15.8 C
Chania
Saturday, December 27, 2025

Ευτύχης Μπιτσάκης: Δεν υπάρχει ανθρωπολογικό εμπόδιο για μια κοινωνία ειρήνης, κοινής προσπάθειας και αλληλεγγύης…

Στον Δημήτρη Κούλαλη

Ξεκινώντας, ας κάνουμε μια αναγνωριστική προσέγγιση του βιβλίου. Ποια η θεματική που το διέπει;

O τίτλος του βιβλίου μου είναι σαφής: «Οι θύελλες της προόδου». Δηλαδή, οι καταστροφικές συνέπειες του σημερινού, κεφαλαιοκρατικού τρόπου παραγωγής. Δύο έννοιες αποτελούν βασικά στοιχεία της προπαγάνδας και της στρατηγικής των κυρίαρχων τάξεων των σημερινών κοινωνιών: Ανάπτυξη και πρόοδος. Η πρώτη αντιστοιχεί κυρίως στην οικονομική- τεχνολογική ανάπτυξη, ως συνέπεια της προόδου των φυσικών επιστημών. Η δεύτερη, αντιστοιχεί στη συνολική πρόοδο της κοινωνίας. Ποια είναι, όμως, η πραγματικότητα του σημερινού κόσμου, αντίθετα με τον κόσμο της προπαγάνδας; Ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής αναδύθηκε ως η ιστορική άρνηση των μεσαιωνικών κοινωνιών, σε οργανική σχέση με την ανάπτυξη των φυσικών επιστημών και της τεχνολογίας. Οι ιδεολόγοι της ανερχόμενης αστικής τάξης, υποστήριζαν ότι με την ανάπτυξη των επιστημών, με τη γνώση των φυσικών νόμων,ο άνθρωπος θα γίνει κύριος και αφέντης της φύσης. Ως συνέπεια, οι ιδεολόγοι οραματίζονταν μια μελλοντική κοινωνία της αφθονίας, μια κοινωνία στην οποία ο ορθός λόγος θα διέλυε τα σκοτάδια του παρελθόντος και ένα κράτος δικαίου, σε αντίθεση με τον αυταρχισμό των προηγούμενων κοινωνιών.

Το κεντρικό ερώτημα του βιβλίου είναι: Γιατί τα αισιόδοξα οράματα της ανερχόμενης αστικής τάξης διαψεύστηκαν; Γιατί η κοινωνία της αφθονίας δεν έγινε πραγματικότητα; Γιατί το κράτος δικαίου πραγματοποιήθηκε ως κράτος του δικαίου της αστικής τάξης, και γιατί, παρά τις καταπληκτικές προόδους των επιστημών, η θρησκεία, οι δεισιδαιμονίες, τα θαύματα, η μαγεία, οι προφητείες, κυριαρχούν αείζωες στον σημερινό τεχνοκρατικό κόσμο; Μια απάντηση σ’ αυτά τα ερωτήματα απαιτεί την ανάλυση των αναπτυσσόμενων αντινομιών του κυρίαρχου σήμερα κεφαλαιοκρατικού τρόπου παραγωγής.

Oι φιλελεύθεροι, είπατε, συνδέουν την επιστημονική- τεχνολογική πρόοδο, αυτόματα, με την κοινωνική ευημερία. Εσείς, από την άλλη, έχετε χαρακτηρίσει ουτοπική αυτήν την πεποίθηση. Αποτελεί ενδεχομένως απόδειξη της αποτυχίας της ουδετεροποίησης και παράλληλα της σύνδεσης των επιστημών με τον κεφαλαιοκρατικό τρόπο παραγωγής, το γεγονός ότι σήμερα βασικές- καθημερινές ανάγκες, όπως η σίτιση, δεν ικανοποιούνται σε παγκόσμια κλίμακα;

Το εμπόριο υπήρχε ακόμη και στις πρωτόγονες κοινωνίες. Όμως, στον καπιταλισμό κυριαρχεί η γενικευμένη εμπορευματική παραγωγή. Εμπόρευμα: Σήμα κατατεθέν του καπιταλισμού. Σήμα ανεξίτηλο στην αιματοβαμμένη σημαία του. Η ανάπτυξη και η γενίκευση του κεφαλαιοκρατικού τρόπου παραγωγής δεν ήταν μια ειρηνική ιστορικά διαδικασία. Ο καπιταλισμός αναπτύχθηκε με τον ξεριζωμό των αγροτικών πληθυσμών, με τους αποικιοκρατικούς πολέμους, με τη σφαγή, την εξόντωση των ιθαγενών πληθυσμών και με τη λεηλασία του πλούτου τους. Με τους αδιάκοπους πολέμους και την αλληλοσφαγή των λαών της Ευρώπης και, φυσικά, με την εκμετάλλευση του νεότερου προλεταριάτου.

Βασική αντίθεση του κεφαλαιοκρατικού τρόπου παραγωγής είναι η αντίθεση κεφαλαίου και εργασίας. Από την θεμελιώδη αυτή αντίθεση προκύπτει μια σειρά από παράγωγες αντιθέσεις. Συγκεκριμένα: Ο σημερινός προλετάριος δεν είναι κάτοχος των μέσων παραγωγής, ούτε του προϊόντος της εργασίας του. Το εμπόρευμα, όπως γράφει ο Μαρξ, στέκεται απέναντί του σαν μια ξένη και ακατανότητη πραγματικότητα. Ο εργάτης, ζει σε έναν κόσμο τον οποίο δημιουργεί, αλλά που του είναι ξένος. Σκοπός του καπιταλιστή είναι η ιδιοποίηση της υπεραξίας, η οποία δημιουργείται κατά την παραγωγική διαδικασία. Σαφέστατα, ο προλετάριος διαθέτει ένα και μόνο εμπόρευμα: Την εργατική του δύναμη. Στην ανταγωνιστική, τεχνοκρατούμενη κοινωνία, ο εργάτης υποβαθμίζεται σε εξάρτημα της μηχανής. Η εργασία από δημιουργία, εκπίπτει σε μέσο της βιολογικής επιβίωσης του εργαζομένου και της αναπαραγωγής του εργατικού δυναμικού. Συνέπειες: Η εκμετάλλευση, η ανασφάλεια, η ανεργία, οι άθλιες συνθήκες εργασίας στο εργοστάσιο και οι συνθήκες στις καπιταλιστικές μητροπόλεις της ένδειας και της καταστροφής των προσωπικών δεσμών. Οι προλετάριοι στην εποχή του αναπτυσσόμενου καπιταλισμού ζούσαν πολύ χειρότερα από τους αγρότες προγόνους τους που καλλιεργούσαν σχετικά ελεύθεροι τις γαίες της αναπτυσσόμενης Ευρώπης. Μαρτυρίες του μαρτυρίου του νεότερου προλεταριάτου βρίσκουμε στα χρονικά εκείνης της εποχής, στην Ουτοπία του Τόμας Μόρους, στο Κεφάλαιο του Μαρξ, για να αναφέρουμε τα πιο γνωστά και τα πιο συγκεκριμένα.

