28.8 C
Chania
Friday, July 5, 2024

360 οικογένειες στα Χανιά προμηθεύτηκαν δωρέαν παπούτσια για τα παιδιά τους

Το Τμήμα Κοινωνικής Πολιτικής Προστασίας ΑμεΑ και Ισότητας του Δήμου Χανίων σε συνεργασία με την Ένωση “Μαζί για το Παιδί” προσέφεραν σήμερα δωρεάν παιδικά παπούτσια.

Παιδιά δικαιούχων του Κοινωνικού Παντοπωλείου του Δήμου Χανίων και του Ξενώνα Φιλοξενίας του Δήμου Χανίων προμηθεύτηκαν τα παπούτσια, ενώ η δράση πραγματοποιήθηκε στα γραφεία του Τμήματος Κοινωνικής Πολιτικής του Δήμου Χανίων.

Σε δηλώσεις της η αρμόδια αντιδήμαρχος κ. Ελευθερία Αλιφιεράκη τόνισε χαρακτηριστικά:

«Για 2η συνεχή χρονιά υλοποιείται το συγκεκριμένο πρόγραμμα στο Δήμο Χανίων. Ευχαριστούμε θερμά την Ένωση «Μαζί για το παιδί» που επέλεξε και φέτος το Δήμο Χανίων για την υλοποίηση της δράσης. Συγκεκριμένα δόθηκε η δυνατότητα σε 360 παιδιά δικαιούχων οικογενειών του Κοινωνικού Παντοπωλείου Χανίων και του Ξενώνα Φιλοξενίας, να προμηθευτούν δωρεάν καινούρια παιδικά παπούτσια TOMS. Μια ακόμη δράση μέσω της οποίας στηρίζουμε τις οικογένειες του Δήμου μας που έχουν ανάγκη».

Πολιτιστικό Καλοκαίρι: Ολόκληρο το πρόγραμμα των εκδηλώσεων του Δήμου Χανίων και της ΚΕΠΠΕΔΗΧ-ΚΑΜ

Με πλήθος εκδηλώσεων, όπως θεατρικές, μουσικές και χορευτικές παραστάσεις, εκθέσεις, παραδοσιακές βραδιές και παραστάσεις για παιδιά εντός και εκτός της πόλης των Χανίων το πρόγραμμα του φετινού καλοκαιριού είναι εξαιρετικά πλούσιο και άκρως ενδιαφέρον.

Το ενιαίο πολιτιστικό πρόγραμμα του Δήμου Χανίων παρουσιάστηκε σήμερα σε συνέντευξη τύπου στο Δημαρχείο Χανίων από τον Δήμαρχο Χανίων κ. Τάσο Βάμβουκα, την Αντιδήμαρχο Πολιτισμού – Τουρισμού κ. Βαρβάρα Περράκη και τον Πρόεδρο της ΚΕΠΠΕΔΗΧ – ΚΑΜ και της Δημοτικής Πινακοθήκης κ. Γιώργο Βαρουδάκη.

«Πρώτη φορά το πρόγραμμα των εκδηλώσεων είναι ενιαίο και προσπαθούμε με πνεύμα συνεργασίας για το οποίο ευχαριστούμε τόσο την Αντιδημαρχία Πολιτισμού όσο και τον Πρόεδρο της ΚΕΠΕΔΗΧ-ΚΑΜ και της Δημοτικής Πινακοθήκης να δώσουμε στο κοινό των Χανίων ποιοτικές εκδηλώσεις από την μία άκρη του Δήμου έως την άλλη» τόνισε σχετικά ο Δήμαρχος Χανίων κ. Τάσος Βάμβουκας συμπληρώνοντας ότι ο στόχος της Δημοτικής αρχής για την ψυχαγωγία με την ταυτόχρονη προαγωγή της αισθητικής και πνευματικής καλλιέργειας για όλους επιτυγχάνεται.

«Ονειρευτήκαμε, σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε ένα πρόγραμμα 32 σελίδων με κοινό χαρακτηριστικό την ποιότητα και την ικανοποίηση των πολλαπλών απαιτήσεων των δημοτών μας, πάντα μέσα στα πλαίσια των δυνατοτήτων μας αλλά και των επιθυμιών μας. Στη δυσκολία της εποχής μας επιθυμούμε να εξασφαλίσουμε και να προσφέρουμε το ταξίδι στ΄ όνειρο και στο ευ ζην σε όλους τους συμπολίτες μας» δήλωσε η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού – Τουρισμού κ. Βαρβάρα Περράκη.

«Σαν γενικότερη έννοια η ανάδειξη του πολιτισμού είναι υπόθεση όλων μας από το πως συμπεριφερόμαστε στο περιβάλλον το οποίο ζούμε φυσικό και δομημένο, στον δημόσιο χώρο, μέχρι και η ανιδιοτελής συμβολή του καθένα για την αξιοκρατική ανάδειξη του καλλιτεχνικού δυναμικού της πόλης που ευδοκιμεί ειδικά στη νέα γενιά» τόνισε ο Πρόεδρος της ΚΕΠΠΕΔΗΧ – ΚΑΜ και της Δημοτικής Πινακοθήκης κ. Γιώργος Βαρουδάκης ενώ κλείνοντας πρόσθεσε ότι ο πολιτισμός είναι φως στη ψυχή και ας προσπαθήσουμε όλοι απ΄ αυτό το καλοκαίρι με πλατιά συμμετοχή για περισσότερο φως.

Διαβάστε το αναλυτικό πρόγραμμα πατώντας ΕΔΩ.

Χανιά, μαζί για το Δήμο μας: “Εγκαίνια (;) δημοτικού χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων της οδού Περίδου από τον Δήμαρχο (;)”

Η Δημοτική Παράταξη “Χανιά μαζί για το Δήμο μας” με επικεφαλής τον κ. Μανόλη Σκουλάκη σχολιάζοντας τις δηλώσεις του κ. Δημάρχου Χανίων κ. Βάμβουκα σε σχέση με την έναρξη λειτουργίας του δημοτικού χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων της οδού Περίδου, τονίζει τα εξής:

“Ατυχείς οι δηλώσεις του κ. Βάμβουκα, που απαξιώνουν και μηδενίζουν τις προσπάθειες της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής για την υλοποίηση ενός έργου ζωτικής σημασίας για τα Χανιά.

Ο κ. Βάμβουκας, αιτιολογώντας την καθυστέρηση του έργου, αναφέρθηκε σε επιχειρηματικά συμφέροντα και πολιτικές παρεμβάσεις, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι η “προηγούμενη Δημοτική Αρχή δεν βοήθησε καθόλου”.

Φρόνιμο θα ήταν, να “φρεσκάρει τη μνήμη του” ο κ. Δήμαρχος, για να θυμηθεί ότι η προηγούμενη Δημοτική Αρχή το 2012, πήρε την πολιτική απόφαση (στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της 24ης Ιουλίου 2012) για την καθ΄ ύψος επέκταση του υπάρχοντος πάρκινγκ κατά πέντε ορόφους και το σημαντικότερο πέτυχε την ένταξη του έργου στο πρόγραμμα JESSICA και την τριμερή χρηματοδότησή του με προϋπολογισμό 3.321.000 ευρώ.

Η συμφωνία συνεργασίας για την έναρξη της χρηματοδότησης του έργου (του πρώτου στην Ελλάδα) μεταξύ του Δήμου Χανίων, της Δημοτικής Επιχείρησης ΚΥΔΩΝ Α.Ε. και του Ταμείου Αστικής Ανάπτυξης Κρήτης, το οποίο διαχειρίστηκε η Παγκρήτια Συνεταιριστική Τράπεζα και αποτέλεσε το φορέα υλοποίησης του προγράμματος JESSICA στην Κρήτη, υπεγράφη στις 4 Ιουλίου 2013, στο γραφείο του Δημάρχου Χανίων (επισυνάπτεται η σχετική φωτό).

