23.2 C
Chania
Κυριακή, 28 Ιουνίου, 2026

Όταν οι αστρονομικές αυξήσεις στους μισθούς των αρχιερέων (λίγο πριν τις εκλογές) προκαλούν το κοινό αίσθημα

Του Δημήτρη Πολιτάκη

«ΠΑΙΔΙΑ  ΑΡΑΖΕΤΕ;» ρωτάει τους θεατές του – το ψηφιακό ποιμνίο – στην εισαγωγή ενός από τα βίντεο που εδρεύουν στο κανάλι του στο YouTubeο Πατέρας Διονύσιος Ταμπάκης, ο 53χρονος  εφημέριος από το Ναύπλιο που έχει γίνει «viral» προσφάτως λόγω της αποθεωτικής αναγνώρισης που (δικαίως, ως έναν βαθμό) γνωρίζουν οι μουσικές του εξερευνήσεις από «ψαγμένα» και «εκλεκτικά» και εν πάση περιπτώσει έγκυρα μουσικά μέσα όπως το Pitchfork και το Wire. Η μουσική είναι αρκετή για τους ξένους θαυμαστές του Έλληνα κληρικού με τις εντυπωσιακές δεξιότητες, τόσο ως παίκτης όσο και ως παραγωγός, χάνουν όμως κάτι από το πνεύμα και τις ατάκες του κηρύγματός του. «Αράζω, άρα ζω», συνεχίζει στο βίντεο, κρατώντας την ηλεκτρική κιθάρα του. «…Ας έχουμε λοιπόν το ωραίο άραγμα, τον αγώνα δίχως αγωνία. Η αγωνία στη γωνία».

Οι μισθοί μοιάζουν ιλιγγιώδεις για τον μέσο πολίτη της φτωχότερης χώρας της Ευρώπης ο οποίος ακούει διαρκώς ότι «δεν υπάρχουν δημοσιονομικά περιθώρια», ασχέτως αν πάντα, για κάποιους, με κάποιο τρόπο, «λεφτά υπάρχουν», όπως φαίνεται.

Ο π. Διονύσιος Ταμπάκης είναι έγγαμος και πατέρας τριών παιδιών, συνεπώς δεν πληροί τις «μοναστικές» προϋποθέσεις για καριέρα στην ανώτερη ιεραρχία, για την οποία κυριολεκτικά μπήκε «η αγωνία στη γωνία» μετά από την εκτόξευση των μισθών των Αρχιερέων και των Μητροπολιτών στη στρατόσφαιρα (γύρω στα 4.500 ευρώ μηνιαίως, μικτά), όπως προβλέπει το νομοσχέδιο «για την ενεργειακή κρίση και την ενίσχυση οικογενειών και ευπαθών ομάδων». Σε κάποιες περιπτώσεις, οι αυξήσεις ξεπερνάνε το 100%, προκειμένου, σύμφωνα με το «τεχνικό»  σκεπτικό της απόφασης, να εξισωθεί μισθολογικά η ηγεσία της Εκκλησίας με τους ανώτατους κρατικούς λειτουργούς που φέρουν αντίστοιχες θέσεις.

Σύμφωνα με ένα άλλο σκεπτικό, είναι ένας τρόπος αναγνώρισης της επιρροής του κλήρου ενόψει προεκλογικής περιόδου, ίσως και μια απόπειρα πολιτικής χειραγώγησης της εκκλησιαστικής ιεραρχίας που ξαφνικά βρίσκεται αντιμέτωπη με το κοινό αίσθημα. Οι μισθοί μοιάζουν ιλιγγιώδεις για τον μέσο πολίτη της φτωχότερης χώρας της Ευρώπης ο οποίος ακούει διαρκώς ότι «δεν υπάρχουν δημοσιονομικά περιθώρια», ασχέτως αν πάντα, για κάποιους, με κάποιο τρόπο, «λεφτά υπάρχουν», όπως φαίνεται. Ακόμα περισσότερο, όταν πρόκειται για ανθρώπους όπως οι Μητροπολίτες και οι Αρχιεπίσκοποι, οι οποίοι, εκτός από όλες τα άλλα περονόμια που τους προσφέρει η ιδιότητά τους ως τοπικοί CEO της «Εκκλησίας Α.Ε.», έχουν πλέον έναν παχυλό (κρατικό) μισθό μόνο για τον εαυτό τους. «Ντυμένοι στα μαλάματα κι επίσημοι κι ωραίοι» που έλεγε κι ο Βάρναλης. Το άλμπουμ του Πατέρα Διονύσιου Ταμπάκη λέγεται “Paradise Metal” αλλά εδώ πρόκειται μάλλον για τον «παράδεισο του εργένη».

Δύσκολο να ξεχάσει κανείς επίσης ότι κάποιοι από τους ανθρώπους αυτούς έχουν εξαπολύσει τόνους (αντιχριστιανικής) ρητορικής μίσους και έχουν σιγοντάρει ή ενορχηστρώσει ποικίλες εκστρατείες κατά των αμβλώσεων, των ομόφυλων γάμων, των υιοθεσιών, των εμβολίων, των εκδηλώσεων pride, του woke, των ψηφιακών ταυτοτήτων και των προσωπικών αριθμών. Κατ’ αναλογία πληθυσμού, η Ελλάδα είναι μία από τις ευρωπαϊκές χώρες με τον υψηλότερο αριθμό κληρικών και όλοι λίγο-πολύ, πιστοί και «δύσπιστοι», έχουμε κατά καιρούς πετύχει εξαίρετες περιπτώσεις ιερωμένων που αποτελούν ζωντανή διαφήμιση για τον «λόγο του Θεού». Αυτοί δεν περιλαμβάνονται στις αστρονομικές αυξήσεις που προβλέπει το νέο νομοσχέδιο για τους ανωτέρους τους. Σε ένα άλλο επίπεδο όμως, πιο πνευματικό και πιο χριστιανικό, η «συμπεριληπτική» τους φωνή και το ανθρωπιστικό τους κάλεσμα είναι αυτά που κρατάνε το οικοδόμημα όρθιο.

lifo.gr

Ο Αλεξάντερ Στάχελ για το “σύνδρομο του Κολόμπου”: Όταν οι ελίτ ανακαλύπτουν αυτό που υπάρχει για χιλιάδες χρόνια για τους “ιθαγενείς’

Το παρακάτω κείμενο είναι του Alexander Stahel επενδυτή. Εργάστηκε για χρόνια στην επενδυτική εταιρεία Babcock & Brown, όπου ασχολήθηκε εκτενώς με την αγορά ακινήτων και γης στην Ανατολική Ευρώπη. Πιστεύει ακράδαντα ότι η ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ο μοναδικός πραγματικός εγγυητής του κράτους δικαίου, των σταθερών κανόνων και της ασφάλειας των επενδύσεων στις χώρες της πρώην κομμουνιστικής Ανατολικής Ευρώπης.

Είναι εξαιρετικά επικριτικός απέναντι στον Τζάρεντ Κούσνερ και την Ιβάνκα Τραμπ, κατηγορώντας τους ότι χρησιμοποιούν την πολιτική επιρροή της οικογένειάς τους και τις αδυναμίες της κυβέρνησης του Έντι Ράμα για να παρακάμψουν τους νόμους, τα προστατευόμενα περιβαλλοντικά καθεστώτα και τους δημόσιους διαγωνισμούς.

Θαυμάζει τις παραδοσιακές ελίτ του θεσμικού καπιταλισμού (φέρνοντας ως παράδειγμα τον Γουόρεν Μπάφετ και τον Τσάρλι Μάνγκερ) που επενδύουν – όπως λέει αυτός – μακροπρόθεσμα για να αναπτύξουν μια χώρα, και καταδικάζει όσους επιδεικνύουν «αποικιοκρατική» νοοτροπία και προβαίνουν σε επιθετικές αρπαγές γης χωρίς ηθικό γνώμονα.

Ακολουθεί το κείμενό του:

Αμφιβάλλω για την πεζοπορία με γυμνά πόδια. Δεν είμαι οπαδός του συνδρόμου του Χριστόφορου Κολόμβου, και τυχαίνει να θαυμάζω τις ελίτ που αναπτύσσουν μια χώρα αντί να την εκμεταλλεύονται. Επιτρέψτε μου λοιπόν να εξηγήσω τι πραγματικά συμβαίνει εδώ.

Ασχολήθηκα, μεταξύ άλλων, με ακίνητα σε όλη την Ανατολική Ευρώπη κατά τη διάρκεια των χρόνων μου στην Babcock & Brown, και πέρασα το μεγαλύτερο μέρος μιας δεκαετίας δίνοντας δικαστικό αγώνα στη Ρουμανία εναντίον ανθρώπων που προσπάθησαν να καταπατήσουν τον τίτλο ιδιοκτησίας της γης μου. Κέρδισα. Και ορίστε το μάθημα που πλήρωσα ακριβά για να μάθω: το μόνο πράγμα που διαχωρίζει μια επενδύσιμη Ανατολική Ευρώπη από μια μη επενδύσιμη είναι η ιδιότητα του μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι ο φύλακας του κράτους δικαίου σε μια κατά τα άλλα άγρια Ανατολή, το πιο εύκολο μέρος στον κόσμο για να χάσει κανείς τα χρήματά του.

Αυτό είναι το πρίσμα μέσα από το οποίο βλέπω τι συμβαίνει στο νησί Σαζάν (Sazan Island).

Βλέπετε, υπήρχε μια εποχή που οι δυτικές ελίτ έβλεπαν τους εαυτούς τους ως θεματοφύλακες θεσμών, κανόνων και των τόπων με τους οποίους έρχονταν σε επαφή. Αυτό το ένστικτο εξασθενεί. Αυτό που απομένει πολύ συχνά είναι το αντανακλαστικό του Κολόμβου: να φτάνεις με θαλαμηγό, να «ανακαλύπτεις» γη που οι άνθρωποι ήδη γνωρίζουν απόλυτα καλά, και να αντιμετωπίζεις τους κανόνες ως εμπόδια που προορίζονται μόνο για όλους τους άλλους. Και μετά να έχεις τη σοφία να βγαίνεις στην κάμερα και να καυχιέσαι γι’ αυτό. Χριστέ μου. Δεν είναι να απορεί κανείς που οι Αλβανοί βρίσκονται τώρα στους δρόμους κατά χιλιάδες.