Αποξένωση: Ο εργάτης, ζει σε έναν κόσμο, τον οποίο δημιουργεί και ο οποίος του είναι ξένος. Αλλοτρίωση: Στις συνθήκες της μισθωτής εργασίας , η ιστορικά  κατακτημένη ουσία του ανθρώπου εκκενώνεται: Ο προλετάριος αλλοτριώνεται, γίνεται ένα ον αλλότριο σε σχέση με τον εαυτό του. Ο Λένιν, έγραφε ότι ο προλετάριος τείνει αυθόρμητα προς τον σοσιαλισμό. Σωστά! Αλλά, πώς ο προλετάριος θα υπερβεί το αυθόρμητο και θα συνειδητοποιήσει τις δυνάμεις της τάξης του; Πώς το προλεταριάτο, από «τάξη για τους άλλους, θα γίνει τάξη για τον εαυτό του»;

Η κατάσταση του περιβάλλοντος είναι ένα ακόμη στοιχείο της προβληματικής σας- άμεσα συνδεδεμένο με τον καπιταλισμό. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρετε: «Η αντίθεση ανθρώπου- φύσης είναι στην παραγωγή της βασικής αντίθεσης κεφαλαίου- εργασίας». Εξηγήστε παρακαλώ αυτή σας τη θέση. Ακόμη, μπορεί εντός του υπάρχοντος οικονομικού- πολιτικού πλαισίου να υπάρξει αειφόρος ανάπτυξη;

H γενικευμένη εμπορευματική παραγωγή είναι από τη φύση της ανταγωνιστική. Παραγωγή όλο και περισσότερων εμπορευμάτων. Ανταγωνισμός στην αγορά για την πώληση των εμπορευμάτων. Για την ανταλλαγή ισοδυνάμων στην αγορά, της οποίας το αόρατο χέρι ρυθμίζει τη λειτουργία του «καλύτερου των δυνατών κόσμου».  Συνέπειες: Χρονικά εντεινόμενη η εκμετάλλευση των φυσικών αποθεμάτων: μετάλλων, ξυλείας, νερού κ.λπ. Κατά τον Μαρξ, η φύση είναι το ανόργανο σώμα του ανθρώπου. Αλλά, με τη λεηλασία των φυσικών αποθεμάτων, με τη μόλυνση του περιβάλλοντος, των αποθεμάτων του νερού και της ατμόσφαιρας, αν εξακολουθήσει η λεηλασία και η μόλυνση, η γη θα γίνει εχθρική προς τον άνθρωπο. Η οξυνόμενη αντίθεση ανθρώπου- φύσης, είναι παράγωγη της θεμελιώδους αντίθεσης του καπιταλισμού. Όρος για την αποκατάσταση μιας βιώσιμης και αξιοβίωτης σχέσης ανάμεσα στον άνθρωπο και το «ανόργανο σώμα του»: Ο σοσιαλισμός και η προοπτική της κοινωνίας των «ελεύθερων συνεταιρισμένων παραγωγών», δηλαδή η κομμουνιστική κοινωνία.

Πριν από 2.300 χρόνια περίπου, ο Ερατοσθένης, με ένα απλό και μεγαλοφυές πείραμα, υπολόγισε την ακτίνα της γης, με βάση αυτό τον όγκο της, και περίπου το βάρος της. Και  μετά από αυτόν ο Απολλώνιος.

Έχετε επισημάνει παλιότερα, ότι οι επιστήμονες είναι όλο και λιγότερο ελεύθεροι. Ποια η διαφορά  του παρόντος όσον αφορά τις επιστημονικές προσωπικότητες με το παρελθόν;  Γιατί υπάρχει έλλειμμα σε επιστήμονες που προσανατολίζονται προς την κοινωνική επιστήμη, όπως ήταν στο παρελθόν ο Αϊνστάιν και ο Ράσελ;

Η επιστήμη συνδέεται όλο και πιο οργανικά, όχι μόνο με τη βιομηχανική παραγωγή και με τους πολέμους, αλλά και με τη γεωργική παραγωγή, είτε προς το καλύτερο, είτε προς το χειρότερο. Παρόλα αυτά, πολλοί πιστεύουν ακόμη στην ελευθερία της επιστήμης και των επιστημόνων. Σε παλαιότερες εποχές κυριαρχούσε η ατομική έρευνα. Σήμερα, κυριαρχεί η συλλογική, με όλες τις δεσμεύσεις που επιβάλλονται από εξωτερικούς παράγοντες: Κρατική χρηματοδότηση, χρηματοδότηση από εταιρείες κολοσσούς, από τις ανάγκες της συγκεκριμένης ιστορικής περιόδου. Μετά τον πόλεμο, δαπανήθηκαν κολοσσιαία ποσά σε έρευνες στην πυρηνική φυσική και στη μικροφυσική, με την ελπίδα ότι θα ήταν δυνατόν να ανακαλυφθούν νέες πηγές ενέργειας και νέα πολεμικά όπλα. Αργότερα, ήλθε η εποχή της πληροφορικής για τις ανάγκες της παραγωγής, του εμπορίου, των επικοινωνιών και, φυσικά, για τις ανάγκες του πολέμου. Συνέπειες: Οι επιστήμονες- ερευνητές, είναι λιγότερο ελεύθεροι απ’ ό, τι παλαιότερα, στην περίοδο που κυριαρχούσε η ατομική έρευνα. Αλλά και ο ατομικός  ερευνητής είναι ελεύθερος από εσωτερικές και εξωτερικές δεσμεύσεις; Ο Νεύτων, π.χ., δημιούργησε τρεις επιστήμες (Μηχανική, Ουράνια Μηχανική και σωματιδιακή θεωρία για το φως). Πόσο ελεύθερος ήταν ο Νεύτων; Ο μέγας και ευσεβής Νεύτων δεν χρησιμοποίησε την έννοια του ατόμου, επειδή παρέπεμπε στον αρχαιοελληνικό ατομικισμό. Κι όμως, κατηγορήθηκε για υλισμό και σήμερα ακόμη θεωρείται υλιστής και από «μαρξιστές» που ταυτίζουν τον μεταφυσικό ρεαλισμό του Νεύτωνα με τον υλισμό. Το ίδιο ισχύει και για τον Καρτέσιο. Και ο Αϊνστάιν, πρόδρομος της μικροφυσικής και δημιουργός της ειδικής και της γενικής θεωρίας της σχετικότητας; Ο Αϊνστάιν δεν πήρε το βραβείο Νόμπελ για τη σχετικότητα, αλλά για την ερμηνεία λιγότερο καθολικών φαινομένων. Και η σχετικότητα θεωρήθηκε «εβραϊκή επιστήμη» από τους Ναζί και για μια περίοδο, γνωσιολογικά υποκειμενική από τους Σοβιετικούς.

