28.8 C
Chania
Κυριακή, 28 Ιουνίου, 2026

Ξεπεσμού ανάγνωσμα: Συνεργασία Δήμου Χανίων και Βάσεων για “εθελοντικά” βαψίματα σε πάρκο στο Καμπάνι

Η συνύπαρξη της τοπικής κοινωνίας των Χανίων με την αμερικανική στρατιωτική παρουσία στην περιοχή συνεχίζει να κινείται σε ένα διπλό πεδίο, όπου οι εκδηλώσεις δημόσιας διπλωματίας διασταυρώνονται με το κλίμα σκεπτικισμού μέρους των πολιτών.

Παρά τις αντιδράσεις που εκφράζονται με πολύ μεγαλύτερη συχνότητα τους τελευταίους μήνες στα Χανιά, η διοίκηση της αεροναυτικής βάσης της Σούδας συνεχίζει την υλοποίηση προγραμμάτων δημοσίων σχέσεων, αναπτύσσοντας άμεση συνεργασία με τον Δήμο Χανίων καθώς και με τοπικούς πολιτιστικούς συλλόγους.

Οι δράσεις αυτές, στη συντριπτική πλειονότητά τους, συγκεντρώνονται γεωγραφικά στην περιοχή του Ακρωτηρίου, όπου βρίσκονται και οι στρατιωτικές εγκαταστάσεις. Πρόσφατο παράδειγμα αυτής της κινητικότητας αποτέλεσε η εθελοντική παρέμβαση προσωπικού της βάσης στο Δημοτικό Πάρκο Καμπανίου, η οποία υλοποιήθηκε την Παρασκευή 5 Ιουνίου.

Η θεσμική σύμπραξη και ο εξωραϊσμός του Δημοτικού Πάρκου

Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία αφορούσε εργασίες συντήρησης και ανάπλασης στον χώρο του Δημοτικού Πάρκου Καμπανίου. Η υλοποίηση της δράσης επιτεύχθηκε έπειτα από σχετικό αίτημα του Πολιτιστικού Συλλόγου της περιοχής και κατόπιν προσωπικής παρέμβασης του εκλεγμένου δημοτικού συμβούλου Χανίων, Ιωάννη Καλιτσάκη.

Για τον σκοπό αυτό, μια ομάδα 18 εθελοντών της αμερικανικής βάσης, με επικεφαλής τον κ. Κωνσταντίνο Φανταουσάκη, μετέβη στον χώρο και προχώρησε σε εκτεταμένες τεχνικές παρεμβάσεις. Το εθελοντικό κλιμάκιο ανέλαβε τη συντήρηση και τον ελαιοχρωματισμό του συνόλου των ξύλινων στοιχείων του κτιρίου του Πολιτιστικού Συλλόγου —στα οποία περιλαμβάνονται παράθυρα, πόρτες και παγκάκια— καθώς και των μεταλλικών κιγκλιδωμάτων και των θυρών του περιβάλλοντος χώρου.

Η παρέμβαση αυτή υποστηρίχθηκε υλικά από τον Δήμο Χανίων, ο οποίος προχώρησε στη δωρεάν διάθεση των απαραίτητων χρωμάτων και εργαλείων, συμβάλλοντας καθοριστικά στην ολοκλήρωση του έργου.

Η επίσημη ανακοίνωση του Πολιτιστικού Συλλόγου Καμπανίου

Με αφορμή την ολοκλήρωση των εργασιών, ο Πολιτιστικός Σύλλογος Καμπανίου εξέδωσε επίσημη ανακοίνωση, μέσω της οποίας εκφράζει τις θερμές του ευχαριστίες προς τη Διοίκηση και το προσωπικό της Αμερικανικής Ναυτικής Ευκολίας Σούδας (NSA Souda Bay), αποτιμώντας θετικά το αποτέλεσμα της κοινής συνδρομής στο πάρκο.

Στο επίσημο κείμενό του, ο Σύλλογος αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Μετά από σχετικό αίτημα του Συλλόγου μας και την προσωπική παρέμβαση του Δημοτικού Συμβούλου, κ. Ιωαννης Καλιτσακης, μια δυναμική ομάδα 18 ατόμων εθελοντών της βάσης, με υπεύθυνο τον κ. Κωνσταντίνο Φανταουσάκη, επισκέφθηκε χθες, Παρασκευή 5 Ιουνίου τον χώρο μας. Με εξαιρετικό ζήλο και εργατικότητα, οι εθελοντές προχώρησαν στη συντήρηση και τον ελαιοχρωματισμό όλων των ξύλινων στοιχείων του κτιρίου του Πολιτιστικού Συλλόγου (παράθυρα, πόρτες και παγκάκια), καθώς και των μεταλλικών κιγκλιδωμάτων και θυρών του περιβάλλοντος χώρου.

Παράλληλα, εκφράζουμε τις θερμές μας ευχαριστίες προς τον Δήμο Χανίων για τη δωρεάν διάθεση όλων των απαραίτητων χρωμάτων και υλικών, η οποία ήταν καθοριστική για την υλοποίηση των εργασιών. Η κοινή αυτή συνδρομή άλλαξε ριζικά την εικόνα του Δημοτικού Πάρκου, παραδίδοντας στους κατοίκους έναν ανανεωμένο, καθαρό και καλαίσθητο δημόσιο χώρο.»

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Καμπανίου αποτιμά αυτές τις δράσεις ως παράγοντα ενίσχυσης των διμερών σχέσεων, σημειώνοντας στην ανακοίνωσή του:

«Τέτοιες αξιέπαινες ενέργειες αναδεικνύουν την εθελοντική προσφορά σε πραγματικό λειτούργημα. Παράλληλα, συμβάλλουν καθοριστικά στη σύσφιξη των σχέσεων και στην ενίσχυση των δεσμών φιλίας και συνεργασίας μεταξύ της τοπικής κοινωνίας και του προσωπικού της βάσης. Σας ευχαριστούμε θερμά και προσβλέπουμε σε μελλοντικές κοινές δράσεις.»

Δημόσια διπλωματία και κοινωνικές προεκτάσεις

Η επιλογή της διοίκησης της βάσης να συμμετέχει σε προγράμματα κοινωνικής αλληλεγγύης και “εθελοντικών” δράσεων εντάσσεται στην πάγια στρατηγική της δημόσιας διπλωματίας, η οποία στοχεύει στην καλλιέργεια σχέσεων καλής γειτονίας με τις κοινότητες που περιβάλλουν τις στρατιωτικές υποδομές.

Κατά τη διάρκεια αποστολών στο εξωτερικό, ειδικά σε χώρες-συμμάχους ή εταίρους, τέτοιες δράσεις αποτελούν μέρος της προβολής της ήπιας ισχύος των ΗΠΑ. Μέσω της βοήθειας προς τις τοπικές κοινότητες, ο στρατός προάγει το καλό κλίμα, ενισχύει τις συμμαχίες και αντιμετωπίζει αντιαμερικανικά αισθήματα. Δείχνει ότι η παρουσία των ΗΠΑ δεν είναι μόνο στρατιωτική, αλλά και ανθρωπιστική και συνεργατική.

Σχέσεις με την Κοινότητα και Δημόσια Εικόνα

Το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ (DoD) δίνει ιδιαίτερη έμφαση στις σχέσεις με την κοινότητα, όπως περιγράφεται σε επίσημες πηγές, όπως η σελίδα “Outreach and Community Relations” του Στρατού.