Γνωρίζουμε όλοι ότι οι αλλεπάλληλες καταγγελίες του Πανελληνίου Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Χώρων Στάθμευσης παρά τις συνεχείς προειδοποιήσεις του πρώην Δημάρχου κ. Σκουλάκη προς τον πρόεδρο της ΚΥΔΩΝ Α.Ε. ότι κινδυνεύει το έργο, κάποια στιγμή οδήγησαν στην εμπλοκή του έργου, την διακοπή των εργασιών και την αναγκαιότητα διόρθωσης των παρατυπιών τις οποίες εγνώριζε η τότε και νυν Διοίκηση της ΚΥΔΩΝ Α.Ε., προκειμένου να προχωρήσει το έργο, κάτι που έγινε εν συνεχεία με την επαναπροκήρυξή του και την ανάδειξη νέου εργολάβου.

Το ζητούμενο για την κοινωνία των Χανίων είναι να ξεκαθαρίσει ο Δήμαρχος ποιοί έκαναν τις πολιτικές παρεμβάσεις και πώς θεμελιώνει την άποψή του ότι η προηγούμενη Δημοτική Αρχή δεν βοήθησε στην προώθηση του έργου.

Ελπίζουμε ότι όλα τα παραπάνω θα ξεκαθαρίσουν στην τελετή των εγκαινίων όποτε και αν γίνουν και εφ’ όσον προσκληθούν σε αυτήν οι Δημοτικές Παρατάξεις”.

Εντυπωσίασε η προβολή της Κρήτης στο«Greek Tourism WorkShop» στο Abu Dhabi

Εντυπωσίασε η προβολή της Κρήτης στο Abu Dhabi ,την πρωτεύουσα των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων στη διάρκεια του «Greek Tourism WorkShop».

Την Περιφέρεια Κρήτης εκπροσώπησε ο Εντεταλμένος για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Περιφερειακός Σύμβουλος Κυριάκος Κώτσογλου που παρουσίασε τα ιδιαίτερα, ποιοτικά τουριστικά χαρακτηριστικά της Κρήτης προκαλώντας το ενδιαφέρον των επιχειρηματιών και των μέσων μαζικής ενημέρωσης. Ο κ. Κώτσογλου τόνισε πως το νησί μπορεί να προσφέρει, υψηλών απαιτήσεων διακοπές, νυκτερινή ζωή, αναψυχή, οικογενειακές διακοπές, ασφάλεια, εξαιρετικά καλό κλίμα, τοπικά προϊόντα και γαστρονομία, αγορές, και Κρητική φιλοξενία, μερικά από τα εξαιρετικά χαρακτηριστικά που προσφέρει απλόχερα η Κρήτη.

Παράλληλα, ο κ. Κώτσογλου πραγματοποίησε Β2Β συναντήσεις στο πλαίσιο του Workshop, τονίζοντας πως η Κρήτη μπορεί να καλύψει πλήρως τις απατήσεις της αγοράς των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων καθώς είναι ασφαλής και ποιοτικός τουριστικός προορισμός.

Σε ρόλο καθαριστριών ναύτες των ΝΑΤΟϊκών στρατευμάτων στο Δημοτικό Γηροκομείο Χανίων

Συνεχίζονται οι δράσεις για τις δημόσιες σχέσεις των αμερικανονατοϊκών στρατευμάτων.

Στις 17 Ιουνίου, 7 ναύτες της πολεμικού USS Gonzalez που βρίσκεται σταθμευμένο στη Βάση της Σούδας προχώρησαν σε καθαρισμό στο Δημοτικό Γηροκομείο Χανίων.

Να υπενθυμίσουμε ότι το Δημοτικό Γηροκομείο Χανίων αντιμετωπίζει μεγάλο πρόβλημα από την έλλειψη προσωπικού. Mόλις στα τέλη Μαϊου ανακοινώθηκε η πρόσληψη 12 ατόμων με συμβάσεις εργασίας 8 μηνών.

Καμία αντίδραση δεν υπήρξε εκ μέρους του Δήμου Χανίων.

Με τον ερχομό του αεροπλανοφόρου USS Harry S. Truman φαίνεται ότι πραγματοποιείται μια εκστρατεία δημόσιων σχέσεων των αμερικανονατοϊκών δυνάμεων.

Πέραν της ενέργειας αυτής, έχει απευθυνθεί πρόσκληση σε αρχές για συμμετοχή σε εκδήλωση εντός του αεροπλανοφόρου Harry S. Truman. Την πρόσκληση απέρριψε ο περιφερειακός σύμβουλος με την «Ανυπόταχτη Κρήτη» κ. Γιάννης Κυριακάκης ενώ παρόμοιας μορφής πρόσκληση απευθύνθηκε και στον Αντιπεριφερειάρχη Χανίων κ. Απόστολο Βουλγαράκη.

Nα αναφέρουμε επίσης ότι η έλευση του αεροπλανοφόρου USS Harry S. Truman έρχεται λίγες ημέρες μετά τις 3 Ιουνίου όπου χρησιμοποιήθηκε για αεροπορικές επιδρομές εναντίον θέσεων του Ισλαμικού Κράτους (ΙΚ), σηματοδοτώντας την πρώτη φορά που αεροπλανοφόρο διεξάγει πολεμικές επιχειρήσεις από την περιοχή ευθύνης του 6ου στόλου (AOR) από το 2003.

Δείτε φωτογραφίες από τη δράση των αμερικάνων ναυτών στο Δημοτικό Γηροκομείο Χανίων:

 

Απόπειρες Διεθνοποίησης του Αγίου Όρους κατά το 19ο και 20ο αιώνα και ο ρόλος της Ρωσίας

Γράφει ο Γιώργος Λιμαντζάκης *

Την Πέμπτη 16 Ιουνίου ξεκίνησαν στα Χανιά οι εργασίες της Αγίας και Μεγάλης Ιεράς Συνόδου των Ορθοδόξων Εκκλησιών, της πρώτης συνόδου που πραγματοποιείται με σκοπό την έκφραση και ανταλλαγή απόψεων των Ορθόδοξων Εκκλησιών από την εποχή του Σχίσματος με την Καθολική Εκκλησία το 1054. Σε αυτήν επρόκειτο να συμμετέχουν εκπρόσωποι από 14 Πατριαρχεία και Αυτοκέφαλες Εκκλησίες, αλλά την τελευταία σχεδόν στιγμή ανακοίνωσαν ότι θα απέχουν πέντε από αυτές, μεταξύ των οποίων και η Ρωσική, η πολυπληθέστερη Ορθόδοξη εκκλησία στον κόσμο. Αν και δεν έχουν δοθεί σαφείς πληροφορίες, ο κύριος λόγος για αυτό εκτιμάται ότι είναι η διαμάχη μεταξύ της Ρωσικής Εκκλησίας και του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινούπολης για την πρωτοκαθεδρία της Ορθοδοξίας, χωρίς να αποσιωπάται η προσπάθεια ορισμένων εκκλησιών να χρησιμοποιήσουν τη σύνοδο με πολιτικό τρόπο για δικές τους επιδιώξεις.

Με δεδομένη την απουσία των εκπροσώπων των Πατριαρχείων Αντιοχείας, Ρωσίας, Σερβίας, Βουλγαρίας και Γεωργίας από τη σύνοδο αυτή, δημιουργούνται εύλογα ερωτήματα για το πότε, πως και κατά πόσο η εκκλησία εμπλέκεται στα της πολιτικής, ή αντίστροφα για το πως η πολιτική επηρρεάζει και χρησιμοποιεί την εκκλησία. Ανεξάρτητα από την προσωπική οπτική ή την πίστη του καθενός, η ιστορική εμπειρία προσφέρει ως προς το σημείο αυτό πάμπολλα παραδείγματα του τρόπου αλληλεπίδρασης κράτους και εκκλησίας, όπως άλλωστε δείχνει χαρακτηριστικά και η ρωσική πολιτική αναφορικά με το Άγιο Όρος από τα μέσα του 19ου αιώνα και μέχρι την Οκτωβριανή Επανάσταση.