Αλλά, είναι μόνον οι εξωτερικοί, οικονομικοί και ιδεολογικοί καταναγκασμοί; Ο επιστήμονας διαμορφώνεται σε ένα συγκεκριμένο οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον. Ποιες δεσμεύσεις ασκεί το περιβάλλον στον αρχικό προσανατολισμό και στις περαιτέρω επιλογές του επιστήμονα; Τέλος: Ποιες συνέπειες μπορεί να έχει η τοποθέτηση ενός επιστήμονα για το μέλλον του; Η Γαλλική Δημοκρατία έχει ορισμένες μεγάλες μορφές των επιστημών. Από τη φυσική, όπως ο Ζολιό Κιουρί, μέχρι τα μαθηματικά και τη βιολογία. Και όμως απέλυσε το Ζολιό Κιουρί από πρόεδρο της  Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας, επειδή ήταν εναντίον της χρήσης της πυρηνικής ενέργειας για τον πόλεμο. Ακόμη, κάτι που δεν είναι πολύ γνωστό, ο Αϊνστάιν, ως δήθεν κομμουνιστής, είχε έναν ογκώδη φάκελο στις υπηρεσίες Εθνικής Ασφαλείας των ΗΠΑ.

Aν έχω καταλάβει σωστά, στο βιβλίο αναφέρεστε σε δύο είδη αλλοτρίωσης των ενσώματων υποκειμένων: Το 1ο, αποτελεί το αποτέλεσμα του τρόπου με τον οποίο η οικονομία του κεφαλαίου ιδιοποιείται βίαια την εργασία .Το 2ο, έπεται της αλματώδους ανάπτυξης της τεχνολογίας, φάση κατά την οποία, εκτός του ότι αλλοτριωνόμαστε, οδηγούμαστε παράλληλα σε μια ολοκληρωτική αποξένωση. Πώς συνδέονται αυτά τα δύο είδη μεταξύ τους;

Δεν είναι μόνο οι εργάτες που αποξενώνονται από το προϊόν της εργασίας τους. Οι επιστήμονες ανακαλύπτουν νέες μορφές ύλης, συνθέτουν άλλες μορφές, συνολικά παίζουν βασικό ρόλο στην οικονομική και κοινωνική αναμόρφωση των σημερινών κοινωνιών. Οι ίδιοι, όμως, κατά κανόνα, δεν διαχειρίζονται τα προϊόντα της πνευματικής εργασίας τους. Το προϊόν της επιστήμης κατά κανόνα αποξενώνεται από τον δημιουργό του. Αξιοποιείται προς το καλύτερο ή προς το χειρότερο, από το κράτος, τη βιομηχανία, τις επιχειρήσεις, ως εμπόρευμα. Ακραίες περιπτώσεις,  η χρησιμοποίηση της πυρηνικής ενέργειας για τον πόλεμο, η καταστροφική για το μέλλον χρησιμοποίηση των γεωργικών φαρμάκων, οι πρόοδοι της γενετικής για την παραγωγή μεταλλαγμένων, της χημείας για δημιουργία ουσιών για πολεμική χρήση κλπ. Στις σημερινές κοινωνίες, τα προϊόντα της επιστημονικής έρευνας λειτουργούν ως εμπορεύματα. Υπόκεινται συνεπώς στους ανταγωνιστικούς νόμους της αγοράς και λειτουργούν ως αλλοτριωμένα από την επιστημονική-κοινωνική ουσία τους. Θα αναφέρουμε εδώ μόνο τη λειτουργία των φαρμακευτικών προϊόντων ως αγοραίων με τις αρνητικές συνέπειες για την υγεία. Τα σχετικά σκάνδαλα που βλέπουν κατά καιρούς το φως, είναι συγκεκριμένες συνέπειες της αλλοτρίωσης της επιστημονικής λειτουργίας.  Τα προϊόντα της επιστημονικής έρευνας ως εμπορεύματα.

Ο Μαξίμ Γκόρκι, υποστήριζε ότι το μέλλον ανήκει στην επιστήμη και τη δημοκρατία. Αναφορικά με το πρώτο, λαμβάνοντας υπόψη τα τεχνολογικά επιτεύγματα, δεν μπορούμε παρά να συμφωνήσουμε. Ωστόσο, αυτή η πρόοδος, όπως προείπατε, πραγματοποιήθηκε σε βάρος κάποιων ανθρώπων. Πώς μπορούμε τελικά να «κοινωνικοποιήσουμε» τις επιστήμες, συνδυάζοντάς τες, μάλιστα, με τη δημοκρατία;

Στις σημερινές αστικές κοινοβουλευτικές δημοκρατίες υποτίθεται ότι ο πολίτης και ειδικά ο επιστήμων, είναι ελεύθερος να αξιοποιήσει το προϊόν του σωματικού ή πνευματικού μόχθου του.  Όμως, στον «αιώνα των επιστημών» οι πόλεμοι γίνονται πλέον με τη χρήση επιστημονικών επιτευγμάτων ( όπλα, μηχανήματα, χημικά , βιολογικά και πυρηνικά όπλα), Η ευθύνη ανήκει σε τελευταία ανάλυση στους πολιτικούς και τους στρατιωτικούς. Η ευθύνη των επιστημόνων είναι έμμεση, αλλά υπαρκτή. Δεν είναι, συνεπώς, τυχαίο, ότι μετά τον Β’ Π.Π. υπήρξε ένα ισχυρό κίνημα εναντίον της χρησιμοποίησης προπαντός των πυρηνικών, αλλά και γενικότερα εναντίον των αρνητικών συνεπειών της αντικοινωνικής χρησιμοποίησης της επιστήμης. Είναι γνωστή η δράση της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Επιστημών για την κατάργηση των πυρηνικών όπλων και γενικότερα υπέρ της ειρήνης και της αξιοποίησης της επιστήμης για την κοινωνική πρόοδο. Επιστήμονες όπως ο Αϊνστάιν, ο Ράσελ, ο Ζολιό Κιουρί, ο Μπέρναλ και πολλοί άλλοι, αγωνίστηκαν για την κατάργηση των πυρηνικών και για την ανθρωπιστική αξιοποίηση των δυνατοτήτων της επιστημονικής έρευνας. Ο μη κομμουνιστής Ράσελ είχε δηλώσει κάποτε ότι προτιμά να γίνει κόκκινος, παρά να ψηθεί από κάποια πυρηνική βόμβα.