Οι δράσεις αυτές αποδεικνύουν ότι ο στρατός ενδιαφέρεται για την ευημερία της κοινωνίας και όχι μόνο για την άμυνα, αντιμετωπίζοντας αρνητικές αντιλήψεις και χτίζοντας εμπιστοσύνη. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό σε περιοχές κοντά σε βάσεις, όπου η δημόσια υποστήριξη επηρεάζει την πολιτική και τις επιχειρήσεις, καθώς και στο εξωτερικό, όπου η προβολή αξιών όπως η αλληλεγγύη και η συνεργασία εξυπηρετεί ευρύτερους στόχους

Έκθεση της RAND Corporation για τις συνεργασίες στρατιωτικών εγκαταστάσεων τονίζει πώς τέτοιες εμπλοκές ενισχύουν τη σχέση στρατού-κοινότητας, στηρίζοντας τη σταθερότητα στις χώρες υποδοχής. Αυτό συνάδει με τους στόχους της εξωτερικής πολιτικής για συνεργασία και μείωση των εντάσεων.

Οι δράσεις αυτές συντονίζονται από τα γραφεία σχέσεων με την κοινότητα των βάσεων και ευθυγραμμίζονται με τις οδηγίες του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ.

Η έκθεση της GAO για τις σχέσεις με την κοινότητα τονίζει ότι το DoD ακολουθεί αρχές ορθής διαχείρισης, με ετήσια έγγραφα σχεδιασμού προβολής που ορίζουν όρια χρηματοδότησης, διασφαλίζοντας ότι οι δράσεις σχεδιάζονται και υποστηρίζονται με τους κατάλληλους πόρους.

Η χρηματοδότηση προέρχεται κυρίως από τις πιστώσεις λειτουργίας και συντήρησης των στρατιωτικών υπηρεσιών, χωρίς να υπάρχει ξεχωριστή κατηγορία στον προϋπολογισμό, κάτι που δείχνει πόσο ενσωματωμένες είναι αυτές οι ενέργειες στη στρατιωτική στρατηγική.

Αυτές οι ενέργειες αντιμετωπίζουν την αντίληψη του στρατού ως αποκλειστικά πολεμικής μηχανής, ειδικά σε περιοχές όπου υπάρχει σκεπτικισμός ή αντίδραση στην παρουσία ξένων στρατευμάτων.

Συνελήφθη στην Κρήτη 37χρονος παλαιστινιακής καταγωγής ως μέλος της Χαμάς – Η αστυνομία υποψιαζόταν ότι προετοίμαζε τρομοκρατικό χτύπημα σε Ισραηλινό κρουαζιερόπλοιο

Συνελήφθη σήμερα (6/6) στην Κρήτη, μετά από κοινή επιχείρηση της ΕΥΠ και της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Ειδικών Εγκλημάτων Βίας (ΔΑΕΕΒ) 37χρονος αλλοδαπός, παλαιστινιακής καταγωγής, κατηγορούμενος για ένταξη ως μέλος στην τρομοκρατική οργάνωση Χαμάς, λήψη εκπαίδευσης, ταξίδι και σχεδιασμό τρομοκρατικών ενεργειών.

Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, ο 37χρονος συνδεόταν με πρόσφατα συλληφθέντα άτομα στην Κύπρο για αδικήματα τρομοκρατίας.

Σύμφωνα με το cnn.gr, ο φερόμενος ως δράστης που έχει άσυλο και βρίσκεται εδώ και ένα χρόνο στη χώρα, εργαζόταν ως υπάλληλος σε ξενοδοχείο στην Κρήτη. Εδώ και περίπου μια βδομάδα, οι Αρχές τον παρακολουθούσαν και σύμφωνα με πληροφορίες ο ίδιος ετοιμαζόταν να κάνει παραγγελία για εκρηκτικά υλικά.

Ο ίδιος φέρεται να έχει ομολογήσει ότι επρόκειτο να σχεδιάσει τρομοκρατικό χτύπημα, αν και όπως υποστήριξε, το τελευταίο διάστημα είχε αποφασίσει να κάνει πίσω ακυρώνοντας το αρχικό του πλάνο.

Κατά τις έρευνες σε οικίες στην Κρήτη και την Αθήνα εντοπίστηκαν, μεταξύ άλλων, συσκευές κινητής τηλεφωνίας, φορητός Η/Υ, μέσα αποθήκευσης δεδομένων, τραπεζικές κάρτες και εργαστηριακός εξοπλισμός. Ο συλληφθείς θα οδηγηθεί στον αρμόδιο εισαγγελέα.

Υποψίες ότι προετοίμαζε τρομοκρατικό χτύπημα σε κρουαζιερόπλοιο

Σύμφωνα ασφαλείς πληροφορίες, την Τρίτη (9/6) αναμένεται να φτάσει κρουαζιερόπλοιο στην Κρήτη ισραηλινών συμφερόντων και δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο αρχές να ετοίμαζε σε αυτό τρομοκρατικό χτύπημα. Παρόλα αυτά, μέχρι στιγμής δεν έχουν εντοπιστεί εκρηκτικά. Οι έρευνες είναι σε πλήρη εξέλιξη.

Η ανακοίνωση από την ΕΛ.ΑΣ:

«Συνελήφθη σήμερα (Σάββατο 6/6) στην Κρήτη, μετά από κοινή επιχείρηση της ΕΥΠ και της ΔΑΕΕΒ, 37χρονος αλλοδαπός παλαιστινιακής καταγωγής, κατηγορούμενος για ένταξη ως μέλος στην τρομοκρατική οργάνωση HAMAS, λήψη εκπαίδευσης, ταξίδι και σχεδιασμό τρομοκτραικών ενεργειών.

Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, συνδεόταν με πρόσφαρα συλληφθέντα άτομα στην Κύπρο για αδικήματα τρομοκρατίας.

Κατά τις έρευνες σε οικίες στην Κρήτη και την Αθήνα εντοπίστηκαν, μεταξύ άλλων, συσκευές κινητής τηλεφωνίας, φορητός η/υ, μέσα αποθήκευσης δεδομένων, τραπεζικές κάρτες και εργαστηριακός εξοπλισμός.

Ο συλληφθείς θα οδηγηθεί στον αρμόδιο εισαγγελέα.

Οι έρευνες συνεχίζονται».

cnn.gr

“Ξεπουλάνε τη γη μας στους ολιγάρχες – Η Αλβανία δεν είναι προς πώληση!”: Συγκέντρωση διαμαρτυρίας Αλβανών στο Σύνταγμα

Δυναμική συγκέντρωση διαμαρτυρίας, με πλακάτ, τα χαρακτηριστικά φλαμίγνκο και συνθήματα, πραγματοποιούν το απόγευμα του Σαββάτου (6/6) στην πλατεία Συντάγματος, Αλβανοί που ζουν στην Ελλάδα, μετά από κάλεσμα που απηύθυνε η Πρωτοβουλία Αλβανών Μεταναστών.

Στο πλευρό των διοργανωτών συντάσσονται πολυάριθμες άλλες ενώσεις και σωματεία από την Ελλάδα, σύλλογοι μεταναστών και άλλες συλλογικότητες. Το βασικό μήνυμα που στέλνουν οι διαδηλωτές είναι το «Ούτε γη, ούτε νερό – Όχι στο ξεπούλημα της γης μας και στην οικολογική καταστροφή για τα κέρδη των ολιγαρχών».

Το «πρότζεκτ Κούσνερ» και η καταστροφή της Vjosa

Όπως καταγγέλλουν οι συγκεντρωμένοι από το βήμα της διαμαρτυρίας, η αλβανική κυβέρνηση προχωρά σε ένα συστηματικό ξεπούλημα και στην καταστροφή ενός από τους σημαντικότερους παράκτιους οικοτόπους της Ευρώπης.