«Ήμασταν στο σκάφος ενός φίλου και σταματήσαμε για μπάνιο. Έτσι το βρήκαμε. Κολυμπήσαμε μέχρι το νησί. Κάναμε πεζοπορία, ξυπόλυτοι μέχρι την κορυφή, και απλώς μαγευτήκαμε».

Αυτό που εκείνη «βρήκε» βρίσκεται εκεί εδώ και εκατομμύρια χρόνια, στην Αδριατική, όχι στη «Μεσόγειο». Έχει όνομα. Το νησί Σαζάν βρίσκεται εκεί όπου η Αδριατική συναντά το Ιόνιο: μια πρώην στρατιωτική βάση, ιταλική και στη συνέχεια του Ψυχρού Πολέμου, συμπεριλαμβανομένης μιας σοβιετικής βάσης υποβρυχίων, μέσα σε ένα προστατευόμενο εθνικό θαλάσσιο πάρκο που είναι ανοιχτό για το κοινό από το 2017 μέσω περιηγήσεων με σκάφος από τον Αυλώνα (Vlorë). Ένα νησί γεμάτο φίδια, συμπεριλαμβανομένης της κερασφόρου οχιάς, του πιο δηλητηριώδους φιδιού της Ευρώπης. Αυτά για την ξυπόλυτη πεζοπορία.

Τίποτα δεν ανακαλύφθηκε και τίποτα δεν δικαιολογεί κανένα δικαίωμα. Το αντίθετο μάλιστα.

Αυτό που συνέβη στην πραγματικότητα είναι ότι ο Τζάρεντ Κούσνερ (Jared Kushner) ξεκίνησε να εξαργυρώσει την προσωρινή εξουσία του πεθερού του ως Προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών. Αυτό το καθεστώς δεν σημαίνει απολύτως τίποτα στην Ελβετία, με τους επτά αιώνες άμεσης δημοκρατίας και θεσμούς που κανένας ξένος δεν μπορεί να αγοράσει. Σημαίνει όμως τα πάντα για έναν αδύναμο άνθρωπο όπως ο πρωθυπουργός της Αλβανίας, Έντι Ράμα (Edi Rama), στριμωγμένος στο εσωτερικό της χώρας του, να φλερτάρει με την Ουάσιγκτον και τώρα υπό ποινική έρευνα για τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνησή του παραχώρησε αυτή τη συμφωνία. Ο Κούσνερ κατανοεί απόλυτα αυτή την ασυμμετρία. Και θέλει να την εκμεταλλευτεί. Τελεία.

Στην Αλβανία, μπορεί. Η Αλβανία είναι χρονίως γραφειοκρατική, η μακρά ουρά της κομμουνιστικής της κληρονομιάς, ένας εγχώριος σταλινισμός τόσο απόλυτος που διέκοψε τις σχέσεις του ακόμα και με τη Μόσχα και απομόνωσε τη χώρα από τον κόσμο. Αυτή η κληρονομιά είναι η ίδια που απλωνόταν, και εξακολουθεί να απλώνεται μερικές φορές, από το Σαράγεβο μέχρι τα Τίρανα, από το Βουκουρέστι μέχρι το Βελιγράδι: δεκαετίες μονοκομματικής διακυβέρνησης που εξήλωσαν τα δικαστήρια, τον τύπο και την ίδια την ιδιοκτησία, και άφησαν ένα κενό που καλύφθηκε από την προσωποπαγή εξουσία των ισχυρών ανδρών λίγων δικτυωμένων ανθρώπων. Είναι το έδαφος στο οποίο ευδοκιμεί η διαφθορά, και η μεγαλύτερη αδυναμία της Αλβανίας.

Και σε αυτό το έδαφος, σε μια από τις φτωχότερες χώρες της Ευρώπης, το προστατευόμενο καθεστώς του νησιού άλλαξε ξαφνικά τον Δεκέμβριο του 2024, τις εβδομάδες μεταξύ της εκλογικής νίκης του Τραμπ και της ορκωμοσίας του. Έτσι απλά. Ο κανόνας του δημόσιου διαγωνισμού παρακάμφθηκε. Το καθεστώς του «Στρατηγικού Επενδυτή» δόθηκε σε μια εταιρεία ειδικού σκοπού (SPV) που συνδέεται με τον Κούσνερ πριν από την ορκωμοσία: χωρίς επιχειρηματικό σχέδιο, χωρίς μελέτη σκοπιμότητας. Θαυμάσια. Επειδή η Ιβάνκα «το ανακάλυψε». Σωστά; Λάθος.

Μια τέτοια αδυναμία της χώρας μπορεί να αντιμετωπιστεί με δύο τρόπους. Ένας υπεύθυνος επενδυτής τηρεί τους κανόνες και συνδέει την τύχη του με τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη της χώρας, γιατί αυτό είναι που κάνει τις αποδόσεις βιώσιμες εξαρχής. Και αυτό θα απαιτήσει πολύ χρόνο και αρχικές επενδύσεις, με μια εξαιρετικά αβέβαιη ανταμοιβή. Αυτό ονομάζεται ανάληψη ρίσκου.

Ένας ισχυρός επενδυτής, από την άλλη πλευρά, πρόθυμος να λυγίσει τους κανόνες, όπως υποδηλώνει αυτή η συμφωνία ότι είναι ικανοποιημένη να κάνει η οικογένεια Τραμπ, βλέπει μόνο κάτι προς εκμετάλλευση.

Η επακόλουθη ζημιά είναι πολύ βαθύτερη και διαρκεί περισσότερο από μερικά ακίνδυνα μπανγκαλόουζ που χτίστηκαν χωρίς την κατάλληλη παραχώρηση. Αυτό που συμβαίνει εδώ είναι ότι ο Κούσνερ γίνεται μέρος του προβλήματος που διαβρώνει την πορεία της Αλβανίας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό είναι το πραγματικό ζήτημα εδώ. Ακριβώς όπως το ζήτημα όταν ο Τζέι Ντι Βανς (JD Vance) ταξίδεψε στην Ευρώπη και έκανε ανοιχτά εκστρατεία υπέρ ανελεύθερων πολιτικών, κάνοντας παράλληλα κήρυγμα στους Ευρωπαίους για τη δημοκρατία. Ποιοι νομίζουν ότι είναι αυτοί οι άνθρωποι; Φύλακες της δημοκρατίας;

Σκεφτείτε πώς μοιάζει στην πραγματικότητα η πορεία της Αλβανίας αυτή τη στιγμή. Τα Βαλκάνια, όπως και μεγάλο μέρος της μετακομμουνιστικής Ευρώπης, είναι χρονίως διεφθαρμένα. Αλλά είναι επίσης γεμάτα από ανθρώπους που παλεύουν να στρέψουν τις χώρες τους προς κάτι καλύτερο, και η ένταξη στην ΕΕ είναι το πιο ισχυρό εργαλείο που διαθέτουν. Επιβάλλει το μόνο πράγμα που αναπτύσσει πραγματικά μια χώρα: προβλέψιμους κανόνες, ασφαλή ιδιοκτησία, συμβόλαια που ισχύουν και την αξιόπιστη πεποίθηση ότι οι ίδιοι κανόνες ισχύουν για όλους.

Αυτή η πεποίθηση είναι που έφερε το μεγάλο κύμα επενδύσεων στην Πολωνία. Η απουσία της είναι ο λόγος για τον οποίο η Ρουμανία και η Βουλγαρία παρέμειναν υπό ειδική παρακολούθηση για χρόνια μετά την ένταξή τους. Το κράτος δικαίου που τελικά ίσχυσε σε εκείνη την αίθουσα δικαστηρίου του Βουκουρεστίου και με έσωσε, υπάρχει επειδή η ιδιότητα του μέλους το ανάγκασε να γεννηθεί. Οι Βρυξέλλες έμαθαν το μάθημα. Σήμερα η διεύρυνση λειτουργεί στη βάση των «θεμελιωδών αρχών πρώτα» (fundamentals first).

Αυτό είναι ακριβώς το σημείο στο οποίο βρίσκεται η Αλβανία.

Τον περασμένο μήνα έγινε μόλις η δεύτερη υποψήφια χώρα μετά το Μαυροβούνιο που πέρασε αυτά τα ορόσημα του κράτους δικαίου, με τον ίδιο τον επίτροπο διεύρυνσης της ΕΕ να περιγράφει την SPAK, την ίδια την εισαγγελία που ερευνά τώρα αυτή τη συμφωνία, ως τον «πιο αξιόπιστο θεσμό» της χώρας. Η παραχώρηση εμπίπτει ακριβώς στα κεφάλαια που κρίνουν την ένταξη: το δικαστικό σώμα, τη δικαιοσύνη και τις δημόσιες συμβάσεις. Επομένως, αυτό δεν είναι ένα δευτερεύον ζήτημα για το ευρωπαϊκό μέλλον της Αλβανίας. Είναι μια άμεση δοκιμασία του.

Και γι’ αυτό, αυτό δεν βοηθάει. Κάνει το αντίθετο. Μια και μόνο οικογένεια που συνδέεται με την προεδρία των Ηνωμένων Πολιτειών, δείχνοντας ότι οι κανόνες λυγίζουν κατά παραγγελία, διαβρώνει το μοναδικό περιουσιακό στοιχείο που μια φτωχή χώρα δεν έχει την πολυτέλεια να χάσει: την πεποίθηση, που κερδίζεται με κόπο και χάνεται εύκολα, ότι οι κανόνες είναι πραγματικοί.

