για χρόνια μετά την ένταξή τους. Το κράτος δικαίου που τελικά ίσχυσε σε εκείνη την αίθουσα δικαστηρίου του Βουκουρεστίου και με έσωσε, υπάρχει επειδή η ιδιότητα του μέλους το ανάγκασε να γεννηθεί. Οι Βρυξέλλες έμαθαν το μάθημα. Σήμερα η διεύρυνση λειτουργεί στη βάση των «θεμελιωδών αρχών πρώτα» (fundamentals first).

Αυτό είναι ακριβώς το σημείο στο οποίο βρίσκεται η Αλβανία.

Τον περασμένο μήνα έγινε μόλις η δεύτερη υποψήφια χώρα μετά το Μαυροβούνιο που πέρασε αυτά τα ορόσημα του κράτους δικαίου, με τον ίδιο τον επίτροπο διεύρυνσης της ΕΕ να περιγράφει την SPAK, την ίδια την εισαγγελία που ερευνά τώρα αυτή τη συμφωνία, ως τον «πιο αξιόπιστο θεσμό» της χώρας. Η παραχώρηση εμπίπτει ακριβώς στα κεφάλαια που κρίνουν την ένταξη: το δικαστικό σώμα, τη δικαιοσύνη και τις δημόσιες συμβάσεις. Επομένως, αυτό δεν είναι ένα δευτερεύον ζήτημα για το ευρωπαϊκό μέλλον της Αλβανίας. Είναι μια άμεση δοκιμασία του.

Και γι’ αυτό, αυτό δεν βοηθάει. Κάνει το αντίθετο. Μια και μόνο οικογένεια που συνδέεται με την προεδρία των Ηνωμένων Πολιτειών, δείχνοντας ότι οι κανόνες λυγίζουν κατά παραγγελία, διαβρώνει το μοναδικό περιουσιακό στοιχείο που μια φτωχή χώρα δεν έχει την πολυτέλεια να χάσει: την πεποίθηση, που κερδίζεται με κόπο και χάνεται εύκολα, ότι οι κανόνες είναι πραγματικοί.

Μετά, αυτοί οι ίδιοι άνθρωποι έχουν το θράσος (chutzpah) να παραπονιούνται για τη διαφθορά στην Ανατολική Ευρώπη και να κάνουν κήρυγμα στον κόσμο για την αμερικανική εξαιρετικότητα. Είναι όλο τόσο βαθιά λάθος. Και μην απατάστε, διαβρώνει και τις δικές μας δημοκρατίες, έστω και ελάχιστα.

Οι χιλιάδες στους δρόμους των Τιράνων το καταλαβαίνουν όλο αυτό ενστικτωδώς. Δεν διαμαρτύρονται για ένα θέρετρο. Υπερασπίζονται το μοναδικό πράγμα που δίνει στη χώρα τους μέλλον και ελπίδα: το κράτος δικαίου που εφαρμόζεται εξίσου για όλους.

And μην κάνετε λάθος για το ποιοι είναι οι γενναίοι. Δεν βρίσκονται σε θαλαμηγό. Βρίσκονται στους δρόμους των Τιράνων και μέσα στην SPAK, επειδή στην Αλβανία, το να πατάς τα πόδια των ισχυρών γίνεται με τη γνώση ότι ο κίνδυνος είναι πραγματικός. Η αντιμετώπιση της ριζωμένης διαφθοράς στα Βαλκάνια έχει κοστίσει σε εισαγγελείς, δικαστές και δημοσιογράφους τη ζωή τους. Αυτό είναι το ζήτημα εδώ, κυρίες και κύριοι!

Αμφιβάλλω αν η Ιβάνκα χάνει τον ύπνο της για οτιδήποτε από όλα αυτά. Η ανησυχία της είναι να κλείσει τη συμφωνία όσο ο πατέρας της παραμένει στο αξίωμα. Και σε ένα τόσο στενό χρονοδιάγραμμα, ένας δημόσιος διαγωνισμός, τον οποίο θα μπορούσαν κάλλιστα να είχαν κερδίσει δίκαια, γίνεται ενόχληση παρά δικλείδα ασφαλείας.