Όπως αναφέρουν, από τα τέλη περασμένου Απριλίου βρίσκεται σε εξέλιξη ένα τουριστικό project, το οποίο προχωρά χωρίς καμία μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, χωρίς άδειες και με την πλήρη κάλυψη της κυβέρνησης Ράμα, η οποία την ίδια στιγμή παρέχει παραπλανητικές εξηγήσεις στο αλβανικό κοινοβούλιο.

Οι καταστροφές, σύμφωνα με την Πρωτοβουλία, εντοπίζονται στην Προστατευόμενη Περιοχή Pishë Poro-Narta και εντός του Προστατευόμενου Τοπίου Vjosa (Αωός) – Narta, που αποτελεί τμήμα του δέλτα του ποταμού Βιόσα, του τελευταίου άγριου ποταμού στην Ευρώπη.

Στην περιοχή αυτή έχει σχεδιαστεί η ανέγερση ενός υπερπολυτελούς θερέτρου, το οποίο υποστηρίζεται οικονομικά από τον Τζάρεντ Κούσνερ (γαμπρό του Ντόναλντ Τραμπ), με τον Αλβανό πρωθυπουργό Έντι Ράμα να έχει επιβεβαιώσει επίσημα τη σύνδεση των εργασιών με το συγκεκριμένο έργο.

Καταστολή, συρματοπλέγματα και θεωρίες συνωμοσίας

Οι διαδηλωτές στο Σύνταγμα μεταφέρουν το κλίμα τρομοκρατίας που επικρατεί στην πατρίδα τους, επισημαίνοντας ότι εκατοντάδες πολίτες που επιχείρησαν να διαμαρτυρηθούν ειρηνικά στο πεδίο ήρθαν αντιμέτωποι με τη βίαιη καταστολή από μπράβους, ενώ πλέον έχουν τοποθετηθεί συρματοπλέγματα που αποκλείουν τη δημόσια πρόσβαση στην ακτογραμμή. Την ίδια στιγμή, υπενθυμίζουν ότι χιλιάδες άνθρωποι συνεχίζουν να διαδηλώνουν στους δρόμους των Τιράνων.

Η Πρωτοβουλία εξηγεί ότι το νομικό παράθυρο άνοιξε τον Φεβρουάριο του 2024, όταν η αλβανική κυβέρνηση τροποποίησε τον νόμο για τις προστατευόμενες περιοχές, επιτρέποντας τσιμεντοποίηση σε ζώνες αυστηρής προστασίας, κάτι που βιώνουν επώδυνα και οι κάτοικοι του χωριού Rrjoll στη βόρεια Αλβανία.

«Το σενάριο είναι γνωστό και επαναλαμβανόμενο σε πολλά μέρη των Βαλκανίων. Η δημόσια γη χαρίζεται σε ξένους και ντόπιους ‘στρατηγικούς επενδυτές’, οι οποίοι υπόσχονται θέσεις εργασίας σε βάρος της φύσης και των ντόπιων ιδιοκτητών», αναφέρουν χαρακτηριστικά.

Καταγγέλλουν μάλιστα ότι «αλβανοί και ξένοι ολιγάρχες, μαφιόζοι, πλαστογράφοι τίτλων ιδιοκτησίας και διεφθαρμένοι κυβερνητικοί παράγοντες, με τη συνδρομή κατευθυνόμενων ΜΜΕ, επιχειρούν να βαφτίσουν την καταστροφή ως ανάδειξη της φυσικής ομορφιάς», ενώ επιστρατεύουν θεωρίες συνωμοσίας στα αλβανικά μέσα περί «υποκινούμενων διαδηλώσεων από ξένο (ελληνικό ή σερβικό) δάκτυλο».

news247.gr

Η Γαλλία ξεκινά έρευνα για «εγκλήματα πολέμου» σχετικά με τη μεταχείριση ακτιβιστών της Γάζας από το Ισραήλ

Οι γαλλικές εισαγγελικές αρχές κατά της τρομοκρατίας δηλώνουν ότι ξεκίνησαν προκαταρκτική έρευνα για ύποπτα περιστατικά «βασανιστηρίων» και «εγκλημάτων πολέμου» σχετικά με την εικαζόμενη κακομεταχείριση από πλευράς του Ισραήλ προς Γάλλους ακτιβιστές, οι οποίοι συμμετείχαν τον περασμένο μήνα σε έναν στόλο ανθρωπιστικής βοήθειας με προορισμό τη Γάζα.

Η έρευνα ξεκίνησε την Παρασκευή μετά από παραπομπή από το Υπουργείο Εξωτερικών στα τέλη του περασμένου μήνα, ανέφερε η εθνική εισαγγελία κατά της τρομοκρατίας (PNAT), αφού οι ακτιβιστές του Στόλου «Global Sumud» κατηγόρησαν τις ισραηλινές αρχές για σοβαρή κακομεταχείριση κατά τη διάρκεια της κράτησής τους.

Το Ισραήλ απήγαγε και κράτησε περίπου 430 ακτιβιστές από περίπου 40 χώρες, αφού τους αναχαίτισε σε διεθνή ύδατα στις 18 Μαΐου, καθώς πραγματοποιούσαν την τελευταία από μια σειρά προσπαθειών για να σπάσουν τον αποκλεισμό της Γάζας, τον οποίο τα Ηνωμένα Έθνη και οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων χαρακτηρίζουν παράνομο, περιγράφοντάς τον ως μια μορφή συλλογικής τιμωρίας.

Ο ακροδεξιός Υπουργός Εθνικής Ασφάλειας του Ισραήλ, Ιταμάρ Μπεν-Γκβιρ (Itamar Ben-Gvir), προκάλεσε ευρεία καταδίκη όταν δημοσίευσε ένα βίντεο στο οποίο χλεύαζε τους ακτιβιστές του στόλου ενώ ήταν δεμένοι.

Η Γαλλία απαγόρευσε την είσοδο στον Μπεν-Γκβιρ και, όπως και αρκετοί άλλοι σύμμαχοι του Ισραήλ, κάλεσε τον Ισραηλινό πρέσβη για το περιστατικό.

Μαρτυρίες για βίαιη και ταπεινωτική μεταχείριση

Αρκετοί Γάλλοι ακτιβιστές περιέγραψαν αυτό που αποκάλεσαν ως μια βίαιη και ταπεινωτική δοκιμασία, όταν οκτώ από αυτούς επέστρεψαν στη Γαλλία στις 22 Μαΐου.

Δύο από τους περισσότερους από 30 Γάλλους που επέβαιναν στον στόλο εξακολουθούσαν να νοσηλεύονται στην Τουρκία, δήλωσαν σε δημοσιογράφους.

Μία από τις γυναίκες που επέστρεψαν περιέγραψε ότι ένας στρατιώτης την θώπευσε και τη χαστούκισε σε ένα σκοτεινό εμπορευματοκιβώτιο (container), και ότι ήταν τρομοκρατημένη από τον φόβο μήπως βιαστεί.

Μια άλλη αφηγήθηκε ότι οι κρατούμενοι ακτιβιστές τοποθετήθηκαν σε αυτό που αποκάλεσε «στάση καταπόνησης» (stress position), γονατιστοί με το μέτωπο στο έδαφος για αρκετές ώρες, ενώ ο εθνικός ύμνος του Ισραήλ έπαιζε συνεχώς σε επανάληψη.