Μετά, αυτοί οι ίδιοι άνθρωποι έχουν το θράσος (chutzpah) να παραπονιούνται για τη διαφθορά στην Ανατολική Ευρώπη και να κάνουν κήρυγμα στον κόσμο για την αμερικανική εξαιρετικότητα. Είναι όλο τόσο βαθιά λάθος. Και μην απατάστε, διαβρώνει και τις δικές μας δημοκρατίες, έστω και ελάχιστα.

Οι χιλιάδες στους δρόμους των Τιράνων το καταλαβαίνουν όλο αυτό ενστικτωδώς. Δεν διαμαρτύρονται για ένα θέρετρο. Υπερασπίζονται το μοναδικό πράγμα που δίνει στη χώρα τους μέλλον και ελπίδα: το κράτος δικαίου που εφαρμόζεται εξίσου για όλους.

And μην κάνετε λάθος για το ποιοι είναι οι γενναίοι. Δεν βρίσκονται σε θαλαμηγό. Βρίσκονται στους δρόμους των Τιράνων και μέσα στην SPAK, επειδή στην Αλβανία, το να πατάς τα πόδια των ισχυρών γίνεται με τη γνώση ότι ο κίνδυνος είναι πραγματικός. Η αντιμετώπιση της ριζωμένης διαφθοράς στα Βαλκάνια έχει κοστίσει σε εισαγγελείς, δικαστές και δημοσιογράφους τη ζωή τους. Αυτό είναι το ζήτημα εδώ, κυρίες και κύριοι!

Αμφιβάλλω αν η Ιβάνκα χάνει τον ύπνο της για οτιδήποτε από όλα αυτά. Η ανησυχία της είναι να κλείσει τη συμφωνία όσο ο πατέρας της παραμένει στο αξίωμα. Και σε ένα τόσο στενό χρονοδιάγραμμα, ένας δημόσιος διαγωνισμός, τον οποίο θα μπορούσαν κάλλιστα να είχαν κερδίσει δίκαια, γίνεται ενόχληση παρά δικλείδα ασφαλείας.

Αυτή είναι η διαφορά ανάμεσα σε έναν θεματοφύλακα του καπιταλισμού και της δημοκρατίας όπως ο Γουόρεν Μπάφετ (Warren Buffett) και ο αείμνηστος Τσάρλι Μάνγκερ (Charlie Munger) και σε έναν πρωτόγονο άρπαγα γης χωρίς κανέναν ηθικό γνώμονα και ακεραιότητα.

Gavdos Seafront Collective: Ένα τραγούδι για τη Γαύδο που “γράφτηκε πριν πολλά χρόνια σε ένα μπαλκόνι του Λαυρακά”

H Gavdos Seafront Collective ανέβασε ένα τραγούδι που σύμφωνα με όσα αναφέρεται “γράφτηκε πριν πολλά χρόνια σε ένα μπαλκόνι του Λαυρακά και χθες τραγουδήθηκε για μία ακόμη φορά σε ένα άλλο.” Το τραγούδι είναι βασισμενο στο “Στην Αρχη Των Τραγουδιων” των Νίκου Ξυδάκη και Ελευθερίας Αρβανιτάκη

Σε σχετικό κείμενο αναφέρεται ότι:

“Στους αμμόλοφους της Γαύδου αυτό που βρήκαμε είναι κάτι πολύτιμο και μοναδικό. Κάτι που έχει μεταλλαχθεί τόσο που έχουμε αρχίσει να το ξεχνάμε.

Βρήκαμε μια φύση ανέγγιχτη και άγρια. Δάση και θάλασσες απείραχτες από τον άνθρωπο. Βρήκαμε κάτι ενιαίο και άχρονο που μυρίζει θυμάρι. Βρήκαμε έναν παράδεισο για να χωρέσουμε για λίγο ή πολύ, κόντρα στο ζόφο και τη σύνθλιψη των αστικών ζωών μας. Βρήκαμε μια ανακούφιση που είναι σαν αγκαλιά, έναν τρόπο να ερχόμαστε ξανά σε επαφή με τον εαυτό μας μόλις πατάμε το πόδι μας στην αμμουδιά της.

Έχουμε δεθεί με τη Γαύδο σε ένα βαθμό που είναι δύσκολο να το στριμώξεις σε λέξεις, όπως όταν προσπαθείς να περιγράψεις τι είναι αγάπη ή τι είναι έρωτας. Αποκτήσαμε μια σχέση μαζί της που παρόλο που δεν γεννηθήκαμε εκεί, είναι σαν σχέση καταγωγής, σαν να ήταν ο τόπος που μας γέννησε και πάντα μας περιμένει να επιστρέψουμε.

Όλο αυτό είναι κάτι που όταν το έχεις γνωρίσει, είναι αδύνατο να το αφήσεις να χαθεί. Είναι ένας τόπος για τον οποίο θα κάνουμε το παν ώστε να παραμείνει ανοιχτός και φιλόξενος για όλους όσους ονειρεύονται και δημιουργούν στα μπαλκόνια του, για όσο μας αντέξει ακόμα αυτή η Γη. Οτιδήποτε το απειλεί, για μας είναι κάτι που μας καλεί να ενωθούμε και να σταθούμε απέναντι του με ό,τι έχουμε, ακόμα κι αν είμαστε γυμνοί απέναντι στο πάνοπλο. Αυτό μας έμαθε η Γαύδος και αυτό θα υπερασπιστούμε.

Γιατί στον παράλογο τούτο κόσμο, το μόνο λογικό είναι να έχουμε η μία τον άλλον.”

Βίντεο: Στέλιος Μανταδάκης @worknpurpose Ηχοληψία: Θάνος Πέτρου Διασκεύη-Ενορχήστρωση: Ερμής Τζιώτης

Ακούστε το τραγούδι:

NBC: Το Πεντάγωνο ανέβασε την απειλή για ισραηλινή κατασκοπεία κατά των ΗΠΑ στο ανώτατο επίπεδο, λένε πηγές

Το Πεντάγωνο ανησυχεί όλο και περισσότερο για την κλιμάκωση της κατασκοπείας του Ισραήλ κατά των ΗΠΑ, ανεβάζοντας πρόσφατα το επίπεδο απειλής αντικατασκοπείας από τον κορυφαίο σύμμαχο της Αμερικής στη Μέση Ανατολή στο υψηλότερο επίπεδο, σύμφωνα με δύο Αμερικανούς αξιωματούχους και έναν πρώην αξιωματούχο των ΗΠΑ.

Η Υπηρεσία Πληροφοριών Άμυνας (DIA) του Πενταγώνου εξέδωσε τις τελευταίες εβδομάδες τη νέα αξιολόγηση απειλής αντικατασκοπείας εν μέσω αυξανόμενων εντάσεων μεταξύ του Ισραήλ και των ΗΠΑ σχετικά με την πορεία που πρέπει να ακολουθηθεί στον πόλεμο με το Ιράν, δήλωσαν οι αξιωματούχοι. Ανέφεραν ότι η DIA ανάρτησε ένα εσωτερικό μήνυμα, το οποίο είδε ένας από τους νυν αξιωματούχους, το οποίο ανέβασε το επίπεδο για το Ισραήλ σε «κρίσιμο».

Ο χαρακτηρισμός αυτός απορρέει από ανησυχίες εντός του Πενταγώνου ότι το Ισραήλ καταβάλλει ιδιαίτερη προσπάθεια να παρακολουθεί κορυφαίους αξιωματούχους των ΗΠΑ προκειμένου να λάβει πληροφορίες σχετικά με τις εσωτερικές διαβουλεύσεις και τη λήψη αποφάσεων της κυβέρνησης Τραμπ (Trump) για τις συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή, δήλωσαν οι αξιωματούχοι.

Η αξιολόγηση της DIA περιλαμβάνει ένα έγγραφο επτά σελίδων και διαθέτει ένα διάγραμμα, σύμφωνα με έναν από τους νυν αξιωματούχους των ΗΠΑ. Το έγγραφο αναφέρει ότι η αξιολόγηση για το Ισραήλ είναι ότι η ικανότητά του να διεξάγει ανθρώπινη κατασκοπεία (human espionage) και τεχνική συλλογή πληροφοριών βρίσκεται σε «κρίσιμο επίπεδο», σύμφωνα με τον αξιωματούχο. Προσδιορίζει επίσης μια σειρά από συγκεκριμένα περιστατικά που ενέτειναν τις ανησυχίες των ΗΠΑ, δήλωσε ο αξιωματούχος.

Οι Επίσημες Τοποθετήσεις

Εκπρόσωπος της ισραηλινής πρεσβείας στην Ουάσιγκτον δήλωσε σε ανακοίνωσή του ότι είναι «εντελώς ψευδές» ότι το Ισραήλ κατασκοπεύει τις ΗΠΑ.

«Το Ισραήλ δεν συλλέγει πληροφορίες για αμερικανικές οντότητες, πόσο μάλλον για αξιωματούχους της κυβέρνησης των ΗΠΑ», δήλωσε ο εκπρόσωπος. «Οι προσπάθειες συλλογής πληροφοριών του Ισραήλ στρέφονται κατά των εχθρών του, όχι των συμμάχων του. Οποιοιδήποτε ισχυρισμοί για το αντίθετο είναι είτε παραπληροφορημένοι είτε πολιτικά υποκινούμενοι».

Το Πεντάγωνο αρνήθηκε να σχολιάσει.

Αξιωματούχος του Λευκού Οίκου ανέφερε σε δήλωσή του:

«Ολόκληρη αυτή η ιστορία είναι ψευδής και προέρχεται από κάποιον που δεν έχει καμία γνώση για το τι συμβαίνει».

Το Γραφείο του Διευθυντή της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών (ODNI), το οποίο επιβλέπει όλες τις υπηρεσίες πληροφοριών των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένης της DIA, δεν ανταποκρίθηκε σε αίτημα για σχολιασμό.