Λέτε ότι ο σοσιαλισμός είναι η δυνατότητα η οποία κυοφορείται στα σπλάχνα του σημερινού άκαρδου κόσμου. Ωστόσο, κάποιος μπορεί να σας αντιτείνει ότι το σοσιαλιστικό οικοδόμημα γκρεμίστηκε. Τι σας κάνει να πιστεύετε ότι αποτελεί την απάντηση στα δύσκολα, σύγχρονα ερωτήματα;

Το μεταπολεμικό κίνημα της ειρήνης ήταν ένα ευρύ, παγκόσμιο κίνημα στο οποίο μετείχαν, εκτός από κομμουνιστές, ανθρωπιστές, ειρηνόφιλοι, θρησκευόμενοι, επιστήμονες, καλλιτέχνες και γενικότερα προοδευτικοί πολίτες. Όμως στο ευρύ κοινό, στο κίνημα αυτό τον βασικό ρόλο τον έπαιξαν οι αριστεροί και οι κομμουνιστές. Και το κίνημα αυτό υποστηρίχθηκε από τις χώρες του υπαρκτού σοσιαλισμού. Το κίνημα της ειρήνης δεν ήταν στενά πολιτικό. Όμως, γενικά, επικρατούσε μια διάχυτη αντίληψη ότι το πρόβλημα του τέλους του πολέμου και της κοινωνικής ευημερίας θα λυθεί μόνο στα πλαίσια της παγκόσμιας σοσιαλιστικής κοινότητας. Το κίνημα αυτό χαρακτηριζόταν από μια συνολική αισιοδοξία.Όπως γράφει ο γνωστός Γάλλος χριστιανοπερσοναλιστής Ζαν Λακρουά, οι μαρξιστές χαρακτηρίζονται από μια έλλογη αισιοδοξία, αγωνιζόμενοι για μια κοινωνία όπου ο άνθρωπος θα είναι προς τον άνθρωπο φίλος.

Σήμερα, το κίνημα της ειρήνης περνά μια περίοδο παρακμής. Το σοσιαλιστικό στρατόπεδοέχει καταρρεύσει σχεδόν συνολικά. Οι προοπτικές για μια κοινωνία ειρήνης και αλληλεγγύης φαίνονται ουτοπικές. Γενικά, περνάμε μια περίοδο κυριαρχίας του πολεμικού καπιταλισμού. Όμως, η μαρξιστική θεωρία μπορεί να εξηγήσει την πρακτική αποτυχία με βάση τις αντικειμενικές συνθήκες, τις ανεπάρκειες και τις στρεβλώσεις της επαναστατικής πρωτοπορίας. Και μπορεί να θεμελιώσει την αισιοδοξία της. Κατά τον Αριστοτέλη, ο άνθρωπος είναι το καλύτερο από τα ζώα, αλλά και το χειρότερο, όταν ξεφεύγει από το νόμο. Οι σημερινές επιστήμες της ζωής και ειδικά η γνώση της δομής της λειτουργίας και των δυνατοτήτων του εγκεφάλου,εξηγούν την εμπειρική άποψη του Αριστοτέλη και τις τραγικές εμπειρίες της εποχής μας. Δεν υπάρχει ιστορικά αναλλοίωτη ανθρώπινη φύση. Η ανθρώπινη φύση καθορίζεται ιστορικά και διαμεσολαβημένα από το σύνολο των κοινωνικών σχέσεων. Ο εγκέφαλος, μπορεί να ελέγχει τις αντιδράσεις του, ανάλογα με το σύνολο των αξιών που το άτομο εξωτερικεύει ως κοινωνικό ον. Συνολικά, με βάση τις σημερινές επιστήμες του ανθρώπου, δεν υπάρχει ανθρωπολογικό εμπόδιο για μια κοινωνία ειρήνης, κοινής προσπάθειας και αλληλεγγύης. Συνεπώς, η έλλογη αισιοδοξία των μαρξιστών, έχει επιστημονικό θεμέλιο.

Info:Το βιβλίο του Ευτύχη Μπιτσάκη, «Οι θύελλες της προόδου», κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΚΨΜ σε όλα τα βιβλιοπωλεία.

Το κείμενο δημοσιεύθηκε στο ένθετο του Νόστιμον Ήμαρ το Σάββατο 10.6.2017

ΕΠΙΚΑΙΡΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ: Η μεγάλη αλήθεια

Του Αρχιμανδρίτη Ιγνάτιου Θ. Χατζηνικολάου
Θεολόγου, τ. Λυκειάρχη

Μια πρόσφατη έκκληση για επείγουσα προσφορά αίματος έφερε στη σκέψη μου όσες φορές προσωπικά και συνάνθρωποί μας ήλθαμε στην ανάγκη να ζητήσομε το πολύτιμο και ζείδωρο αυτό αγαθό…

Με έκανε επίσης να συλλογισθώ και αναλογισθώ την πιο μεγάλη επιχείρηση στην υπηρεσία του ανθρώπου. Εκτεταμένες και πολύπλοκες οι εγκαταστάσεις της. Μια μεγαλειώδης αντλία – η καρδιά– αντλεί και διοχετεύει σε όλα τα επί μ έρους όργανα το πολύτιμο κόκκινο προϊόν: Το αίμα.

Σε μεγάλες λεωφόρους – αρτηρίες– και σε μικρότερους δρόμους –φλέβες– κυκλοφορούν ασταμάτητα μεγάλα και μικρά οχήματα, που μεταφέρουν εκατομμύρια εργάτες! Όλοι αυτοί μοιάζουν απόλυτα μεταξύ τους, γιατί είναι ντυμένοι ομοιόμορφα με ωραίες κόκκινες φόρμες –τα αιμοσφαίρια. Εκτός όμως από τις ίδιες στολές έχουν και κοινό έργο. Και έργο τους είναι η συντήρησις και γενικά η εξυπηρέτησις της ζωής.

Σκέπτομαι το αίμα μου. Το αίμα όλων των ανθρώπων σε ολόκληρο τον πλανήτη και συλλογιέμαι πως όλοι οι άνθρωποι είμαστε αδελφοί. Ότι η αδελφότης των ανθρώπων ευρίσκεται στο κοινό αίμα που τρέχει στις φλέβες όλων μας.