Η μακραίωνη ιστορία του Όρους και το ρωσικό ενδιαφέρον

Το Άγιο Όρος υπήρξε για αιώνες καταφύγιο των πιστών και θεματοφύλακας της Ορθοδοξίας, στο οποίο έρχονταν να σπουδάσουν μοναχοί ήδη από τον 5ο αιώνα. Τον 7ο αιώνα εγκαταστάθηκε εκεί ο μοναχός Πέτρος ο Αθωνίτης, ενώ το 972 ο βυζαντινός αυτοκράτορας Ιωάννης Τσιμισκής υπέγραψε το τυπικό του Αγίου Όρους που όριζε τις μορφές μοναχισμού και εκχωρούσε ορισμένα δικαίωματα στις εκεί μονές, ανοίγοντας το δρόμο για τη δημιουργία πολλών μοναστηριών στη χερσόνησο κατά τους επόμενους δύο αιώνες. Τα δικαιώματα αυτά έγιναν εν πολλοίς σεβαστά από τους Οθωμανούς σουλτάνους μετά την Άλωση, υπό την αιγίδα του Οικουμενικού Πατριαρχείου και με τη στήριξη των ελληνορθόδοξων ηγεμόνων των παραδουνάβιων ηγεμονιών (Μολδαβία και Βλαχία).

Παρά τα προνόμια, οι μονές αντιμετώπιζαν συχνά οικονομικά προβήματα, καταφεύγοντας αρκετές φορές στη ρωσική ηγεσία για βοήθεια. Η συνδρομή αυτή ήταν αρχικά ανιδιοτελής, αλλά με την εξάπλωση του πανσλαβισμού οι Ρώσοι άρχισαν να επιδιώκουν και να παίρνουν ανταλλάγματα από τις μονές, εξαγοράζοντας σκήτες και αναγείροντας πολυτελείς ναούς, ενώ ενθάρρυναν και στήριζαν οικονομικά την επάνδρωσή τους με εκατοντάδες μοναχούς από τη Ρωσία και άλλες σλαβόφωνες χώρες. Κάνοντας μικρά αλλά σταθερά βήματα, το 1867 κατάφεραν να θέσουν υπό τον έλεγχό τους τη μονή Αγίου Παντελεήμονος, στην οποία κρύβονταν έκτοτε πολλοί πράκτορες των ρωσικών συμφερόντων, ενώ για κάποιο διάστημα κυκλοφορούσε η φήμη ότι στα υπόγειά της υπήρχαν θάλαμοι για στρατιώτες και οπλαποθήκες. Αρκετοί μοναχοί θορυβήθηκαν από την εξάπλωση της ρωσικής επιρροής και ζήτησαν από το Πατριαρχείο να λάβει μέτρα για τον περιορισμό της, αλλά το Φανάρι δεν ήταν διατεθειμένο να αντιπαρατεθεί στη Ρωσία, από την οποία άλλωστε δεχόταν και το ίδιο οικονομική στήριξη.

Το ρωσικό ενδιαφέρον για το Όρος εκφράστηκε ακόμη πιο κατηγορηματικά με το άρθρο 22 της Συνθήκης του Αγίου Στεφάνου (3 Μαρτίου 1878), με το οποίο οι Ρώσοι μοναχοί εξασφάλισαν σημαντικά δικαιώματα στη διοίκηση των μονών και τη διαχείριση της περιουσίας τους. Γινόταν πλέον ορατός ο κίνδυνος να περάσει το Όρος υπό άμεσο ρωσικό έλεγχο μέσα στα επόμενα χρόνια, αλλά αισίως η σχετική πρόνοια σύντομα αναθεωρήθηκε από τη Συνθήκη του Βερολίνου (13 Ιουλίου 1878), η οποία επέκτεινε τα προνόμια αυτά σε όλους τους μοναχούς ανεξαιρέτως: «Οι μοναχοί του Αγίου Όρους, ανεξάρτητα από τη χώρα καταγωγής τους, διατηρούν τις κτήσεις και τα πρότερα πλεονεκτήματά τους, και χωρίς καμία εξαίρεση απολαύουν απόλυτη ισότητα δικαιωμάτων και πλεονεκτημάτων». Η αναφορά αυτή αποτελεί την πρώτη διεθνή αναγνώριση της ιδιόρρυθμης αυτονομίας του Αγίου Όρους, δημιουργώντας ένα νομικό προηγούμενο που σε μεγάλο βαθμό παραμένει σεβαστό μέχρι σήμερα.

Η ρωσική πολιτική εποικισμού του Όρους με κάθε είδους «μοναχούς»

pantelehmwnos

Κατά τα επόμενα χρόνια, η Ρωσία συνέχισε να ενθαρρύνει την αποστολή μοναχών στο Άγιο Όρος, οικοδομώντας νέα, πολυτελή κτήρια που έρχονταν σε αντίθεση με το λιτό, αγιορείτικο ύφος, εγκαθιστώντας τυπογραφεία που τύπωναν βιβλία στα ρωσικά, και περιβάλλοντας τις επίσημες επισκέψεις των πριγκήπων Αλεξίου Αλεξάνδροβιτς (1867) και Κωνσταντίνου Κωνσταντίοβιτς (1881) με ιδιαίτερη μεγαλοπρέπεια. Η τσαρική αυλή στήριξε ενεργά τις προσπάθειες αυτές, υποστηριζόμενη από αρκετούς αρχιερείς της Ιεράς Συνόδου του Ρωσικού Πατριαρχείου. Αρκετοί Αγιορείτες μοναχοί ωστόσο θορυβήθηκαν από την πολιτική αυτή, θεωρώντας ότι αποτελούσε άκριτη και αδόκιμη επέμβαση στον παραδοσιακό τρόπο ζωής των μοναχών με βάση εγκόσμια κίνητρα, τα οποία επηρρέαζαν αρνητικά την πνευματική τους αποστολή και απειλούσαν με ανατροπή το επί αιώνες διαμορφωθέν καθεστώς του Όρους. Παρά τις διαμαρτυρίες αυτές, η πολιτική που χάραξε ο Ρώσος πρεσβευτής στην Κωνσταντινούπολη στρατηγός Ιγνάτιεφ (1864-1877) με τις ευλογίες του τσάρου Αλέξανδρου Β’ (1818-1881) συνεχίστηκε με συνέπεια από τους διαδόχους του (Νελίντοφ, Ζηνόβιεφ και Τσαρύκοφ), καθώς και από τους Ρώσους προξένους στη Θεσσαλονίκη.

Σύμφωνα με την πολιτική αυτή, τα ρωσικά συμφέροντα θα εξυπηρετούνταν καλύτερα αν η περιοχή περνούσε υπό τον πλήρη και άμεσο έλεγχο της Ρωσίας, πράγμα που μπορούσε να γίνει μόνο αν η τελευταία διεύρυνε τα δημογραφικά ερείσματα στο Όρος. Με δεδομένο ότι η Ρωσία δεν μπορούσε πάντα να εξαγοράσει τη συνείδηση των μοναχών ή να χτίσει νέα μοναστήρια κατά βούληση, έπρεπε να επανδρώσει και ελέγξει τα ήδη υφιστάμενα, όπου μόναζαν κατά βάση Έλληνες μοναχοί. Αυτό μπορούσε να διευκολυνθεί με την προσέλευση νέων μοναχών, οι οποίοι ωστόσο δεν είχαν πάντα εμφανές θρησκευτικό φρόνημα ή αγνές προθέσεις. Με δεδομένη «την πενιχράν κατάστασιν του βίου των χωρικών εν Ρωσία, ο εν Άθω μοναχικός βίος παρίστατο δελεαστικόν ιδεώδες της επιγείου ευδαιμονίας», παρέχοντας άφθονο ανθρώπινο δυναμικό για την ρωσική «απόβαση» στο Όρος. Στο όνομα της πολιτικής αυτής ωστόσο, άρχισαν να φτάνουν στο Όρος άνθρωποι χωρίς καμία θρησκευτική αναζήτηση ή πνευματική καλλιέργεια, μεταξύ των οποίων συχνά ακόμα και κατάδικοι του κοινού ποινικού δικαίου.

Ήταν εμφανές ότι το ποιόν των ανθρώπων που στέλνονταν στο Όρος για να «μονάσουν» δεν αποτελούσε κριτήριο για την Αγία Πετρούπολη, ενώ ο Ρώσος πρέσβης στην Κωνσταντινούπολη Ιβάν Αλεξέγιεβιτς Ζηνόβιεφ είχε αναφέρει χαρακτηριστικά: «Ας μένουν στο Άγιο Όρος Ρώσοι, κι ας είναι και διάβολοι». Το φαινόμενο απασχόλησε σοβαρά την Ιερά Κοινότητα, η οποία αναζήτησε τρόπους ελέγχου των μοναχών. Το Πατριαρχείο συνέστησε την εφαρμογή προληπτικού ελέγχου όσων έρχονται να μονάσουν στο Όρος, ζητώντας τους να φέρουν ενδεικτικό, δηλαδή μια «συστατική επιστολή» του επισκόπου ή μητροπολίτη του τόπου προέλευσής τους. Στο πλαίσιο αυτό, πολλά μοναστήρια υιοθέτησαν άτυπα μια πολιτική μη αποδοχής νέων μοναχών αν δεν είχαν σαφείς πληροφορίες για την καταγωγή τους, ή κάποιου είδους εγγυήσεις για το ποιόν τους.