Πέρα από την Αναμενόμενη Κατασκοπεία

Αν και είναι σύνηθες για συμμάχους και αντιπάλους σε όλο τον κόσμο να κατασκοπεύουν ο ένας τον άλλον, οι νυν και πρώην αξιωματούχοι των ΗΠΑ δήλωσαν ότι οι πρόσφατες προσπάθειες του Ισραήλ έχουν προχωρήσει πολύ πέρα από την τυπική και αναμενόμενη κατασκοπεία. Οι αξιωματούχοι δεν γνώριζαν αν ένα συγκεκριμένο περιστατικό πυροδότησε την απόφαση της DIA να αυξήσει το επίπεδο απειλής αντικατασκοπείας.

Ο αυξημένος συναγερμός έρχεται καθώς ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ και ο Ισραηλινός Πρωθυπουργός Μπενιαμίν Νετανιάχου (Benjamin Netanyahu) έχουν συγκρουστεί για τον πόλεμο με το Ιράν και τις στρατιωτικές επιχειρήσεις του Ισραήλ στον Λίβανο, συμπεριλαμβανομένης μιας τεταμένης τηλεφωνικής συνομιλίας την περασμένη εβδομάδα, μετέδωσε το NBC News. Ο Τραμπ παραδέχθηκε στη συνέχεια στους δημοσιογράφους ότι αποκάλεσε τον Νετανιάχου «τρελό» κατά τη διάρκεια της κλήσης, καθώς πληθαίνουν τα ερωτήματα σχετικά με το αν οι στόχοι των δύο χωρών στη Μέση Ανατολή αρχίζουν να αποκλίνουν σημαντικά.

Από τότε που επιτεύχθηκε μια συμφωνία κατάπαυσης του πυρός στις αρχές Απριλίου, ο Τραμπ επιδιώκει μια διπλωματική συμφωνία με το Ιράν για τον τερματισμό του πολέμου που το Ισραήλ και οι ΗΠΑ ξεκίνησαν στις 28 Φεβρουαρίου. Το Ισραήλ έχει εκφράσει δημόσια σκεπτικισμό για το αν το Ιράν θα τηρούσε οποιαδήποτε διαπραγματευόμενη συμφωνία. Ο Νετανιάχου έχει πιέσει για την επανάληψη των βομβαρδισμών κατά του Ιράν και διαφώνησε με τον Τραμπ, ο οποίος του άσκησε πίεση να περιορίσει τις επιθέσεις κατά της Χεζμπολάχ στον Λίβανο, σύμφωνα με δυτικούς αξιωματούχους.

Το Ισραήλ ενδιαφέρεται έντονα για το αν ο Τραμπ θα αποφασίσει να επαναλάβει τις μεγάλες πολεμικές επιχειρήσεις κατά του Ιράν ή να τερματίσει τη σύγκρουση, δήλωσαν οι νυν και πρώην αξιωματούχοι των ΗΠΑ καθώς και εξωτερικοί εμπειρογνώμονες.

Επιπτώσεις στις Μετακινήσεις και Ιστορικό Υπόβαθρο

Το πιο πρακτικό αποτέλεσμα για το Πεντάγωνο είναι ότι οι αξιωματούχοι των ΗΠΑ θα επιδεικνύουν ιδιαίτερη προσοχή όταν ταξιδεύουν στο Ισραήλ ή όταν συναντώνται με Ισραηλινούς αξιωματούχους, δήλωσαν οι νυν και πρώην αξιωματούχοι των ΗΠΑ. Ανέφεραν ότι δεν φαίνεται να υπάρχει κανένας αντίκτυπος στην ανταλλαγή πληροφοριών υψηλού επιπέδου που πραγματοποιείται σε καθημερινή βάση μεταξύ των δύο χωρών, ιδιαίτερα σε σχέση με τον πόλεμο του Ιράν.

«Οι ΗΠΑ λαμβάνουν ήδη επιπλέον προφυλάξεις όταν επισκέπτονται το Ισραήλ», δήλωσε ένας από τους νυν αξιωματούχους των ΗΠΑ. «Είναι πασίγνωστο ότι συλλέγουν πληροφορίες με επιθετικό τρόπο».

Οι ΗΠΑ, όπως και άλλες χώρες, διατηρούν περίπλοκους μηχανισμούς αντικατασκοπείας ή «κυνηγών κατασκόπων» (spy catcher) για την πρόληψη και τον εντοπισμό της κατασκοπείας από ξένους αντιπάλους καθώς και από συμμάχους και εταίρους, επιδιώκοντας να διασφαλίσουν τα κρατικά μυστικά και να παρακολουθούν απόπειρες στρατολόγησης ή εξαναγκασμού Αμερικανών αξιωματούχων. Βάσει της νομοθεσίας των ΗΠΑ, το FBI έχει τον ηγετικό ρόλο στις προσπάθειες αντικατασκοπείας, αλλά σε αυτές εμπλέκονται επίσης μια σειρά από κυβερνητικές υπηρεσίες και ο στρατός.

Σύμφωνα με νυν και πρώην διπλωμάτες και πρώην αξιωματούχους εθνικής ασφάλειας, το Ισραήλ έχει εδώ και χρόνια τη φήμη της επιθετικής κατασκοπείας ακόμα και κατά των ΗΠΑ, του στενότερου συμμάχου του. Πρόκειται για μια πρακτική που εδώ και καιρό εγείρει ανησυχίες μεταξύ των αξιωματούχων εθνικής ασφάλειας και διπλωματίας, και οι αξιωματούχοι πληροφοριών των ΗΠΑ παρακολουθούν στενά το ζήτημα, σύμφωνα με εμπειρογνώμονες και τους νυν και πρώην αξιωματούχους των ΗΠΑ.

Κορυφαίοι αξιωματούχοι των ΗΠΑ λαμβάνουν συχνά επιπλέον μέτρα προστασίας όταν ταξιδεύουν στο Ισραήλ, χρησιμοποιώντας μερικές φορές τηλέφωνα και υπολογιστές μίας χρήσης (burner phones/computers) και επιδεικνύοντας εξαιρετική προσοχή όταν μιλούν σε δωμάτια ξενοδοχείων κατά τη διάρκεια επίσημων ταξιδιών, δήλωσαν οι νυν και πρώην αξιωματούχοι των ΗΠΑ και εμπειρογνώμονες.

Το Ισραήλ διαθέτει «μια υπερ-επιθετική υπηρεσία πληροφοριών», δήλωσε η Έμιλι Χάρντινγκ (Emily Harding), αντιπρόεδρος του Τμήματος Άμυνας και Ασφάλειας και διευθύντρια του προγράμματος πληροφοριών, εθνικής ασφάλειας και τεχνολογίας στο Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Σπουδών (CSIS), μια δεξαμενή σκέψης στην Ουάσιγκτον. «Ενδιαφέρονται εξαιρετικά για το τι σχεδιάζουμε», δήλωσε η Χάρντινγκ για τους Ισραηλινούς.

Στην δεκαετία του 1980, η κατασκοπεία από το Ισραήλ προκάλεσε ρήξη με την Ουάσιγκτον, με τον αναλυτή πληροφοριών του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ Τζόναθαν Πόλαρντ (Jonathan Pollard) να εκτίει 30 χρόνια φυλάκισης αφού διαπιστώθηκε ότι είχε πουλήσει βαλίτσες με άκρως απόρρητα έγγραφα στο Ισραήλ.

Οι ΗΠΑ κατασκοπεύουν επίσης τους συμμάχους τους και επιδιώκουν να συλλέγουν πληροφορίες για ξένους εταίρους, όπως αποδείχθηκε το 2013 από τις διαρροές του συμβούλου πληροφοριών Έντουαρντ Σνόουντεν (Edward Snowden). Εκείνες οι διαρροές έδειξαν ότι οι ΗΠΑ παρακολουθούσαν Ευρωπαίους ηγέτες, συμπεριλαμβανομένου του κινητού τηλεφώνου της τότε καγκελαρίου της Γερμανίας Άνγκελα Μέρκελ (Angela Merkel), προκαλώντας οργή στο Βερολίνο.

Οι ΗΠΑ και το Ισραήλ παραμένουν στενοί σύμμαχοι, και οι υπηρεσίες πληροφοριών των δύο χωρών έχουν σφυρηλατήσει μια στενή σχέση εργασίας εδώ και δεκαετίες. Ωστόσο, οι ανησυχίες για πιθανή ισραηλινή κατασκοπεία σε μια τόσο ευαίσθητη στιγμή —όταν οι δύο κυβερνήσεις δεν συμφωνούν πλήρως σχετικά με τον πόλεμο με το Ιράν— εγκυμονούν τον κίνδυνο να υπονομεύσουν την εμπιστοσύνη μεταξύ των δύο χωρών, δήλωσαν δύο επιπλέον πρώην αξιωματούχοι των ΗΠΑ.

nbcnews.com

«Τι λένε τα τραύματα»: Διεθνές βραβείο στην έρευνα της De Volkskrant για τους στοχευμένους πυροβολισμούς κατά παιδιών στη Γάζα

Το φετινό Ευρωπαϊκό Βραβείο Τύπου (European Press Prize) απονεμήθηκε σε μια εκτενή ερευνητική εργασία της ολλανδικής εφημερίδας De Volkskrant, η οποία φέρνει στο φως τεκμήρια για τη συστηματική στοχοποίηση ανηλίκων στη Λωρίδα της Γάζας.

Στο ρεπορτάζ με τίτλο «Τι λένε τα τραύματα» (“What the Wounds Tell”), οι δημοσιογράφοι Maud Effting και Willem Feenstra καταγράφουν τις περιπτώσεις 114 παιδιών ηλικίας κάτω των 15 ετών, τα οποία επλήγησαν από μία μόνο σφαίρα στο κεφάλι ή στο στήθος. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες 15 διεθνών γιατρών που μίλησαν στην εφημερίδα, η πλειονότητα αυτών των παιδιών κατέληξε ή υπέστη σοβαρές αναπηρίες.