Βέβαια, ανάμεσα στους ανθρώπους παρατηρούνται πολλές ανισότητες και μεγάλες διαφορές: Διαφορά φύλου, ηλικίας, φυλής και χρώματος. Διαφορά οικονομικής αλλά και κοινωνικής καταστάσεως κ.λπ. Αλλά όλες αυτές οι διαφορές αναφέρονται σε εξωτερικά χαρακτηριστικά του σώματος του ανθρώπου. Στην ουσία όμως όλοι οι άνθρωποι έχομε την ίδια προσωπική αξία, τα ίδια δικαιώματα και τις ίδιες υποχρεώσεις. Κάτι βεβαίως που τις περισσότερες και κραυγαλέες περιπτώσεις δεν αναγνωρίζεται, παρά τα αλλεπάλληλα ψηφίσματα των Διεθνών Οργανισμών και τα βροντώδη «Μηνύματα» των αρχόντων, μηδέ των ημετέρων εξαιρουμένων…

Η μεγάλη αυτή αλήθεια, δηλαδή της ισότητος, δεν πρέπει να ξεχνάμε, όσο κι αν μην αρέσει σε ορισμένους…, αποτελεί διακήρυξη χριστιανική, η οποία διατυπώθηκε από τον Θεόπνευστο εκφραστή του Χριστιανισμού απόστολο Παύλο με τις εξής δύο προτάσεις: «Εποίησεν (ο Θεός) εξ ενός αίματος παν έθνος ανθρώπων κατοικείν επί παν το πρόσωπον της γης» (Πραξ. 17,26). Δευτέρα Πρότασις: «Ουκ εν Ιουδαίος ουδέ Έλλην, ουκ ένι δούλος ουδέ ελεύθερος, ουκ ένι άρρεν και θήλυ, πάντες γαρ υμείς εις εστέ εν Χριστώ Ιησού» (Γαλάτ. 3,28). Και μην ξεχνάμε ότι η Διακήρυξις του επάρατου ΟΗΕ για τα δικαιώματα (!) του ανθρώπου, ουδέποτε εφαρμοσθείσα στην πράξη, δεν είναι παρά αντιγραφή της παραπάνω χριστιανικής θέσεως, και μάλιστα πολύ καθυστερημένη!

Το αίμα μας υπηρετεί το μεγάλο μυστήριο της ζωής. Ο Θεός έβαλε στις φλέβες μας το αίμα για να συντηρούμαστε στη ζωή. Για να υπάρχομε. Το δε να ανοίξω τις φλέβες μου και να αφήσω το αίμα μου να χυθεί θεωρείται το μεγαλύτερο έγκλημα. Γιατί είναι φόνος της ζωής μας, αυτοκτονία δηλαδή.

Όμως, η ζωή δεν δόθηκε από τον Θεόν για να την καταφρονεί και να την εξολοθρεύει, αλλά για να την προστατεύει, να την συντηρεί και να την μεταδίδει. Ο άνθρωπος πλάστηκε από την Δημιουργό του για να είναι κηπουρός του Παραδείσου και φύλακας της ζωής. Διαβάζομε σχετικά στο πρώτο βιβλίο της Αγίας Γραφής: «Και έλαβε Κύριος ο Θεός τον άνθρωπον, ον έπλασε και έθετο αυτόν εν τω Παραδείσω της τρυφής εργάζεσθαι αυτόν και φυλάσσειν» (Γένεσ. 2,15)

Ο σκοπός και προορισμός του ανθρώπου είναι η εξυπηρέτησις και η διαφύλαξις της ζωής. Δεν έχομε κανένα δικαίωμα να την σπαταλάμε στα ξενύχτια και στις ασωτείες, «μη κώμοις και μέθαις, μη κοίταις και ασελγείαις, μη έριδι και ζήλω» (Ρωμ. 13,13). Δεν έχομε κανένα δικαίωμα να αφήνομε το αίμα μας (την ζωή μας) πάνω στην άσφαλτο ή να αφαιρούμε, με οποιονδήποτε τρόπο, την ζωή των άλλων. Δεν μπορούμε να κλαίμε και να οδυρόμαστε όταν σκοτώνονται οι δικοί μας και να χαιρόμαστε ή να αδιαφορούμε για τον χαμό των άλλων και μάλιστα όταν εμείς προκαλέσαμε τον θάνατόν τους. Αναφέρομε ως πρόσφατο και κτηνώδες παράδειγμα τους Αμερικανούς: Για τους δικούς τους που σκοτώθηκαν οδυρμός, οργή, αντίποινα. Και τρέξαμε κι εμείς οι υποτελείς τους, μαζί με τους ομοίους μας, να τους συλλυπηθούμε (!) Όμως για τις εκατοντάδες των χιλιάδων που σκοτώνουν στο Αφγανιστάν δεν τρέχει τίποτε! Έπειτα μιλάνε για «ανθρώπινα δικαιώματα» (!) για «αντιρατσισμό» (!) Αυτά τα θύματα δεν έχουν το ίδιο αίμα με εμάς: Δεν είναι παιδιά του ίδιου Θεού;

Αγαπητοί μου αναγνώστες: Ό,τι έχομε και ό,τι διαθέτομε μας δόθηκε για να υπηρετούμε την ζωή: η δύναμις του μυαλού μας, η δεξιοτεχνία των χεριών μας, η επιστήμη μας, η κοινωνική μας θέσις, όλα μας δόθηκαν για να υπηρετούμε τους συνανθρώπους μας. Ο διπλανός μας, ο άλλος, κοντινός ή μακρινός, αδελφός μας είναι. Ένα αιμοσφαίριο του κοινού οργανισμού της ανθρωπότητος είναι. Ο Άλλος, ο όπου και όποιος άλλος, και εμείς, αδελφοί είμαστε. Συνεργάτες είμαστε στο μεγάλο εγχείρημα της ζωής, του ανθρώπου και του κόσμου. Ο απόστολος Παύλος θα γράψει: «Θεού γαρ εσμέν συνεργοί» (Α’ Κορινθ. 3,9), ο δε Άγιος Μακάριος ο Αιγύπτιος θα πει: «Οι αδελφοί οφείλουσιν εν αγάπη πολλή συν είναι αλλήλοις» (Ρ. G 34,468 C). Μια μεγάλη αλήθεια, την οποία πρέπει να πιστεύομε, να ομολογούμε και να την ζούμε.

Χανιά: Εκτός κινδύνου το 4χρονο αγοράκι που δέχτηκε την επίθεση σκύλου

«Ξύπνησαν μνήμες» από ενα ακόμη περιστατικό με επίθεση σκύλου που καταγράφηκε, αυτή τη φορά στην Κρήτη σε βάρος ενός μικρού αγοριού.

Το 4χρονο αγόρι, είδε το σκύλο να του επιτίθεται, με αποτέλεσμα να τραυματιστεί και να μεταφερθεί επειγόντως στο Γενικο Νοσοκομείο Χανίων.

Εκεί οι γιατροί διαπίστωσαν την κατάσταση του. Συμφωνα με νεότερες πληροφορίες το παιδί είναι καλά στην υγεία του και όπως αναφέρουν τα Χανιώτικα Νέα νοσηλεύεται στην Χειρουργική Κλινική του νοσηλευτικού ιδρύματος.

Υπενθυμίζεται ότι το αγοράκι τραυματίστηκε σοβαρά στο κεφάλι το βράδυ της περασμένης Τρίτης από σκύλο ενώ βρίσκονταν σε σπίτι συγγενικού του προσώπου.