Η έλευση του εθνικισμού στα μοναστήρια του Αγίου Όρους

Προς τα τέλη του 19ου αιώνα, μερικές μονές του Αγίου Όρους άρχισαν να «εθνικοποιούνται», ιδίως οι σλαβικές, με την Ζωγράφου να ιδιοποιείται εθνικά βουλγαρικά σύμβολα, τη Χιλανδαρίου να αντιμετωπίζει διοικητικά προβλήματα με αιτία τη διαμάχη μεταξύ Σέρβων και Βουλγάρων στο εσωτερικό της, και τους Ρώσους να επεκτείνουν περαιτέρω την επιρροή τους στη χερσόνησο με έδρα την Παντελεήμονος. Ευρισκόμενη αρκετά κοντά στις πρώτες δυο, η Μονή Εσφιγμένου -μια από τις πιο συντηρητικές στο Όρος έως σήμερα- αντέδρασε αναρτώντας λιθογραφίες των ηρώων του 1821 στους εξωτερικούς τοίχους και στον αύλιο χώρο της, αλλά οι περισσότερες άλλες μονές απέφυγαν τέτοιου είδους εκδηλώσεις και προσπάθησαν να μείνουν αμέτοχες στον πολυμέτωπο εθνικό αγώνα που διεξαγόταν στα Βαλκάνια.

Ο αγώνας αυτός γνώρισε μια ύφεση με την ανακήρυξη του Οθωμανικού Συντάγματος, τον Ιούλιο του 1908, αλλά το ουσιαστικό τέλος του έφτασε λίγο μετά την έναρξη των Βαλκανικών Πολέμων (5 Οκτωβρίου 1912), όταν οι στρατιωτικές εξελίξεις και η ταχεία προέλαση των Βαλκάνιων συμμάχων σε όλα τα μέτωπα διαμόρφωσαν ένα νέο καθεστώς στη χερσόνησο, αρκετά διαφορετικό από αυτό που επεδίωκαν οι ευρωπαϊκές Δυνάμεις. Στο πλαίσιο των εξελίξεων αυτών, ελληνικά πολεμικά πλοία με επικεφαλής το θωρηκτό «Αβέρωφ» κατέπλευσαν στο λιμάνι της Δάφνης στις 5 Νοεμβρίου 1912, όπου μικρό άγημα ύψωσε την ελληνική σημαία και εγκατέστησε μικρή δύναμη στρατιωτών και χωροφυλάκων. Η Ιερά Κοινότητα εξέφρασε την ικανοποίησή της για την εξέλιξη, και ο γραμματέας της υποδέχθηκε θερμά το ελληνικό απόσπασμα, αναφέροντας ότι «Ο ιερός αυτός τόπος αγωνιζόταν ανέκαθεν για τη Μεγάλη Ιδεά του Ελληνισμού. Ελπίζουμε σύντομα να γιορτάσουμε την απελευθέρωση και των άλλων σκλάβων αδελφών».

Η Ρωσία αρνείται την ελληνική προσάρτηση και ζητάει διεθνοποίηση

Η Ρωσία αντέδρασε στην ελληνική απόβαση δηλώνοντας η προσωρινή κατοχή κάποιας περιοχής δεν προδίκαζε το μελλοντικό καθεστώς της, καθώς δεν θα αποδεχόταν καμία απόφαση στη διαμόρφωση της οποίας δεν είχε κληθεί να συμμετάσχει. (1) Για την ακρίβεια, ο γραμματέας της Ρωσικής Πρεσβείας στην Κωνσταντινούπολη Πάβελ Μανσούροφ χαρακτήρισε την προσάρτηση του Άθωνα στην Ελλάδα επιβλαβή για τα ρωσικά συμφέροντα, ευχόμενος «την επαναφορά αυτού υπό την κυριαρχίαν της Τουρκίας», από την οποία θα ήταν ευκολότερο να αποσπαστεί. Παρότι απόψεις αυτού του είδους θεωρήθηκαν αρχικά ακραίες και μεθωριακές, η Πετρούπολη σύντομα έδειξε ότι δεν σκόπευε να αναγνωρίσει το υφιστάμενο καθεστώς, ελπίζοντας να αποσπάσει οφέλη από μια ενδεχόμενη διαπραγμάτευση. Με βάση το σκεπτικό αυτό, πρότεινε τη διεθνοποίηση του Αγίου Όρους, δηλαδή ένα καθεστώς συγκυριαρχίας με τη συμμετοχή αρκετών Ορθόδοξων κρατών, μεταξύ των οποίων η ίδια θα είχε τον πρώτο λόγο. Η απόπειρα αυτή αποτελούσε μια ακόμη έκφανση της επεκτατικής πολιτικής του πανσλαβισμού στα Βαλκάνια, με απώτερο σκοπό τον ουσιαστικό έλεγχο της χερσονήσου από τη Ρωσία και τη μετατροπή της σε ρωσική βάση. Μια σημαντική παράμετρος δε της πολιτικής αυτής είναι ότι δεν επεδίωκε τον διεθνή έλεγχο μιας περιοχής που ανήκε στην καταρρέουσα Οθωμανική Αυτοκρατορία, αλλά μιας περιοχής που είχε πρόσφατα απελευθερωθεί από χριστιανική χώρα(!).

Η ιδέα της διεθνοποίησης αντιμετωπίστηκε σύντομα με ιδιαίτερη θέρμη από τους πανσλαβιστές στο Όρος, αλλά οι μη Ρώσοι μοναχοί δεν υπήρξαν εξίσου ενθουσιώδεις. Φοβούμενοι ότι θα γινόταν εργαλείο και έρμαιο της ρωσικής πολιτικής, πολλοί εκφράστηκαν υπέρ της προσάρτησης του Άθω στην Ελλάδα, επικαλούμενοι λόγους ιστορικούς όσο και δικαίου. Ιδιαίτερα η Σερβία και η Σερβική Εκκλησία εκφράστηκαν ευνοϊκά προς τις ελληνικές θέσεις και φάνηκαν να αναγνωρίζουν το εδαφικό καθεστώς, αν και δεν απέρριψαν ευθέως τη ρωσική πρόταση και τήρησαν στάση αναμονής έναντι των εξελίξεων. Η ηγεσία του Μαυροβουνίου πάλι, αν και θεωρητικά πιο προσκολημένη στη ρωσική πολιτική από τη Σερβία, υπήρξε μάλλον αδιάφορη για το μελλοντικό καθεστώς του Άθω, ενώ η Βουλγαρία πρότεινε να δοθεί το Άγιο Όρος στη Ρουμανία ως αντάλλαγμα για να άρει τις διεκδικήσεις της επί βουλγαρικών εδαφών. Η υιοθέτηση αυτών των αντιφατικών μεταξύ τους θέσεων και πολιτικών ευνόησε την παράταση της εκκρεμότητας, και έμμεσα τη διατήρηση της ελληνικής κυριαρχίας στο Όρος.