Οι συντάκτες της έρευνας επισημαίνουν ότι το εντοπισμένο αυτό μοτίβο πληγμάτων αποτελεί σαφή ένδειξη εσκεμμένης στόχευσης, την ώρα που ο ισραηλινός στρατός (IDF) αρνείται τις κατηγορίες.

Οι μαρτυρίες των γιατρών και το μοτίβο των πληγμάτων

Οι διεθνείς γιατροί, οι οποίοι αποτελούν μερικούς από τους τελευταίους ξένους αυτόπτες μάρτυρες λόγω της απαγόρευσης εισόδου σε ξένους δημοσιογράφους από το Ισραήλ, περιγράφουν μια σταθερή ροή ανηλίκων με πανομοιότυπα τραύματα.

Ο Αμερικανός χειρουργός τραύματος Feroze Sidhwa, 43 ετών από την Καλιφόρνια, περιέγραψε την πρώτη του ημέρα στο Ευρωπαϊκό Νοσοκομείο της Γάζας τον Μάρτιο του 2024, όταν αντίκρισε δύο αγόρια με δεμένα κεφάλια σε μηχανική υποστήριξη. Όταν ρώτησε τη νοσοκόμα, εκείνη του εξήγησε ότι είχαν πυροβοληθεί.

Σε διπλανή αίθουσα, εντόπισε δύο ακόμη αγόρια στην ίδια κατάσταση, όλα εισαχθέντα το τελευταίο 48ωρο.

Μιλώντας στην ολλανδική εφημερίδα, ο κ. Sidhwa ανέφερε:

«Σκέφτηκα: τι στο διάβολο συμβαίνει; Πώς είναι δυνατόν, σε αυτό το μικρό νοσοκομείο, τέσσερα παιδιά να βρίσκονται εδώ με τραύματα από σφαίρες στο κεφάλι — όλα εισαχθέντα εντός των τελευταίων 48 ωρών;»

Στις επόμενες 13 ημέρες, ο ίδιος γιατρός κατέγραψε ακόμη εννέα παιδιά με μονά τραύματα από σφαίρες στο κεφάλι ή στο στήθος. Η διαπίστωση ότι δεν επρόκειτο για μεμονωμένα περιστατικά επιβεβαιώθηκε όταν συνάντησε τον Αμερικανό συνάδελφό του, Thaer Ahmad, ο οποίος εργαζόταν σε άλλο νοσοκομείο της Γάζας και του δήλωσε ότι έβλεπε αντίστοιχα περιστατικά σχεδόν καθημερινά.

Συνολικά, 15 γιατροί από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Αυστραλία, τον Καναδά και την Ολλανδία επιβεβαίωσαν στην De Volkskrant ότι εξέτασαν παιδιά 15 ετών και κάτω με gunshot wounds στο κεφάλι ή τον θώρακα. Βάσει των πιο συντηρητικών υπολογισμών, οι γιατροί είδαν συνολικά 114 τέτοιες περιπτώσεις.

Αυτόπτες μάρτυρες μετέφεραν στους γιατρούς ότι οι βολές προέρχονταν κυρίως από ελεύθερους σκοπευτές (snipers) ή drones του ισραηλινού στρατού. Σύμφωνα με τον πρώην διοικητή των ολλανδικών χερσαίων δυνάμεων, Mart de Kruif, η πιθανότητα να πρόκειται για τυχαία πλήγματα είναι μηδαμινή λόγω του μεγάλου αριθμού των περιπτώσεων.

Όπως εξήγησε, η συγκέντρωση των τραυμάτων στο κεφάλι και το στήθος υποδεικνύει εσκεμμένη στόχευση και όχι παράλευρες απώλειες.

Οι συνθήκες στα νοσοκομεία και οι κατασχέσεις εφοδίων

Οι γιατροί που εργάστηκαν σε νοσοκομεία και κλινικές όπως το Nasser, το Al-Aqsa, το Ευρωπαϊκό και το Al-Shifa περιγράφουν μια κατάσταση πλήρους κατάρρευσης των υποδομών.

Συσκευές μαγνητικής τομογραφίας και αιμοκάθαρσης είναι εκτός λειτουργίας φέροντας τρύπες από σφαίρες, καλώδια υπερήχων έχουν κοπεί και χειρουργικές αίθουσες έχουν καεί. Ο Βρετανός καθηγητής και χειρουργός μεταμοσχεύσεων Nizam Mamode, 63 ετών, περιέγραψε ότι κατά τη διάρκεια επέμβασης σε ένα 8χρονο κορίτσι που αιμορραγούσε, ενημερώθηκε ότι δεν υπήρχε ιατρική γάζα, με αποτέλεσμα να αναγκαστεί να αφαιρέσει το αίμα με τα χέρια του.

Η γιατρός επειγόντων περιστατικών Mimi Syed ανέφερε ότι αναγκάστηκε να ακρωτηριάσει το πόδι μιας γυναίκας με ψαλίδι χωρίς παυσίπονα, ενώ ο Salih el Saddy από το Ρότερνταμ τόνισε ότι οι ασθενείς ξυπνούσαν μετά από ακρωτηριασμούς σε κατάσταση ακραίου πόνου λόγω έλλειψης αναλγητικών.

Παράλληλα, οι γιατροί καταγγέλλουν συστηματικές κατασχέσεις βασικών ειδών στα σημεία ελέγχου κατά την είσοδό τους στη Γάζα. Ο Βρετανός πλαστικός χειρουργός Sarmad Tamimi, ο οποίος εισήλθε στις 24 Ιουνίου του τρέχοντος έτους, ανέφερε ότι αφαίρεσε βρεφικά συμπληρώματα διατροφής από τα κουτιά τους για να τα περάσει στις αποσκευές του, ισχυριζόμενος ότι είναι για προσωπική χρήση.

Η γιατρός Mimi Syed δήλωσε ότι μετέφερε κρυφά κάτω από τα ρούχα της δύο λαρυγγοσκόπια, τα οποία επαναχρησιμοποίησε σε τουλάχιστον 50 ασθενείς αφού τα καθάριζε, παρά το γεγονός ότι είναι εργαλεία μίας χρήσης.

Η Βρετανίδα πλαστικός χειρουργός Victoria Rose εξέφρασε την απορία της για την κατάσχεση βρεφικών τροφών και φαρμάκων, καθώς και για την άρνηση εισόδου σε πολλούς γιατρούς.

Από την πλευρά του, ο ισραηλινός στρατός απάντησε ότι οι ισχυρισμοί για κατασχέσεις βρεφικών τροφών είναι «εντελώς εσφαλμένοι» και υποστήριξε ότι διευκολύνει τη μεταφορά ανθρωπιστικής βοήθειας, δηλώνοντας ότι από τις 19 Μαΐου 2025 έχουν μεταφερθεί περίπου 5.000 τόνοι βρεφικού γάλακτος στη Γάζα.

Ιατροδικαστικά ευρήματα και ψηφιακά πειστήρια

Η εφημερίδα De Volkskrant παρουσίασε δεκάδες εικόνες και ακτινογραφίες σε δύο ανεξάρτητους ιατροδικαστές. Ο Wim Van de Voorde, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου του Λέβεν, επιβεβαίωσε ότι οι κακώσεις προκλήθηκαν από σφαίρες και όχι από θραύσματα, σημειώνοντας ότι είναι εξαιρετικά πιθανό να πρόκειται για πλήγματα από μεγάλη απόσταση με πυρομαχικά στρατιωτικού τύπου.

Ο ιατροδικαστής Frank van de Goot συμπλήρωσε ότι οι σφαίρες που βρέθηκαν σταθεροποιημένες εντός των κρανίων των παιδιών είχαν χάσει ενέργεια κατά τη διαδρομή, γεγονός που επιβεβαιώνει ότι οι βολές ερρίφθησαν από μεγάλη απόσταση, καθώς τα παιδιά έχουν λεπτότερα κρανία από τους ενήλικες.

Οι διαπιστώσεις αυτές ευθυγραμμίζονται με προηγούμενη έρευνα του BBC τον Αύγουστο, η οποία εξέτασε 160 περιπτώσεις παιδιών που πυροβολήθηκαν, εκ των οποίων στις 95 το βλήμα πέτυχε το κεφάλι ή το στήθος.

Ανώτατοι Ισραηλινοί αξιωματούχοι αρνούνται τη στοχοποίηση αμάχων, ωστόσο μαρτυρίες στρατιωτών στην εφημερίδα Haaretz και στον οργανισμό “Breaking the Silence” αναφέρουν εντολές για βολές εναντίον οποιουδήποτε εισέρχεται σε συγκεκριμένες ζώνες.

Οι γιατροί Ahlia Kattan και Mark Perlmutter ανέφεραν ότι η πίεση των συνθηκών δεν επέτρεπε πάντα την καταγραφή, ωστόσο η κ. Kattan φωτογράφισε μια περίπτωση βρέφους κάτω των δύο ετών με τραύμα στον κρόταφο, προκειμένου να υπάρχει αποδεικτικό στοιχείο.

Ο Feroze Sidhwa σημείωσε ότι οι ανθρωπιστικές οργανώσεις (ΜΚΟ) συστήνουν στους γιατρούς να μην κρατούν φωτογραφικό υλικό ή σημειώσεις, λόγω του φόβου ότι το Ισραήλ θα τους απαγορεύσει την επανείσοδο στη Γάζα. Ήδη, σύμφωνα με τον ΟΗΕ, περισσότεροι από 100 ξένοι υγειονομικοί έχουν αποκλειστεί από τον Μάρτιο του 2025.