Αυτή είναι η διαφορά ανάμεσα σε έναν θεματοφύλακα του καπιταλισμού και της δημοκρατίας όπως ο Γουόρεν Μπάφετ (Warren Buffett) και ο αείμνηστος Τσάρλι Μάνγκερ (Charlie Munger) και σε έναν πρωτόγονο άρπαγα γης χωρίς κανέναν ηθικό γνώμονα και ακεραιότητα.

Gavdos Seafront Collective: Ένα τραγούδι για τη Γαύδο που “γράφτηκε πριν πολλά χρόνια σε ένα μπαλκόνι του Λαυρακά”

H Gavdos Seafront Collective ανέβασε ένα τραγούδι που σύμφωνα με όσα αναφέρεται “γράφτηκε πριν πολλά χρόνια σε ένα μπαλκόνι του Λαυρακά και χθες τραγουδήθηκε για μία ακόμη φορά σε ένα άλλο.” Το τραγούδι είναι βασισμενο στο “Στην Αρχη Των Τραγουδιων” των Νίκου Ξυδάκη και Ελευθερίας Αρβανιτάκη

Σε σχετικό κείμενο αναφέρεται ότι:

“Στους αμμόλοφους της Γαύδου αυτό που βρήκαμε είναι κάτι πολύτιμο και μοναδικό. Κάτι που έχει μεταλλαχθεί τόσο που έχουμε αρχίσει να το ξεχνάμε.

Βρήκαμε μια φύση ανέγγιχτη και άγρια. Δάση και θάλασσες απείραχτες από τον άνθρωπο. Βρήκαμε κάτι ενιαίο και άχρονο που μυρίζει θυμάρι. Βρήκαμε έναν παράδεισο για να χωρέσουμε για λίγο ή πολύ, κόντρα στο ζόφο και τη σύνθλιψη των αστικών ζωών μας. Βρήκαμε μια ανακούφιση που είναι σαν αγκαλιά, έναν τρόπο να ερχόμαστε ξανά σε επαφή με τον εαυτό μας μόλις πατάμε το πόδι μας στην αμμουδιά της.

Έχουμε δεθεί με τη Γαύδο σε ένα βαθμό που είναι δύσκολο να το στριμώξεις σε λέξεις, όπως όταν προσπαθείς να περιγράψεις τι είναι αγάπη ή τι είναι έρωτας. Αποκτήσαμε μια σχέση μαζί της που παρόλο που δεν γεννηθήκαμε εκεί, είναι σαν σχέση καταγωγής, σαν να ήταν ο τόπος που μας γέννησε και πάντα μας περιμένει να επιστρέψουμε.

Όλο αυτό είναι κάτι που όταν το έχεις γνωρίσει, είναι αδύνατο να το αφήσεις να χαθεί. Είναι ένας τόπος για τον οποίο θα κάνουμε το παν ώστε να παραμείνει ανοιχτός και φιλόξενος για όλους όσους ονειρεύονται και δημιουργούν στα μπαλκόνια του, για όσο μας αντέξει ακόμα αυτή η Γη. Οτιδήποτε το απειλεί, για μας είναι κάτι που μας καλεί να ενωθούμε και να σταθούμε απέναντι του με ό,τι έχουμε, ακόμα κι αν είμαστε γυμνοί απέναντι στο πάνοπλο. Αυτό μας έμαθε η Γαύδος και αυτό θα υπερασπιστούμε.

Γιατί στον παράλογο τούτο κόσμο, το μόνο λογικό είναι να έχουμε η μία τον άλλον.”

Βίντεο: Στέλιος Μανταδάκης @worknpurpose Ηχοληψία: Θάνος Πέτρου Διασκεύη-Ενορχήστρωση: Ερμής Τζιώτης

Ακούστε το τραγούδι:

NBC: Το Πεντάγωνο ανέβασε την απειλή για ισραηλινή κατασκοπεία κατά των ΗΠΑ στο ανώτατο επίπεδο, λένε πηγές

Το Πεντάγωνο ανησυχεί όλο και περισσότερο για την κλιμάκωση της κατασκοπείας του Ισραήλ κατά των ΗΠΑ, ανεβάζοντας πρόσφατα το επίπεδο απειλής αντικατασκοπείας από τον κορυφαίο σύμμαχο της Αμερικής στη Μέση Ανατολή στο υψηλότερο επίπεδο, σύμφωνα με δύο Αμερικανούς αξιωματούχους και έναν πρώην αξιωματούχο των ΗΠΑ.