Η Ρωσία πιέζει με απόβαση και υπομνήματα μοναχών

Esfigmenou

 

Σε μια απόπειρα να πιέσει τις εξελίξεις, το 1913 η Ρωσία έκανε απόβαση με πολεμικά πλοία στην περιοχή, με το πρόσχημα της απομάκρυνσης αιρετικών Ρώσων μοναχών. (2) Οι Ρώσοι ιθύνοντες υποστήριξαν ότι θα διασφάλιζαν τον πνευματικό χαρακτήρα του Όρους και την αυστηρή προσήλωσή του στις αρχές της Ορθοδοξίας, αλλά και οι μοναχοί έπρεπε έχουν λόγο στις εξελίξεις, και κατά συνέπεια έπρεπε να ερωτηθούν για το μελλοντικό καθεστώς του Όρους. Με δεδομένη την πληθυσμιακή διόγκωση του σλαβικού πληθυσμού του Όρους κατά τις τελευταίες δεκαετίες, η υποβολή αιτήματος για δημοψήφισμα στο Όρος -ονομαστικού μάλιστα, καθ’ υπόδειξη των Ρώσων- δεν φάνταζε ιδιαίτερα παράλογη. Σύμφωνα με αρκετές πηγές, οι Έλληνες και Ρώσοι μοναχοί είχαν πλέον εξισωθεί σε αριθμό (περίπου 4 με 5 χιλιάδες η κάθε ομάδα), ενώ οι Ρώσοι επίσης υπολόγιζαν στη στήριξη Σέρβων και Βουλγάρων, ίσως και των Ρουμάνων. Αισιόδοξο ωστόσο ήταν το γεγονός ότι η αναλογία αυτή δεν αποτυπωνόταν στην Ιερά Επιστασία, καθώς οι περισσότεροι Ρώσοι μοναχοί έμεναν σε σκήτες και μόνο η Μονή Παντελεήμονος ήταν ρωσική.

Στις 12 Μαΐου 1913 και ενώ η Πρεσβευτική Διάσκεψη του Λονδίνου με αντικείμενο την κατανομή των εδαφών στα Βαλκάνια ακόμα συνεχιζόταν, Ρώσοι κελιώτες έστειλαν υπόμνημα ζητώντας τη διεθνοποίηση του Αγίου Όρους. (3) Παρά την εμφανή του σκοπιμότητα, το κείμενο ήταν προσεκτικά διατυπωμένο και περιλάμβανε πολλά δίκαια αιτήματα, όπως η αυτοτέλεια των κελιών, η εσωτερική αυτοδιοίκηση των μονών και διάκριση των ποινικών από τα πνευματικά επιτίμια. Πέρα όμως από τα εν πολλοίς εσωτερικά αυτά ζητήματα που αφορούσαν κατά κύριο λόγο την Ιερά Κοινότητα και δεν συγκινούσαν τους συνέδρους της Διάσκεψης, υπήρχε το αίτημα να αναγνωριστεί η χερσόνησος «ως έδαφος ουδέτερο υπό την προστασία Ρωσίας, Ρουμανίας, Βουλγαρίας, Σερβίας, Μαυροβουνίου και Ελλάδας».

Η υποβολή του υπομνήματος δημιούργησε αρχικά εντυπώσεις στη Διάσκεψη, αλλά σύντομα αποδείχθηκε πως οι Ρώσοι κελιώτες είχαν αυτενεργήσει και δεν είχαν την επίσημη στήριξη της ρωσικής μονής. Εναντίον τους ξεσηκώθηκε σχεδόν το σύνολο του αγιορείτικου μοναχισμού, αγανακτισμένο από τα πολιτικά παιχνίδια που παίζονταν σε βάρος του. Στις 19 Αυγούστου 1913, λίγες μέρες μετά την υπογραφή της Συνθήκης του Βουκουρεστίου, οι αντιπρόσωποι των είκοσι μονών του Αγίου Όρους -μεταξύ των οποίων και του ρωσικού- συνέταξαν μακροσκελές υπόμνημα προς τον πρόεδρο της Διάσκεψης, Edward Gray, όπου εξέφραζαν ομόφωνα την έντονη αντίθεσή τους προς το περιεχόμενο του υπομνήματος των κελιωτών και επισήμαιναν την εκτροπή τους: «Η πρότασις της συγκυριαρχίας, κατά τας σχετικάς διατάξεις του διεθνούς δικαίου, εστί παράνομος και συνεπώς απαράδεκτος, ως παραβιάζουσα την κυριαρχίαν της Ελλάδος». Προσθέτουν δε ότι τη χερσόνησο «κατέκτησε δια του αίματος των τέκνων αυτής» η Ελλάδα, κατά συνέπεια το Όρος ανήκει δικαιωματικά και κατ’ αποκλειστικότητα σ’ αυτήν.

Σε μια προσπάθεια να αποθαρρύνει περαιτέρω κινήσεις για διεθνοποίηση ή συγκυριαρχία, στις 3 Οκτωβρίου η Έκτακτος Ιερά Σύναξις των καθηγουμένων και των αντιπροσώπων των 19 Μονών (με αποχή της ρωσικής) συνέταξε Ψήφισμα στο οποίο διακηρύσσεται σε 10 άρθρα η «αΐδιος ευγνωμοσύνη» των Μονών προς τις ελληνικές δυνάμεις που απελευθέρωσαν το Όρος, και αποκρούεται «εντόνως ως ολεθρία δια την περαιτέρω εξέλιξιν του μοναχικού βίου εν Αγίω Όρει η ιδέα της διεθνοποιήσεως, ή ουδετεροποιήσεως, ή συγκυριαρχίας, ή συμπροστασίας, ή όπως άλλως ήθελέ τις ονομάσει την τάσιν αυτήν». Το Ψήφισμα παράλληλα καλούσε τις κυβερνήσεις των Ορθοδόξων κρατών να αναγνωρίσουν την κυριαρχία «του Ελληνικού Βασιλείου» επί της χερσονήσου, προειδοποιώντας ότι κάθε αντίθετη απόφαση «θέλει συναντήσει, εν τη εφαρμογή αυτής, ενασκούμενον το δικαίωμα της υπέρ ιερών και οσίων αμύνης».

Η Συνθήκη του Βουκουρεστίου δεν αποθαρρύνει την Πετρούπολη

Λίγες μέρες πριν δημοσιευτεί το πρώτο υπόμνημα της Ιεράς Κοινότητος, είχαν φτάσει σε πέρας και οι διαβουλεύσεις μεταξύ των νικητών του Β’ Βαλκανικού Πολέμου στο Βουκουρέστι της Ρουμανίας, με αποτέλεσμα την ομώνυμη συνθήκη (10 Αυγούστου). Αυτή επιβεβαίωνε έμμεσα την υπαγωγή του Άθω στην Ελλάδα, καθώς περιέγραφε με λεπτομέρεια την ελληνοβουλγαρική μεθόριο, αλλά δεν έκανε καμία ρητή αναφορά στο Όρος, το οποίο περιερχόταν σιωπηρά στην ελληνική πλευρά των συνόρων. Σύμφωνα με μια άλλη ερμηνεία, ωστόσο, το ζήτημα παρέμενε σε εκκρεμότητα, ακριβώς λόγω της έλλειψης σχετικής αναφοράς στο διεθνές κείμενο.

Κατά το επόμενο διάστημα, η Ρωσία συνέχισε να πιέζει παρασκηνιακά την ελληνική κυβέρνηση και προσωπικά τον Βενιζέλο για την επιβολή ενός ελληνορωσικού καθεστώτος στον Άθω, προσφέροντας ως αντάλλαγμα την υποστήριξή της στο θέμα των νησιών του ανατολικού Αιγαίου, τα οποία η Ελλάδα είχε καταλάβει από το φθινόπωρο του 1912, αλλά η Τουρκία αρνιόταν να εκχωρήσει. Παράλληλα, η ρωσική διπλωματία ασκούσε σημαντικές πιέσεις στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, οι οποίες είχαν θορυβήσει τους αγιορείτες μοναχούς. Αντιδρώντας σε φήμες ότι το Πατριαρχείο υιοθετούσε ορισμένες από τις ρωσικές αξιώσεις, η Ιερά Κοινότητα εξέδωσε ανακοίνωση προς το Πατριαρχείο, όπου δήλωνε «ότι ουδεμίαν λύσιν του Αγιορειτικού ζητήματος θα αποδέχετο γενησομένην εν αγνοία της».