Το παιδί μεταφέρθηκε άμεσα στο Νοσοκομείο Χανίων όπου δέχθηκε την απαραίτητη ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και πλέον νοσηλεύεται εκτός κινδύνου.

Δεν είναι η πρώτη φορά που τέτοια περιστατικά καταγράφονται στην Κρήτη, με τους ιδιοκτήτες των κατοικίδιων να καλούνται να λαμβανουν τα απαραίτητα μέτρα, προκειμένου να αποφεύγονται αυτού του είδους τα δυσάρεστα γεγονότα.

ekriti.gr

Τρίωρη στάση εργασίας στο Ηράκλειο για το περιστατικό βίας εις βάρος εκπαιδευτικού

Σε τρίωρη στάση εργασίας προχωρούν οι σύλλογοι εκπαιδευτικών Δ. Θεοτοκόπουλος και Φαιστός την Παρασκευή 27 Απριλίου. Αιτία, η επίθεση που δέχθηκε εκπαιδευτικός πριν λίγες ημέρες από τον πατέρα ενός παιδιού. Μάλιστα, δεν έμεινε μόνο στον διαπληκτισμό με τη δασκάλα αλλά επιχείρησε να χειροδικήσει εναντίον αυτή και του διευθυντή του σχολείου ενώ προκάλεσε και καταστροφές.

Μετά από αυτό το γεγονός, σύσσωμος ο εκπαιδευτικός κόσμος καταδίκασε το γεγονός.

Στο κείμενο που δόθηκε στη δημοσιότητα αναφέρονται τα εξής:

Οι Σύλλογοι Εκπαιδευτικών Π.Ε.«Δ. Θεοτοκόπουλος» και «Φαιστός» καταδικάζουμε το περιστατικό βίας κατά εκπαιδευτικού σε σχολική μονάδα του νομού Ηρακλείου από τους γονείς ενός μαθητή.

Η απρόκλητη, υβριστική και βίαιη συμπεριφορά των συγκεκριμένων γονέων απέναντι σε εκπαιδευτικό του σχολείου είναι καταδικαστέα από το σύνολο της εκπαιδευτικής και γονεϊκής κοινότητας.

Τέτοιου είδους συμπεριφορές το μόνο που καταφέρνουν είναι να δημιουργούν αρνητικές επιδράσεις στο παιδαγωγικό κλίμα της σχολικής κοινότητας και στο ψυχοσυναισθηματικό κόσμο των παιδιών.

Σε κάθε περίπτωση η εκπαιδευτική κοινότητα δεν θα δείξει καμία ανοχή απέναντι σε φαινόμενα «τραμπουκισμού» και για το λόγο αυτό ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε. Δ. Θεοτοκόπουλος θα στηρίξει συνδικαλιστικά και νομικά την εκπαιδευτικό και συνολικά το σύλλογο διδασκόντων του σχολείου.

Συγκεκριμένα, ο Σύλλογός μας:

  • Κηρύττει τρίωρη (3) στάση εργασίας την Παρασκευή 27 Απριλίου 2018 και ώρα 11:00 π.μ. έως 14:00 μ.μ. στη σχολική μονάδα, στην οποία έγινε το περιστατικό.
  • Θα παρέχει νομική υποστήριξη σε συνεννόηση με το δικηγόρο που συνεργαζόμαστε για τα ζητήματα αυτά.

Ιστορικός Περίπατος της ΚΝΕ Ηρακλείου για την Πρωτομαγιά

Με αφορμή τον εορτασμό της εργατικής Πρωτομαγιάς, ο Εργατικός Τομέας Ηρακλείου της ΚΝΕ διοργανώνει Ιστορικό Περίπατο που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 28/04 στις 11 π.μ με αφετηρία το ΕΚΗ.

Σε σχετικό κείμενο αναφέρονται τα εξής:

Με σύνθημα «100 χρόνια ΚΚΕ – γράψαμε Ιστορία – Συνεχίζουμε – Θα νικήσουμε!», μελετάμε την ιστορία του εργατικού κινήματος του 20ου αιώνα στο Ηράκλειο από τα πρώτα βήματα του, την ίδρυση των πρώτων σωματείων και τις πρώτες απεργίες, το κίνημα των παλαιοπολεμιστών, μέχρι τις σκληρές ταξικές συγκρούσεις των σταφιδεργατών τον Αύγουστο το ‘35, και του εργατικού κινήματος τη δεκαετία του ‘40.

Τιμάμε τους κομμουνιστές ηγέτες της εργατικής τάξης του νομού μας, τον Ναπολέοντα Σουκατζίδη, τον πρόεδρο του ΕΚΗ Στρατή Περγιαλίδη, τους αδελφούς Χατζηγιώργη, τους 8 νεκρούς σταφιδεργάτες της απεργίας του 35’ και πολλούς άλλους επώνυμους και ανώνυμους αγωνιστές, οι οποίοι αποτελούν φωτεινά παραδείγματα αγώνα για το δικαίωμα στη δουλειά και στη ζωή, το δικαίωμα στο 8ωρο και την κυριακάτικη αργία, την πάλη για έναν κόσμο χωρίς εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο.

Ο Εργατικός Τομέας Ηρακλείου καλεί την εργαζόμενη νεολαία να συμμετάσχει μαζικά στον Ιστορικό Περίπατο, να μάθει από την ιστορία των αγώνων του τόπου μας για να αντλήσει χρήσιμα συμπεράσματα για το σήμερα.

Σύσκεψη για τα αδέσποτα στο Δήμο Χανίων με αφορμή τις “χιλιάδες διαμαρτυρίες” τουριστών

Σήμερα Παρασκευή 27 Απριλίου πραγματοποιήθηκε στο Δημαρχείο Χανίων ευρεία σύσκεψη έπειτα από αίτημα της Πανελλαδικής Φιλοζωικής Περιβαλλοντικής Ομοσπονδίας και των σωματίων της στην οποία παρευρέθηκαν, ο Δήμαρχος Χανίων κ. Τάσος Βάμβουκας, ο Δήμαρχος Αποκορώνου κ. Χαράλαμπος Κουκιανάκης, ο Αντιδήμαρχος Χανίων κ. Μιχάλης Βλαχάκης, ο έφορος της Ένωσης Ξενοδόχων Νομού Χανίων, κ. Κατάκης, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου κ. Βουρλάκης και ο γραμματέας της Ένωσης Τουριστικών Καταλημάτων κ Μαρκάκης και εκπρόσωποι των φιλοζωικών συλλόγων.