Η καταστρατήγηση της εκεχειρίας και η χρήση αμφιλεγόμενων όπλων

Η προσωρινή εκεχειρία δύο μηνών στις αρχές του 2025 τερματίστηκε στις 18 Μαρτίου, όταν το Ισραήλ ξεκίνησε μια εντατική φάση βομβαρδισμών και πλήρους επίθεσης στην πόλη της Γάζας. Οι γιατροί βρέθηκαν αντιμέτωποι με μαζικές απώλειες και περιστατικά υποσιτισμού. Παράλληλα, αναδείχθηκαν δύο επιπλέον μοτίβα: η χρήση αμφιλεγόμενων όπλων διασποράς και ενδείξεις «παιγνιοποίησης» (gamification) των επιχειρήσεων.

Ειδικότερα, εννέα γιατροί ανέφεραν στην εφημερίδα ότι εντόπισαν σε ασθενείς μικροσκοπικά μεταλλικά θραύσματα σε σχήμα κύβου ή κυλίνδρου. Τα θραύσματα αυτά, μεγέθους λίγων χιλιοστών, προκαλούν εκτεταμένες εσωτερικές καταστροφές σε όργανα και αγγεία, οδηγώντας σε θανατηφόρες αιμορραγίες ή ακρωτηριασμούς.

Ο Mark Perlmutter, αντιπρόεδρος του Διεθνούς Κολεγίου Χειρουργών, δήλωσε ότι χειρούργησε τουλάχιστον δέκα άτομα με τέτοια τραύματα και παρέδωσε δύο θραύσματα βολφραμίου (tungsten) στο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο. Ο ισραηλινός στρατός απάντησε ότι ο ισχυρισμός περί χρήσης όπλων διασποράς αποτελεί «κατάφωρο ψεύδος» και ότι δεν διαθέτει τέτοια συστήματα.

Επιπλέον, μετά το κλείσιμο της βοήθειας από τις αρχές Μαρτίου και το άνοιγμα τεσσάρων σημείων διανομής τροφίμων στα τέλη Μαΐου, γιατροί παρατήρησαν γεωμετρική συγκέντρωση τραυμάτων σε συγκεκριμένα μέρη του σώματος ανά ημέρα.

Ο Βρετανός χειρουργός Goher Rahbour ανέφερε πέντε με έξι ασθενείς σε μία ημέρα πυροβολημένους και στα τέσσερα άκρα, ενώ ο Nick Maynard από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης χειρούργησε διαδοχικά τέσσερα άτομα με τραύματα στην κοιλιακή χώρα.

Ένας ειδικευόμενος ουρολογίας ανέφερε τέσσερα αγόρια την ίδια ημέρα με τραύματα στη βουβωνική χώρα. Μαρτυρίες στρατιωτών στη Haaretz παρομοίασαν τις βολές στα σημεία διανομής με το παιδικό παιχνίδι «Αλάτι Χοντρό» (Red Light, Green Light).

Η θεσμική λογοδοσία και η μετατροπή των γιατρών σε μάρτυρες

Οι εμπειρίες των υγειονομικών στα νοσοκομεία της Γάζας, όπου ο επίσημος απολογισμός των τοπικών αρχών κάνει λόγο για πάνω από 64.000 νεκρούς —συμπεριλαμβανομένων σχεδόν 20.000 παιδιών— έχει μεταβάλει τον ρόλο τους από ουδέτερους παρόχους φροντίδας σε δημόσιους μάρτυρες.

Στις 28 Μαΐου 2025, ο Feroze Sidhwa παρουσίασε τα ευρήματά του ενώπιον του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών στη Νέα Υόρκη, έπειτα από προηγούμενη έρευνα που συντόνισε με τους New York Times τον Οκτώβριο του 2024, η οποία είχε ουσιαστικά αγνοηθεί από την κυβέρνηση Μπάιντεν.

Στην ομιλία του στον ΟΗΕ, ο κ. Sidhwa δήλωσε:

«Δεν είμαι εδώ ως χαράκτης πολιτικής ή πολιτικός. Είμαι ένας γιατρός που καταθέτει μαρτυρία για την εσκεμμένη καταστροφή ενός συστήματος υγείας, τη στοχοποίηση των ίδιων των συναδέλφων μου και την εξάλειψη ενός λαού. […] Δεν είδα ούτε θεράπευσα ούτε έναν μαχητή κατά τη διάρκεια των πέντε εβδομάδων μου στη Γάζα.»

Αντίστοιχα, ο Nizam Mamode κατέθεσε ενώπιον επιτροπής του βρετανικού κοινοβουλίου το φθινόπωρο του 2024, περιγράφοντας τις επιθέσεις drones εναντίον παιδιών. Η συστηματική καταγραφή αυτών των περιστατικών και η κατάθεσή τους σε διεθνή δικαστικά όργανα, όπως το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο, υπογραμμίζουν τη σημασία της διαφύλαξης των αποδεικτικών στοιχείων.

Η διεθνής κοινότητα και οι παραδοσιακοί σύμμαχοι της περιοχής καλούνται πλέον να αξιολογήσουν αυτές τις επώνυμες μαρτυρίες επιστημόνων, οι οποίες θέτουν το ζήτημα της τήρησης του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου και της προστασίας των αμάχων πέρα από πολιτικές σκοπιμότητες.

Διαβάστε ολόκληρη την έρευνα ΕΔΩ

Δ. Σούλτας για 37χρονο Παλαιστίνιο “τρομοκράτη”: “Να ενημερώσουμε την ΕΥΠ ότι στο Netflix ψάχνουν για σεναριογράφους”

Ο δημοσιογράφος Δημήτρης Σούλτας δεν έχει πειστεί για το κατά πόσο ο 37χρονος Παλαιστίνιος που εργαζόταν ως ηλεκτρολόγος σε ξενοδοχείο στην Ιεράπετρα είναι πράγματι τρομοκράτης που ετοίμαζε επίθεση.

Με ανάρτησή του η οποία συνοδεύεται από φωτογραφία της ζυγαριάς που βρήκαν στο σπίτι του αναφέρει τα εξής:

Αυτά που βλέπετε είναι τα «σύνεργα» που είχε ο Παλαιστίνιος, ο οποίος συνελήφθη στην Κρήτη, για να φτιάξει εκρηκτικά, ώστε να τινάξει στο αέρα κρουαζιερόπλοιο με ισραηλινούς που θα κατέπλεε σε δύο μέρες στο νησί.

Τα εκρηκτικά όμως δεν τα είχε στα χέρια του, αλλά τα είχε παραγγείλει από το διαδίκτυο και θα του ερχόταν με βάρκα από τη Λιβύη. Γιατί είναι γνωστό ότι οι τρομοκράται παραγγέλνουν από το ekriktika.com και παραλαμβάνουν με βαρκούλα.

Είχε όμως στην κατοχή του… ζυγαριά στη χρήση της οποίας εκπαιδεύτηκε στη… Μαλαισία.

Να ενημερώσουμε την ΕΥΠ ότι στο Netflix ψάχνουν για σεναριογράφους.

Τέτοιο συναρπαστικό κατασκοπευτικό θρίλερ θα πάρει όλο το χαρτί.

Μάταλα: Από το ελεύθερο κάμπινγκ στις σπηλιές των ’60s… στο εισιτήριο των 5 ευρώ για να δεις τις σπηλιές των χίπις

Πώς αλλάζουν οι καιροί… Τη δεκαετία του ’60 τα Μάταλα ήταν σύμβολο ελευθερίας του ανθρώπου, τώρα, είναι σύμβολο της ελευθερίας της αγοράς. Και οι σπηλιές που πήγαιναν οι χίπις για να ζήσουν ελεύθερα, τώρα έγιναν αξιοθέατα τα οποία για να τα δεις πρέπει να πληρώσεις αντίτιμο. Ακριβό αντίτιμο… 5 ευρώ.

Ορισμένοι επισκέπτες διαμαρτύρονται θεωρώντας τη χρέωση άδικη ή υπερβολική συγκριτικά με τις προσφερόμενες υποδομές. Πριν μερικά χρόνια, οταν επιχειρήθηκε η περίφραξη και η επιβολή εισιτηρίου, υπήρξαν έντονες αντιδράσεις και από παλιότερα παιδιά των λουλουδιών, οι οποίοι θεωρούσαν τις σπηλιές σύμβολο ελεύθερης πρόσβασης.

Σήμερα όμως φαίνεται ότι αυτή η κατάσταση έχει παγιωθεί.

Το μέτρο ισχύει εδώ και περίπου μία δεκαετία όμως οι αντιδράσεις τόσο των κατοίκων όσο και των ξένων επισκεπτών παραμένουν. Άλλωστε, ο λόγος που είναι γνωστά τα Μάταλα είναι λόγω της ιστορίας της που απ’ ότι φαίνεται σήμερα ελάχιστη σχέση έχει με αυτή αφού ακόμη και οι σπηλιές επειδή έμεναν εκεί οι χίπηδες μετατράπηκαν σε αξιοθέατο και εμπορευματοποιήθηκαν. Πρόκειται για μία πλήρη αντιστροφή…

Σημειώνουμε ότι σύμφωνα με το ekriti.gr, η είσοδος κοστίζει 5 ευρώ ενώ, ισχύουν μειωμένες τιμές. Οι επισκέπτες κάτω των 25 ετών σε πολλές περιπτώσεις εξαιρούνται και εισέρχονται δωρεάν. Τα παιδιά επίσης δεν πληρώνουν.

Μάταλα - σπηλιές

Παρά τον αρχαιολογικό/τουριστικό χαρακτήρα των σπηλαίων, δεν υπάρχουν ανεπτυγμένα μονοπάτια, σκαλοπάτια ή κάγκελα, που εν μέρει να δικαιολογεί την επιβολή εισιτηρίου, που αποσκοπεί σε θέματα συντήρησης.