Το ρωσικό ενδιαφέρον ατονεί μόνο μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση

Οι εξελίξεις σύντομα προσπερνούν τον Άθωνα, καθώς η οξυνόμενη ένταση μεταξύ των δύο ανταγωνιστικών συνασπισμών (της «Εγκάρδιας Συνεννόησης» και των Κεντρικών Δυνάμεων) παρασέρνει τις Δυνάμεις της Ευρώπης σε μια πρωτοφανή σύγκρουση το καλοκαίρι του 1914, η οποία έμεινε γνωστή ως Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος. Η σχετική απομόνωση της περιοχής από τα κύρια θέατρα του πολέμου -ακόμη και από το Μακεδονικό Μέτωπο, το οποίο βρίσκεται μερικές δεκάδες χιλιόμετρα βορειότερα της χερσονήσου- και η συνθηκολόγηση της Ρωσίας μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση με τη Συνθήκη του Μπρεστ Λιτόφσκ (3 Μαρτίου 1918) θα οδηγήσουν στην πλήρη εγκατάλειψη των σχεδίων για διεθνοποίηση με το τέλος του πολέμου, καθώς η νέα σοβιετική κυβέρνηση αντιμετωπίζει πολύ πιο επιτακτικά ζητήματα (όπως ο εμφύλιος και οι ξένες επεμβάσεις στη Ρωσία) και δεν υπάρχει άλλος ορατός αντίδικος (η Βουλγαρία επίσης περιλαμβάνεται στο στρατόπεδο των ηττημένων).

Με την επικράτηση της Οκτωβριανής Επανάστασης, το ρωσικό κράτος παύει κάθε υποστήριξη προς τους Αγιορείτες πανσλαβιστές, τόσο πολιτική όσο και οικονομική. Ως αποτέλεσμα, μεγάλος αριθμός Ρώσων μοναχών επιστρέφει στη Ρωσία ή αναζητάει καταφύγιο αλλού, ενώ όσοι μένουν προσπαθούν να προσαρμοστούν στη νέα κατάσταση και να συμφιλιωθούν με τους μοναχούς των άλλων εθνικοτήτων. Τα άλλοτε μεγαλοϊδεατικά σχέδια για ρωσικό έλεγχο του Όρους θα συνεχίσουν να ενισχύουν μόνο ηθικά οι μητροπολίτες που διέφυγαν υπό τον Αναστάσιο Κίσενεφ στο Κάρλοβιτς της Σερβίας, αν και ο ρωσικός κίνδυνος πλέον εξέλειψε και στο Όρος αποκαταστάθηκε η γαλήνη και η απομόνωση που επικρατούσε πριν τα μέσα του 19ου αιώνα.

Το καθεστώς του Αγίου Όρους έκτοτε

Στον απόηχο του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, η Συνθήκη του Νεϊγύ (27 Νοεμβρίου 1919) επιβεβαιώνει το γεγονός της υπαγωγής του Άθωνα στην Ελλάδα κατά τρόπο αντίστοιχο αυτής του Βουκουρεστίου (δηλαδή μέσω της περιγραφής των νέων ελληνοβουλγαρικών συνόρων), αλλά ρητή αναφορά στο Άγιο Όρος γίνεται στη Συνθήκη των Σεβρών (10 Αυγούστου 1920) και στη Συνθήκη της Λωζάνης (23 Ιουλίου 1923), με το άρθρο 13 της οποίας η Ελλάδα αναγνωρίζει και διατηρεί τα δικαιώματα και τις ελευθερίες των ξένων μοναστηριακών κοινοτήτων του Αγίου Όρους που είχε αναλάβει πριν από αυτήν η Οθωμανική Αυτοκρατορία, με βάση τη Συνθήκη του Βερολίνου το 1878. Η μόνη διαφορά είναι ότι η προστασία αυτή αφορά πλέον μόνο τις μειονοτικές, δηλαδή τις μη ελληνικές κοινότητες μοναχών.

Με τη συνθήκη αυτή επιλύθηκε οριστικά το ζήτημα της κυριαρχίας του Αγίου Όρους, ενώ το 1927 κωδικοποιήθηκε και η συνταγματική προστασία του, με την θέση σε ισχύ του Καταστατικού Χάρτη του Αγίου Όρους, τον οποίο συνέταξαν και ψήφισαν οι ίδιοι οι Αγιορείτες. Το Άγιο Όρος αποτελεί έκτοτε αυτοδιοικούμενο τμήμα του ελληνικού κράτους με έδρα τις Καρυές, όπου τη διοίκηση ασκεί το Συμβούλιο των Αντιπροσώπων των είκοσι ιερών μονών (Ιερά Κοινότητα) με τη συμμετοχή εκπροσώπου του ελληνικού κράτους (Διοικητής Αγίου Όρους). Την εκτελεστική εξουσία ασκεί η Ιερά Επιστασία, αποτελούμενη από τέσσερα μέλη επιλεγμένα από τις πέντε «πρώτες τη τάξει» μονές. Την εποπτεία του Όρους σε πνευματικά θέματα διατηρεί το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, ενώ τα θέματα δημόσιας τάξης και ασφάλειας αναλαμβάνει ο Διοικητής, ως εκπρόσωπος του ελληνικού κράτους, και το Υπουργείο Εξωτερικών.

Σημειώσεις:

(1) Παρόμοιες θέσεις αναφορικά με τη διανομή των πρώην οθωμανικών εδαφών στα Βαλκάνια είχε και η Βουλγαρία, θεωρώντας ότι η συνεισφορά της στη συμμαχική νίκη ήταν αναλογικά μεγαλύτερη σε σχέση με αυτή της Σερβίας και της Ελλάδας, κατά συνέπεια θα έπρεπε να «αποζημιωθεί» λαμβάνοντας τη «μερίδα του λέοντος» στη Μακεδονία.

(2) Λ. Διβάνη, Η Εδαφική Ολοκλήρωση της Ελλάδας, 2000, σελ. 350.

(3) Έχει υποστηριχθεί ότι το υπόμνημα ήταν έμπνευση και έργο του Πάβελ Μανσούροφ (υπαλλήλου του Συνοδικού Γραφείου Μόσχας και πρώην γραμματέα της Ρωσικής Πρεσβείας στην Κωνσταντινούπολη) και του Μπόρις Σεραφείμοφ (τμηματάρχη επί των εκκλησιαστικών στην ίδια πρεσβεία), αλλά η πληροφορία δεν είναι δυνατό να εξακριβωθεί.

Βιβλιογραφία

• Διβάνη Λένα, Η Εδαφική Ολοκλήρωση της Ελλάδας (1830-1947), Εκδόσεις Καστανιώτη, 2η έκδοση, 2001.

• Ιορδάνογλου Αντώνης, Άγιον Όρος -Το Περιβόλι της Παναγίας, Εκδόσεις Road, β’ έκδοση, 2001.

• Καδάς Σωτήρης, Το Άγιον Όρος -Τα Μοναστήρια και οι Θησαυροί τους, Εκδοτική Αθηνών, 1999.

• Κολοβός Ηλίας, «Το Άγιον Όρος και η συγκρότηση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας», στο συλλογικό Η άλωση της Κωνσταντινουπόλης και η μετάβαση από τους μεσαιωνικούς στους νεώτερους χρόνους, επιμ. Τόνια Κιουσοπούλου, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2005, σελ. 114-115.

• Πατρινέλης Χρήστος, Θησαυροί του Αγ. Όρους, 1997.

• Νίκος Σβορώνος, «Το Άγιον Όρος» στο συλλογικό Μακεδονία: 4.000 χρόνια ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού, Εκδοτική Αθηνών, 1992, σελ. 370-371.

* Ο Γιώργος Λιμαντζάκης είναι απόφοιτος Τουρκικών Σπουδών, κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος (ΜΑ) στις Διεθνείς και Ευρωπαϊκές Σπουδές, Υποψήφιος Διδάκτωρ στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Πάντειου Πανεπιστημίου

Δήμαρχος Κω: Χωρίς νερό το hot spot – Ο Τόσκας μας βρίζει και μας κουνάει το δάχτυλο

Χωρίς νερό εδώ και τρείς ημέρες παραμένει το hot spot στην Κω με αποτέλεσμα ο δήμος του νησιού να καλύπτει τις ανάγκες των μεταναστών με βυτιοφόρα. Μάλιστα για την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί ο δήμαρχος αποδίδει τις ευθύνες σε «σε αστοχίες της εταιρείας που ανέλαβε την κατασκευή του δικτύου υδροδότησης στο hot spot».