Το ερέθισμα για την σύγκληση της σύσκεψης, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση “ήταν οι χιλιάδες διαμαρτυρίες των τουριστών που επισκέπτονται τον νόμο μας για την κατάσταση την οποία αντικρίζουν και έγιναν προτάσεις για την άμβλυνση των συνεπειών αυτών”

Μεταξύ άλλων συζητήθηκε η έκδοση ενός φυλλαδίου και μιας αφίσας εκ’ μέρους όλων των ανωτέρω φορέων προκειμένου να διανέμονται μέσω των ξενοδοχείων στους χιλιάδες τουρίστες – επισκέπτες του νησιού μας και η συνεργασία με μεγάλους φιλοζωικούς Ευρωπαϊκούς Οργανισμούς στα πλαίσια της προσπάθειας ενημέρωσης των τουριστών για τους Δήμους του νομού μας οι οποίοι έχουν προγράμματα κι άλλες ενημερωτικές εκδηλώσεις πάντα σε σχέση με τα αδέσποτα ζώα.

1o Παγκρήτιο Ελευθεριακό Φεστιβάλ Βιβλίου, Ρέθυμνο, 4-5-6 Μάη

Πρόγραμμα για το 1o Παγκρήτιο Ελευθεριακό  Φεστιβάλ Βιβλίου

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 4 ΜΑΙΟΥ:

19:00

Εκδήλωση – συζήτηση:

Το ιταλικό μωσαϊκό της Αυτονομιας στη δεκαετία του 70′.

Ομιλητής :

-Προλεταριακή Πρωτοβουλία, μέλος του κινηματικού εκδοτικού εγχειρήματος Los Solidarios (Πλατεία Μικρασιατών)

22:00

Cocktail Bar (Μικρό Θεατράκι, Πλατεία Μικρασιατών)

ΣΑΒΒΑΤΟ 5 ΜΑΙΟΥ:

15:00

Πορεία αλληλεγγύης στον αναρχικό – κομμουνιστή Τάσο Θεοφίλου (Δημαρχείο Ρέθυμνου)

19:00

Εκδήλωση – συζήτηση:

«Οι απαρχές του ελευθεριακού ικινήματος στην Ελλάδα» με αφορμή τα βιβλία «Η πρώτη σπορά» (Ακυβέρνητες Πολιτείες) και «Ο Ήλιος της αναρχίας ανέτειλε» (Κουρσάλ Ελευθεριακές Εκδόσεις)

Ομιλητές:

-Ν. Πελεκούδας, συγγραφέας (Η Πρώτη Σπορά)

-Μέλος των ελευθεριακών εκδόσεων Κουρσάλ (Πλατεία Μικρασιατών)

22:00

Ρεμπέτικο Γλέντι

(Μικρό Θεατράκι, Πλατεία Μικρασιατών)

ΚΥΡΙΑΚΗ 6 ΜΑΙΟΥ:

17:00

Βιωματικό εργαστήρι για τα δικαιώματα και την διαφορετικότητα

19:00

Εκδήλωση – συζήτηση:

«Από την Βαγδάτη στο Φέργκιουσον: μιλιταρισμός και αντιεξέγερση μέσα και έξω από εμπόλεμες ζώνες» με αφορμη το βιβλίο «Μικροι πόλεμοι σε μεγάλες πόλεις» του Χ. Φιλιππίδη

Ομιλητής : Χ. Φιλιππίδης (Πλατεία Μικρασιατών)

Laboratorio Influenza
laboratorio_reth@espiv.net

Αναρχική Συλλογικότητα Οκτάνα
oktana@espiv.net

Συλλογικότητα Azadi
azadi@espiv.net

Κρήτη: Κρίσιμη η κατάσταση του 6χρονου που κατανάλωσε αλκοόλ

Σε κρίσιμη αλλά σταθερή κατάσταση εξακολουθεί να νοσηλεύεται στη ΜΕΘ του ΠΑΓΝΗ το 6χρονο αγόρι που από χωριό της ενδοχώρας που κατανάλωσε μεγάλη ποσότητα κρασιού.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες οι εξετάσεις έδειξαν ότι ο 6χρονος έχει υποστεί δηλητηρίαση από το αλκοόλ ενώ τα επόμενα 24ωρα είναι κρίσιμα για την πορεία της υγείας του.

Όπως έγραψε και χτες το Cretalive, για την υπόθεση σχηματίστηκε δικογραφία και  οι γονείς συνελήφθησαν για την κατηγορία της παραμέλησης εποπτείας ανηλίκου ωστόσο αφέθηκαν ελεύθεροι.

Την ώρα του τραγικού περιστατικού ο πατέρας υποστήριξε ότι έλειπε από το σπίτι ενώ η μητέρα είπε ότι βρισκόταν σε διπλανό δωμάτιο.

Η ίδια υποστήριξε στους γιατρούς ότι το παιδί άνοιξε το ψυγείο και πήρε το μπουκάλι με το κρασί με την ίδια να εκτιμά πως ο 6χρονος ήπιε ένα με δύο ποτηράκια.

Η μητέρα του παιδιού ανέφερε πως το παιδί της δεν είχε κάνει ποτέ ξανά κάτι τέτοιο στο παρελθόν. Σύμφωνα με πληροφορίες, το παιδί όταν έλαβε τις πρώτες βοήθειες συνήλθε για λίγο όμως μετά έπεσε σε κώμα αφού είχε κάνει εμετό.

cretalive.gr

Tι είπε ο πρώην πρόεδρος του ΟΦΗ για τη σύλληψή του για τις “μαϊμούδες” προϊόντα: “Οι εταιρείες που είναι ελέφαντες βρήκαν ένα ποντικάκι να το στριμώξει στη γωνία”

Λίγο μετά το τέλος της περιπέτειάς του, με την κράτησή του για τις απομιμήσεις προϊόντων, ο πρώην πρόεδρος της ΠΑΕ ΟΦΗ, Φώτης Τσαλος,  αντέδρασε με σχόλιο στη σελίδα του στο facebook, σημειώνοντας:  “Δεν ιδρώνει το αυτί μου γιατί ξέρω ότι το να πουλάς μπλουζάκια και ζευγάρια γυαλιά δεν διαπράττεις κανένα έγκλημα που να ζημιώνει τις εταιρείες που είναι ελέφαντες και βρήκαν ένα ποντικάκι να το στριμώξει στη γωνία”.