«Η πιο σοβαρή περίπτωση κακομεταχείρισης» εδώ και μια δεκαετία

Μιλώντας στο Al Jazeera στα τέλη του περασμένου μήνα, η Σουχάντ Μπισάρα (Suhad Bishara), νομική διευθύντρια του Adalah —του ισραηλινού νομικού κέντρου για τα δικαιώματα των Παλαιστινίων— δήλωσε ότι χωρίς λογοδοσία, το Ισραήλ θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί βία εναντίον ακτιβιστών.

«Με βάση τις μαρτυρίες που ελήφθησαν και αξιοποιώντας την εμπειρία πλέον της μίας δεκαετίας στην εκπροσώπηση συμμετεχόντων σε στόλους, αυτή φαίνεται να είναι η πιο σοβαρή περίπτωση κακομεταχείρισης που έχει καταγραφεί τα τελευταία 10 χρόνια, η οποία ενδεχομένως να ισοδυναμεί με βασανιστήρια», δήλωσε η Μπισάρα.

Οι δικηγόροι του Adalah έχουν ενημερωθεί για επαναλαμβανόμενη σωματική βία που είχε ως αποτέλεσμα σοβαρούς τραυματισμούς, παρατεταμένες στάσεις καταπόνησης, καθώς και σεξουαλικό εξευτελισμό και παρενόχληση.

Ο Στόλος «Global Sumud» δήλωσε ότι έχει καταγράψει τουλάχιστον 15 περιπτώσεις σεξουαλικής κακοποίησης.

Δικηγόροι Γάλλων ακτιβιστών του στόλου δήλωσαν ότι σχεδιάζουν να καταθέσουν ξεχωριστή μήνυση εξ ονόματος των πελατών τους για καταγγελίες περί βιασμού, βασανιστηρίων και ταπείνωσης.

Οι ακτιβιστές αρνήθηκαν να συναντηθούν με τη γαλλική κυβέρνηση για να συζητήσουν τις εμπειρίες τους, κατηγορώντας την ότι υποστηρίζει τον γενοκτονικό πόλεμο του Ισραήλ στη Γάζα.

Όταν του ζητήθηκε από το ειδησεογραφικό πρακτορείο AFP να απαντήσει στους ισχυρισμούς περί κακομεταχείρισης, το σωφρονιστικό σύστημα του Ισραήλ δήλωσε ότι οι κατηγορίες ήταν «εντελώς ανυπόστατες».

Η Φραντσέσκα Αλμπανέζε (Francesca Albanese), μια ένθερμη εμπειρογνώμονας του ΟΗΕ για τα παλαιστινιακά εδάφη, δήλωσε ότι η μεταχείριση των ακτιβιστών του στόλου «είναι πολυτέλεια σε σύγκριση με όσα υφίστανται οι Παλαιστίνιοι στις ισραηλινές φυλακές».

aljazeera.com

H Ιρλανδία απαγορεύει την είσοδο στους Ισραηλινούς υπουργούς Μπεν Γκβιρ και Σμότριτς – Ζητεί κυρώσεις σε επίπεδο ΕΕ

Την απαγόρευση εισόδου στο έδαφός της επέβαλε η Ιρλανδία στους Ισραηλινούς υπουργούς Εθνικής Ασφαλείας Ιταμάρ Μπεν Γκβιρ και Οικονομικών Μπεζαλέλ Σμότριτς, δύο πολιτικούς της άκρας δεξιάς, ζητώντας παράλληλα την υιοθέτηση αντίστοιχων κυρώσεων σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η απόφαση της ιρλανδικής κυβέρνησης, όπως ανακοινώθηκε σήμερα από το υπουργείο Δικαιοσύνης της χώρας σε δήλωση που στάλθηκε στο Γαλλικό Πρακτορείο, ελήφθη λόγω του «καθοριστικού ρόλου των δύο υπουργών στην κλιμάκωση της καταστροφής που μαίνεται στη Γάζα».

Η ανακοίνωση έρχεται ενώ ήδη τον περασμένο Μάιο, Ιταλία και Ισπανία είχαν απαιτήσει την επιβολή κυρώσεων κατά του Μπεν Γκβιρ, μετά τη δημοσίευση βίντεο που τον δείχνει να επιφυλάσσει ωμή μεταχείριση σε ξένους ακτιβιστές του «στολίσκου για τη Γάζα», μετά τη σύλληψή τους στη θάλασσα από το Ισραήλ.

Ο Ιρλανδός πρωθυπουργός Μίχολ Μάρτιν είχε ήδη αποστείλει επιστολή στις 20 Μαΐου προς τον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Αντόνιο Κόστα, ζητώντας «πρόσθετα μέτρα» της ΕΕ κατά του Ισραήλ.

Μιλώντας σήμερα από το Μαυροβούνιο, όπου διεξάγεται η σύνοδος κορυφής ΕΕ – Δυτικών Βαλκανίων, δήλωσε: «Κατά τη γνώμη μου, η συμπεριφορά τους δικαιολογεί κυρώσεις σε επίπεδο ΕΕ επίσης, και αυτό είναι κάτι που θα θέσουμε».

Υπενθυμίζεται ότι η Γαλλία είχε ανακοινώσει ήδη στις 23 Μαΐου αντίστοιχο μέτρο απαγόρευσης εισόδου στο έδαφός της για τον Μπεν Γκβιρ. Εκτός ΕΕ, οι Μπεν Γκβιρ και Σμότριτς υπόκεινται σε κυρώσεις από τη Βρετανία, την Αυστραλία, τον Καναδά, τη Νέα Ζηλανδία και τη Νορβηγία – χώρες όπου επίσης απαγορεύεται η είσοδός τους.

Τα κράτη αυτά είχαν ανακοινώσει από κοινού στις 10 Ιουνίου 2025 τις κυρώσεις, κατηγορώντας τους δύο Ισραηλινούς υπουργούς για «υποκίνηση στη βία» εις βάρος των Παλαιστινίων, ιδίως στη Δυτική Όχθη, όπου η εποικιστική δραστηριότητα δεν σταματά να αυξάνεται.Η ισραηλινή κυβέρνηση είχε καταγγείλει τότε ως «σκανδαλώδεις» τις κυρώσεις.

O Ραούλ Κάστρο δε φοβάται τους Αμερικανούς: Ο 95χρονος ιστορικός ηγέτης της Κούβας, ο οποίος καταζητείται από τις ΗΠΑ, εμφανίζεται σε εκδήλωση στην Αβάνα

Ο πρώην ηγέτης της Κούβας, Ραούλ Κάστρο (Raul Castro), εμφανίστηκε σε εορτασμό του Υπουργείου Εσωτερικών στην Αβάνα, όπως έδειξε η κρατική τηλεόραση την Παρασκευή, στην πρώτη δημόσια εμφάνιση του ηλικιωμένου πολιτικού μετά την απαγγελία κατηγοριών για φόνο εις βάρος του τον περασμένο μήνα στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Η κυβέρνηση Τραμπ (Trump) κατηγόρησε τον πρώην υπουργό Άμυνας ότι διέταξε κουβανικά στρατιωτικά αεροσκάφη να καταρρίψουν αεροπλάνα που χειρίζονταν μια ομάδα Κουβανών εξορίστων το 1996, μια σημαντική κλιμάκωση στην εκστρατεία πίεσης της Ουάσιγκτον κατά της κομμουνιστικής κυβέρνησης του νησιού.

Ο Κάστρο, ο οποίος έκλεισε τα 95 την Τετάρτη, εθεάθη για τελευταία φορά δημόσια πριν από έναν μήνα, κατά τη διάρκεια των εορτασμών της 1ης Μαΐου στην Αβάνα, ακριβώς πριν από την απαγγελία κατηγοριών εις βάρος του.