Όπως καταγγέλλει ο δήμαρχος Κω, Γιώργος Κυρίτσης, «o Δήμος, ενημερώθηκε, προφορικά,  για το πρόβλημα από την αστυνομική διεύθυνση και όχι από την αρμόδια αρχή». Παρ’ όλα αυτά έγιναν μεταφορές νερού με βυτιοφόρα του Δήμου Κω, με εντολή του Δημάρχου κ. Κυρίτση αφού το νερό αποτελεί φυσικό αγαθό και η αποστέρηση του θα μπορούσε να οδηγήσει σε εξέγερση αυτών των ανθρώπων, που κάποιοι κρατούν εγκλωβισμένους στην Κω, μεταφέροντάς τους μάλιστα και από άλλα νησιά.

Ο δήμαρχος κατηγορεί την  κυβέρνηση πως «η ανευθυνότητα τους ξεπερνάει κάθε όριο» καθώς «έφτιαξαν ένα hot spot, χωρίς εξοπλισμό, ζητώντας από τους ξενοδόχους του νησιού να το εξοπλίσουν. Και τώρα αποκαλύπτεται ότι υπάρχει ένα πολύ πιο σοβαρό πρόβλημα, όπως αυτό της υδροδότησης».

Καταλήγοντας στρέφει τα βέλη του και κατά του Νίκου Τόσκα, υποστηρίζοντας πως, «όταν δεν υβρίζει τη δημοτική αρχή και τους πολίτες της Κω, έχει το θράσος να μας κουνάει και το δάχτυλο».

newpost.gr

 

Ο Γιούνκερ θαύμασε το κουράγιο του φτωχού ελληνικού λαού

Ποτέ δεν παρακολούθησα τη λογική του Grexit, είπε ο πρόεδρος της Κομισιόν και ευχαρίστησε τον Προκόπη Παυλόπουλο για όσα έκανε με τηλεφωνήματα και μηνύματα πριν από ένα χρόνο

Το κουράγιο του Ελληνικού λαού «και κυρίως αυτών που είναι πιο φτωχοί από τους υπόλοιπους Έλληνες και Ευρωπαίους» εξήρε ο Ζαν Κλοντ Γιούνκερ στον διάλογο που είχε με τον Προκόπη Παυλόπουλο πριν την έναρξη της συνάντησής τους.

«Αυτο το οποιό κάνει η Ελλάδα δεν είναι ένα μήνυμα που οφείλει να καταβάλει στις Βρυξέλλες, είναι μια επένδυση για το μέλλον των παιδιών μας» συμπλήρωσε ο πρόεδρος της Κομισιόν.

Χωρίς να αναφέρει ούτε μια φορά τη λέξη κυβέρνηση ή το όνομα του Αλέξη Τσιπρα ο πρόεδρος της Κομισιόν σημείωσε ότι «Το πρόγραμμα εφαρμόζεται, η δόση εκταμιεύεται και επομένως για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια δεν χρειαζεται να μιλήσουμε για προγράμματα προσαρμογής».

Ξεκαθάρισε, δε, ότι «το βασικό θέμα (σ.σ. της επίσκεψής του) θα είναι το μεταναστευτικό. Και σε αυτό το θέμα θα πρέπει να τονιστεί ότι η αλληλεγγύη θα πρέπει να είναι αμφίδρομη»

Αναφερόμενος σε όσα συνέβησαν το καλοκαίρι του 2015 ο κ. Γιούνκερ δήλωσε ότι «ποτέ δεν συμμερίστηκα την παράλογη λογική η Ελλάδα να αποβληθεί από την Ευρώπη και γι’ αυτό χρησιμοποίησα όλα τα μέσα για να αποφευχθεί το Grexit».

«Και τελικά εμείς ήμασταν αυτοί που νικήσαμε. Διοτί θα ήταν παράδοξο να εξαλειφθεί η Ελλάδα από τη ζώνη του Ευρώ. Εμείς τελικά νικήσαμε και η Ελλάδα στο εξής διανύει την αποσταση για να επιστρέψει στο δρόμο της ευημερίας και μένα αυτή η Ελλάδα μου αρέσει, αυτή που είναι πλήρως ευθυγραμμισμένη στην ευρωπαϊκή πορεία».

Εξέφρασε, δε, την ευχαριστία του προς τον Προκόπη Παυλόπουλο «γιατί με στηρίξατε στην προσπάθεια αυτή. Ήταν πολύ σημαντικό να γνωρίζω ότι ο πρώτος των Ελλήνων ήταν μαζι μου».

Η Ελλάδα να κάνει περισσότερα για την υποδοχή των προσφύγων

Με αφορμή το θέμα της προσφυγικής κρίσης ο πρόεδρος της Κομισιόν τόνισε ότι «η Ευρώπη οφείλει να είναι αλληλέγγυα στην Ελλάδα που είναι περισσότερο εκτεθειμένη στην κρίση. ΆΛλωστε η Ελλαδα έχει καταβάλει τεράστιες προσπάθειες στο θέμα το μεταναστευτικό»

Ωστόσο συμπλήρωσε ότι «η Ελλάδα πρέπει να καταβάλει περισσότερες προσπάθεις ως προς την υποδοχή των προσφύγων»

Και συμπλήρωσε «καρφώνοντας» τη στάση του Βερολίνου και άλλων ευρωπαϊκών χωρών απέναντι στην Ελλάδα: Είναι ένα καθηκον εξαιρετικά βαρύ και επαχθές και δεν μπορώ να διδάξω κανένα μάθημα. Άλλωστε στην Ελλάδα έχουν γίνει αρκετά μαθήματα και δεν χρειάζεται να γίνουν και άλλα. Θα δω με την κυβέρνηση πώς οι προσπάθειες της Ελλάδας θα γίνουν πιο εποικοδομητικές.

«Πιστεύω ότι η Ελλάδα βρίσκεται στο σωστό δρόμο και θα ήθελα να πράξει πραγματική ιδιοκτησία των προγραμμάτων που εκτελούνται και εφαρμόζονται σήμερα» συνέχισε ο πρόεδρος της Κομισιόν και παραδέχθηκε «ότι δεν είναι απόλυτα αντικειμενικός όσον αφορά την Ελλάδα» αν και ζήτησε οι φράσεις του να μην αντιμετωπίζονται μεμονωμένα αλλά εντασσόμενες σε ένα πλαίσιο.

«Αύριο τα μέσα του Βορρά θα γράφουν ότι ο Γιούνκερ κάνει ό,τι του ζητούν οι Έλληνες και πρόσφατα αυτό συνέβη με την περίπτωση της Γαλλίας οπου κάνουμε ό,τι κάνουμε επειδή πρόκειται για τη Γαλλία και είδα τους απέναντι να εξανίστανται επειδή ερμήνευσαν τη φράση μου εκτός πλαισίου. Αυτο το οποίο θα ήθελα να πω είναι ότι αγαπώ την Ελλάδα και τους Έλληνες και μου αρέσει να ισχυρίζομαι ότι εγώ είμαι αυτός που γνωρίζω καλύτερα την ελληνική πραγματικότητα και τους Έλληνες» κατέληξε ο πρόεδρος της Κομισιόν.

Παυλόπουλος: Η Ελλάδα θα κάνει ό,τι της αναλογεί για τις μεταρρυθμίσεις

Από την πλευρά του ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας επιχείρησε να διαβεβαιώσει τον Ευρωπαίο πολιτικό ότι «η Ελλάδα όπως φάνηκε και από την αξιολόγηση έχει πράξει και θα πράξει ό,τι της αναλογεί για τις μεγάλες μεταρρυθμίσεις για την επιστροφή στο δρόμο της ανάπτυξης» ζητώντας, παράλληλα, τη «συμβολή των Θεσμών για την τόνωση της ρευστότητας στην Ελλάδα αλλά και να τεθεί σε εφαρμογη το πλάνο Γιουνκέρ για να ενισχυθούν οι επιχειρήσεις».

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ζήτησε να αρχίσει ουσιαστικά η συζήτηση για το θέμα ελάφρυνσης του χρέους, «όχι με την μορφή κουρέματος αλλα με βάση τους κανόνες του ESM».

Αναφερόμενος στο προσφυγικό ο κ. Παυλόπουλος τόνισε ότι πρέπει να τηρηθεί η συμφωνία της ΕΕ με την Τουρκία προσθέτοντας με νόημα ότι «ο καθένας πρέπει να κάνει αυτό που της αναλογεί. Η Ελλάδα το έχει κάνει».