Μάταλα - σπηλιές
Με πληροφορίες από ekriti.gr

Ηράκλειο – Μεταναστευτικό: “Αφυπνισμένοι πολίτες” ετοιμάζουν κινητοποίηση κατά της δομής στο παλιό ΚΤΕΟ

Αναβρασμός επικρατεί στο Δήμο Χερσονήσου, μετά τις πληροφορίες ότι το κτίριο του παλιού ΚΤΕΟ επί του ΒΟΑΚ θα λειτουργήσει ως Δομή προσωρινής Φιλοξενίας Μεταναστών.

Από την πρώτη στιγμή ο δήμαρχος Χερσονήσου Ζαχαρίας Δοξαστάκης τάχθηνε αναφανδόν κατά μίας τέτοιας προοπτικής, μάλιστα συγκάλεσε έκτακτο Δημοτικό Συμβούλιο το οποίο πραγματοποιήθηκε χθες (Κυριακή 7/6) το οποίο ομόφωνα απέρριψε ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

Στο ψήφισμα που εξέδωσε το Δημοτικό Συμβούλιο αναφέρεται μεταξύ άλλων:

“Εκφράζει απερίφραστα και με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο την απόλυτη διαφωνία του για τον σχεδιασμό του Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής και Ασύλου

Δηλώνει με τον πιο σαφή τρόπο ότι δεν θα αποδεχθεί τακτικές και λογικές που έχουν ξεπεραστεί, όπως «ουδέν μονιμότερο του προσωρινού»

Ο χωρικός Αντιπεριφερειάρχης της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου κ. Νίκος Συριγωνάκης, στην τοποθέτηση του κατέστησε σαφώς και ανεπιφύλακτα, ότι η Περιφέρεια Κρήτης διαφωνεί με τον σχεδιασμό

Αν υιοθετηθεί η πρόταση του Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής και Ασύλου θα υπάρξει τεράστια αρνητική επίπτωση στον κλάδο του Τουρισμού.”

Ετοιμάζουν κινητοποίηση

Η είδηση για τη δημιουργία δομής προκάλεσε αναστάτωση στην κοινωνία του Δήμου Χερσονήσου.

Μάλιστα κυκλοφόρησε αφίσα με υπογραφή “Αφυπνισμένοι πολίτες” Καρτερού, Βάθειας, Ελιάς, Κοκκίνη Χάνι, Ανώπολης, Γουρνών, Πρασσάς και Καλλιθέας, με το μήνυμα “Αντιστακόμαστε! Ο τόπος μας – οι ζωές μας – οι αποφάσεις μας” που καλεί σε κινητοποίηση στο παλιό ΚΤΕΟ την Τετάρτη 10/6 στις 08.30 το πρωί και στη συνέχεια διαμαρτυρία στην Περιφέρεια Κρήτης.

κινητοποίηση

Δημοτική Αγορά Χανίων: Έντονος προβληματισμός για το ύψος των μισθωμάτων μετά τις δημοπρασίες – Η παρέμβαση της ΟΕΒΕΝΧ

Η επικείμενη επαναλειτουργία της Δημοτικής Αγοράς Χανίων σηματοδοτεί μια νέα σελίδα για το εμβληματικό τοπόσημο της πόλης, ωστόσο τα αποτελέσματα των πρόσφατων δημοπρασιών για τα ελεύθερα καταστήματα προκαλούν έντονες ανησυχίες στον εμπορικό κόσμο.

Η Ομοσπονδία Επαγγελματιών, Βιοτεχνών και Εμπόρων Νομού Χανίων (ΟΕΒΕΝΧ) παρενέβη δημόσια στο ζήτημα, επισημαίνοντας ότι οι εξαιρετικά υψηλές τιμές κατοχύρωσης των μισθωμάτων διαμορφώνουν ένα ιδιαίτερα απαιτητικό και πιεστικό οικονομικό περιβάλλον για τις επιχειρήσεις.

Η εξέλιξη αυτή θέτει υπό συζήτηση τη μακροχρόνια βιωσιμότητα των καταστημάτων, τον παραδοσιακό χαρακτήρα της Αγοράς, αλλά και τη δυνατότητά της να παραμείνει ένας χώρος καθημερινής εξυπηρέτησης των κατοίκων της πόλης.

Τα οικονομικά δεδομένα των δημοπρασιών και οι λειτουργικές δαπάνες

Η ολοκλήρωση της δημοπρασίας για τα ελεύθερα καταστήματα της Δημοτικής Αγοράς Χανίων συγκέντρωσε ιδιαίτερα αυξημένο ενδιαφέρον και σημαντική συμμετοχή από την πλευρά των επαγγελματιών. Ωστόσο, οι οικονομικοί όροι με τους οποίους κατοχυρώθηκαν τα εν λόγω ακίνητα προκάλεσαν άμεσο προβληματισμό στα συνδικαλιστικά όργανα των εμπόρων.

Οι τιμές διαμορφώθηκαν σε επίπεδα που ξεκινούν από τα 2.750 ευρώ και φτάνουν έως και τα 6.300 ευρώ μηνιαίως, ποσά που αφορούν καταστήματα μικρού εμβαδού, της τάξεως των 15 έως 25 τετραγωνικών μέτρων, με συγκεκριμένες χρήσεις λειτουργίας.

Η Ομοσπονδία επισημαίνει ότι τα ποσά αυτά μεταφράζονται σε ετήσια μισθώματα που κυμαίνονται από 33.000 έως 75.600 ευρώ. Στο ήδη επιβαρυμένο αυτό πλαίσιο, οι επιχειρήσεις καλούνται να συνυπολογίσουν το τρέχον μισθολογικό κόστος, τις φορολογικές υποχρεώσεις, τους δημοτικούς φόρους και τα τέλη, καθώς και τα πάγια λειτουργικά έξοδα.

Παράλληλα, βαρύνουσας σημασίας θεωρείται και η αρχική επένδυση που απαιτείται για τη διαμόρφωση και τον τεχνικό εξοπλισμό των χώρων αυτών, γεγονός που ανεβάζει κατακόρυφα τον βαθμό οικονομικής δυσκολίας του εγχειρήματος.

Η θέση των παλαιών καταστηματαρχών και ο κίνδυνος αλλοίωσης του χαρακτήρα

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στην ανακοίνωση της ΟΕΒΕΝΧ για την κατάσταση στην οποία περιέρχονται οι παλαιοί καταστηματάρχες της Δημοτικής Αγοράς, οι οποίοι επί δεκαετίες αποτέλεσαν τον πυρήνα της ταυτότητάς της και τη στήριξαν σε οικονομικά δύσκολες περιόδους. Οι συγκεκριμένοι επαγγελματίες, έχοντας υποστεί τις οικονομικές συνέπειες από το πολυετές κλείσιμο του κτιρίου λόγω των εργασιών ανακαίνισης, προσδοκούν πλέον την επιστροφή τους στον φυσικό τους χώρο.

Ωστόσο, το ισχύον πλαίσιο ορίζει ότι τα μισθώματα που θα κληθούν να καταβάλουν οι παλαιοί ιδιοκτήτες συνδέονται αναλογικά με τα υψηλά αποτελέσματα των πρόσφατων δημοπρασιών. Αυτό συνεπάγεται ότι και οι υφιστάμενες, ιστορικές επιχειρήσεις θα βρεθούν αντιμέτωπες με μια κατακόρυφη αύξηση του λειτουργικού τους κόστους, η οποία έρχεται να προστεθεί στα έξοδα επανεγκατάστασης και επαναλειτουργίας. Η Ομοσπονδία τονίζει ότι η διασφάλιση της βιωσιμότητας αυτών των ανθρώπων αποτελεί τον κρίσιμο παράγοντα για τη διατήρηση της αυθεντικότητας του χώρου.

Διαβάστε αναλυτικά την ανακοίνωσή τους:

Η επαναλειτουργία της Δημοτικής Αγοράς αποτελεί αναμφίβολα ένα γεγονός ιδιαίτερης σημασίας για τα Χανιά. Πρόκειται για ένα εμβληματικό τοπόσημο της πόλης μας, άρρηκτα συνδεδεμένο με την ιστορία, την εμπορική δραστηριότητα, την τοπική παραγωγή και την καθημερινή ζωή των Χανιωτών.

Η Ομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Νομού Χανίων χαιρετίζει την ολοκλήρωση ενός έργου που για χρόνια περίμενε η τοπική κοινωνία και εύχεται κάθε επιτυχία στους επαγγελματίες που θα δραστηριοποιηθούν στη νέα εποχή της Δημοτικής Αγοράς.

Τις προηγούμενες ημέρες ολοκληρώθηκε η δημοπρασία των ελεύθερων καταστημάτων της Αγοράς, με ιδιαίτερα αυξημένο ενδιαφέρον και σημαντική συμμετοχή συναδέλφων επαγγελματιών. Τα αποτελέσματα όμως της διαδικασίας προκάλεσαν έντονο προβληματισμό, καθώς οι τιμές κατοχύρωσης διαμορφώθηκαν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, φτάνοντας από 2.750 έως και 6.300 €  μηνιαίως για καταστήματα μικρού εμβαδού, περίπου 15 έως 25 τετραγωνικών μέτρων, και με συγκεκριμένες χρήσεις λειτουργίας.

Τα ποσά αυτά αντιστοιχούν σε ετήσια μισθώματα που κυμαίνονται από περίπου 33.000 έως και 75.600 €. Εάν προστεθούν το μισθολογικό κόστος, η φορολογία, οι δημοτικοί φόροι και τα τέλη, τα λειτουργικά έξοδα, κλπ, καθώς και η αρχική επένδυση για τη διαμόρφωση και τον εξοπλισμό των καταστημάτων, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι οι επιχειρήσεις που θα λειτουργήσουν στη Δημοτική Αγορά καλούνται να ανταποκριθούν σε ένα εξαιρετικά απαιτητικό οικονομικό περιβάλλον.