Προηγουμένως δεν είχε εμφανιστεί από τις 15 Ιανουαρίου, όταν παρέστη σε δημόσια τελετή στην πρωτεύουσα αποτίοντας φόρο τιμής στους 32 Κουβανούς στρατιώτες που σκοτώθηκαν κατά τη διάρκεια της σύλληψης του Προέδρου της Βενεζουέλας, Νικολάς Μαδούρο (Nicolas Maduro).

Το Άμστερνταμ προτείνει τουριστικό φόρο 20%: Λένε ότι οι τουρίστες ασκούν «σημαντική πίεση στους δημόσιους χώρους, την ποιότητα ζωής και τις δημοτικές εγκαταστάσεις»

Ο τουρισμός θα μπορούσε να μεταμορφωθεί πλήρως στο Άμστερνταμ μετά από προτάσεις της τοπικής κυβέρνησης που περιλαμβάνουν τουριστικό φόρο 20%, το κλείσιμο του λιμανιού για κρουαζιερόπλοια και την εξαγορά επιχειρήσεων από το κέντρο της πόλης.

Το Άμστερνταμ έχει ήδη έναν από τους υψηλότερους τουριστικούς φόρους στην Ευρώπη, ο οποίος επί του παρόντος έχει οριστεί στο 12% της τιμής της διανυκτέρευσης, ή τουριστικό φόρο €15 (£13) για τους ημερήσιους επισκέπτες.

Ωστόσο, βάσει των προτεινόμενων κανόνων από τη νέα κυβέρνηση συνασπισμού του δημοτικού συμβουλίου, το ποσοστό αυτό πρόκειται να αυξηθεί.

Σε έγγραφο συμφωνίας συνασπισμού που δημοσιεύθηκε αυτή την εβδομάδα, τα κυβερνώντα κόμματα αναφέρουν ότι ελπίζουν να εισαγάγουν φόρο 16% το επόμενο έτος και στη συνέχεια να τον αυξάνουν κατά 1% κάθε χρόνο, μέχρι να φτάσει το 20% έως το 2030.

«Το Άμστερνταμ παραμένει ένας ελκυστικός προορισμός για επισκέπτες από όλο τον κόσμο», αναφέρει το μεταφρασμένο έγγραφο. «Ο τουρισμός συμβάλλει στην οικονομία της πόλης, αλλά ταυτόχρονα ασκεί σημαντική πίεση στους δημόσιους χώρους, την ποιότητα ζωής και τις δημοτικές εγκαταστάσεις».

«Ως εκ τούτου, ο συνασπισμός αποφάσισε να αυξήσει τον τουριστικό φόρο, έτσι ώστε οι επισκέπτες να συνεισφέρουν δικαιότερα στα έξοδα που βαρύνουν την πόλη για τη διαχείριση, τη συντήρηση, την αστυνόμευση και τις επενδύσεις στην ποιότητα του περιβάλλοντος διαβίωσης».

Η δημοτική κυβέρνηση δήλωσε ότι θα χρησιμοποιήσει τα έσοδα από τον υψηλότερο τουριστικό φόρο για να κάνει το Άμστερνταμ μια πιο καθαρή, ασφαλή και βιώσιμη πόλη για τους κατοίκους και τους επισκέπτες.

Ο συνασπισμός προτείνει και άλλες πρωτοβουλίες που θα μπορούσαν να αλλάξουν δραστικά την τουριστική βιομηχανία του Άμστερνταμ.

Κλείσιμο λιμανιού, εξαγορές και τέλη ψυχαγωγίας

Σε ένα πλήγμα για τους επιβάτες κρουαζιέρας, η συμφωνία περιγράφει επίσης ότι οι αρχές προτείνουν το κλείσιμο του λιμενικού σταθμού της πόλης για να «τερματιστεί η επιλογή πρόσβασης στο Άμστερνταμ μέσω θαλάσσιας κρουαζιέρας», προσθέτοντας ότι θα συζητήσει εναλλακτικές λύσεις με την εθνική κυβέρνηση και την περιφέρεια.

Σχεδιάζει επίσης να αγοράζει συστηματικά κτίρια και να εξαγοράζει τις επιχειρήσεις που στεγάζονται σε αυτά, προκειμένου να «μεταμορφώσει» το κέντρο της πόλης.

Επιπλέον, η κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο να αυξήσει το τέλος ψυχαγωγίας, το οποίο καταβάλλεται από τις περιηγήσεις με σκάφη, τις βάρκες, τα κανό και άλλες ενοικιάσεις σκαφών στα κανάλια, προσπαθώντας να εξασφαλίσει μεγαλύτερη συνεισφορά από τους ημερήσιους επισκέπτες της πόλης.

Ακύρωση του «Ερωτικού Κέντρου» και αλλαγές στο μάρκετινγκ

Αναφέρεται επίσης ότι θα καταργήσει μια πρωτοβουλία που είχε σχεδιαστεί από την προηγούμενη τοπική κυβέρνηση και αποσκοπούσε στη διατήρηση της ασφάλειας των εργαζομένων του σεξ.

Το συμβούλιο εξέταζε τη δημιουργία ενός «Ερωτικού Κέντρου» στην περιοχή Zuid για να προσφέρει έναν ασφαλέστερο χώρο εργασίας για τους εργαζόμενους του σεξ, να μειώσει την επιρροή του εγκλήματος στην πορνεία και να διασκορπίσει τα πλήθη στη Συνοικία των Κόκκινων Φαναριών (Red Light District).

Η νέα συμφωνία αναφέρει ότι το Ερωτικό Κέντρο δεν θα προχωρήσει, και αντίθετα θα δοθεί έμφαση σε «πρωτοβουλίες μικρής κλίμακας» για την ανακούφιση της πίεσης στο κέντρο της πόλης, αν και δεν δόθηκαν περαιτέρω λεπτομέρειες.

Πρόσθεσε ότι έχει προτείνει τη διακοπή της προώθησης της πόλης που απευθύνεται σε τουρίστες, καθώς και τη μείωση της συνεισφοράς της στον οργανισμό μάρκετινγκ της πόλης Amsterdam&Partners, ο οποίος διαχειρίζεται το διάσημο εμπορικό σήμα «I amsterdam».

Η συμφωνία ανέφερε ότι επιθυμεί να δημιουργήσει μια «πιο ισορροπημένη νέα οικονομία επισκεπτών», με μεγαλύτερη συνεργασία μεταξύ επιχειρήσεων, κατοίκων και επιστημονικών ιδρυμάτων.

Δεν έγινε καμία αναφορά σε απαγόρευση αγοράς κάνναβης από τουρίστες στα coffeeshops, κάτι που είχε προωθηθεί στο παρελθόν από ορισμένους τοπικούς πολιτικούς.

Η νέα συμφωνία συνασπισμού θα συζητηθεί στις 10 Ιουνίου, καθορίζοντας την ατζέντα της νέας τοπικής κυβέρνησης για τα επόμενα τέσσερα χρόνια. Η τοπική κυβέρνηση υποβάλλει τις αποφάσεις στο συμβούλιο του Δήμου του Άμστερνταμ (City of Amsterdam) προς έγκριση.

Η απίθανη ιστορία της Μάγια Χβαλίνσκα: Πριν 1 βδομάδα δε μπορούσε να πληρώσει το δωμάτιο του ξενοδοχείου της, τώρα είναι στον τελικό του Γαλλικού Όπεν

Μια 24χρονη Πολωνή τενίστρια έφτασε στο Παρίσι την περασμένη εβδομάδα, ούσα στο νούμερο 114 της παγκόσμιας κατάταξης, χωρίς χορηγούς, χωρίς εγγυημένο εισόδημα και χωρίς καμία βεβαιότητα ότι θα μπορούσε καν να πληρώσει για το δωμάτιο του ξενοδοχείου της.