Η Υπηρεσία Πληροφοριών Άμυνας (DIA) του Πενταγώνου εξέδωσε τις τελευταίες εβδομάδες τη νέα αξιολόγηση απειλής αντικατασκοπείας εν μέσω αυξανόμενων εντάσεων μεταξύ του Ισραήλ και των ΗΠΑ σχετικά με την πορεία που πρέπει να ακολουθηθεί στον πόλεμο με το Ιράν, δήλωσαν οι αξιωματούχοι. Ανέφεραν ότι η DIA ανάρτησε ένα εσωτερικό μήνυμα, το οποίο είδε ένας από τους νυν αξιωματούχους, το οποίο ανέβασε το επίπεδο για το Ισραήλ σε «κρίσιμο».

Ο χαρακτηρισμός αυτός απορρέει από ανησυχίες εντός του Πενταγώνου ότι το Ισραήλ καταβάλλει ιδιαίτερη προσπάθεια να παρακολουθεί κορυφαίους αξιωματούχους των ΗΠΑ προκειμένου να λάβει πληροφορίες σχετικά με τις εσωτερικές διαβουλεύσεις και τη λήψη αποφάσεων της κυβέρνησης Τραμπ (Trump) για τις συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή, δήλωσαν οι αξιωματούχοι.

Η αξιολόγηση της DIA περιλαμβάνει ένα έγγραφο επτά σελίδων και διαθέτει ένα διάγραμμα, σύμφωνα με έναν από τους νυν αξιωματούχους των ΗΠΑ. Το έγγραφο αναφέρει ότι η αξιολόγηση για το Ισραήλ είναι ότι η ικανότητά του να διεξάγει ανθρώπινη κατασκοπεία (human espionage) και τεχνική συλλογή πληροφοριών βρίσκεται σε «κρίσιμο επίπεδο», σύμφωνα με τον αξιωματούχο. Προσδιορίζει επίσης μια σειρά από συγκεκριμένα περιστατικά που ενέτειναν τις ανησυχίες των ΗΠΑ, δήλωσε ο αξιωματούχος.

Οι Επίσημες Τοποθετήσεις

Εκπρόσωπος της ισραηλινής πρεσβείας στην Ουάσιγκτον δήλωσε σε ανακοίνωσή του ότι είναι «εντελώς ψευδές» ότι το Ισραήλ κατασκοπεύει τις ΗΠΑ.

«Το Ισραήλ δεν συλλέγει πληροφορίες για αμερικανικές οντότητες, πόσο μάλλον για αξιωματούχους της κυβέρνησης των ΗΠΑ», δήλωσε ο εκπρόσωπος. «Οι προσπάθειες συλλογής πληροφοριών του Ισραήλ στρέφονται κατά των εχθρών του, όχι των συμμάχων του. Οποιοιδήποτε ισχυρισμοί για το αντίθετο είναι είτε παραπληροφορημένοι είτε πολιτικά υποκινούμενοι».

Το Πεντάγωνο αρνήθηκε να σχολιάσει.

Αξιωματούχος του Λευκού Οίκου ανέφερε σε δήλωσή του:

«Ολόκληρη αυτή η ιστορία είναι ψευδής και προέρχεται από κάποιον που δεν έχει καμία γνώση για το τι συμβαίνει».

Το Γραφείο του Διευθυντή της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών (ODNI), το οποίο επιβλέπει όλες τις υπηρεσίες πληροφοριών των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένης της DIA, δεν ανταποκρίθηκε σε αίτημα για σχολιασμό.

Πέρα από την Αναμενόμενη Κατασκοπεία

Αν και είναι σύνηθες για συμμάχους και αντιπάλους σε όλο τον κόσμο να κατασκοπεύουν ο ένας τον άλλον, οι νυν και πρώην αξιωματούχοι των ΗΠΑ δήλωσαν ότι οι πρόσφατες προσπάθειες του Ισραήλ έχουν προχωρήσει πολύ πέρα από την τυπική και αναμενόμενη κατασκοπεία. Οι αξιωματούχοι δεν γνώριζαν αν ένα συγκεκριμένο περιστατικό πυροδότησε την απόφαση της DIA να αυξήσει το επίπεδο απειλής αντικατασκοπείας.