Ιδιαίτερη αναφορά οφείλουμε να κάνουμε στους παλαιούς καταστηματάρχες της Δημοτικής Αγοράς, οι οποίοι επί δεκαετίες αποτέλεσαν αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητάς της και στήριξαν τον θεσμό σε δύσκολες εποχές. Οι άνθρωποι αυτοί υπέστησαν τις συνέπειες του πολυετούς κλεισίματος της Αγοράς και σήμερα προσδοκούν δικαιολογημένα την επιστροφή τους στον φυσικό τους χώρο.

Ωστόσο, σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο, τα μισθώματα που θα κληθούν να καταβάλουν συνδέονται αναλογικά με τα αποτελέσματα των δημοπρασιών. Αυτό σημαίνει ότι και οι παλαιές επιχειρήσεις της Αγοράς θα βρεθούν αντιμέτωπες με σημαντικά αυξημένο λειτουργικό κόστος, σε συνδυασμό με το κόστος επανεγκατάστασης και επαναλειτουργίας τους. Η βιωσιμότητα αυτών των επιχειρήσεων αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για τη διατήρηση του χαρακτήρα και της αυθεντικότητας της Δημοτικής Αγοράς.

Με βάση τα παραπάνω, προκύπτουν εύλογα ερωτήματα που αφορούν ολόκληρη την τοπική κοινωνία:

  • Ποιοι τζίροι απαιτούνται για να καταστεί βιώσιμη μία επιχείρηση υπό αυτές τις συνθήκες;
  • Ποια περιθώρια κέρδους πρέπει να επιτυγχάνονται προκειμένου να καλυφθούν οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων;
  • Πώς θα επηρεαστούν οι τελικές τιμές των προϊόντων και υπηρεσιών προς τον καταναλωτή;
  • Θα εξακολουθήσει η Δημοτική Αγορά να αποτελεί χώρο καθημερινής εξυπηρέτησης των Χανιωτών ή θα απευθύνεται αποκλειστικά στους επισκέπτες;
  • Διασφαλίζεται ο παραδοσιακός χαρακτήρας που χαρακτήριζε τη Δημοτική Αγορά;
  • Θα δημιουργηθεί πίεση για αύξηση των μισθωμάτων στην ευρύτερη περιοχή της Παλιάς Πόλης και του κέντρου των Χανίων;
  • Θα μπορέσουν οι παλαιές επιχειρήσεις της Αγοράς να παραμείνουν βιώσιμες και να συνεχίσουν να αποτελούν κομμάτι της ταυτότητάς της;

Η εμπειρία άλλων αγορών στην Ελλάδα, όπως η περίπτωση της Αγοράς Μοδιάνο στη Θεσσαλονίκη, δείχνει ότι η επιτυχία ενός τέτοιου εγχειρήματος δεν εξαρτάται μόνο από την ανακαίνιση των εγκαταστάσεων ή από το ύψος των μισθωμάτων που επιτυγχάνονται. Η πραγματική επιτυχία κρίνεται από τη δυνατότητα των επιχειρήσεων να παραμείνουν βιώσιμες, να προσελκύουν σταθερά καταναλωτές και να διατηρούν τον χαρακτήρα που έκανε τους χώρους αυτούς σημείο αναφοράς για την πόλη τους.

Η ΟΕΒΕΝΧ  δεν  προδικάζει  το  αποτέλεσμα ούτε αμφισβητεί τις επιλογές των επαγγελματιών που συμμετείχαν στη διαδικασία. Αντιθέτως, ευχόμαστε ειλικρινά σε όλους καλή επιτυχία και μια κερδοφόρα πορεία.

Οφείλουμε όμως να επισημάνουμε ότι η επιτυχία της Δημοτικής Αγοράς δεν θα κριθεί από το ύψος των μισθωμάτων που καταγράφηκαν στις δημοπρασίες. Θα κριθεί από το κατά πόσο οι επιχειρήσεις που θα εγκατασταθούν εκεί θα εξακολουθούν να λειτουργούν μετά από πέντε και δέκα χρόνια, θα δημιουργούν θέσεις εργασίας, θα εξυπηρετούν τους κατοίκους της πόλης, θα αναδεικνύουν την τοπική παραγωγή και θα διατηρούν ζωντανό τον ιστορικό και κοινωνικό χαρακτήρα ενός χώρου που ανήκει στη συλλογική μνήμη των Χανιωτών.

Η Δημοτική Αγορά δεν είναι απλώς ένα εμπορικό ακίνητο. Είναι κομμάτι της ταυτότητας της πόλης μας. Και η μακροχρόνια επιτυχία της θα πρέπει να αποτελεί κοινό στόχο όλων μας.

Εκδήλωση “Από το άπειρα μικρό στο άπειρα μεγάλο”: Ένα ταξίδι από τα κβάντα στο σύμπαν

Η σύγχρονη φυσική συναντά τη ζωντανή μουσική σε μια ανοιχτή εκδήλωση για το ευρύ κοινό που θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 7 Ιουλίου, 8:30 μ.μ., στο Θέατρο Μίκης Θεοδωράκης, στα Χανιά. 

Η εκδήλωση προσκαλεί το κοινό σε ένα ταξίδι από τον μικρόκοσμο των ατόμων και των κβαντικών φαινομένων έως τις μεγαλύτερες δομές του σύμπαντος. Μέσα από μια προσιτή και παραστατική επιστημονική αφήγηση, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ανακαλύψει πώς η φυσική μάς βοηθά να κατανοήσουμε την πραγματικότητα γύρω μας, από τα αόρατα στοιχειώδη σωματίδια έως τα άστρα, τους γαλαξίες και την κοσμική εξέλιξη.

Η επιστημονική αφήγηση θα πλαισιωθεί από ζωντανή μουσική με κρητική λύρα, τσέλο και κοντραμπάσο, δημιουργώντας έναν διάλογο ανάμεσα στην επιστήμη και την τέχνη. Η εκδήλωση απευθύνεται σε όλες και όλους, χωρίς να απαιτούνται ειδικές γνώσεις φυσικής.

Συμμετέχουν οι φυσικοί Κάλλια Πετράκη, Χριστίνα Ψαρουδάκη και Όλγα Παπαδουλάκη, καθώς και οι μουσικοί Κέλυ Θωμά, Νίκος Παπαϊωάννου και Παύλος Σπυρόπουλος.

Η εκδήλωση εντάσσεται στα διεθνή συνέδρια φυσικής «Συγκρητισμός», που θα πραγματοποιηθούν στα Χανιά από τις 6 έως τις 10 Ιουλίου 2026, υπό την αιγίδα του Πανεπιστημίου της Σορβόννης, της École Normale Supérieure του Παρισιού και του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας.

Τα συνέδρια φέρνουν σε διάλογο ερευνητές και ερευνήτριες από διαφορετικά πεδία, με στόχο να ενισχύσουν τη διεπιστημονική συνεργασία στην κβαντική και την αστροσωματιδιακή φυσική και να καλλιεργήσουν τον συγκρητισμό ιδεών και προσεγγίσεων.

Ημερομηνία εκδήλωσης: Τρίτη 7 Ιουλίου 2026

Ώρα: 8:30 μ.μ.

Χώρος: Θέατρο Μίκης Θεοδωράκης

Είσοδος: Ελεύθερη

Η Κάλλια Πετράκη είναι καθηγήτρια φυσικής στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης και στην École Normale Supérieure στο Παρίσι. Η έρευνά της εστιάζει στη θεωρητική σωματιδιακή και αστροσωματιδιακή φυσική, με έμφαση στη φυσική πέρα από το Καθιερωμένο Πρότυπο. Ανάμεσα στα ενδιαφέροντά της είναι η σκοτεινή ύλη και η ασυμμετρία ύλης–αντιύλης, θεμελιώδη ερωτήματα που συνδέουν τα στοιχειώδη σωματίδια με την κοσμολογία. Έλαβε το διδακτορικό της από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Λος Άντζελες (UCLA) και έχει διατελέσει ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο της Μελβούρνης και στο ολλανδικό ινστιτούτο σωματιδιακής φυσικής Nikhef. Έχει λάβει σημαντικές διεθνείς διακρίσεις και ερευνητικές χρηματοδοτήσεις, μεταξύ άλλων από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Έρευνας (ERC). Κατάγεται από τα Χανιά.

Η Χριστίνα Ψαρουδάκη είναι καθηγήτρια φυσικής στην École Normale Supérieure στο Παρίσι. Η έρευνά της εστιάζει στη θεωρητική φυσική συμπυκνωμένης ύλης και στην κβαντική φυσική, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις εφαρμογές μαγνητικών υλικών σε νέες κβαντικές τεχνολογίες. Έλαβε το διδακτορικό της δίπλωμα από το Πανεπιστήμιο της Κρήτης.Έχει εργαστεί ερευνητικά στο Πανεπιστήμιο της Κολωνίας, στο Caltech και στο Πανεπιστήμιο της Βασιλείας. Έχει λάβει διεθνείς ερευνητικές διακρίσεις και κατέχει την Έδρα Κβαντικής Πληροφορίας Mitsubishi Heavy IndustriesΚατάγεται από τα Χανιά και την Κύπρο.

Η Όλγα Παπαδουλάκη είναι ερευνήτρια στο Εθνικό Κέντρο Επιστημονικής Έρευνας της Γαλλίας (CNRS) και εργάζεται στην École Polytechnique στο Παρίσι. Η έρευνά της εστιάζει στη θεωρητική φυσική υψηλών ενεργειών και τη μαθηματική φυσική, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για θεμελιώδη ερωτήματα για τη φύση του χωροχρόνου και τη σύνδεση της βαρύτητας με την κβαντική φυσική. Έλαβε το διδακτορικό της δίπλωμα από το Πανεπιστήμιο της Ουτρέχτης.Έχει εργαστεί ερευνητικά στο Πανεπιστήμιο του Southampton, στο διεθνές κέντρο θεωρητικής φυσικής της Τεργέστης (ICTP) και στο Perimeter Institute. Έχει επίσης λάβει διεθνείς ερευνητικές διακρίσεις. Κατάγεται από τη Σπάρτη και τα Χανιά.