Έπρεπε να κερδίσει τρεις προκριματικούς αγώνες μόνο και μόνο για να μπει στο κυρίως ταμπλό του Γαλλικού Όπεν (French Open / Ρολάν Γκαρός). Τα χρηματικά έπαθλα καταβάλλονται μόνο στο τέλος του τουρνουά, επομένως μια πολωνική εταιρεία αθλητικών ποτών παρενέβη αθόρυβα και κάλυψε τον λογαριασμό του ξενοδοχείου της.

Το όνομά της είναι Μάγια Χβαλίνσκα (Maja Chwalinska). Και σήμερα, αγωνίζεται στον τελικό του Γαλλικού Όπεν.

Πριν από αυτό το τουρνουά, είχε κερδίσει ακριβώς έναν αγώνα σε κυρίως ταμπλό Grand Slam σε ολόκληρη την καριέρα της. Είχε παλέψει με κατάθλιψη τόσο σοβαρή, που το 2021 δεν μπορούσε να σηκωθεί από το κρεβάτι. Υβλήθηκε σε χειρουργική επέμβαση στο γόνατο το 2022. Πέρασε χρόνια μοχθώντας σε μικρά τουρνουά ανά την Ευρώπη, απλώς και μόνο για να κρατηθεί στην επιφάνεια.

Μετά έφτασε στο Παρίσι, κέρδισε τρεις προκριματικούς αγώνες και συνέχισε να κερδίζει. Τζενγκ Τσινγουέν (Zheng Qinwen). Ελίζ Μέρτενς (Elise Mertens). Μαρία Σάκκαρη (Maria Sakkari). Ντιάνα Σνάιντερ (Diana Shnaider). Εννέα συνεχόμενοι αγώνες. Μόλις ένα χαμένο σετ.

Είναι πλέον η πρώτη παίκτρια που προέρχεται από τα προκριματικά (qualifier) στην ιστορία του Γαλλικού Όπεν που καταφέρνει να φτάσει στον τελικό. Η τελευταία φορά που μια παίκτρια από τα προκριματικά έφτασε σε τελικό Grand Slam ήταν η Έμα Ραντουκάνου (Emma Raducanu) στο US Open του 2021. Η Ραντουκάνου κέρδισε.

Με το να φτάσει και μόνο στον τελικό, η Χβαλίνσκα έχει κερδίσει περισσότερα χρήματα από έπαθλα από ό,τι σε ολόκληρη την καριέρα της συνολικά. Η επιταγή της φιναλίστ και μόνο ανέρχεται σε 1,6 εκατομμύρια δολάρια. Αν κερδίσει σήμερα, θα πάρει μαζί της 3,25 εκατομμύρια δολάρια.

Πριν από μία εβδομάδα, δεν μπορούσε να πληρώσει για το δωμάτιο του ξενοδοχείου της.

Το ουκρανικό drone στη Λευκάδα στόχευε πλοίο του ρωσικού Πολεμικού Ναυτικού!

Το ουκρανικό πλωτό drone που εντοπίστηκε στις 7 Μάη ανοιχτά της Λευκάδας, οπλισμένο με εκατοντάδες κιλά εκρηκτικών, είχε αποστολή να χτυπήσει πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού της Ρωσίας, το οποίο συνόδευε εμπορικό του ρωσικού «σκιώδους στόλου». Αυτή είναι η επίσημη απάντηση που έδωσαν οι ουκρανικές αρχές στην ελληνική κυβέρνηση, σύμφωνα με πληροφορίες του «Ριζοσπάστη» από τις Βρυξέλλες.

Οι πληροφορίες αυτές, αν επιβεβαιωθούν, εγείρουν σοβαρά ερωτήματα για την επέκταση του ιμπεριαλιστικού πολέμου στην Ανατ. Μεσόγειο, χιλιάδες μίλια μακριά από το μέτωπο της Ουκρανίας, αλλά και για την προσπάθεια της ελληνικής κυβέρνησης να αποκρύψει την πραγματική αποστολή του θαλάσσιου drone, επικαλούμενη μάλιστα ότι δεν υπάρχει επίσημη ενημέρωση από την ουκρανική πλευρά.

Να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα δεν έχει καταγραφεί παρόμοια ουκρανική επίθεση σε ρωσικό στρατιωτικό στόχο στη Μεσόγειο. Το γεγονός ότι το drone βρισκόταν σε τέτοια αποστολή – ανεξάρτητα αν απέτυχε ή έχασε τον προσανατολισμό του – δείχνει κλιμάκωση του πολέμου και ραγδαία εξάπλωσή του μια ανάσα από τις ελληνικές ακτές.

Θυμίζουμε ότι δύο προηγούμενες επιθέσεις με ουκρανικά πλωτά drones στην Μεσόγειο έγιναν ενάντια σε δεξαμενόπλοια που η Ουκρανία περιλαμβάνει στον ρωσικό «σκιώδη στόλο». Πρόκειται για το δεξαμενόπλοιο «Qendil», που χτυπήθηκε νοτιοδυτικά της Κρήτης τον Δεκέμβρη του 2025, και το δεξαμενόπλοιο LNG «Arctic Metagaz», που δέχτηκε επίθεση νοτιοανατολικά της Μάλτας τον Μάρτη του 2026. Και τα δύο στοχοποιήθηκαν από τους Ουκρανούς για το σπάσιμο του εμπάργκο στην πώληση και εμπορία ρωσικών καυσίμων.

Ανάμεσα στα σενάρια που είχαν κυκλοφορήσει αρχικά ήταν ότι το drone που βρέθηκε από ψαράδες στη Λευκάδα στόχευε ένα τέτοιο εμπορικό πλοίο, όχι πολύ μακριά από το σημείο όπου εντοπίστηκε. Το ενδεχόμενο ο στόχος να ήταν στρατιωτικός αναβαθμίζει χωρίς προηγούμενο τους κινδύνους για τον ελληνικό λαό και τις ευθύνες της κυβέρνησης που τον οδηγεί στο σφαγείο, εμπλέκοντας τη χώρα ολοένα και πιο βαθιά στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο και στη στήριξη του καθεστώτος Ζελένσκι.

Μετά τον εντοπισμό του drone στη Λευκάδα η κυβέρνηση ακολούθησε τη γνωστή τακτική της συγκάλυψης, αποδίδοντας ευθύνες στην ουκρανική πλευρά ότι «δεν συνεργάζεται» και ότι «δεν δίνει συγκεκριμένες απαντήσεις». Οπως προκύπτει όμως αυτές έχουν δοθεί, αλλά παραμένουν στο σκοτάδι από την ελληνική κυβέρνηση, η οποία μόλις προχτές, έναν μήνα μετά το περιστατικό, προχώρησε σε διαβήματα μέσω του ΥΠΕΞ προς την ουκρανική πλευρά.

Είχε προηγηθεί η συζήτηση στη Βουλή της Επίκαιρης Ερώτησης του ΚΚΕ για το θέμα, όπου η απάντηση από τον αρμόδιο υφυπουργό ήταν «άλλα λόγια να αγαπιόμαστε» για την πραγματική αποστολή και τον τρόπο που βρέθηκε το drone στις ελληνικές θάλασσες.