Ολόκληρη η ανάρτηση

“Για αυτό που συνέβη εδώ και δύο μέρες παίζοντας στα μεγαλύτερα site της Ελλάδος διαφημίζοντας την πιάσανε μεγάλη σπείρα με μαϊμούδες

Δεν ιδρώνει το αυτί μου γιατί ξέρω ότι το να πουλάς μπλουζάκια και ζευγάρια γυαλιά δεν διαπράττει με κανένα έγκλημα που να ζημιώνει τις εταιρείες που είναι ελέφαντες και βρήκαν ένα ποντικάκι να το στριμώξει στη γωνία

Το μόνο που καταφέρνουμε είναι αυτοί οι 60 οικογένειες που ζούνε από τις επιχειρήσεις μου και τα τουριστικά μαγαζιά να χάσουν τον ύπνο τους φοβόνταν μήπως και κλείσω τα μαγαζιά μήπως και οι οικογένειές τους μείνουν χωρίς μεροκάματο

Ε όχι δεν θα κάνω το χατίρι κανενός εταιρείας και καμία new αστυνομικού που και αυτοί από τη μεριά τους τη δουλειά τους κάνουνε Αλλά εμείς

Δεν πουλάμε ναρκωτικά χέρι δεν κοροϊδεύουμε τον κόσμο ένα μπλουζάκι που κάνει 5 ευρώ γνωρίζει ο άλλος ότι το παίρνει και δεν είναι γνήσιο Γιατί αυτός ο άνθρωπος που δίνει 5 ευρώ μπορεί να μην μπορεί να δώσει τα 100 που κάνει το γνήσιο προς όλους Και Όλα Τα παιδιά που δουλεύουν στα μαγαζιά της εταιρείας μου όσο έχω εγώ την υγεία μου

Μη φοβάστε τίποτα δεν θα μείνετε στο δρόμο μία τριπλό πόδια ήταν στη ζωή Σηκωνόμαστε πεισμώνω με και συνεχίζουμε πιο δυνατά”.

candiadoc.gr

Η Ελλάδα πληρώνει παραπάνω φόρους από τη Σουηδία αλλά έχει κράτος Βουλγαρίας

Σε αντίθεση με τη γενική τάση που επικρατεί στις χώρες του ΟΟΣΑ, στην Ελλάδα το 2017 αυξήθηκε και πάλι, δεύτερη συνεχή χρονιά, η μέση επιβάρυνση του εργαζομένου από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές, η λεγόμενη φορολογική «σφήνα».

Τα στοιχεία του ΟΟΣΑ στην έκθεσή του για τη φορολόγηση των μισθών, που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα, επιβεβαιώνουν ότι η υπερφορολόγηση του Ελληνα μισθωτού καλά κρατεί και ενισχύεται, ιδίως στις οικογένειες με παιδιά, των οποίων οι ελαφρύνσεις είναι ασήμαντες σε σύγκριση με άλλες χώρες. Ετσι, φτάνει η φορολογική επιβάρυνση των οικογενειών να ξεπερνά ακόμη και τα επίπεδα των σκανδιναβικών χωρών.

Μάλιστα, σε πείσμα των κυβερνητικών ισχυρισμών περί ενίσχυσης των μέτρων κοινωνικής πολιτικής, η εικόνα για τις οικογένειες επιδεινώθηκε και το 2017.

Απογοητευτική η σύγκριση

Συγκεκριμένα, μερικά βασικά χαρακτηριστικά του φορολογικού προφίλ του Ελληνα μισθωτού, σε σύγκριση με των άλλων ανεπτυγμένων κρατών-μελών του ΟΟΣΑ, όπως προκύπτουν από την έκθεση, είναι τα εξής:

• Η μέση επιβάρυνση του Ελληνα μισθωτού (χωρίς οικογένεια) από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές ήταν το 2017 το 40,8% της αμοιβής του (περιλαμβανομένων των ασφαλιστικών εισφορών του εργοδότη), έναντι 40,5% το 2016 (και 38,8% το 2000). Κατά μέσον όρο στις 35 χώρες του ΟΟΣΑ η αντίστοιχη μέση επιβάρυνση ήταν 35,9% , από 36% ένα χρόνο πριν (και 37% το 2000). Η επιβάρυνση στην Ελλάδα, έπειτα από ένα άλμα που πραγματοποίησε τα πρώτα μνημονιακά χρόνια, άρχισε να υποχωρεί για να επανέλθει σε ανοδική τροχιά από το 2015.

• Η αντίστοιχη μέση επιβάρυνση του ζευγαριού με έναν μέσο μισθωτό και δύο παιδιά έφτασε το 38,98% το 2017, έναντι 38,65% ένα χρόνο πριν και η Ελλάδα κατέλαβε τη δεύτερη υψηλότερη θέση στον ΟΟΣΑ, μετά τη Γαλλία με ποσοστό 39,44%. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα προηγείται της Φινλανδίας, όπου η σχετική επιβάρυνση είναι 38,4% και της Σουηδίας όπου διαμορφώνεται στο 38,2%. Το 2016 η Ελλάδα κατείχε την τέταρτη θέση, αλλά το 2017 «αναβαθμίστηκε» στη δεύτερη. Ο μέσος όρος των χωρών του ΟΟΣΑ είναι 26,1%.

• Το παραπάνω εξηγείται επειδή, όπως αναφέρει η έκθεση, οι φορολογικές ελαφρύνσεις λόγω παιδιών και τα οικογενειακά επιδόματα στην Ελλάδα οδηγούν σε μείωση της επιβάρυνσης του εργαζομένου με δύο παιδιά έναντι του μεμονωμένου μόνο κατά 1,8 ποσοστιαία μονάδα, ενώ στις χώρες του ΟΟΣΑ κατά μέσον όρο μειώνει την επιβάρυνση κατά 9,8 ποσοστιαίες μονάδες.

Ο καθαρός συντελεστής

• Αν υπολογισθεί η επιβάρυνση του εργαζομένου ως ποσοστό των μεικτών αποδοχών του (χωρίς να προστίθενται οι εισφορές των εργοδοτών, όπως γίνεται στη «σφήνα»), ο καθαρός φορολογικός συντελεστής, όπως τον ονομάζει ο ΟΟΣΑ, για έναν μέσο εργαζόμενο χωρίς παιδιά ήταν 26% το 2017, έναντι 25,5% στον ΟΟΣΑ. Με άλλα λόγια, ο εργαζόμενος αυτός παίρνει στο σπίτι του το 74% του μεικτού μισθού του έναντι 74,5% του μέσου όρου στον ΟΟΣΑ.

• Αντίστοιχα, ο καθαρός φορολογικός συντελεστής για παντρεμένο εργαζόμενο με δύο παιδιά στην Ελλάδα διαμορφώνεται, αφού ληφθούν υπ’ όψιν οι φορολογικές ελαφρύνσεις λόγω παιδιών και τα επιδόματα, στο 23,7% το 2017 από 23,4% ένα χρόνο πριν, έναντι 14% κατά μέσον όρο στον ΟΟΣΑ και η χώρα μας καταλαμβάνει έτσι την 5η υψηλότερη θέση μεταξύ των 35 κρατών-μελών του διεθνούς οργανισμού. Αυτό σημαίνει, όπως επισημαίνει ο Οργανισμός, ότι αυτός ο μέσος παντρεμένος εργαζόμενος με τα δύο παιδιά στην Ελλάδα φέρνει στο σπίτι το 76,3% του μεικτού μισθού του, σε σύγκριση με το 86% του μέσου όρου στις χώρες του ΟΟΣΑ.

kathimerini.gr