Ο αυξημένος συναγερμός έρχεται καθώς ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ και ο Ισραηλινός Πρωθυπουργός Μπενιαμίν Νετανιάχου (Benjamin Netanyahu) έχουν συγκρουστεί για τον πόλεμο με το Ιράν και τις στρατιωτικές επιχειρήσεις του Ισραήλ στον Λίβανο, συμπεριλαμβανομένης μιας τεταμένης τηλεφωνικής συνομιλίας την περασμένη εβδομάδα, μετέδωσε το NBC News. Ο Τραμπ παραδέχθηκε στη συνέχεια στους δημοσιογράφους ότι αποκάλεσε τον Νετανιάχου «τρελό» κατά τη διάρκεια της κλήσης, καθώς πληθαίνουν τα ερωτήματα σχετικά με το αν οι στόχοι των δύο χωρών στη Μέση Ανατολή αρχίζουν να αποκλίνουν σημαντικά.

Από τότε που επιτεύχθηκε μια συμφωνία κατάπαυσης του πυρός στις αρχές Απριλίου, ο Τραμπ επιδιώκει μια διπλωματική συμφωνία με το Ιράν για τον τερματισμό του πολέμου που το Ισραήλ και οι ΗΠΑ ξεκίνησαν στις 28 Φεβρουαρίου. Το Ισραήλ έχει εκφράσει δημόσια σκεπτικισμό για το αν το Ιράν θα τηρούσε οποιαδήποτε διαπραγματευόμενη συμφωνία. Ο Νετανιάχου έχει πιέσει για την επανάληψη των βομβαρδισμών κατά του Ιράν και διαφώνησε με τον Τραμπ, ο οποίος του άσκησε πίεση να περιορίσει τις επιθέσεις κατά της Χεζμπολάχ στον Λίβανο, σύμφωνα με δυτικούς αξιωματούχους.

Το Ισραήλ ενδιαφέρεται έντονα για το αν ο Τραμπ θα αποφασίσει να επαναλάβει τις μεγάλες πολεμικές επιχειρήσεις κατά του Ιράν ή να τερματίσει τη σύγκρουση, δήλωσαν οι νυν και πρώην αξιωματούχοι των ΗΠΑ καθώς και εξωτερικοί εμπειρογνώμονες.

Επιπτώσεις στις Μετακινήσεις και Ιστορικό Υπόβαθρο

Το πιο πρακτικό αποτέλεσμα για το Πεντάγωνο είναι ότι οι αξιωματούχοι των ΗΠΑ θα επιδεικνύουν ιδιαίτερη προσοχή όταν ταξιδεύουν στο Ισραήλ ή όταν συναντώνται με Ισραηλινούς αξιωματούχους, δήλωσαν οι νυν και πρώην αξιωματούχοι των ΗΠΑ. Ανέφεραν ότι δεν φαίνεται να υπάρχει κανένας αντίκτυπος στην ανταλλαγή πληροφοριών υψηλού επιπέδου που πραγματοποιείται σε καθημερινή βάση μεταξύ των δύο χωρών, ιδιαίτερα σε σχέση με τον πόλεμο του Ιράν.

«Οι ΗΠΑ λαμβάνουν ήδη επιπλέον προφυλάξεις όταν επισκέπτονται το Ισραήλ», δήλωσε ένας από τους νυν αξιωματούχους των ΗΠΑ. «Είναι πασίγνωστο ότι συλλέγουν πληροφορίες με επιθετικό τρόπο».

Οι ΗΠΑ, όπως και άλλες χώρες, διατηρούν περίπλοκους μηχανισμούς αντικατασκοπείας ή «κυνηγών κατασκόπων» (spy catcher) για την πρόληψη και τον εντοπισμό της κατασκοπείας από ξένους αντιπάλους καθώς και από συμμάχους και εταίρους, επιδιώκοντας να διασφαλίσουν τα κρατικά μυστικά και να παρακολουθούν απόπειρες στρατολόγησης ή εξαναγκασμού Αμερικανών αξιωματούχων. Βάσει της νομοθεσίας των ΗΠΑ, το FBI έχει τον ηγετικό ρόλο στις προσπάθειες αντικατασκοπείας, αλλά σε αυτές εμπλέκονται επίσης μια σειρά από κυβερνητικές υπηρεσίες και ο στρατός.