Σύμφωνα με ενημέρωση των δημοσιογράφων από την εκπρόσωπο του ΥΠΕΞ, Λάνα Ζωχιού, το επίσημο διάβημα διαμαρτυρίας κατατέθηκε προφορικά και γραπτά στις 28 και 29 Μάη από τον Ελληνα πρέσβη στο Κίεβο. Με αυτό «η ελληνική πλευρά ζητά επισήμως εξηγήσεις για το πώς το θαλάσσιο drone βρέθηκε εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων και συγκεκριμένα στην περιοχή της Λευκάδας» και αναμένει την επίσημη απάντηση της ουκρανικής πλευράς.

Γνωστή στους «συμμάχους» η δράση των Ουκρανών

Θυμίζουμε ότι από τις 31 Μάρτη διεθνής έρευνα είχε αποκαλύψει πως η περιβόητη ουκρανική μονάδα «Group 13», ο βραχίονας της Στρατιωτικής Υπηρεσίας Πληροφοριών (GUR) της Ουκρανίας, που ειδικεύεται στα μη επανδρωμένα ναυτικά συστήματα, είχε ξεκινήσει μυστικές επιχειρήσεις στη Μεσόγειο. Λίγες μέρες αργότερα, στις 6 Απρίλη, μια δεύτερη έρευνα ήρθε να επιβεβαιώσει τις πληροφορίες, περιγράφοντας με λεπτομέρειες τον τρόπο δράσης της GUR.

Σύμφωνα με την έρευνα, ένα φαινομενικά αθώο πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου (bulk carrier), που ταξιδεύει με σημαία ευκαιρίας, έχει μετατραπεί σε πλωτή μυστική βάση για drones. Το σκάφος εκτελεί δρομολόγια από την Οδησσό προς τη Μεσόγειο και φορτώνει νύχτα τα μη επανδρωμένα σκάφη (USV) που φέρουν εκρηκτικά. Ο τηλεχειρισμός τους γίνεται μέσω δορυφορικών συνδέσεων, που παρέχονται από την αμερικανική εταιρεία «Kymeta».

Το «μητρικό» πλοίο είναι κινητό στρατηγείο, που επιτρέπει στην Ουκρανία να πραγματοποιεί επιχειρήσεις χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από τα σύνορά της, στοχεύοντας τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας, που μεταφέρει φυσικό αέριο και πετρέλαιο παρακάμπτοντας τις «δυτικές» κυρώσεις.

Η έρευνα αποκάλυψε επίσης την ύπαρξη μυστικών στρατιωτικών βάσεων της Ουκρανίας στη Δυτική Λιβύη. Περισσότεροι από 200 αξιωματικοί και ειδικοί στα drones φέρονται να επιχειρούν με την άδεια της κυβέρνησης της Τρίπολης, από τρεις βάσεις, σε Μισράτα, Ζαουίγια και Τρίπολη. Τα στοιχεία συνδέουν ευθέως αυτές τις βάσεις με επιθέσεις σε πλοία ρωσικών συμφερόντων, όπως αυτά που περιγράφονται πιο πάνω.

Οπως προκύπτει, λοιπόν, πολύ πριν σημάνει συναγερμός στο Ιόνιο ήταν γνωστό και στην ελληνική κυβέρνηση ότι η Ουκρανία επεκτείνει συστηματικά τις ναυτικές της επιχειρήσεις από τη Μαύρη Θάλασσα στην Ανατολική Μεσόγειο. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ουκρανικές υπηρεσίες είχαν ενημερώσει πως τα πλοία που θεωρούν ότι συνδέονται με ρωσικά συμφέροντα αποτελούν «νόμιμους στόχους» για τα μη επανδρωμένα συστήματά τους.

Το γεγονός εξάλλου ότι αυτές οι επιθέσεις γίνονται με τη χρήση δορυφορικής τεχνολογίας που παρέχεται από αμερικανική εταιρεία και ότι οι βάσεις στη Λιβύη συστεγάζονται με δυνάμεις του ΝΑΤΟ (όπως η βρετανική βάση πληροφοριών στη Μισράτα) αποδεικνύει πως τίποτα από όλα αυτά δεν θα μπορούσε να συμβαίνει «εν κενώ». Πολύ περισσότερο εν αγνοία των Ευρωατλαντικών συμμάχων της κυβέρνησης, που ελέγχουν πλήρως την περιοχή…

Το άρθρο αναδημοσιεύεται από τον «Ριζοσπάστη του Σαββατοκύριακου», 6 – 7 Ιούνη.

«Το αποκαλούμε πλέον “λέξη από Π”»: Καθηγήτρια στο Σικάγο τέθηκε σε διαθεσιμότητα επειδή εργασία ανέφερε τους Παλαιστίνιους

Μια μόνιμη (tenured) καθηγήτρια εικαστικής θεραπείας στη Σχολή του Ινστιτούτου Τεχνών του Σικάγου (SAIC) παύθηκε από τα διδακτικά της καθήκοντα και τέθηκε υπό έρευνα, μετά από καταγγελία φοιτήτριας σχετικά με μια μελέτη περίπτωσης (case study) που είχε ανατεθεί και η οποία ανέφερε τη βία κατά των Παλαιστινίων.

Η Σαβνίτ Ταλβάρ (Savneet Talwar), μέλος του διδακτικού προσωπικού του προγράμματος εικαστικής θεραπείας και συμβουλευτικής της σχολής, ανέθεσε τη μελέτη περίπτωσης τον Απρίλιο σε ένα μάθημα για τις πολιτισμικές διαστάσεις της θεραπείας. Η εργασία ζητούσε από τους φοιτητές να αναπτύξουν ένα ηθικό θεραπευτικό πλάνο για μια υποθετική queer, μουσουλμάνα γυναίκα που ζει στις ΗΠΑ.

Η διατύπωση της εργασίας ανέφερε:

«Αν και δεν ήταν ιδιαίτερα πολιτικά ενεργή στην πατρίδα της, οι διαδιαλώσεις υποστήριξης προς την Παλαιστίνη είχαν απήχηση σε αυτήν σε προσωπικό επίπεδο. Ένιωθε βαθιά επηρεασμένη από τη βία κατά των Παλαιστινίων αμάχων και ασκούσε κριτική στην περιορισμένη ανταπόκριση της κυβέρνησης της χώρας της».

Η δισέλιδη εργασία, την οποία εξέτασε η εφημερίδα The Guardian, επικεντρωνόταν ως επί το πλείστον σε άλλα στοιχεία της περίπτωσης της πελάτισσας, συμπεριλαμβανομένου του οικογενειακού της ιστορικού, των σχέσεών της και του καθεστώτος της ως μετανάστριας. Δεν περιείχε πρόσθετες αναφορές στην Παλαιστίνη ή τους Παλαιστίνιους, ούτε καμία αναφορά στο Ισραήλ.

Ωστόσο, το τμήμα της Ταλβάρ ήταν ήδη βυθισμένο σε πολλαπλές καταγγελίες και έρευνες για εικαζόμενο αντισημιτισμό που αφορούσαν την ίδια φοιτήτρια, και το διδακτικό προσωπικό είχε υποχρεωθεί να περάσει από εκπαίδευση κατά των προκαταλήψεων, καθώς η σχολή προσπαθούσε να αντιμετωπίσει το «κλίμα» στο τμήμα.