«Ορισμένοι πρέππει να καταλάβουν ότι είναι Ευρωπαίοι και δεν πρέπει να αντιμετωπίζουν τέτοια θέματα όπως το προσφυγικό με φοβικά σύνδρομα» συμπλήρωσε.

Εξέφρασε τέλος την ευχή του η Μεγάλη Βρετανία να αποφασίσει την παραμονή της στην Ευρωπαϊκή Ένωση. «Εμείς οι Έλληνες με μεγάλες θυσίες και με την ετυμηγορία του ελληνικού λαού επιλέξαμε τον ευρωπαϊκό δρόμο. Η Μεγάλη Βρετανία πρέπει να αντιληφθεί ότι το να ανήκεις στη μεγάλη ευρωπαϊκή οικογένεια είναι τιμή αλλά προβλέπει και υποχρεώσεις» συμπλήρωσε για το θέμα και κατέληξε απευθυνόμενος προς τον κ. Γιούνκερ: Σας ευχαριστώ για τη συμπαράσταση που ξέρω ότι θα συνεχιστεί.

Σήμερα η Ελλάδα βρίσκεται στο σωστό δρόμο

Λίγη ώρα αργότερα ο πρόεδρος της Κομισιον μετέβη στο Μέγαρο Μαξίμου για να συναντήσει τον Αλέξη Τσίπρα. Εκεί στις δηλώσεις που έκαναν μπροστά στις κάμερες πριν την έναρξη των κατ’ ιδίαν συζητήσεων ο Ζαν Κλοντ Γιούνκερ αναφέρθηκε στις «πολύ πιο δύσκολες από ό,τι σήμερα συνθήκες για την Ελλάδα» που ίσχυαν το περασμένο καλοκαίρι «γιατί η Ελλάδα δεν ήταν στον καλό δρόμο και γιατί η Ευρώπη όπως και η Ελλάδα είχε κάνει λάθη».

«Και στη συνέχεια συναντηθήκαμε μέρα και νύχτα για να ρυθμισουμε πράγματα. Σήμερα η Ελλάδα βρίσκεται στο σωστό δρόμο και θα ήθελα να είμαστε σε θέση να συνεχίσουμε προς την ίδια κατεύθυνση διότι έχουν ληφθεί οι απαραίτητες αποφάσεις έχουν δοθεί τα κονδύλια» συμπλήρωσε ο κ. Γιούνκερ.

Τόνισε, επίσης, ότι «εσείς και εγώ εργαζόμαστε για τους νέους για την επόμενη γενιά διότι εξ ορισμού η Ελλάδα ήταν και θα παραμείνει ένα σπουδαίο έθνος και θα πρεπει επομένως η Ελλάδα να θεσει στη διάθεση του λαού ένα κράτος πιο ισχυρό και οργανωμένο και αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημα και ο πρωθυπουργός έχει δεσμευθεί γι αυτό».

Φρόντισε, παρόλα αυτά να στειλει το μήνυμα ότι «όλα εχουν διευθετηθεί αλλά δεν έχουν γίνει όλα ακόμα».

Εξέφρασε, δε, για μια άλλη φορά το βαθύτατο θαυμασμό του για τον ελληνικο λαό «διότι αντιλαμβάνομαι πλήρως το κουράγιο και την αποφασιστικότητα των Ελλήνων και κυρίως με ό,τι έχει να κάνει με το πιο ευαίσθητο κομμάτι της κοινωνίας».

«Ένας εξωτερικός παρατηρητής δύσκολα αντιλαμβάνεται το βάρος που σήκωσαν οι Έλληνες. Δεν θα πρέπει κανείς να τους προσβάλει ούτε να αμφισβητεί τη βούλησή τους να κάνουν τα σωστά πράγματα» είπε ο κ. Γιούνκερ.

Τσίπρας: Καλοσωρίζω έναν φίλο της Ελλάδας

Από την πλευρά του ο Αλέξης Τσίπρας καλοσώρισε «έναν αληθινό φίλο της Ελλάδας και σταθερό υποστηρικτή της Ευρωπαϊκής ιδέας».

Σημείωσε, δε, ότι επισκέπεται την Ελλάδα σε μια κρίσιμη στιγμή όχι τόσο για την Ελλάδα όσο για την Ευρώπη αλλα κάθε τέτοια στιγμή είναι κρίσιμη και για την Ελλάδα.

«Θα ανταλλάξουμε σκέψεις για το πώς θα σταθεροποιήσουμε την ειλικρινή σχέση Κυβέρνησης-Κομισιόν ειδικά τώρα που η Ελλάδα μπορεί να γυρίσει σελίδα και μετά από 6 χρόνια να πάρει πρωτοβουλίες για ανάπτυξη. Και είμαι βέβαιος και ελπίζω ότι με την ίδια σοφία που κινηθήκαμε σε ό,τι αφορά τις στρατηγικές μας επιλογές σε παρόμοια δύσκολες στιγμές πέρυσι με παρόμοια σοφία θα το κάνουμε και τώρα για να οικοδομήσουμε μια καλύτερη Ευρώπη για το μέλλον των λαών μας».

protothema.gr

Ξέσπασμα Μητροπολίτη Αλεξανδρείας: Το ποίμνιό μας περιμένει να ακούσει για τα σημερινά προβλήματα της κοινωνίας, να του μιλήσουμε για την αγάπη του Χριστού, όχι για θεολογικές αναλύσεις

Να μήν αναλώνονται μόνο με τις θεολογικές αναλύσεις αλλά να σταθούν και στην ουσία, ζήτησε με παρέμβασή του στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο ο Πάπας και Πατριάρχης Αλεξανδρείας κ. Θεόδωρος.

Σύμφωνα με πληροφορίες της Romfea.gr o Πατριάρχης Θεόδωρος Β΄, μετά από πολύ ώρα θεολογικών συζητήσεων κατά την απογευματινή συνεδρία, μεταξύ άλλων ανέφερε ότι “οι αρχιερείς που κάνουν ιεραποστολή όταν επιστρέψουν στον τόπο τους θα κληθούν να απαντήσουν σε ουσιαστικά ζητήματα”.

“Πως θα επιστρέψουμε στην Αμερική, στην Αλβανία, στην Σερβία στην Αφρική να πούμε τι στον κόσμο μας; Για το πρόσωπο και τον άνθρωπο; Το ποίμνιό μας περιμένει να ακούσει για τα σημερινά προβλήματα της κοινωνίας να του μιλήσουμε για την αγάπη του Χριστού να του δώσσουμε ένα πιάτο φαγητό” πρόσθεσε χαρακτηριστικά ο Προκαθήμενος της Αλεξανδρινής Εκκλησίας, και καταχειροκροτήθηκε από όλους!

ΚΚΕ: Ο Τσίπρας αξίζει στο ακέραιο τα συγχαρητήρια του Γιουνκέρ

Το ΚΚΕ εξαπέλυσε επίθεση στον Αλέξη Τσίπρα και την κυβέρνηση, τονίζοντας πως αξίζουν στο ακέραιο τα συγχαρητήρια του Γιουνκέρ για τις αντιλαϊκές πολιτικές που ακολουθούν κατά γράμμα

Όπως αναφέρει το σχόλιο του ΚΚΕ, η σημερινή κυβέρνηση βαδίζει στα χνάρια των προκατόχων της και υλοποιεί κατά γράμμα τις αντιλαϊκές πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του κεφαλαίου, την ώρα που ετοιμάζεται νέος γύρος επίθεσης. Παράλληλα, καλεί τον λαό να οργανώσει τον αγώνα του.

«Ο κ. Τσίπρας και η κυβέρνησή του αξίζουν στο ακέραιο τα συγχαρητήρια του προέδρου της Κομισιόν, αφού υλοποιούν κατά γράμμα τις αντιλαϊκές πολιτικές της ΕΕ και του κεφαλαίου, όπως και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, ενώ προετοιμάζουν και το νέο γύρο επίθεσης, ενόψει της αξιολόγησης του φθινοπώρου.

Το κρίσιμο είναι να προετοιμαστεί ο λαός, που βλέπει τους επαίνους των ευρωενωσιακών παραγόντων προς την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, οργανώνοντας τον αγώνα του».

thepressproject.gr