Σύμφωνα με νυν και πρώην διπλωμάτες και πρώην αξιωματούχους εθνικής ασφάλειας, το Ισραήλ έχει εδώ και χρόνια τη φήμη της επιθετικής κατασκοπείας ακόμα και κατά των ΗΠΑ, του στενότερου συμμάχου του. Πρόκειται για μια πρακτική που εδώ και καιρό εγείρει ανησυχίες μεταξύ των αξιωματούχων εθνικής ασφάλειας και διπλωματίας, και οι αξιωματούχοι πληροφοριών των ΗΠΑ παρακολουθούν στενά το ζήτημα, σύμφωνα με εμπειρογνώμονες και τους νυν και πρώην αξιωματούχους των ΗΠΑ.

Κορυφαίοι αξιωματούχοι των ΗΠΑ λαμβάνουν συχνά επιπλέον μέτρα προστασίας όταν ταξιδεύουν στο Ισραήλ, χρησιμοποιώντας μερικές φορές τηλέφωνα και υπολογιστές μίας χρήσης (burner phones/computers) και επιδεικνύοντας εξαιρετική προσοχή όταν μιλούν σε δωμάτια ξενοδοχείων κατά τη διάρκεια επίσημων ταξιδιών, δήλωσαν οι νυν και πρώην αξιωματούχοι των ΗΠΑ και εμπειρογνώμονες.

Το Ισραήλ διαθέτει «μια υπερ-επιθετική υπηρεσία πληροφοριών», δήλωσε η Έμιλι Χάρντινγκ (Emily Harding), αντιπρόεδρος του Τμήματος Άμυνας και Ασφάλειας και διευθύντρια του προγράμματος πληροφοριών, εθνικής ασφάλειας και τεχνολογίας στο Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Σπουδών (CSIS), μια δεξαμενή σκέψης στην Ουάσιγκτον. «Ενδιαφέρονται εξαιρετικά για το τι σχεδιάζουμε», δήλωσε η Χάρντινγκ για τους Ισραηλινούς.

Στην δεκαετία του 1980, η κατασκοπεία από το Ισραήλ προκάλεσε ρήξη με την Ουάσιγκτον, με τον αναλυτή πληροφοριών του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ Τζόναθαν Πόλαρντ (Jonathan Pollard) να εκτίει 30 χρόνια φυλάκισης αφού διαπιστώθηκε ότι είχε πουλήσει βαλίτσες με άκρως απόρρητα έγγραφα στο Ισραήλ.

Οι ΗΠΑ κατασκοπεύουν επίσης τους συμμάχους τους και επιδιώκουν να συλλέγουν πληροφορίες για ξένους εταίρους, όπως αποδείχθηκε το 2013 από τις διαρροές του συμβούλου πληροφοριών Έντουαρντ Σνόουντεν (Edward Snowden). Εκείνες οι διαρροές έδειξαν ότι οι ΗΠΑ παρακολουθούσαν Ευρωπαίους ηγέτες, συμπεριλαμβανομένου του κινητού τηλεφώνου της τότε καγκελαρίου της Γερμανίας Άνγκελα Μέρκελ (Angela Merkel), προκαλώντας οργή στο Βερολίνο.

Οι ΗΠΑ και το Ισραήλ παραμένουν στενοί σύμμαχοι, και οι υπηρεσίες πληροφοριών των δύο χωρών έχουν σφυρηλατήσει μια στενή σχέση εργασίας εδώ και δεκαετίες. Ωστόσο, οι ανησυχίες για πιθανή ισραηλινή κατασκοπεία σε μια τόσο ευαίσθητη στιγμή —όταν οι δύο κυβερνήσεις δεν συμφωνούν πλήρως σχετικά με τον πόλεμο με το Ιράν— εγκυμονούν τον κίνδυνο να υπονομεύσουν την εμπιστοσύνη μεταξύ των δύο χωρών, δήλωσαν δύο επιπλέον πρώην αξιωματούχοι των ΗΠΑ.

nbcnews.com