Στην ίδια σχολή είχε επίσης κατατεθεί αγωγή στα τέλη του 2023 από μια Ισραηλινή φοιτήτρια στο ίδιο πρόγραμμα για εικαζόμενο αντισημιτισμό, συμπεριλαμβανομένης μιας εργασίας στην οποία ζητήθηκε από τους φοιτητές να αξιολογήσουν ζωγραφιές παιδιών που απεικόνιζαν βία Ισραηλινών στρατιωτών εναντίον Παλαιστινίων αμάχων. (Ένας δικαστής απέρριψε αυτή την αγωγή, δύο φορές).

Η Διαδικασία της Διαθεσιμότητας

Αφότου η φοιτήτρια της Ταλβάρ έλαβε τη μελέτη περίπτωσης, η καθηγήτρια δέχτηκε ένα τηλεφώνημα από έναν κοσμήτορα που τη ρωτούσε αν είχε αναθέσει «οτιδήποτε που να περιέχει την Παλαιστίνη». Στη συνέχεια κλήθηκε σε μια «επείγουσα» συνάντηση με τον αντιπρύτανη (provost) της σχολής, και το μάθημά της για την επόμενη ημέρα ακυρώθηκε.

Την επόμενη ημέρα, στις 17 Απριλίου, η σχολή ενημέρωσε επίσημα την Ταλβάρ ότι τίθεται σε άδεια μετ’ αποδοχών και της απαγόρευσε να μιλήσει για το θέμα με φοιτητές και συναδέλφους. Η μελέτη περίπτωσης αφαιρέθηκε από την ηλεκτρονική πλατφόρμα μάθησης που χρησιμοποιούνταν για το μάθημα. Σε επιστολή του, αξιωματούχος της σχολής προειδοποίησε την Ταλβάρ ότι η ανάθεση της εν λόγω μελέτης περίπτωσης στη φοιτήτρια ενδέχεται να συνιστά «διάκριση, παρενόχληση ή/και αντίποινα».

Σύμφωνα με την επιστολή, η φοιτήτρια εμπλεκόταν επίσης σε ξεχωριστές έρευνες «που αφορούσαν ισχυρισμούς της, ως Εβραίας Ισραηλινής, σχετικά με υποτιθέμενη συμπεριφορά που εξέφραζε αντι-ισραηλινές, αντισημιτικές ή/και φιλοπαλαιστινιακές απόψεις». Ο αξιωματούχος έγραψε ότι, παρά το γεγονός ότι γνώριζε τις άλλες έρευνες, η Ταλβάρ «έδωσε μια ακαδημαϊκή εργασία που επικεντρωνόταν αποκλειστικά στα ζητήματα μιας μουσουλμάνας γυναίκας με ισχυρά αισθήματα συμπάθειας για την παλαιστινιακή υπόθεση».

Σε ξεχωριστή επιστολή προς την Ταλβάρ, ένας κοσμήτορας φάνηκε να αμφισβητεί την κρίση της για την ανάθεση της μελέτης περίπτωσης υπό τις παρούσες «συνθήκες».

«Ένας από τους λόγους για τους οποίους αυτό το ζήτημα εγείρει τόσο σοβαρές ανησυχίες είναι ότι υπήρξαν πολλαπλές, προηγούμενες καταγγελίες που ισχυρίζονταν τη δημιουργία ενός εχθρικού περιβάλλοντος εντός του τμήματός σας», έγραψε ο κοσμήτορας.

Η Ταλβάρ δήλωσε στον Guardian σε αποκλειστική συνέντευξη ότι έμεινε «άναυδη» από μια διαθεσιμότητα που φαινόταν να υποκινείται από «την απλή αναφορά της λέξης Παλαιστίνη».

Εκπρόσωπος του SAIC αρνήθηκε να σχολιάσει θέματα προσωπικού ή εν εξελίξει έρευνες, αλλά δήλωσε ότι η σχολή είναι προσηλωμένη «σε μαθησιακά περιβάλλοντα στα οποία οι ιδέες ανταλλάσσονται ελεύθερα και οι φοιτητές και το διδακτικό προσωπικό είναι ευπρόσδεκτοι, τυγχάνουν σεβασμού και εκτιμώνται». Η εφημερίδα δεν μπόρεσε να επικοινωνήσει με τη φοιτήτρια που έκανε την καταγγελία.

Προγενέστερα Περιστατικά και Αντιδράσεις

Η Ταλβάρ, μέσω δικηγόρου, υπέβαλε επίσημη επιστολή διαμαρτυρίας και υποστήριξε ότι η διαθεσιμότητα ενδέχεται να είναι η ίδια προϊόν διάκρισης. Σχεδόν έναν μήνα μετά την παύση της από τη διδασκαλία, στις 13 Μαΐου, αξιωματούχοι της σχολής περιέγραψαν άλλα ζητήματα που αφορούσαν την ίδια φοιτήτρια και τα οποία προηγούνταν της μελέτης περίπτωσης.

Οι αξιωματούχοι της σχολής επικαλέστηκαν συνομιλίες στις οποίες η Ταλβάρ φέρεται να χαρακτήρισε την τρομοκρατική επίθεση στην παραλία Μπόνταϊ (Bondi beach) στην Αυστραλία ως «ένοπλη βία» (gun violence) χωρίς να αναγνωρίσει τον αντισημιτισμό, και πρότεινε στη φοιτήτρια να «εξετάσει» αν θα παρακολουθήσει μια διάλεξη από έναν προσκεκλημένο που περιγραφόταν ως «ένθερμος αντισιωνιστής ακτιβιστής».

Η Ταλβάρ αρνήθηκε να απαντήσει στους ισχυρισμούς που αφορούν τη φοιτήτρια, επικαλούμενη το απόρρητο από το οποίο δεσμεύεται. Απέρριψε κατηγορηματικά ότι η μελέτη περίπτωσης που ανέθεσε ήταν αντισημιτική ή με οποιονδήποτε τρόπο μεροληπτική, και σχεδιάζει να υποβάλει επίσημη καταγγελία για εργασιακή διάκριση κατά της σχολής.

Η Ρίμα Καπιτάν (Rima Kapitan), η δικηγόρος της, ανέφερε σε επιστολή της προς τους αξιωματούχους της σχολής ότι δεν διαθέτουν καν μια σαφή «θεωρία περί διάκρισης». Έγραψε ότι η Ταλβάρ είχε «κάνει τα αδύνατα δυνατά» για να διευκολύνει τη φοιτήτρια.

«Αναιμένεται από το διδακτικό προσωπικό του SAIC να κάνει εθνοκάθαρση στους Παλαιστίνιους από το υλικό των μαθημάτων του; Είναι οι Άραβες Μουσουλμάνοι ανάξιοι να έχουν τις δικές τους μελέτες περίπτωσης;» έγραψε η Καπιτάν.

«Αν ένας φοιτητής οπαδός της λευκής ανωτερότητας (white supremacist) κατέθετε καταγγελία για διάκριση στο Πανεπιστήμιο, ισχυριζόμενος ότι αναστατώθηκε από μια μελέτη περίπτωσης για έναν μαύρο πελάτη που πάλευε με την αστυνομική βία κατά των μαύρων, θα προχωρούσε το SAIC σε έρευνα κατά του καθηγητή που συνέταξε την εργασία;»

Η Ταλβάρ δήλωσε ότι η περίπτωσή της αποτελεί παράδειγμα της κλιμακούμενης «πολιτικής πίεσης» στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

«Το αποκαλούμε “λέξη από Π” τώρα», είπε, αναφερόμενη στον δισταγμό του διδακτικού προσωπικού να συζητήσει για την Παλαιστίνη εν μέσω ενός καταπιεστικού κλίματος στις αμερικανικές πανεπιστημιουπόλεις. «Δεν υπάρχει καμία ανοχή ούτε για την ίδια τη λέξη».

theguardian.com